Komisaři vysvětlují Piastriho penalizaci

Grand Prix Velké Británie – 21. kolo. Za několik okamžiků bude ukončen režim safety caru po Hadjarově nehodě. Na rovince Hangar Straight zhasíná Bernd Mayländer světla svého Mercedesu a tím naznačuje, že za safety car-line mohou piloti opět naplno závodit.

Oscar Piastri uprostřed rovinky zpomaluje a Max Verstappen projede kolem jeho pravého boku dopředu. Ihned se vrátí zpět a hlásí, že musel brzdit a zároveň se vyhnout před ním jedoucímu McLarenu. Rovněž se pozastavil nad tím, co vedoucí pilot průběžné klasifikace provedl. Okamžitě se nabídlo srovnání s tím, co se stalo před třemi týdny v Kanadě, kdy George Russell podobně zpomalil a byl to opět Verstappen, kdo se dostal na jeho úroveň. Tehdy ale komisaři usoudili, že nešlo o tak výrazné zabrzdění a bylo v souladu s chováním pilota za SC ve snaze si zahřát pneumatiky.

U Piastriho si komisaři posvítili na způsob brzdění a dospěli k názoru, že tady už věc zašla dost daleko. Vyhodnotili brzdný tlak 59,2 psi, což znamenalo, že Oscarův McLaren zpomalil z rychlosti 218 km/h na 52 km/h. Tento manévr označili za nevyzpytatelný a vymykající se souladu se sportovními pravidly.

Poté, co ředitel závodu oznámil ukončení režimu SC ve 21. kole a ten zhasl na znamení svého odjezdu z trati světla, vůz #81 náhle prudce zabrzdil a mezi zatáčkami 14 a 15 zpomalil svou rychlost o 165 km/h, což mělo za následek, že vůz #1 musel podniknout úhybný manévr, aby nezpůsobil kolizi. To vedlo k nevyhnutelnému chvilkovému předjetí vozu #1 před monopost #81, načež tuto pozici ihned vrátil zpět. Článek 55.15 sportovních předpisů FIA vyžaduje, aby vůz (v tomto případě #81) jel rychlostí nezahrnující žádné nevyzpytatelné brzdění ani jakýkoli jiný manévr, jenž by mohl ohrozit ostatní jezdce od chvíle, kdy jsou zhasnuta světla SC. Jednáni pilota vozu #81 bylo jasným porušením výše uvedeného článku, proto jsme v souladu s pravidly udělili vozu #81 časový trest v délce 10 vteřin,“ dočteme se v oficiální zprávě komisařů FIA.

Samozřejmě postižený Piastri měl jiný názor a říci, že byl rozladěn, je hodně nepřesný výraz. „Zřejmě už se za SC nemůže brzdit. Chci říci, že jsem totéž udělal pět kol předtím. Nebudu raději nic říkat, protože bych se mohl dostat do problémů,“ zuřil Australan po závodě.

Share this post

Comments (7)

  • Kaša Reply

    No, parádní závod, a je škoda že to poskvrnila tahle poměrně kontroverzní penalizace.
    Odůvodnění penalizace komisařů je jasné a z toho je očividné proč Oscar tu penáli dostal, otázkou je jestli byla opravdu tak
    oprávněná a nevyhnutelná ? Bylo by asi lepší kdyby dali nějaké napomenutí/černobílou vlajku a nechali je závodit!
    Ono si všichni představují že se chtělo pomoc v Anglii britskému jezdci, ale v tu chvíli za Oscarem byl Max a trest by pomohl v tu chvíli jemu ….. ale to zas bude od některých „zaplevelená“ diskuze jak se muselo pomoc Landovi aby vyhrál tím že se musí dát nezasloužená penále Oscarovi jako lídrovi aby se pomohlo …. no to bude hejtů. Jumpman už si na tom vidím hoví a čekám všude takových komentů víc. A je to škoda, byl to supr závod. A já jsem i nadšen za Hulka že to konečně dal a urval podium i s tím průměrným Sauberem!!! Naprosto zaslouženě a moc mu to přeju.

    7 července, 2025 at 7:27 am
    • RoBertino Reply

      Zkusil jsem většinu, Kašo, shrnout do Paddocku. Lidé jsou a budou podezřívaví a pomalu se dostáváme do spirály otázek, jak je spravedlnost slepá. Napadá mě jedna příhoda, s F1 nesouvisející, ale s problematikou ano. V semifinále ME 1976 v zápase ČSSR-Holandsko udělal Johann Cruyff takovou malou kulišárnu na Jaroslava „Bobby“ Polláka, nafilmoval, že ho odstrčil od míče a upadl. Sudí Thomas dal bez ohledu na teatrální pád Pollákovi žlutou kartu. Tehdy lilo jako z konve a když v 59. minutě zkusil Bobby skluz, jel po trávě a nemohl se nijak zastavit a tuším Neeskense sejmul. Faul jednoznačně na žlutou – a jsme u té spravedlnosti. Slušný fotbalista, faul bez úmyslu a přesto byl vyloučen a nemohl hrát o pár dní později vysněné finále.
      Odin nám připomene, že pravidla jsou pravidla a je třeba je dodržovat. Jestli Piastri opravdu zpomalil podle oficiálních čísel, asi by měl trest dostat. Otázku jeho výše rozebírám v Paddocku. Verstappen hrozbu nepředstavoval, toho by Norris určitě velmi rychle dostal (pokud by nedošlo k nějaké kulišárně), ale celé to na mě působí, že McLaren velmi rychle přijal rozhodnutí a vyhnul se tak dalšímu, možná kontroverznímu souboji. Nemyslím si, že by komisaři chtěli Norrisovi pomoci, neměli jak, nevycucali si incident z prstu. Pokud někdo v Silverstone Landovi dal vítězství na stříbrném podnose – opět odkáži na Paddock – byl to jen McLaren.
      Na závěr – až mě dojímá, kolik lidí je z Hulka nadšeno a přeje mu to. Dovolil jsem si za náš web poslat mu osobní blahopřání.

      7 července, 2025 at 8:18 am
    • Jumpmam Reply

      Dej si placku na čelo 😉

      7 července, 2025 at 12:36 pm
      • tom11 Reply

        Z Lega👍🤣

        7 července, 2025 at 5:30 pm
        • jumpman Reply

          to je z klasické literatury mého mládí 😉

          8 července, 2025 at 2:27 pm
          • tom11

            tak RŠ jsou i mé mládí. mám i komiksové sešity z konce šedesátých let…
            nicméně mi k této GP pasuje to LEGO 🙂

            8 července, 2025 at 4:57 pm
  • jiný Honza Reply

    Já si myslím, že to udělal Oscar schválně. Chtěl, aby ho Max předjel a dostal kvůli tomu další body a vypadl by z dalšího závodu. Jenže to přehnal a doplatil na to. Mohla to být i snaha o týmovou režii – Max mohl dostat jen 10 sec a Lando by byl před ním.

    7 července, 2025 at 8:14 am

Napsat komentář: Jumpmam Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *