GP Singapur 2025 – Překvapení pod světly

Uzavřeli jsme třetí čtvrtinu šampionátu v prostředí, kde se sem tam pohybují po trati ještěrky, počasí je překvapivější než leckteré volební výsledky, trosky vozů jsou velmi častou dekorací a obvyklé pořádky tu neplatí. Lze říci, že jsme se dočkali od každého něco.

Především tu byla poměrně důležitá otázka deště – dámský závod Formule Academy totiž končil za tropického lijáku a pokud se pozorný divák hodinu před začátkem závodu podíval do boxů, viděl ještě louže a dalo se předpokládat, že trať nebude docela všude suchá. Ostatně vlhkost vzduchu na 70 % nabízela hned několik možností. Teplota stejná jako včera, včetně traťové (30° resp. 37°C) a mírný větřík o síle 5 km/h vanoucí z jihu dotvářely předstartovní podmínky. Pneumatiky Pirelli C5-C3 si piloti na startu rozdělili takto: Red Bull, Aston Martin plus Hadjar a Colapinto se nachystali na měkkých, ostatní měli k dispozici žluté pneu. Poslední předstartovní informací byla dvojice Gasly a Albon, kteří do závodu vyrazili z boxové uličky.

Jak už to někdy bývá, start rozhodl o mnohém. Do 177 metrů vzdálené první zatáčky to měl Verstappen o osm metrů dál, takže se zařadil za Russella. Norris využil slabšího startu Antonelliho a v úvodní vlásence se dostal po bok Piastriho – Australan dostal od svého kolegy ránu na přední kolo a o záď Maxova Red Bullu si Lando poškodil levou koncovku předního křídla. Oscar si do vysílačky postěžoval: „Tohle nebylo příliš týmové, ale což…“ Nechybělo mnoho a Piastriho vůz by skončil na zdi, pilot musel zpomalit a ztratil na Norrise důležité metry. Možná i proto dodal: „Takže když měl Lando odstrčí z cesty, je to v pohodě?“. Tým mu později podal zajímavé vysvětlení: „Prohlédli jsme si kontakt s Landem, ty se soustřeď na jízdu a kontrolu závodu.“

V čele Russell ujížděl a po deseti kolech už měl náskok na druhého v pořadí 5,133 vteřin. Norris postupně umazával svou ztrátu, zatímco Piasti držel stabilní odstup. U McLaren zkusili dvakrát „vycukat“ své soupeře: v 18. a 20. kole vyběhli mechanici s pneumatikami k boxovému stání, ale poprvé jim jejich záměr Red Bull nezbaštil – až ve 20. kole už Verstappen do boxů zajel a nabídl Norrisovi dárek na zlatém podnose, protože tři vteřiny u mechaniků je opravdu hodně. Mercedes povolal své piloty do boxů ve 26. kole a bravurně zvládl double-pit-stop, Norris přezul jako ostatní na tvrdou směs ve 27. kole. Jak ale zjistil, záměr mu příliš nevyšel, protože z boxů vyjel s více než čtyvteřinovou ztrátou na druhé místo. A to si Max ve 22. kole stěžoval, když dostal pobídku, že může tlačit naplno: „Já se snažím, ale v tomhle závodě je všechno proti mě.

Faktem ovšem zůstávalo, že obhájce titul stáhl odstup na Russela na necelé tři vteřiny a Norrisovi nakonec poodjel na více než čtyři. Přišlo ale 36. kolo a Max v zatáčce 14, kde v tréninku boural Russell, netrefil nájezd, zoufale brzdil a jentaktak se vyhnul nárazu do bariéry – tím se Norris objevil za jeho zády a začal neverending story, tedy pochopitelně trvající jen do cíle. Lando se poměrně záhy dotáhl na hranici DRS, sice ve 41. kole projel špatně zatáčku 17 a dal Maxovi opět vydýchnout, ale pak už se za ním držel jak klíště. Jejich souboj do jisté míry ztěžovali piloti předjíždění o kolo, ale k řádnému útoku se Norris dostal vlastně jen v 53. kole, kdy zkusil před zatáčkou 7 zaútočit, ale Verstappen jeho atak odrazil. Čekalo se, zda do souboje nevstoupí nějak Cunoda, kterého duo vzápětí rovněž předjelo o kolo, ale způsobně pustil oba rivaly, stejně jako Hadjar, kterému dokonce přes rádio přišel příkaz, ať se chová odpovědně. Nakonec dal Verstappen vzpomenout na rok 2023, kdy se Sainz jr. na Ferrari ubránil rovněž Norrisovi, i když v boji o vítězství. To si bez problémů dokázal uhájit Russell, jenž nebyl pro dva kohouty primárním cílem. Verstappen neustále vršil stížnosti. Nejdřív mu přišlo, jako by měl na zádi zataženou ruční brzdu (dostal jasné pokyny: nech B bal 6 a potom torque 6), pak oznámil, že vyvážení je kompletně pryč a auto nejde řídit, aby šestnáct kol před cílem oznámil týmu, že už se s vozem vysloveně pere.

Oscar Piastri po „náletu“ týmového kolegy cítil nejspíš křivdu. Tým ho neustále bombardoval zprávami, ať si dál jede svoje, připravoval ho na případný výjezd safety caru, na což Australan reagoval „dělejte, jak myslíte“ a vůbec působil dost nerudně. Korunu všemu nasadila jeho zastávka v boxech (28. kolo): Oscar kvůli problémům s utažením levého zadního kola stál v u mechaniků 5,2 vteřiny. V závěru využil bojující dvojice před sebou a dotáhl se na odstup dvou vteřin, ale v tomto případě už týmová spravedlnost nejspíš byla na cestě do USA. V každém případě mohl tým radostně oslavit Pohár konstruktérů; v tomto případě obhajoba vyšla perfektně.

Antonelli se po startu propadl za Norrise a Leclerca a marně se pokoušel dostat zpátky na svou pozici. Stavěl – jak už bylo řečeno – společně s Russellem ve 26. kole a postupně se dotahoval na Leclerca, jenž měnil pneumatiky o čtyři kola dříve. Charles mu musel nakonec ustoupit v 53. kole v poslední šikaně. Ferrari pak stáhlo do boxů podruhé Hamiltona (první zastávka v 25. kole, druhá ve 47. okruhu) a na měkké směsi ho vyslala do stíhání pilota v jeho někdejší stáji. Lewis skutečně dokázal smazat ztrátu 23 vteřin a v 59. kole byl v Kimiho závěsu, ale o kolo později projel zatáčku 17 přímo a do boxů hlásil, že mu odešly brzdy. Netušil, jak vážný problém to je, takže se před něj samozřejmě dostal Leclerc (v předposledním kole) a do závěrečného Brit vjížděl s náskokem půl minuty na Alonsa – aby je v cíli dělilo 0,416 vteřiny. Nakonec snaha nebyla Lewisovi nic platná, protože po skončení závodu dostal penalizaci 5 vteřin za nedodržení traťových limitů – dost možná v posledním kole zkracoval, co se dalo.

Když hovoříme o Alonsovi, ten byl celkem v dobrém rozmaru, i když i on měl důvod mít na své pit-crew vztek. Ono 28. kolo jakoby bylo prokleté – potíže měl Piastri, ale Španěl stál u mechaniků dokonce 9,2 vteřiny, protože nešlo dotáhnout pravé přední kolo. Když pak vjížděl do 31. kola přišla mu z boxů poznámka, že má před sebou ještě dalších 32 kol. Veterán posměšně opáčil: „Jestli na mě budete mluvit v každém kole, tak si vypnu rádio!“ Jeho jízda na body pak měla strhující podobu: když ve 37. kole za zatáčkou 3 odvážným manévrem předjel Hadjara, hlásil do boxů: „Trofej pro hrdinu závodu!“ Postupně využil chyby Albona v zatáčce 7 (43. kolo), o kolo později za sebou nechal Bearmana, ve 47. pak předjel Sainze a Lawsona. Tím jeho snaha končila, ale osud mu připravil malé odškodnění v podobě Hamiltonových potíží.

Solidně zajel Bearman, i když jeho osud visel také na vlásku. Hned v první zatáčce se za jeho levé zadní kolo zahákl Hadjar, ale bez jakéhokoli dopadu. Francouz uprostřed závodu dostal nemilou zprávu: jeho inženýr mu sdělil, že se vyskytl problém s pohonnou jednotkou a může ztrácet 3 – 4 desetiny na kolo. Na to podrážděný Isack reagoval: „Pánové, co k čertu s tím motorem zase je?“ Přesto se až do samého závěru držel v TOP 10 a vypadl z ní až tři kola před cílem.

Důvodem byl Sainz jr. Startoval z posledního místa a na trati setrval až do 52. kola na středně tvrdé směsi. Nejspíš i on doufal, že vydělá na výjezdu SC, ale překvapivě se celý závod odjel bez problémů. Proto Carlos nasadil podobně jako Hamilton měkké pneumatiky a z 15. místa vyrazil do boje. Na desátou příčku mu chybělo zhruba 17 vteřin, ale jeho Williams byl k nezastavení. Už v 53. kole si poradil s dvojicí Stroll-Bortoleto, o kolo později byl za ním Colapinto. V té chvíli mu na Cunodu chybělo 7,3 vteřiny a dalších 6,8 na Hadjara. Japonce zdolal Španěl v 57. kole, Hadjara o dvě kola později.

Jako banda otloukánků si museli připadat piloti Sauberu. Bortoletovi zničil pravou koncovku předního křídla hned po startu Stroll a Brazilec musel při zastávce v boxech měnit přední křídlo (14. kolo). V těsné formaci Colapinto, Cunoda, Hülkenberg, Bortoleto udělal Argentinec ve 43. kole chybu, dostal se před něj Cunoda a když útočil Nico, Franco mu zavřel cestu a urazil mu rovněž pravou koncovku, která zůstala ležet za zatáčkou 7 uprostřed trati. O kolo později pak Hülkenberg na stejném místě zkusil opakovaný útok na Alpine, ale jeho vůz se roztočil a Němec vycestoval mimo trať v režimu Anti-stall. Naštěstí netrefil bariéru a mohl, i když na poslední příčce, pokračovat.

Stav šampionátu se dramaticky nezměnil – Norris díky Papaya rules získal další tři cenné body, ale Verstappen zároveň na Piastriho šest najel. Šampionát se sice zdá být do jisté míry téměř rozhodnutý, ale nezapomeňme třeba na rok 1976 – tehdy se také po GP Anglie říkalo, že by Lauda musel skončit v nemocnici, aby se něco změnilo…

KLASIFIKACE GRAND PRIX SINGAPURU 2025

Share this post

Comments (24)

  • Mike17 Reply

    Koukám, že to byla taková nuda, že to nikdo neche ani komentovat.
    Jediné překvapení pro mne byl start Landa. Obvykle na startu pozice ztrácí. Teď našel koule o pozici zabojovat. Ten kontakt s Oscarem dle mne byl jen důsledkem kontaktu s Maxovým zadkem. Blbý, ale dle mne to nebylo nic proti Oskarovi. Koukám, že v prohlášení není o tom ani slovo.
    Co naopak překvapením nebylo, byla zpackaná strategie Leclerca. Nevím jistě, co způsobilo jeho zpomalení na konci, ale tipl bych na gumy, co odešly kvůli nesmyslně brzké zastávce. Naopak tah s červenými Lewise vypadal jako výborný. nebýt těch brzd, Kimiho by možná dal.

    6 října, 2025 at 9:05 am
    • RoBertino Reply

      K tomu ťukanci se vyjádřili jinde, ale vlastně také nic neřekl – tým prohlásil, že to probere, Lando se hájil, že bojuje o titul a Oscar se na celou věc musí podívat. Jen chci říci, že se v jiných případech za takové věci dávalo pět i deset vteřin – štěstí tady bylo, že Piastri nešel do zdi. Mě spíš zaujalo, že nepovedená zastávka u Landa v Itálii se mohutně probírala, ale v Baku už tolik ne a tentokrát stejné zdržení, které připravilo Oscara o možnost se zapojit do boje o druhé místo taky ani slovíčko. Papájovci asi mají o něco více starostí, stačí se podívat na Piastriho, jeho výraz a komunikaci během závodu; na druhou stranu slaví Pohár konstruktérů, takže…
      Absence komentářů může mít hned několik důvodů – doufám, že tím hlavním není nezájem o F1…

      6 října, 2025 at 9:24 am
      • jumpman Reply

        já se do toho co se stalo nechci šťourat, nebo zase budu riskovat, že kašovi naběhne žíla 😉
        Každopádně díky RoBertino za standardně skvělé shrnutí víkendu…

        7 října, 2025 at 4:31 pm
      • Mike17 Reply

        Jako kdyby se Oskarovi stalo něco s autem, dalo by se posuzovat, jestli nějaký test by neměl být. Ale trestat takový lehký ťukanec bez následků jsem nikdy neviděl.
        Mně se nezdálo, že by Lando udělal něco špatně. Spíš Max nějak záhadně zpomalil na výjezdu ze zatáčky. Tím došlo ke kontaktu s Landem a jen proto došlo následně ke kontaktu s Oskarem. Tedy to je můj pohled.
        A zastávka? No nebylo proč prohazovat pozice. Pořadí zůstalo stejné a zůstalo by i s dobrým pitstopem. Co na tom chceš řešit? Jo kdyby se Oskar díky tomu dostal za Landa, řešit by bylo co. Ale nic takového se nestalo. Ty 3s nemají jak napravit.

        8 října, 2025 at 8:15 am
        • RoBertino Reply

          Dovolím si poznámku, Majku. Podobných situací jsem viděl opravdu dost, ale většinou se to řešilo zpětnou výměnou pozic a tudíž nebyl trest potřeba. Těch příkladů by bylo hodně. Jak to vyhodnotili u McLarenu je jejich věc – z férového hlediska by Lando tu pozici Oscarovi měl vrátit a pak by mohli opět naplno bojovat. Proč se to nestalo?

          8 října, 2025 at 9:23 am
          • Mike17

            Můžeš mi uvést nějaký příklad, kdy došlo k vrácení pozice? Ideálně něco, co si můžu pamatovat.
            A nějak nevidím důvod. I bez toho ťukance by Lando vyjel na rovince před Oscarem. Ikdyž jistě se to tvrdit nedá.
            Vůbec si nedělám iluze, že by Oscar na jeho místě z té pozice vycouval a nechal je oba jet.

            8 října, 2025 at 1:01 pm
  • RoBertino Reply

    Také se mi nechce to znovu příliš pitvat, ale co by chtěl obhajovat? Férový boj o titul, ve kterém ho nevyrazil z trati jen proto, že nebylo kam? Proč nedošlo k výměně pozic kvůli zpackané práci v depu? A proč si Piastri během oslavných tirád po skončení závodu vypnul vysílačku a s týmem nejásal nad ziskem Poháru konstruktérů? Tohle všechno je zdokumentováno. A McLaren – nikoli Norris – se ocitá pod palbou kritiky a jejich Papaya rules jsou hodnoceny jako komedie. To není další výmysl, ale ukázka ze světové názorové platformy.

    7 října, 2025 at 6:15 pm
    • Mike17 Reply

      Promiň, Roberte, ale tentokrát nesouhlasím v ničem.
      Lando Oskara nijak nevyrazil. Oskar se ani nedotkl zdi, tedy i bez absence zdi by se stalo to samé. Byl to opravdu jen drobný ťukanec, který Lando na 99% neudělal úmyslně.
      A proboha proč by měli měnit pozice, když k žádné změně pozic nedošlo? Jak měl tým napravit škodu 3s, která se Oskarovi stala? Jsem si jistý, že v Monze by k výměně pozic nedošlo, kdyby předtím Landovi neslíbili, že nebude žádný undercutt. Slíbit mu to a undercutt provést, by za mne prasárna byla.

      8 října, 2025 at 8:19 am
      • RoBertino Reply

        Majku, problémy jsou tu dva – Lando ovlivnil Oscarovu jízdu a kolizí pozici získal, odsunul ho za sebe (že Piastri neskončil ve zdi lze do jisté míry přičíst faktu, že jde o jednu z těch pomalejších zatáček). Max musel reagovat na Russella před sebou a když Lando mocí mermo chtěl předjet Piastriho, neměl kam jet – ačkoliv byl v zatáčce o fous pozadu, přesto šel kolem do soupeře. Narazil zezadu do Maxe a současné odstavil Oscara. Komisaři to – opět jak už to bývá podle podivného výkladu, protože kolikrát se takové ťuknutí trestalo, ale nad tím se zamýšlíme už dlouho – nevyhodnotili jako trest, ale jde tu o jasné interní Papaya Rules, kde se jasně říká: neohrozit nijak týmového kolegu. Neměl bych s tím jediný problém, kdyby na následující rovince pustil Norris Piastriho před sebe, protože jak sám Oscar v komunikaci sdělil „Nebylo to fér…“ mimo jiné, ale tým se alibisticky schoval za výrok komisařů a Oscarovi nařídil, ať se soustředí na svůj závod, že Lando jde po Maxovi. Nebo máš pocit, že by Piastri po zpětném vrácení pozic Verstappena nedohonil?
        Ty samozřejmě vycházíš z dění na trati, jenže pokud by se Papaya rules dodržovala, pak by Lando v rámci McLarenem proklamovaného férového boje měl pustit Oscara zpátky na 3. místo, tudíž kdyby pak Oscar ztratil ony tři vteřiny jako Norris na Monze, nastala by stejná situace. Ona leccos napovídá skutečnost, že Piastri vypnul vysílačku, když mu do ní Brown děkoval a pokud se podíváš na oslavy Poháru konstruktérů, tak tam stojí Stella, Norris, Brown – ale Piastri nikde.

        8 října, 2025 at 8:38 am
        • Mike17 Reply

          Ano, ta zatáčka byla pomalá. A kolize byla tak minimální, že se nikomu neudála vůbec žádná škoda. Prosím uveď mi příklad, kdy se za tak drobný kontakt udělil trest. Za mne máš šanci najít pouze takový, kde někdo někomu způsobil škodu, poslal druhého mimo trať, nebo předjel mimo trať. Nikdy jsem neviděl, že by někdo dostal pentli za drobné ťuknutí do soupeře. Děje se tak skoro každý závod a fakt si nic neumím vybavit.
          A proč by vracel pozici? Byl snad v té době za Oscarem? Nebyl. Tak co mu měl vracet? Oscarovi nijak nezkřížil trať. Ten tam měl pořád místo na celý svůj monopost. Nejspíš sundal nohu z plynu. Ale stejně neměl kam, jako Lando. Před nimi byl Max. Ten možná reagoval na Russela, ale prostě udělal manévr, který těžko někdo za ním mohl předvídat. Nevidím v tom žádnou Landovu chybu, která by měla být nějak trestána a už vůbec ne úmysl nějak poškodit Oscara.
          O tom, že byl Oscar nasraný diskutovat nemusíme. Ztratil body, nadšený nebude. Ale celý závod byl pomalejší, než Lando. Dojel je jen tehdy, když se lando zasekl za Maxem. Proč by si měl zasloužit bednu on?

          8 října, 2025 at 1:10 pm
          • RoBertino

            Majku, odpovídám Ti tady, protože o řádek výš už mi to nejde – ještě je co vylepšovat.
            Piastri po Norrisově nárazu musel korigovat své „rozhození“ a tím byl v souboji znevýhodněn, v opačném případě by ho Lando těžko předjel, protože by musel značně zpomalit. Ale to je – jako většina věcí – dokazování ex post. Že byl Piastri celý závod pomalejší? Opět neprůhledné, protože Norris jel za Maxem a Oscar ho tudíž stahoval. Jak uvedl třeba Josef Král, rána na kolo to byla docela slušná a nevíme, jestli nedošlo k nějakým potížím s řízením nebo geometrií. Opakuji, nevíme. Neřešil bych poškozený Norrisův spoiler, v mnoha případech přišel pilot o celou koncovku a jel stejně rychle.
            Vrácení pozice – GP Itálie 2025 mezi Verstappenem a Norrisem. Oproti Singapuru měl Max možnost jet mimo trať, což v Marina Bay nešlo. Ale získal oproti soupeři výhodu a pozici mu vrátil.
            Já na druhou stranu přemýšlím, jestli bývají trestáni i piloti, kteří si způsobí malér v rámci jedné stáje. To si budu muset připomenout.

            8 října, 2025 at 3:06 pm
        • Mike17 Reply

          Odpovídám na tu poslední reakci ve vláknu:
          Ano, Oskar nejspíš nějak korigoval ten náraz. Jestli kvůli tomu musel ubrat, nebo ne, netuším. Nemám telemetrii. Stejně tak je ve hvězdách, kdo z nich by vyjel za Maxem. A když to tedy vůbec netušíme, co chceš vracet? Něco hypotetického? Tak to můžeme hypoteticky vrátit. 😉
          Že byl Oskar pomalejší bylo vidět v obou stintech. Ztrácel na Landa do té doby, než Lando dojel Maxe a pak musel jet Maxovou rychlostí. Že byl rychlejší, než Max se asi dohadovat nemusíme.
          A jak jsem psal. Ta Itálie byla o tom, že Max získal pozici vyjetím mimo trať. Nevracel ji proto, že do někoho ťuknul. Kdyby to zvládl v limitech tratě, na 100% by nevracel vůbec nic. Tak je to normální. Ťuknutí bez jakýchkoliv následků se netrestalo nikdy. Nevidím důvod, proč s tím začít u Landa v průběhu sezony. A žádný následek nehlásil ani Max, ani Oskar. Jediný, kdo měl viditelné poškození byl Lando. Za mne není co řešit.

          9 října, 2025 at 1:59 pm
          • jumpman

            myslel jsem, že se udržím, ale holt ne. Miku, podívej se laskavě na nějaký záznam startu, noris tam piastriho poslal velmi nevybíravě do zdi a jen s velkými obtížemi to piastri ustál bez kontaktu, rozhodně zpomalil a nebyl schope udržet závodní stopu. Díky tomu se musel bránit i leclerkovi. Nedivil bych se poškození vozu, protože to skutečně dostal pěkně hnusně od norise a jak říká král, velmi dobře noris ví, jak ten druhý vůz trefit aby mu ublížil. Noris porušil vše, co měli evidentně u mcl domluveno, ale reakce týmu je 0, takže je 100% potvrzeno, co si myslím už od začátku sezony, že mcl chce dotlačit k titulu norise. Kdyby to přiznali, OK, ale hrají si na mirky dušíny, jenže za tou maskou je štětináč s dlouhým bidlem… a podle toho to vypadá a skutečně bych se nasmál, kdyby jim emil ten titul ještě vyfoukl…

            9 října, 2025 at 2:27 pm
      • Kaša Reply

        Hezky napsané. Jsem rád že nejsem ten jediný „zaslepenec“ a mají na to i ostatní stejný názor jako já. Dobře ty! ; )

        8 října, 2025 at 8:40 am
    • Kaša Reply

      Co by chtěl obhajovat …. třeba na neuvedení úplného průběhu těch situací a zjednodušování skutečností aby seděli „vašemu“ narativu? Ono to buď vypadá na neinformovanost nebo neznalost okolností, a nebo na jejich záměrnému přehlížení…. nevím jak to jinak popsat.

      Zkusím nastínit co tím myslím:
      Proč třeba použít větu „nevyrazil z trati jen proto, že nebylo kam?“ když okolnosti byly mnohem složitější? Třeba že Lando si lehce ťuknul do zádi Maxe a až pak ho to poslalo do Oscara?
      Proč nedošlo k výměně pozic kvůli zpackané práci v depu? – no protože v Monze byl významným faktorem undercut provedený Oscarem na který měl ale nárok Lando. A logicky okolnosti byly odlišné. V Monze byly v tu chvíli Mclareny daleko od Maxe před sebou a v Singpuru naopak Lando celou dobu Maxe těsně stíhal. Není logické pro tým se vzdávat té možnosti předjet Maxe.
      Ještě jednou to napíšu ikdyž už jsem to psal několikrát – kdyby v Monze Lando jel první do boxů i s pomalým pitstopem, tak se stejně vrátí před Oscarem, takže proto tým prohodil pozice – protože přehození undercatu znevýhodnili Lando a jen ho vrátili kam patřil.

      A proč si Piastri během oslavných tirád po skončení závodu vypnul vysílačku a s týmem nejásal nad ziskem Poháru konstruktérů? Tohle všechno je zdokumentováno. – jsem překvapen že jsi si nedohledal informace k tomuto. Oscar se nezúčastnil oslav na pódiu protože stále dělal rozhovory. Zatím někteří členové McL šli slavit na podium a náhodou potkali Landa a vzali ho sebou. Tedy žádné záměrné opomenutí Oscara, ale souhra náhod! To odpojení vysílačky Oscarem uprostřed Zakovi gratulace je také špatně interpretováno – Oscar totiž v tu chvíli měl vypnuté rádio a jen ho po chvíli i vypojil z monopostu protože vystupoval. také dohledatelná informace.
      Můžete se podívat na ofiko oslavy a tam už logicky všude je přítomen Oscar i celým týmem. jak říkáš – tohle všechno je zdokumentováno!

      Jasně, všeobecně chápu že jsou rozhodnutí McLarenu kontroverzní když chtějí zachovat rovnost a férovost mezi piloty a často se to otáčí proti nim. A ono tomu nepomůže situace jako Monza, Maďarsko i Singapur.
      Ale já jsem stále rád že se snaží „pískat rovinu“ i přes odpor veřejnosti. je pravda že dnes negativita táhne a samozřejmě jsou na vrcholu a tedy nejvíc „na mušce“! Je smutné že spousta lidí se nechá strhnout negativitou a tendečními články a nevidí reálný obraz…. se třeba podívejte na fb McLarenu a komentáře pod tím – většina negativních komentářů je od lidí z Austrálie ….. náhoda, nemyslím si! A většina článků bude o boji o titul a kontroverzním zacházení s „chudákem utlačovaným“ Oscarem a naopak zvýhodňování britského miláčka Landa, protože tohle je dosti kontroverzní a negativní a tudíž o tom lidi budou více číst a více reagovat a komentovat! Určitě více než o článku kde se bude tvrdit že se vlastně nic neděje a tenhle humbuk je jen nafouklá bublina!

      Je pravda že Lando byl (konečně) dost tvrdý po startu a neodhadl Maxovu rychlost v zatáčce (nejnižší z prvních pilotů), ale i komisaři rozhodli že to byl závodní incident a nebudou trestat.
      A stále McL jel svoji politiku rovnosti kdy se pilotů ptali kdy chtějí stavět a znovu měl vedoucí piloto přednost v tomto – a i to lando využil asi po zkušenosti právě z Monzy.

      každopádně velká gratulace McLarenu ke skvělému úspěchu v získání poháru konstruktérů, a přeji hodně štěstí při boji o titul jezdců. Vypadá to že se trochu přitvrdí mezi Landem a oscarem což jenom kvituji! Ale lidi si budou pořád stěžovat – když jeli „v rukavičkách“ tak že je to nemastné-neslané, když se přitvrdí tak že je to za hranou. : )))

      myslím že to bude ještě zajímavé protože se zvedl Max+RB a taky Mercedesy budou občas vystrkovat růžky!
      To právě může udělat souboj mezi Oscarem a landem zajímavějším, ale oni jsou tak vyrovnaní že budou teď často vedle sebe o to právě okoření ten souboj …. reálné šance pro maxe moc nevidím, ale může to tam taky dost zamíchat.

      8 října, 2025 at 8:37 am
      • RoBertino Reply

        Víš, Kašo, on je trochu problém v tom, že jestliže už samotný pilot veřejně prohlásí, že to či ono není fér, tak v týmu není něco v pořádku. A všímají si toho nejen média. Existuje Cimrman a jeho zbytečné otázky v kriminalistice – a to platí i pro F1. Položíš otázku týmu – proč nebyl Oscar na oslavě? Neřekne – je vytočenej a nechce se mu. Ale klid, zpucujeme ho a on přijde. Zvláště McLaren, ale žádný tým nepřizná, že udělal chybu. Podívej se na Silverstone, kde se srazili Ocon a Bearman. Na trati z toho byl řev a poté – je to nemilá věc, neměla by se stávat, ale dál táhneme za jeden provaz jako tým. Špinavé prádlo se prostě na veřejnosti nepere.
        O komisařích jsem psal výše – členové naší skupiny hned několikrát psali, jak určití piloti nejsou penalizováni, ačkoliv jindy tresty padají. To není můj výmysl, podívej se do našich debat.
        Posílám Ti názor také jednoho „Australana“ a jsem zvědav co na něj řekneš. Jen doufám, že od něj nedostanu do nosu, protože jsem ho žádal o schválení a zatím nepřišlo.

        Josef Král: „Tohle je, podle mě, proti všem těm PAPAYA RULES, protože když si vzpomenu na vysílačky a kdy Oscar se ho ani nedotknul, ale prolítnul za ním, že jo, na brzdy – Rakousko, Maďarsko to bylo – tak hnedka ten inženýr na něj: »Opatrně, opatrně, nesmí se nic stát!« Tohle bylo strašně na hraně. Tady jako se trefili, doslova, teď dostal takovej bodyček, že Oscar tam šel málem do zdi, tak se tam jako vracel, ale nic neproběhlo. Stejně oni už v tuhle chvíli oba dva vědí, že z toho ta anarchie bude. To je jasně daný a vlastně ví to všichni v tom týmu, že se to prostě celý rozpadne najednou. A teď jde vo to, jako, jak je donutit k tomu, aby byl klid, aby se to celý jako nezaklepalo tak moc, aby nakonec vlastně z toho byl problém, protože pořád tam ten Max je. V Landovi jsme tohle nikdy neviděli, takovouhle jako velkou agresivitu.“

        8 října, 2025 at 8:48 am
        • Kaša Reply

          No každý jediný pilot si bude chtít vydobýt lepší pozici než má, to je přirozené.
          Samozřejmě že výroky týmu a pilotů později jsou PR učesané, to chápu.

          Zamne z jakéhokoliv pohledu je ten incident bez trestu, jelikož je to ve skrumáži, v prvních zatáčkách a na kluzkém povrchu.
          Naprosto chápu Oscara že byl naštván, a byl by i každý jiný pilot!
          Naopak chápu že lando tvrdí – nešťastný závodní incident – prostě přirozenost věcí jak si to každý obhájí.

          jasně, všiml jsem si že Pepa těžce odsuzuje Papay rules, což částěčně chápu, ale zároveň chápu co se mcLaren snaží pomocí Papay rules dosáhnout, ale bohužel nejde se zavděčit všem. A pořád tam nevidím že by byl Lando zvýhodňován, ikdyž to z několika situací může zavánět!

          Ale je pro mne jasné že je rozdíl kdy se ke kolizím schyluje (Oscar Rakousko, Maďarsko) a tým upozorní že už je to moc na hraně, a situace kdy opravdu ke kolizi dojde = Singapur. Pro mne je logické že když už ke kolizi došlo a nikdo nebyl vyřazen a dokonce „viník“ Lando s menším poškozením, a zároveň komisaři vyhodnotili incident jako „závodní“, tak tým to nechtěl řešit při závodu a probere to později po závodě.
          Očekávám že Lando dostane „pojebáno“ a že se to nemá opakovat. A taky očekávám že Oscar se už nebude bát kontaktu s Landem a nebude si brát žádné servítky i přes Papay rules.
          Určitě ale neočekávám jeho jízdu ve stylu Maxe „uhni nebo bouračka, ale určitě přitvrdí.
          což ale on jezdil předtím tvrději na Landa než lando na něj – viz. Monza 2024, Rakousko+Maďarsko+Kanada 2025.

          8 října, 2025 at 10:42 am
  • RoBertino Reply

    Můj osobní názor, Kašo, nesdílí Tvůj optimismus. Pokud by se to takhle vyvíjelo, tak by se věci spíš stabilizovaly a uklidňovaly. Ale s ubývajícím počtem závodů a zvyšujícím se tlakem to spíš bude víc vyhrocené. Zvláště pokud se někdo mezi ně zamotá. Stačí nepovedená kvalifikace, pokažený start… Většina světových komentářů se shoduje, že Norris šel proti týmovým pravidlům a tým mu to posvětil. Je to samozřejmě věc McLarenu, ale dobrou vizitku mu to nedělá.

    8 října, 2025 at 12:12 pm
    • Kaša Reply

      Chápu tvůj názor ale nevidím to stejně, něco jiného by bylo kdyby Lando Oscara poškodil nebo vyřadil, a i něco jiného by bylo kdyby do něj narazil „přímo“, ale řekněme polehčující okolnost pro něj je že si předtím ťuknul do maxe a to ho poslalo do Oscara…. jasně, je to porušení Papaya rules ale řekněme s polehčující okolností.
      A jak jsem psal tak lando určitě dostane interně „zprdunk“ ať se to neopakuje.

      Souhlasím že jejich souboje se stanou vyhrocenější jak se bude blížit konec sezony a půjde „do tuhého“.

      9 října, 2025 at 6:35 am
      • RoBertino Reply

        Můj dodatek – to, že Lando narazil do Maxe není Verstappenova, ale Norrisova chyba, takže bych to jako polehčující okolnost neviděl. Že následně nárazem připravil Piastriho o pozici (aniž by ho vyřadil ze závodu) také ne. Upřímně, kdyby po této kolizi skončil Oscar ve zdi, tak jak by poté chtěl Norris a tým situaci kompenzovat? V rámci Papaya Rules?
        Smiřme se s tím, že Norris jel příliš agresivně, ohrozil dva piloty a že je nevyřadil nic na jeho vině neubírá. Osobně by mi tahle věc nevadila, o kousek dál téměř sejmul Stroll Bearmana a také se nic nedělo. Pokud mi něco vadí, pak to je nejstejný přístup McLarenu k určitým situacím. Nemůžeš zpochybnit, a podívej se pořádně na záběry, že Piastri měl velké problémy udržet vůz na tratí a Norris tím získal významnou výhodu. Další postup už je v rámci týmu, ale čím víc sleduji celosvětové příspěvky, téměř všichni se shodují, že si McLaren vybudoval sám na sebe past. A poslední všetečnou otázku, kterou bych po loňsku možná dávat nemusel, ale co když Norris ten titul vyhraje právě o ony tři body?

        9 října, 2025 at 7:30 am
        • Kaša Reply

          No jo, každý to vidí jinak …. pro situaci bylo důležité jak to viděli komisaři a ti velice rychle rozhodli že nebudou trestat = racing inčident! ; ))

          „A poslední všetečnou otázku, kterou bych po loňsku možná dávat nemusel, ale co když Norris ten titul vyhraje právě o ony tři body?“ – tak je to pro mne naprosto vpořádku jelikož Oscar měl prostě skončit za Landem v Monze, a jen kvůli tomu že tým umožnil udělat Oscarovi undercut na Landa kvůli pokrytí Leclerca tak by skončil před ním, což by bylo poškození Landa!
          Za mne můžeme uvažovat jako bodové „poškození“ pilotů Mclarenu např. tyto situace = očividně Lando Holandsko, možná Lando Čína (porucha brzd), asi i Lando Miami (vyhýbání kolize s Maxem) ….. u Oscara asi můžem říct přísná penalizace Silverstone, třeba smůla na okolnosti v Imole, a i ta pozávodní situace v Singapuru.

          9 října, 2025 at 9:14 am
  • RoBertino Reply

    https://www.youtube.com/shorts/LagSkTW2zcs
    Tady máme jedno malé shrnutí s názvem Papaya Rules…

    11 října, 2025 at 10:15 am
  • Mike17 Reply

    Jumpman.
    Sorry, bez notifikací jsem zapomněl, že by mohl někdo ještě reagovat.
    Norris do Piastriho ťuknul. Jen proto, že předtím narazil do Maxe a od jeho zádě se vůz odrazil doprava. Úmysl tam dle mne nebyl vůbec žádný. Poškození taky Piastri nehlásil a dle jeho rychlosti v některých částech ani nebylo. Není co trestat a už vůbec není co vracet.
    A dle mne Mclaren nadržuje spíš Piatrimu. Ty tvrdíš opak. Loňské závody byly v tomto smyslu hodně přesvědčivé a letos se neděje nic, co by mělo být nefér proti Piastrimu.
    Já si myslím, že jim celkem jejich souboj vyhovuje. Max je nemá šanci ohrozit a můžou světu ukazovat, jak jsou „fér“. Marketing jako prase. Byl bych asi raději, kdyby vyhrál Lando (protože není takové čuně jako Oskar s Maxem), ale dle mne stejně dotlačí k titulu Oskara.

    16 října, 2025 at 11:08 am
    • jumpman Reply

      sorry, nechápu tvé myšlenkové pochody, nejspíš každý sledujeme jinou sérii, nebo nevím…
      piastri je dle tebe prase, ale zatím vždy kolidoval noris do piastriho, piastri vždy norise minul i za cenu zničení svých pneumatik, to noris tyto problémy nemá, zkrátka piastriho trefil…
      Piastri musel norise nesmyslně pouštět již v několika případech, noris piastriho tuto sezonu ani jednou, přestože dle „papayarules“ měl, nevím kde je ta tlačenka na piastriho…
      a že je emil nemůže ohrozit? No aby ses nedivil, teď v austinu se navzájem vyndají a emil je najednou na dostřel a já bych se smál hodně dlouho, kdyby mcl díky svým „papayarules“ ve prospěch letos horšího norise o ten jasný titul přišel, stejně jako v roce 2007…

      17 října, 2025 at 12:27 pm

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *