GRAND PRIX ÁZERBAJDŽÁN 2025 – Verstapenův Grand Chelem
Karty rozdané po kvalifikaci slibovaly velmi dramatickou podívanou, varovným prstem hrozilo i šest červených vlajek, jímž byl souboj o startovní pozice provázen. Nakonec měl sedmnáctý závod letošního ročníku jedinou dominantní postavu, ovšem těch zajímavých momentů se odehrálo na trati v ulicích Baku více než dost.
Predikce před závodem naznačovaly, že by se o zdramatizování postarat počasí (pravděpodobnost deště odhadována na 25 %) a šéf Red Bullu Laurent Mekies dokonce odhadoval několikeré vyjetí safety caru a s tím spojenou strategickou bitvu. Nakonec nevyšlo ani jedno. Počasí bylo podobně předchozím dnům (20°C vzduch, 26°C trať, vlhkost vzduchu 56 % a nárazový vítr jihovýchodního směru o sdíle od 15 do 30 km/h). Pirelli nabídlo své produkty označené C4-C6, přičemž jak vyplynulo z kvalifikace, rozdíl mezi měkkou a středně tvrdou směsí byl neznatelný. Proto se startovní pole rozdělilo prakticky na dvě poloviny: Sainz jr., Lawson, Antonelli, Hadjar, Norris, Piastri, Leclerc, Alonso, Stroll, Colapinto a Albon nasadili žlutou směs; Verstappen, Russell, Cunoda, Hamilton, Bortoletto, Bearman, Hülkenberg, Gasly a Ocon tvrdé pneumatiky.
Už na startu se vyskytly první problémy. Světla ještě nezhasla a Piastri poskočil ze svého stání dopředu – na volantu se mu rozsvítil Anti Stall a Oscar se propadl až docela dozadu. Strhl s sebou také Alonsa, jenž se rovněž pohnul (za to se týmu s vysvětlením omluvil, ale vyfasoval za předčasný start penalizaci 5 vteřin). Propadl se také Norris, ve druhé zatáčce ho předjel Hadjar a dotíral na něj Leclerc s Hamiltonem. Další akce už ale nebyly nutné: Piastri při nájezdu do zatáčky 5 zkoušel objet venkem Ocona, ale přes intenzivní brzdění se zapíchl čelem do bariéry. Na trať vyjel safety car a vedoucí muž průběžné klasifikace mohl jen čekat, o kolik se jeho náskok sníží.
Safety car setrval na trati čtyři kola, restart v pořadí Verstappen, Sainz jr., Lawson, Antonelli, Russell, Cunoda, Hadjar, Norris, Leclerc, Hamilton, Alonso, Bortoleto, Stroll, Colapinto, Bearman, Gasly, Hülkenberg, Ocon a Albon vyšel nejlépe Verstappenovi a Holanďan se celkem bez potíží a chyb vzdaloval celému startovnímu poli. Sainz jr. na něj evidentně nestačil, ostatní piloti byli zaměstnáni interními duely, takže Max si v klidu držel narůstající náskok, ve 41. kole (jako poslední na trati) vyměnil pneumatiky a v předposledním kole si dovolil důkaz své převahy – zajel nejrychlejší kolo. Po právu mu patřil vysoce ceněný grand Chelem (vítězství v kvalifikaci, vedení po celý závod, tedy od startu do cíle a právě ono nejrychlejší kolo).
Williams asi vůbec o případném vítězství (pouze v případě nějakého karambolu) neuvažoval, ale stále hýčkal naději na zopakování druhého místa z GP Belgie 2021, ovšem tehdy spíš utrpěného než vybojovaného. Carlos zajel k mechanikům pro tvrdou směs ve 28. kole, ovšem jiná strategie Mercedesu ho odsunula o příčku níž. Každopádně Španěl však dokázal velmi vyzrálou jízdou obhájit bronzový stupínek před Antonellim – a vysloužil si titul Pilot dne, jenž se přes veškerou snahu nedokázal přiblížit ke svému soupeři blíž než na 1,5 vteřiny. Hrála v tom jistě roli i skutečnost, že Ital měnil pneumatiky už ve 20. kole. Přitom nechybělo mnoho a Mercedesy si mohly navařit v 5. kole hodně nechutnou kaši: Antonellimu nevyšel v zatáčce 1 útok na Lawsona a zpomalením za sebou zavřel Russella, před nějž se dostal Cunoda. George se však dokázal před Japonce dostat v 10. kole (zatáčka 3) a když se objevil v závětří Antonelliho, žádal boxy o výměnu pozic, protože „… mám lepší pneu, abych dokázal Lawsona předjet“. Vše nakonec vyřešily zastávky v boxech. George s ní počkal až do 40. kola a díky tomu se objevil 2,45 vteřin před Sainzem jr.
Liam Lawson zajel nejspíše svůj nejlepší závod a mohl být důstojným soupeřem Sainze jr. v divácké anketě. Nejdřív za sebou dokázal držet Antonelliho s Russellem, do boxů zajel ve 22. kole a postupně se díky dalším zastávkám soupeřů posunul z 10. místa na páté. Klíčovým pro něj byla zastávka Cunody – Japonec stavěl v 39. kole a na studených středně tvrdých pneumatikách musel Liamovi přepustit svou pozici. Dalších 13. kol pak soustředěný Lawson nedal svému nástupci u Red Bullu sebemenší šanci, přestože Cunoda měl po celou dobu k dispozici DRS a o 17 kol čerstvější a měkčí pneumatiky.
Frustrace McLarenu dosáhla maximálního bodu. Norris zaváhal v 5. kole a dostal se před něj i Leclerc, ale o kolo zpět si vzal svou pozici od Hadjara zpět a až v 18. kole se dostal před Ferrari. Ocitl se za Cunodou, ale vůbec nedokázal s Red Bullem držet krok, postupně ztrácel přes dvě vteřiny, proto se tým rozhodl pro undercut. Jenže zastávka v 38. kole byla smutnou reprízou událostí na Monze – přední pravé kolo nešlo dotáhnout a Lando ztratil opět 4,1 vteřiny! Tentokrát ovšem neměl záchranný pás v podobě Piastriho, takže pouze zdolal ve 40. kole Leclerca na „vadnoucích“ pneumatikách. Závěrečný duel s Cunodou pro Brita vyšel negativně, nevyšel mu jediný útok a to se ještě musel obávat zezadu dotahujícího Hamiltona.
Ferrari se potácí na konci první desítky. Leclerc v úvodní třetině závodu nenašel recept na Cunodu – zatímco Russellovi k jeho zdolání stačilo pět kol – a poté se trápil s Lawsonem. Po Cunodově zastávce nedokázal podobně jako Lawson Japonce překonal a ve 40. kole se neubránil ani Norrisovi – Charles však jel obrácenou strategii proti Hamiltonovi, proto stavěl už ve 21. kole. Když začal ztrácet, vyměnili si piloti Ferrari pozice (42. kolo) a Hamilton se skutečně dotáhl za trojici Lawson-Cunoda-Norris, ale jak sám prohlásil „… kluci jeli pekelně rychle“ a Lewis byl téměř bez šance. Před cílovou čarou ještě zpomalil, aby vrátil pozici Leclercovi, ale nakonec ji proťal o 0,518 vteřiny dříve.
Poklidný závod jel Hadjar a podpořil dobrý výsledek VISA Cash App RB, zato druhý Williams neměl dobrý den. Albon využil výjezdu SC a zajel do boxů pro středně tvrdou směs, ale nebyl s ní spokojen a v 16. kole stavěl podruhé. O okruh později v zatáčce 5 naprosto nesmyslně zkusil vnitřkem podjet Colapinta a způsobil kolizi. Argentinec se otočil do protisměru, ale bez vážnějšího poškození, Alex si urazil pravou koncovku předního křídla, ale na jeho jízdě se to nijak neprojevilo. Dokázal se postupně posouvat až na 11. příčku, jenže desetivteřinový trest coby viníkovi kolize ho poodsunul o dvě místa nazpátek.
Další atraktivní souboj předvedli Stroll, Hülkenberg a Bearman. Nico však na Kanaďana – třebaže byl v jeho těsném závěsu – nenašel recept. Když z této skupinky odpadl Bearman kvůli zastávce v boxech, dotáhl se na dvojici Bortoleto, jenž předtím zdolal Ocona (33. kolo) sledujícího tento duel z povzdálí. Piloti zelených vozů si ve 35. kole vyměnili pozice a už v dalším Bortoleto svému staršímu kolegovi ukázal, jak na zdánlivě nepřekonatelnou pevnost v podobě Aston Martinu.
Ačkoliv byl několikrát avizován možný déšť, nic takového se nestalo – jen Norris si stěžoval na nárazový vítr v zatáčce 16, který mu vždy dá pořádnou ránu do zádě vozu. Nakonec po destruction derby v kvalifikaci skončil závod bez jediného karambolu Piastriho bez očekávaného šrotu a u McLarenu mají další důvod k zamyšlení.
KLASIFIKACE GRAND PRIX ÁZERBAJDŽÁNU 2025

Comments (16)
jestli emil chytil druhý dech, tak bych se asi dost nasmál, kdyby mcl boys ten titul ještě vyfoukl… matematicky to stále možné je…
Ale aby mě zase kaša nenařknul, že mcl přeji něco špatného, mcl nefandím, ale emila dost nesnáším, takže raději někdo od papayas…
Dobře ty …. překvapils. ; )
otázka posloupnosti oblíbenosti 😉 a noris ani piastri mi nějak extra nepřijdou nesympatický, i když bych to víc přál piastrimu, protože mi letos přijde zkrátka komplexně lepší než noris… Když to není nikdo z ferrari, tak aspoň tradišní stáj…
Doteď jsem tvrdil, že je Oskar stabilnější a dělá méně chyb, než Lando. Teď nevím, co k tomu říct. 3 velké chyby během víkendu…
Na druhou stranu si Lando místo stáhnutí o 25bodů vyjel tragické místo na roštu, když pomalejší byl už jen Juki. A díky tomu jen pár bodů v závodě. Samozřejmě taky díky přispění týmu, který mu to opět nezapomněl podělat v boxech. Přišel o 4 body úplně zbytečně. Trochu úsměvné si teď vzpomenout na řeči o protlačování Landa.
Malou poznámku, Majku. Oscar to zhudlařil, jak se jen dalo – o tom není třeba debatovat. Spíš mě překvapuje, kde je ta zmiňovaná převaha McLarenu, ale to nám asi vysvětlí někdo jiný. Spíš si říkám, že udělat dvakrát tu samou chybu (Oscar na trati, mechanici v boxech) je na pováženou. Já si myslím, že za optimálního předpokladu mohl Norris dojet klidně třetí, ale to je už jenom dohad ex post. Co se týče protlačování Landa, spíš mu chyběl kolega, jenž by mu pomohl z bryndy – žádat Red Bull nebo VISA Cash App RB, aby mu v rámci napravení chyby v boxech umetli cestičku by nestrávil ani Erich von Däniken.
Tak samozřejmě neměli důvod ho nějak pouštět. Ti kopou za Maxe a ten ho chce dotáhnout. Ale kdyby v boxech nezaspali, vyjel by Lando nejspíš mezi Jukim a Liamem. A Liama by nejspíš dal.
Já si myslím, že by se při obvyklém pit-stopu napasoval dost možná i před Liama. Ale to už je dokazování ex-post. Nehledě k tomu, že by dost možná mohl stíhat i Antonelliho, který na Sainze jr. nenajel ani ň.
Asi tak.
Lando neměl optimální výkon, ale musí se podotknout že kdyby to Oscar nezapíchl do bariér v Q3 tak Lando bojuje o pole position.
Bohužel na poslední pokusy ho tým nesmyslně poslal jako prvního na použitých pneu, takže by na 1. řadu nikdy neměl, bez té chyby by byl tak ve 2. řadě maximálně.
V závodě zaspal při restartu a tam ho dal Charles, tudíž by bez tohoto a zase zpackaného pistopu mohl být někde na 5. místě … ale asi víc ne. Jeho neúspěch v GP byl kombinací jeho chyby v kvalifikaci a při restartu, ale hlavně chyb týmu, na maxe by stejně neměl, on totiž McLaren zase neměl dobrou top speed, tudíž by ho asi Max ikdyby byl za ním dal lehce v závodě.
Je vtipné jak ten hejt na Lando jenom zesiluje – Oscar totálně nezvládl kvaldu a závod, ale stejně se jede maximální hejt na Landa, je to až vtipné jak to funguje! : )))
Naopak. Oskar byl tragédem víkendu. To bezesporu. Druhým byl Charles, byť ho mám asi z pole nejraději.
Ale prostě se RF v kvalifikaci stávají. Sice může poděkovat Oskarovi za to, že to první kolo nestihl, ale mohl taky odjet předchozí kola na žlutých a červené si pošetřit na poslední kolo kvalifikace. Pochybuji, že ještě nějaké nové měl a tým mu je nedal. Spíš si je spotřeboval sám. A s tím i souvisí, že mne dost překvapilo, že mu na těch pár kol do cíle nedali ty červené. Ty by vydržely a na nich by měl šanci na předjetí.
Ale Kašo, proč hejt? Těch bouraček bylo víc než dost, vypadl i Leclerc a zdá se mi téměř neuvěřitelné, že by tým dělal takové chyby jak píšeš. Já si na rozdíl od Tebe myslím, že Lando mohl být až třetí, protože jeho závod hodně ovlivnil fakt, že se nedostal přes Cunodu (a ten zase přes Lawsona). Je mi také dost podivné, že tým, jenž způsobí kontroverzi v Itálii, o níž se pořád mluví a zdaleka ne všichni s týmovým rozhodnutím souhlasí (což hejt Norrise rozhodně není), udělá stejnou chybu a navíc na stejném postu – opět pravé přední kolo. Čekal bych, že tohle prověří jak jenom bude možné.
Osobně se domnívám, že události v Itálii na tým dolehly a způsobily určitou nervozitu – nic neobvyklého, protože McLaren po celý rok vlastně žádný tlak necítil, a jakmile se objevil, čelili mu velmi obtížně. Což za hejt nepovažuji, jen v tom vidím popis situace.
Jaký hejt – no ten opakující hejt na Landa že ikdyž odvede lepší práci než jeho týmový kolega, tak stejně dostane skoro od všech strašnou čočku – a samozřejmě spoustu i odborníku úplně zapomene na vlivy chyb týmu – že ho poslali jako prvního na tra’t a ještě na špatných pneu, že dobrým pistopem mohl získat 2-3 místa apd. Pořád se „jede“ stejná nota – Lando je lůzr a slabý a nekonzistentní a prostě špatný.
Nebo takto, předtavme si že by to bylo opačně – lando by to 2x rozmázl o stěnu a Oscar by dojel někde na nízkých bodech. No to by bylo pro Landa takový „shitstorm“ že to nedostával ani Mazepin nebo Latifi!
Víš, Kašo, píšu to dost nerad, ale zaslepenost není dobrá věc. Jak sis mohl všimnout, a opravdu si to zkus přečíst – hejt na Norrise nevidím ani jeden. Všechna pochybení, která se ho týkají, jdou jednoznačně za týmem. Nebo si snad Norris ty pneumatiky v kvalifikaci nazul či vybral sám? Zpackal už podruhé pit-stop on? Byl bych rád, kdybys mi zdůraznil ony hejty – drtivá většina kontroverzních rozhodnutí jde za týmem a jestli lze říci něco proti Norrisovi, tak snad jen jeho dosti důrazné naznačení týmu, co by měl udělat. Ale co se týče rozhodování o strategii a práci v boxech, to je záležitost McLarenu a můžeš to nazývat hejt, ale jestli dvakrát po sobě a u stejného kola tak tragicky chybují, není cosi shnilého jen ve státě dánském, ale něco v nepořádku v McLarenu. To Stella svými květnatými řečmi neokecá. Navíc, všiml sis jedné maličkosti? Dvakrát stejná chyba, ale ani jednou tým neřekl: stalo se tak z toho a toho důvodu. To jejich – sedneme si, vše prověříme a poučíme se. To beru jako plácání o ničem.
Jj, o zaslepenosti se shodneme …. nikdy to není dobře!
Nemluvil jsem přímo o hejtu od tebe ale o všeobecném hejtu fanoušků a dokonce i odborníků na Landa a McLaren.
Chápu jisté rozhořčení po Monze, ale nemusí to zacházet do extrému…
V článku od tebe žadný hejt nevidím na Landa ale trochu na McLaren jo.
V tvém diskutování pod článkem ale už najdu větu jako „Co se týče protlačování Landa, spíš mu chyběl kolega, jenž by mu pomohl z bryndy – žádat Red Bull nebo VISA Cash App RB, aby mu v rámci napravení chyby v boxech umetli cestičku by nestrávil ani Erich von Däniken.“
…. jde vidět že ti situace z Monzy leží hodně v žaludku a máš potřebu si šťouchnou i po dalším závodě.
Za mne je situace nesrovnatelná s jinými „týmovými režiemi“ jako třeba pouštění Schumiho, zvýhodňování Fernanda, i třeba pouštění hama Bottasem ve fázi kdy to měli „v klidu náskok“. – kdy to všechno bylo mnohem horší. …. a to nemluvím a jetě jiné „lize“ kdy jiný tým pomáhá svému nadřazenému týmu proti jeho soupeřům, že?
Monza byla jen srovnání zvýhodnění Oscarova undercatu na Landa který se neměl stát, a tudíž jen Oscara poslali tam kde právem na trať patřil….. ale o tomto jsme už napsali hodně a víme že se neshodneme. Vpořádku.
Jasně, mclaren jako tým tento víkend v Baku udělal hodně chyb, a taky piloti nebyli úplně vpodo v kombinaci s autem což vyplynulo ve velmi slabou kvaldu a závod – speciálně na jejich poměry tento rok. Ale stále si myslím že si ani ten tým takovou kritiku nezaslouží – velmi pravděpodobně si vezmou týmový titul už další závod, a taky s jejich piloti pojedou stále mezi sebou o titul, takže a´t si říká kdo chce co chce tak v tom týmu si nemusí z kritiky nic dělat. Oni budou ti nejlepší (pravděpodobně).
Ale jasně, úspěch přitahuje pozornost a taky drobnohled, takže každé „vaše“ pochybení či škobrtnutí je propíráno mnohem víc.
Já sem moc rád že tým McLaren k souboji svých pilotů přistoupil takovým způsobem aby to bylo fér a nikdo nebyl zvýhodňován…. mnozí budou naříkat na tím že svými rozhodnutími dělají souboj o titul nemastný/neslaný/ nezaživný pad. – ale to je jich věc! Pro mne mnohem lepší než do toho zasahovat jako třeba Ferrari (Schumi, Fernando), Mercedes (ham/bottas) a mnoho dalších případů. Viděl jsme obrovskou demotivaci znevýhodněných pilotů (Massa, Bottas), a nebo při špatném „managamentu“ slušný rozklad týmu (Ham vs Rosberg, Alonso vs Ham, Senna vs Prost).
Vše ukáže čas, takže uvidíme jestli to McLaren dělá tak špatně a další roky se rozpadne (jako třeba teď RB nebo po 2021 mercedes) a nebo pojedou na vítězné vlně i v roce 2026 a dále. Taky se asi ukáže jestli je opravdu ten Oscar tak „zařezáván“ ze strany týmu, že v první vhodnou dobu odejde a nebo bude spokojeně pokračovat dál protože chápe rozhodnutí týmu.
Ufff, to jsem se zase rozepsal, ale nečekám moc pochopení od těch kteří mají odlišný názor, tam už je zřejmě určeno na jaké straně „barikád“ kdo kde stojí.
Já jsem jenom rád, že každý člověk má svůj názor a bije se za své barvy. Ty zase určitě budeš respektovat, že já mám své oblíbence. Ale byl bych moc rád, kdybys pochopil, že popsat chybu a trochu ji něčím opentlit (a nezlob se na mě, ono drobné šťouchnutí se po Monze přímo nabízelo, protože udělali opravdu chybu a výsledek by stejný, jen na Monze měl Lando před sebou Oscara a mohl žádat nápravu, v Baku ne – odtud ona odlehčená poznámka).
Myslím, že třeba Ferrari, když něco podělalo (a to se v minulosti dělo hodně často), tak jsem nikdy neříkal – ono tohle, ono tamto, semhle, tuhle. Dostali naloženo taky, stejně jako jiné stáje – samozřejmě v mezích jejich poklesku. Já si myslím, že onen pověstný Le chien totaulement (neboli pes) je zakopaný jinde: pokud by byla situace obrácená a znevýhodněn byl Piastri jako vedoucí pilot šampionátu, pak by spousta lidí 1případné přepuštění pozice ze strany Norrise vnímala o desítky procent pozitivněji. Takhle, ať se na to díváš zleva, zprava, zepředu či zezadu, to pořád vypadá jako umetání cestičky jednomu ze dvou pilotů v týmu. A dovolím si dotaz – proč tím samým způsobem neřešil McLaren situaci i na Silverstone? Třetí Hülkenberg je nemohl ohrozit, byl za nimi pozadu o půl minuty. Ale tady žádný férový příkaz nepřišel.
Znovu opakuju, podobné věci se dělají snáze, když mají soupeři těžký distanc. Pak se podobné věci řeší jednodušeji. Není nic nenormálního, že úspěch přináší i pozornost a drobnohled, v tom nevidím nic nelogického, protože nejsem fanoušek F1: The Movie, kterému nepřijde divné, že auto, dvaapůl roku bez jediného bodu, najednou začne vyhrávat. O tom protěžování – no, Mercedes po dramatu Hamilton-Rosberg (kde byl jasně dán stav stejných šancí) rozhodně nespadl do průměru. Logické je, že když přišel Bottas, musel by být a) brutálně lepší nebo b) těžce oblíbenější než Hamilton, aby převzal jeho pozici. Osobně si myslím, že rozhodně neměl horší techniku natolik, aby zaostával. Ale udělali ještě čtyři tituly. Poté, co odešel od McLarenu Prost, rozhádaný se Sennou, také nenastal pokles výkonnosti a Ayrton udělal ještě dvě mistrovství (byť v roce 1990 nám všem dobře známým způsobem). U Ferrari mám jediné vysvětlení, které – pro jistotu zdůrazňuji – nemusí být správné a neprůstřelné, ale poslední titul udělali v roce 2005 a tak není divu, že volí postupně agresivnější metody a někoho zvýhodní nebo upřednostní. Stejně jako u McLarenu je to jejich volba a rozhodnutí, které se někomu se nemusí líbit. Red Bull má jasného Maxe a těžko mu budou házet klacky do cesty, když i s podstatně méně kvalitním autem dokáže jezdit na špici. Pokud přitom kašlou na jeho kolegy, tak je třeba si uvědomit, že nijak zvlášť, v mezích dané kvality, ani Albon, ani Gasly, ani Ricciardo nevyčnívali (když jezdili jinde). O to podivnější je, proč tak zoufale drží Cunodu, napadá mě jediná varianta, že chtějí, aby Honda až do konce roku byla solidní a nevykvajzla se na to, třebaže Japonci v naturelu podobné jednání nemají.
Docela nakonec – je opravdu obtížné dělat dopředu odhady, ale pokud letos bude mistrem Norris a příští rok spadne McLaren do průměru (stačí se podívat na obdobné kritické roky, kdy se měnila pravidla a přelévání sil ve startovním poli), tak nějaký slib „letos Lando, příště Oscar“ bude passé. A docela na závěr – ono je něco jiného přenechat kolegovi vítězství (třebaže s velkým kraválem), když šance na titul je velmi vzdálená pro oba piloty, a v době, kdy jim jde o každý bod. To není hejt, ale konstatování.
Zkusme se smířit s tím, že i naši oblíbenci udělají něco, co se někomu nemusí líbit. Fér by bylo říci – tohle bylo za hranou, i když jim fandím – a ne honem vytahovat na světlo prohřešky jiných. Ono se totiž vždycky na každý tým z oněch 76 let najde.