PADDOCK LINE: Milý Watsone, dejme si pozor!

Nemusíme bydlet na Baker Street 221b a přesto – pokud se nebudeme dívat na dění optikou sice okázalého a zdánlivě atraktivního, ale přesto nereálného až naivního snímku F1: The Movie – zjistíme, že v zemi, která prostřednictvím Shakespeara a jistého dánského kralevice usoudila, že je cosi shnilého v onom státě, nebyl poslední závod prost nejen radostí, ale rozpaků až deziluzí.

Ale hezky popořádku – většinou má všechno své příčiny, postupy a důsledky. A také pravidla, na nichž se, ať už právem či s pochybením, hledí. Když se všechno sejde pod jednou silverstoneskou střechou, máme z toho velmi zajímavou várku poměrně horkého nápoje. Ještě než ho začneme opatrně usrkávat, je třeba si uvědomit jednu věc. Už v roce 1977 při velkém rozhovoru pro Sport Zürich pravil Clay Regazzoni, že se právě rozhoduje, zda bude F1 sportem nebo cirkusem. Zdá se, že s přibývajícím roky se posouváme spíš do druhé oblasti, ale představitelé samozřejmě dělají vše proto, aby vzbudili zdání a dojem, že tomu tak není. Proto jsou vydávána prohlášení, která ve světle dění působí, jako by dotyční vůbec neviděli, co se odehrává, všichni se chválí, jsou nadšeni ze skvělé atmosféry a vztahů, sem tam připustí nějaké to pochybení, ale s dodatkem, že se vrátí silnější, zresetují se a tak dále. Je to svým způsobem jednoduché: těžko si mohou – lidově řečeno – „nadělat do vlastního hnízda“. Jen opravdoví hrdinové natvrdo přiznají, co udělali špatně, kde byli za hranou a hlavně proč.

Slunná nálada u McLarenu. Jako fakt?

Jak se ukázalo, poslední vítězství McLarenu bylo mnohem kontroverznější, než by se mohlo zdát – to ostatně dokazují rostoucí názorové skupiny. Jedna tvrdí, že byl Piastri brutálním zásahem komisařů o vítězství okraden (a protože Maxe Verstappena snad kromě Holandska lidé spíše nemusí, vina se dává jemu), druhá pak soudí, že šlo o sice politováníhodné nedorozumění, ale Papaya boys jsou nadále v klidu. No, upřímně nevím. Pokud by to bylo další velkolepé vítězství McLarenu, pak by Lando a Oscar, rozesmátí od ucha k uchu, jásali, rozdávali pozitivní energii kol dokola koukolem a vůbec by byli ,happy team’ jak má být. Co jsme ale zaregistrovali? Kyselý obličej Oscara, prakticky nulová upřímná gratulace a tato nálada mu vydržela po celý ceremoniál.

Základem je ona situace z konce 21. kola. Oficiální prohlášení FIA (najdete ho zde) hovoří jasně a je podpořeno argumenty v podobně naměřených hodnot. Proti tomu může stát pocitový vjem postiženého, což není důkaz, jímž lze oponovat. Ano, může se cítit okraden o vítězství, ale pokud je to skutečně natolik týmový a vyspělý pilot, měl by uznat, že výsledky FIA si nikdo nevybájil a chovat se podle toho. Rozzuřený Piastri se však nadále domníval, že on je morálním vítězem – a tady se opět musíme vrátit k případu Maďarsko 2024. Protože pokud by v týmu vládla taková pohoda, dobré vztahy a avizované společně tažení za jeden provaz, a navíc by byl tým přesvědčen, že Piastriho trest nebyl správný (všimněme si jedné věci, nikdo z vedení se k trestu zásadně nevyjádřil), stačilo by málo. Dát Norrisovi pokyn, aby Oscara před sebe pustil. Už to mají z Hungaroringu nacvičené a práci by jim to nedalo – ostatně pilot na třetí pozici za nimi ztrácel téměř minutu. Ale to by se asi Silverstone zhroutil, protože by nevyhrál „jejich“ Lando. Tady si dovolím malou odbočku: zajímala by mě procentuální obliba všech čtyř domácích borců: kolik by dostal Norris, Hamilton, Russell a Bearman. Oliver by asi byl poslední, ale u těch tří by to mohlo být možná překvapivé. Tedy zpět: takovou věc – opět pustit Oscara dopředu – by Lando zkousl opravdu jen stěží, i když by si v duchu nastavených pravidel a avizovaného domácího prostředí stěžovat neměl. To, že se Brown a Stella usmívají do kamer a poskytují vyjádření, kdy se všichni v duchu amerických filmů milují a navzájem podporují, nezní vůbec upřímně. Piastrimu se navíc tenčí náskok a pokud McLaren oznamoval, že do jisté míry bude souboj otevřený, tady toto tvrzení dostalo tvrdou ránu.

Pochopitelně tu je onen prohřešek, ale zase tu máme Kanadu a Russellovo počínání. Srovnávat se bude – tam nedostal trest nikdo, tady by měl ,pentli’ lapnout Max, místo toho si v podstatě nejvyšší možný trest ve formě přičteného času odnesl Piastri. Rovněž tu postrádáme zdůvodnění, proč dostal deset a nikoli jen pět vteřin, když nedošlo ke kontaktu, jen výraznému zpomalení. To v oficiální zprávě chybí. Pokud by padl menší trest, závod by se mohl až do konce vyvíjet poměrně dost dramaticky. K tomu snad ještě poslední poznámku, i když ta nic neřeší. Obvykle se, pokud je tým přesvědčen, že jeho pilot se nijak neprovinil, podává protest. V tomto případě jsme opravdu spíš viděli, že McLaren je bytostně se vším spokojen, Oscara během dvou následujících volných víkendů srovnají – a jak pravil legendární Jan Werich: „Jede se dál, kočárem černým, kolem bílých skal.“

Přesouvá se Colapinto do oblasti „ohrožený druh pilotů F1“? (gpfans.com)

Kývají se židle?

S napětím jsem čekal, jak si povede „banda ohrožených“. Dalo by se říci – tím nejhorším možným způsobem. Juki Cunoda stále ještě nepochopil, že závod se opravdu nevyhrává ve čtvrté zatáčce, ale manévr na Ocona, jenž paradoxně vyřadil ze hry jeho někdejšího konkurenta Lawsona, mu ještě prošel. Ke kolizi s Bearmanem opravdu neměl co dodat, pokud někoho trefíte zezadu, pak se – ve fázi, kdy se to stalo – těžko vymluvíte na nějaké těžší podmínky (ty měl prokazatelně Hadjar při kolizi s Antonellim). Juki určitě bude mít dost zastánců, ale kladu otázku – kolikátý už to je úlet, penalizace a promarněné body, které nota bene Red Bull opravdu potřebuje? Jak dlouho se ještě bude vymlouvat, že na voze něco nešlo, ještě si nezvykl (po deseti závodech), okolnosti byly proti a pořád doufá, že… Místo toho se propadá stále níž – a přesto s ním má tým svatou trpělivost, i když si i Horner dovolí sem tam rozladěné konstatování, že tohle dále nepůjde.

Franco Colapinto si zatloukl další hřebík do rakve à la Doohan. Onu převodovku či hnací ústrojí (nebo kýho výra to bylo) si asi nerozbil sám, ale pokud se podíváme na Pohár konstruktérů, tak je Alpine poslední a nevylepšil to ani Gaslyho heroický výkon. Je to situace jako u Red Bullu, ale podstatně horší, protože týmy před Francouzi se odmítají bodů vzdát jen tak lehce. Argentinec tak už nemá na krku nůž, ale doslova motorovou pilu a když uvážíme, že ji obrazně řečení třímá v ruce šíbr kalibru Flavia Briatoreho, tak druhá největší země Jižní Ameriky se může právem třást, že opět nebude mít v F1 žádného zástupce.

Vyjadřovat se k situaci v týmu Haas asi není potřeba – máme tu další dílek do atraktivního puzzle s názvem Týmová spolupráce. Ayao Komatsu sice celou záležitost vysvětloval a oháněl se oním „ten byl momentálně vpředu“, což evokuje otázku – nebylo by opravdu lepší se rozhodovat podle aktuálního stavu, dění na trati a trochu předvídat? Někdy je to těžké – ostatně i někteří z vás tvrdě zkritizovali strategický lapsus zejména Ferrari na začátku závodu. Jenže se tak nerozhodli jen v maranellské stáji a pak – smysl v tom byl. Pokud by závod běžel bez potíží, jezdci na slicks by v úvodní fázi mohli získat určitou výhodu. Jenže vidle jim do toho hodil dvojí VSC, což samozřejmě nelze nikdy předpokládat, a pak už nebylo co řešit. Ale to neomlouvá fakt, že by dva vozy jedné stáje nikdy neměly skončit ve vzájemném clinchi. Jenže na druhou stranu – piloti by měli soupeřit a usilovat o lepší pozice. Jinak můžeme jezdit, tak, že si deset minut před závodem vylosujeme kartičky s pořadím a pak předvedeme exhibiční show. Liberty Media by možná měla obrovskou radost.

Někdy se vyplatí čekat i nekonečných 239 Grand Prix. Gratulujeme, Nico! (sport.dk)

Osobní závěr

Chtěl bych toho možná napsat mnohem víc, ale rozloučit se musím ještě jednou připomenutím toho, co dokázal Nico Hülkenberg. Samozřejmě se musí vzít v úvahu, co všechno mu zahrálo do karet, ale také se říká, že štěstí přeje připraveným. Ona paní, o které se občas říká, že když se unaví, sedne i na osoby méně duchaplné, konečně usoudila, že nastal onen pravý čas. Sice jsem dost dobře nepochopil, proč některé zřejmě dostatečně fundované zdroje píší o sklonku kariéry u německého pilota (zvláště, když má být výraznou postavou příští sezónu), ale to je jen malá piha. Rád v tomto případě cituji spisovatele Roberta Fulghama – a pro danou situaci se jeho výrok „Naděje způsobí, že znovu uvěříme“ hodí bezezbytku. Možná to někdy cítíte také, že ačkoliv nejde o vašeho favorita či vysloveně oblíbeného pilota, přejete mu aspoň malý úspěch, třeba jen proto, že se vyhýbá skandálům, nedělá dusno nebo šílené excesy, prostě si pluje F1 a ukazuje, že umí. Kdyby totiž byl jen ozdobou nebo maskotem, dávno by v F1 nepůsobil. Završil jednu část své snahy a může třeba být i poněkud klidnější, nebo spíš spokojenější. Už ho nebude strašit ono nedosažitelné pódium a věřím, že když se omlouval Britům, že nepustil na bednu Hamiltona, že mu to v drtivé většině odpustili. Jak jsem už napsal jinde, formule 1 není jen o výsledcích a rekordech – ač se to některým nelíbí nebo tuto skutečnost bagatelizují, má také svou nádhernou historii a příběhy, k nimž se v podobných případech rádi přidají. Od nás, fanoušků F1 (a snad se tím nikoho nedotknu) posílám obrovskou gratulaci, jednu z těch nejupřímnějších, kterou lze vyslovit.

Share this post

Comments (14)

  • tom11 Reply

    Tak samozřejmě, že trest pro Oscara vyvolává spoustu spekulací a konspiračních teorií. Padni komu padni je fajn, ale s konzistencí v rozhodování má FIA dlouhodobé problémy. A v Kanadě si vlastně zavařila a tento víkend tu navařenou kaši dostal Piastri i s kakaovým posypem. Kde je hranice mezi běžným a trestným zpomalením? Jaká síla na pedálu je odměněna penaltou? Uděláme na to pravidlo?
    A jen tak mimochodem jsem někde zaregistroval Maxovo podivení se nad výší Oscarova trestu. A taky pohled z jeho onboardu. Zrovna moc pozorný v momentě, kdy Oscar přibrzdil, nebyl.

    7 července, 2025 at 6:43 pm
    • RoBertino Reply

      To rozhodně nebyl, jestli mě neklamal zrak, tak se nad něčím rozčiloval či co a vůbec nedržel volant. Já myslím, že nějaké hodnoty v článku 55.15 budou, protože jinak by se tím tolik neoháněli. Ale pravda je, že tohle trestání ex-post moc dobrou službu neudělá. Jeden týden to projde, ale protože to vyvolalo pořádnou bouřku, tak to další provinilec slízne se vším všudy. Že se Verstappen podivoval, to je taky pravda, ale zase to beru tak trochu s rezervou. Přijde mi, že se spíš chtěl udělat trošku lepší, že má pochopení jako sám poslední dobou trestaný, ale ať už to je jak chce, zase máme zmatky a binec. Už aby nás povolali do funkcí!!!

      7 července, 2025 at 11:01 pm
      • Kaša Reply

        Tentokrát se Robertino úplně neshodneme.
        Já považuji trest pro Oscara za docela přísný a kontroverzní vůči výsledku GP, ale taky oprávněný protože je to určitým způsobem v pravidlech popsáno. Samozřejmě nelze vše dokonale popsat. A ohledně porovnání s Kanadou? – no prostě aplikace brzdy Oscara byla dvojnásobná než George, a tedy zpomalení také! A rozdíl byl že George to udělal za „plného“ safetycaru, kdeždo Oscar už ve chvíli kdy byl SC vypnut/skončil, a tedy se v tu chvíli posuzuje jinak – očividně přísněji. I Hulk v pozávodní místnosti reagoval když slyšel že se brzdilo kvůli Oscarovi, tak říkal „Tak tos byl ty? …. musel jsem se vyhýbat dvou autům!“ takže až tak standartní počínání to od Oscara nebylo!
        Je pravda že Oscar podobně hodně brzdil i při předchozím SC.
        Takže dle mého by to mělo být optimálně posouzeno takto – při prvním prohřešku černo-bílou vlajku, při druhém +10s (minimální penále za SC). Tak by to bylo korektní.
        Je škoda že je tímto zkalen fantastický výkon Oscara i Landa, a hlavně McLarenu, který díky skvělým vyrovnaným jezdcům naprosto válcuje všechny v poháru týmů – mít dvojnásobný počet bodů vůči druhému týmu je neskutečné!
        No a taková ta třešnička na dortu za skvělou velkou cenou je to pódium pro Hulka – to je tak skvělý příběh že se dá porovnat z hoolywoodskou pohádkou z filmu F1, ne? (na tom sem zatím nebyl).
        I zmíním velice slušný výkon Hama, překvapivého Strolla, kolidující HAASy, konečně neporuchové Williamsy, ztracené Mercedesy, a vlastně největší zklamání v podobě Colapinta a Tsunody. Tsunodu jsem nečekal o moc lepšího než Lawsona, ale u Franca jsem čekal postupné zlepšování a ukázání určitých kvalit. U něj ještě u vidíme. Pokud se nezlepší tak by bylo spravedlivé kdyby daly na takových posledních 7 GPzpátky šanci Doohanovi …. ale to je jen zbožné přání asi.

        8 července, 2025 at 6:59 am
        • jumpman Reply

          možná si k tomu manévru poslechni komentář Krále a já s ním souhlasím. V okamžiku, kdy SC zhasne světla se začíná pole formovat a první to musí začít „špuntovat“ problém byl emil, který byl zralý na pentli spíš než piastri, ale protože nedával pozor, navíc to v ten okamžik poměrně ostře rozjel, tak ho piastri „nachytal“ na hruškách a emil nestíhal zpomalit a komisaři, nechtíc vybodovat emila dali flastr jiným směrem. Za mě skutečně hrubé a neopodstatněné ovlivnění výsledku závodu

          8 července, 2025 at 2:22 pm
          • Kaša

            Za mne má Král v ledačem pravdu, ale důležitý faktor mezi Kanadou a Silverstone je ten, že George svoji věc udělal pod aktivním SC, kdežto Oscat už s „vypnutým“ SC, pro co platí trochu jiné pravidla.
            Taky George mnohem míň zpomalil, a aplikoval cca poloviční tlak na brzdu.

            Kařdopádně si trvám na tom že už v 17. kole měl dostat černo-bílou vlajku což je napomenutí „takto ne přátelé …. a až potom by za další incident následovala penále…. které by se asi Oscar vyhnul s vědomím předchozího napomenutí. Každopádně dle pravidel mohl být oscar penalizován což nakonec byl, ale mohlo to být i řešeno jinak.

            Vůbec se to ale nedá srovnávat s AD21, to je úplně jiná story …. porušení pravidel samotnou FIA, což je etrémní „průšvih …. než nějaké +10s penále které je dle pravidel, ikdyž poměrně vágních.

            8 července, 2025 at 9:58 pm
          • jumpman

            ale já s tebou souhlasím, pokud by dostal napomenutí, tak by to byla jednoznačně vyjádřená zpráva pro pilota i tým, ale pokud to neudělali a poté se vymlouvali, že jim to vadilo už poprvé, jen s tím nic nedělali a podruhé mu dali exemlární pentli… no nevím. Pokud by dostal jen 5s, nemyslím si že by noris vyhrál…
            Právě že pravidla po té, co SC zhasne světla a defacto režim SC končí dávají právě vedoucímu pilotovi mnohem větší volnost v tom co dělá, i proto je tento trest mimo jakoukoliv diskusi nespravedlivý a udělený na základě pocitů, nikoliv pravidel, proto to srovnávám s AD21, tam to taky odřídili na efekt a ne podle pravidel a vysvětlení hledali ex post, stejně jako dřeváci v silverstone…

            9 července, 2025 at 3:45 pm
          • Kaša

            Nemáš pravdu. Zaprvé nejmenší trest za provinění za SC je +10s. Za druhé pravidla po zhasnutí světel na SC jsou sice jinačí než při světlech, ale nedávají pilotovi větší volnost. On právě v té chvíli (po zhasnutí světel na SC) vedoucí pilot nesmí dělat takové „eratické“ manévry protože v tu chvíli se právě vozy mají sjet více k sobě kvůli blížícímu se restartu z rukou vedoucího jezdce a aby byli co nejblíže za soupeřem. Bylo to penále udělena necitlivě, ale oprávněně. A Oscar se z tohoto určitě poučí. Oscar to právě komentoval tím že byla smůla že ten manévr udělal hne po zhasnutí světel a jestli si to neuvědomil? Takže co popisuješ je nesprávné, nastuduj líp pravidla prosím.

            10 července, 2025 at 10:43 am
    • tom11 Reply

      ještě doplním podrobnější rozbor „incidentu“. snad nevadí, že to je odkaz na konkurenční web 🙂 je to asi nejpodrobnější, co jsem našel a docela s tím i souhlasím. každopádně zajímavý rozbor: https://gpf1.cz/datova-analyza-dava-piastrimu-za-pravdu-provinil-se-spise-nepozorny-verstappen/

      8 července, 2025 at 8:59 am
      • jiný Honza Reply

        Já si fakt myslím, že to Oscar udělal schválně a doufal v pentli pro Maxe (ta asi měla být). Pomohl by tak Landovi a sám by zůstal první a zase by odskočil v celkovém bodování.
        Inu nevyšlo to a nekonzistentnost rozhodování je jasná.

        8 července, 2025 at 10:47 am
        • Kaša Reply

          Já myslím že to nedělal kvůli Maxovi schválně ale jen si připravoval gumy a pozici na restart. Oscar musí vědět že jeho reálny soupeř je Lando, a ne Max….. takže logické by bylo kdyby Max Landa co nejvíce zdržoval, tedy neměl by jít proti Maxovi ale proti Landovi!
          Jo a už vyšly články které popisují že Oscar jen těsně unikl trestu již za první restart v 17. kole …. trudíž se pořád utvrzuji v myšlence že měli komisaři použít černo-bílou vlajku za 17. kolo.

          8 července, 2025 at 11:16 am
          • tom11

            Je fakt, že kdyby ho po prvním restartu varovali, mohl si napodruhé dát větší pozor. Alespoň mohli komisaři třeba informovat tým, že to bylo na hraně, že těsně unikli penaltě.

            8 července, 2025 at 1:46 pm
          • jumpman

            za mě je to vysvětlení komisařů postmorte, protože dostávají oprávněnou sodu ze všech stran, je jednodušší říct, už sme to sledovali a nelíbilo se nám to, než najednou jsme se vzbudili a opentlili ho… Pokud by tahle jejich pohádka měla opodstatnění, tak by správně měli dát buď pentli rovnou, nebo dát varování, protože další SC byl v podstatě v zápětí a času měli víc než dost…
            Když do toho půjdu at absurdum, tak je to větší chyba než v AD 21… tady dali vítězství jednoznačně horšímu pilotovi na zlatém podnose

            8 července, 2025 at 2:27 pm
          • jiný Honza

            Mám dojem, že chtěl napodobit Russella. Vyřadil by si jednoho soupeře, protože Max by nejel doma.
            Lando by přišel na řadu později.

            8 července, 2025 at 5:35 pm
          • tom11

            v pro něj ideálním případě by ten padouch Oscar kalkuloval s větší havárií, do které by byli zapleteni Max i Lando a byly by to ty pověstné dvě mouchy skolené jednou ranou. 😀
            no nic, to jsou jen spekulace a pravdu a by bylo kdyby, se stehně nikdy nedozvíme 🙂

            8 července, 2025 at 7:16 pm

Napsat komentář: tom11 Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *