GRAND PRIX BELGIE 2025 – Neradno laškovat v Ardenách
To vědí nejen váleční veteráni, ale i piloti F1. Mnozí mají v paměti nejeden kolaps na přírodním okruhu, včetně tříhodinové komedie v roce 2021, která skončila demonstrativní fraškou, aby se vlk nasytil a rohaté stvoření zůstalo vcelku. Letošní závod nevypadal nijak optimisticky, nakonec průběh byl naštěstí jiný.
Situace vypadala ještě půl hodiny před začátkem závodu nadějně – teplota 18°C (trať 25°C), vlhkost vzduchu pochopitelně značná – 81 % a svěží vítr 3,4 km/h vanoucí severozápadním směrem se postaral o první trable. Půl hodiny před začátkem závodu začalo pršet, ale pořad nešlo o nijak silný déšť, proto se v daném okamžiku shromáždilo na startovním roštu šestnácti vozů. Čtete správně – Sainz jr., Hamilton, Antonelli a Alonso si naplánovali start z boxů, protože tři posledně jmenovaní si s ohledem na bídnou startovní pozici vyměnili motorové komponenty.
Pole se shromáždilo za Mayländerovým Aston Martinem a pomalu odjelo zaváděcí kolo, během něhož už letěla na boxovou zídku zpráva, že podmínky nejsou bezpečné. Takže start byl odložen, potvrzeno červenou vlajkou a vozy se stáhly zpět do boxové uličky. Za chvíli déšť polevil, ale už v 15:10 přišla zpráva, že se nad okruh valí další silná mračna a skutečně za sedm minut začalo „vopravdu lejt“. Diváci na tribunách se nicméně bavili, zejména příznivci Maxe Verstappena, aby zaregistrovali osm minut před 16. hodinou konec deště a vzápětí modrou oblohu. Pět minut po čtvrté odpolední padlo rozhodnutí, že v 16:20 bude závod odstartován. Teplota se držela kolem 17°C, vítr zesílil na 6 – 7 km/h a z nadhledu pořízeného vrtulníkem bylo zjevné, že trať bude rychle vysychat. Rovněž vedení závodu informovalo týmy, že start proběhne za safety carem a ten stráví na trati minimálně dvě kola (která budou započítána do celkové délky závodu). Bylo jasné, že se schyluje k velké strategické bitvě.

Na otázku, jaká je viditelnost, odpověděl Piastri následovně: „Je to mnohem lepší než předtím, za Eau Rouge je to pořád hodně špatné, rovinka je hodně špatná.“ Na Kemmel straight byla vodní tříšť opravdu značná, jinde už byly podmínky stále lepší. Hamilton hlásil do boxů, že trať schne opravdu hodně rychle. Norris podotkl, že pravá strana trati je pořád hodně mokrá na rozdíl od levé. Ve třetím kole za SC už Verstappen či Hamilton žádali, aby se začalo závodit. Odpovědnost měl na bedrech závodní ředitel Luis Marquez, přičemž ve čtvrtém kole už piloti začali vyhledávat mokrou stopu.
Letmý start proběhl na začátku 5. kola a hned na rovince Kemmel se de facto dočkal závod rozuzlení: Piastri ještě ve vodním oparu dokázal Norrise předjet a v polovině okruhu už měl 1,383 vteřiny náskok. Norris si pak stěžoval na boxovou zídku „Why do I have no pack? a i když byl ujištěn, že vše je v pořádku, pro něj určitě nikoli a jeho matka Cisca v boxech, stále rozdávající úsměvy a srdíčka asi na chvíli ztratila elán.
Trať vysychala poměrně rychle – Piastri v 10. kole avizoval, že až na úsek od Kemmel po Rivage je sucho. Výměny začala už na začátku 12. kola čtveřice Hamilton, Gasly, Hülkenberg a Alonso, o kolo později už se do boxů vrhlo téměř celé pole – včetně Piastriho, ale Norris zůstal na trati. Po jeho zastávce (14. kolo) se ukázalo, jako jeden okruh na středně tvrdé směsi dokáže vytvořit zásadní rozdíl. Lando navíc nasadil tvrdou směs a ještě měli pit-crew potíže s nasazením levého předního kola; měl ale jistotu, že na trati setrvá. Netušil, že Piastrimu budou pneumatiky držet a k mechanikům také nebude muset.
Jejich vzájemný souboj měl vrchol ve 26. kole, kdy Norris vyjel v zatáčce Pouhon za okraj trati, ztratil vteřinu a jeho odstup na Piastriho narostl na 9,143 vteřiny. Pokusil se potom eliminovat ztráty, jenže i nadále chyboval a dokonce dvakrát na stejném místě: ve 34. kole a v předposledním v La Source – poprvé probrzdil, podruhé volil velmi široký oblouk, takže tu v součtu přišel o 2,5 vteřiny – a ty mu znemožnily závěrečný duel s týmovým kolegou. V cíli nadšeného Oscara odmávl legendární pilot F1, 24 hodin Le Mans i rallye Paříž-Dakar, domácí idol Jacky Ickx.
Překvapením byl určitě výkon Leclerca – zpočátku se zdálo, že překáží Verstappenovi v útoku na McLareny, ale Charles uvážlivou jízdou dokázal nakonec získat náskok až 2,5 vteřiny. Ten sice finišující Max stáhl na těsný dosah DRS (dvě kola před cílem byl nejmenší rozdíl 1,083 s), ale jinak rudé Ferrari neohrozil: o Leclercově soustředění svědčí i výměna názoru s boxovou zídkou: když mu hlásila, že Max se dotáhl na 1,2 vteřiny, Charles poměrně nakvašeným hlasem odvětil: „Nechte mě být, prosím. Nepotřebuji žádné informace, jak se blíží, mám jich dost. Držím ho od těla, bez obav.“ Verstappen si stěžoval na chování vozu na rovince, dokonce ho označil značně vulgárním výrazem, doplněného přídavkem šokující: „Je to velmi špatné,“ dodal.
George Russell předvedl další ze závodů, kdy v podstatě nestíhal piloty před sebou a na něj se nikdo nedotáhl. Už v 6. kole si poradil s Albonem a pak už jenom odevzdaně kroužil až do konce možná s malou vidinou na nějakou komplikaci – ta se ale nedostavila. Ani avizovaná drobná přeháňka v samotném závěru nepřišla. Kimi Antonelli se sice snažil napravit kvalifikační nezdar, ale v 7. kole udělal podobnou chybu jako Hamilton v kvalifikaci na sprint, jen s tím rozdílem, že se neotočil. Dlouze potom bojoval ve vláčku za Gaslym, Cunodou a Bearmanem, ale druhá výměna ho shodila až do poslední čtvrtiny, kde se mu nezdařilo dostat před Ocona.
Mužem dne byl bezesporu Lewis Hamilton. Postupně zdolal Sainze (7. kolo), Colapinta a Hülkenberga (8.), Gaslyho odvážným manévrem v zatáčce Stavelot (9.) a do boxů zajel vlastně jako vůbec první. Jak moudré rozhodnutí to bylo nasvědčoval fakt, že když byly dokonány všechny výměny, Lewis figuroval na sedmém místě. V průběhu závodu se dotáhl na Albona, ale na něm si vylámal zuby: dvakrát měl po několik kol k dispozici DRS, ale nikdy na dobře jedoucí Williams nevyzrál.

Klidný závod odjel Lawson, jemuž nikdo nekonkuroval, pouze v jedné chvíli se za ním seřadili Hülkenberg a Bortoleto. Nicovi se nedařilo na Liama zaútočit, proto si Gabriel „objednal“ výměnu pozic a ve 20. kole k ní došlo. Jenže na Novozélanďanův vůz nestačil. Hülkenberg byl pak stažen k druhé výměně ve 33. kole, což postrádalo smysl. Sice se dokázal probojovat ze 14. na 12. pozici, ale jeho úspěšná bodovaná šňůra skončila.
Nechval dne před večerem – to platí se vší parádou pro Juki Cunodu. Jeho rozplývání nad novým duchem v týmu a predikce možného útoku na stupně vítězů vzaly zasvé poté, co byl v poslední skupině přecházející na slicks (14. kolo – kromě něj a Norrise ještě Hadjar a Ocon). Japonec spadl na 12. příčku a od 23. kola se marně pokoušel zdolat Pierra Gaslyho. Francouz mu dokázal odolávat, třebaže neměl k dispozici DRS, navíc Juki musel hlídat za sebou dravého Bearmana. Oliver nakonec dokázal druhý Red Bull překonat, ale až v předposledním kole, kdy i přes minimální odstup nebyl čas na pokus zaútočit na desátou pozici. Cunoda pak ještě podlehl v závěrečném okruhu Hülkenbergovi na čerstvějších pneumatikách a zapadl opět do šedi průměru.
Závodem se protrápili Sainz jr. a Hadjar. Španěl už ve 23. kole označil deset kol staré pneumatiky za totálně vyřízené, takže o čtyři kola později stavěl znovu a propadl se na chvost pole. Hadjar dopadl ještě hůř, po výměně ztrácel jednu pozici za druhou a nepomohl ani časný druhý pit-stop v 21. kole, byl nakonec jediný kdo neušel potupě naděleného kola navíc.
Místo vyrovnání náskoku tak Piastri získal bodový „polštářek“ a jen nějaká hodně velká nepříjemnost ho může za týden v Maďarsku sesadit z čela průběžné klasifikace.

Comments (16)
Tak jak se líbil závod? Pršelo, ale ne moc a přesto se nejelo a čekalo se až přestane. Naštěstí přestalo, takže komedie z minula nehrozila. Ale vlastní závod docela nuda. Strategická bitva vyzněla do ztracena, Vlastně jenom Hamilton dokázal díky brzké zastávce bodovat po startu z boxů. Tak že McLareny zase jen zvýšili svůj náskok a ani zázračný Verstappen s tím nedokázal nic udělat. A když jsme u zázračného Maxe, tak se ještě zastavím u jeho dvojek. Je zajímavé, že jak Cunoda, tak Lawson s tím autem nedokáží zajíždět odpovídající výsledky. Zato v „B“-čkovém voze Racing Bulls oba sbírali(jí) body bez větších problémů. Tady vidím jeden z příkladů, jak lze dvojky týmu zcela zlikvidovat.
na to, že to bylo Spa, že pršelo a i podle předchozích závodů (F2) jsem se těšil na akční podívanou. no, nedostavila se, jak se dneska říká – nebyla doručena.
týmové dvojky u RB je kapitola sama pro sebe. ale ono je to zajímavé třeba i u Ferrari, kde tedy (asi) nemají jedničku a dvojku, ale je zcela evidentní, že se u Lewise projevuje, že se ještě nesžil s novým prostředím a Charles si ho zatím s přehledem dává. podobný efekt se občas projevuje i u Sainze u Wilíků. no, a mladíci jsou kapitolu samou pro sebe.
Pod úvod Tvého příspěvku se podepisuju – ale to už je ohraná písnička. Z tohoto důvodu lze klidně modře označené pneumatiky zrušit, protože se nikdy nepoužijí pro skutečné závodění. Verstappen mě překvapil – vypadalo to, že si Charlese namaže na chleba – a pod kotel začal přikládat až v závěru. Cunoda nejenže nedokázal předjet Gaslyho na trápící se Alpince, ale ani neubránil svou pozici před Bearmanem a Hülkem. Ten měl asi zajet do depa o dvě kola dřív a možná by opět bodoval. Bohužel za krkvavé peníze si tyhle souboje F1 TV schovává…
Celkem hodně velká nude. Hamík si chytře vyměnil gumy dřív a vydělal na tom pár bodíků. Jinak asi není moc co komentovat.
Konečně jednou také u Ferrari zvládli dobře strategii, nicht wahr?
tady bych si spíš tipnul na mikevo ohodnocení 🙂 hamák řekl že chce suchý, tak je dostal a když viděli že to dává, dostal je i leclerk…
Závod trochu nuda i naproti tomu že se jelo v proměnlivých podmínkách.
Ale pořád tam je pár zajímavých příběhů. Třeba u Yukiho jde vidět že když mu nasadili novou podlahu tak je najednou blíž Maxovi, konečný rozdíl byl dán hlavně tím že Yukimu pokazili strategii. Mercedesy jsou docela ztracené a tím i nezkušený Kimi trpí víc. Uvidíme jak ještě vychytá Ferrari káru protože očividně nějaké zlepšení dodané upgrady přinesly. Charles zajel skvěle, a Hamík vlastně v závodě taky …. jen tedy udělal divnou chybu v pátek v kvaldě a taky měl těsně uznané traťové limity v sobotu, jinak by byl asi i v Q3. Očividně se nemůže sžít s autem a asi i s inženýrem. Uvidíme hlavně příští rok jestli jim to nakonec s Ferrari sedne.
Albon zase skvěle a Sainz zase smůlu, jinak Williams sympaticky a doufám že se popere asi s Racing Bulls o páté místo.
Lawson ukazuje že není tak marný jak se zdálo, ale Hadjar i přes pokaženou strategii ukazuje že je fakt kvalitní nováček.
Max zase asi jezdí maximum ale také ukazuje že není takový bůh jak ho někteří vykreslují, i občas udělá chybu a nedoručí vždy maximum.
U McL Oscar zajel téměr optimální víkend s vyjímkou sobotní kvaldy. On je ve Spa velmi silný a třeba s předjetím od Maxe nemohl nic dělat – to je specifiko Spa že první na startu je vlastně v nevýhodě. Lando udělal v závodě zase pár chybek a asi největší byla že neměl optimální restart. Spolu s malým problémem s baterií a výhodnou pozicí Oscara neměl šanci. Pořád Lando ukázal slušnou rychlost v závodě ale tlačil na to až moc a udělal několik chyb které ho stály cca 3-4s, kdyby je neudělal tak ještě třeba mohl na Oscara na konci útočit. Další závod bude v Maďarsku kde čekám velkou dominanci McLarenu a podle mě bude zpátky Lando na koni …. uvidíme. Jestli se podíváte na tabulku týmů, tak McL si vede neskutečně dobře! Podle mě můžou brát titul už tak brzo jako cca 6 závodů před koncem sezony. myslím že to by mohl být rekord v historii F1. Skvělá práce od týmu i jezdců – to je důkaz síly mít dva skvělé vyrovnané jezdce.
Dovolím si, Kašo, jen maličkou polemiku. Podle vyjádření týmu chtěl Red Bull udělat double pit-stop a nejspíš by to i stihli, ale to je dokazování ex-post. Navíc Cunoda od 23. kola seděl na zadku Gaslymu a až do 43. kola měl na něj DRS. Srovnejme výkonnost Alpine a Red Bullu a možná cítíš, že tady není něco v pořádku. Juki byl pořád, prakticky bez výjimky 0,4 – 0,7 vteřiny za Pierrem a přesto si s ním nedokázal poradit. Takže něco asi na jezdci zůstává. Můžeš namítnout, že to nezvládl ani Max, jenže ten měl stabilní odstup 2,2 – 2,6, až v posledních kolech to stáhl na vteřinu, ale nikdy pod ní. Ovšemže se můžeme dohadovat, coby kdyby pit-stop udělali, ale závod se v depu vyhrává v takovémhle případě jen velmi málokdy, když měl více než polovinu Grand Prix na to, aby se předvedl…
Jasně a souhlasím, vím co tím myslíš. já to píšu ve spojitosti s polemikou že RB fakt jede stále prakticky jen na Maxe (což je logické), ale když ten „neschopný“ kolega dostane konečně aspoň trochu podobnou techniku jako max, najednou je blíže.
No a DRS vlak a obtížnost předjíždění se ve Spa opět ukázal, což ukazuje že ze Spa se s těmito monoposty stalo obtížná trať na předjíždění. Samozřejmě stále Maxe beru jako špičkového/top a Yukiho jako „standartního“ pilota.
A samozřejmě Yuki si může sám za to že si káru s novými díly totálně rozflákal na Imole …..
Jo a fakt by byl Yuki na bodech nemít ten pozdní pitstop …. přišel o několik pozic.
hlavně za mě bylo DRS nastavené poměrně značně konzervativně. Bylo vidět, že s otevřeným DRS málokdo dokázal stáhnout víc než 0,1s, takže se DRS na předjíždění nepodílelo, mnohem větší vliv měl průjezd eau rouge, kde např. noris udělal hned po restartu drobnou chybku a to bylo to proč si ho piastri namazal na chleba.
Cunoda je za mě hrozně labilní pilot, tu rychlost má, ale dokáže se jak vymotivovat, tak totálně potopit jen psychicky a emil mu dává značnej obklad a nikdo z nás nemá ponětí, jak to v tom red bullu opravdu chdí, protože i ty střípky co uniknou dávají obrázek o tom, že tam úřaduje marko takovým způsobem, že ty emilovy dvojky jsou na prášky už jen z toho chlapa, natož když nedostanou stejný materiál jako emil a tým to nechce přiznat…
DRS podle mě nelze nijak „konzervativně“ nastavit. Spíše bych řekl, že týmy, které počítaly s deštivým závoděním a tudíž měly nastavena křídla na vyšší přítlak, nebyly schopny pak ztrátu se zbytku okruhu v zónách DRS dostatečně využít. A které jsou to ty týmy s větším přítlakem? No ty jejichž piloti nejsou spokojeni, že se nejelo za deště.
Jinak jěště bych rád napsal že mám obrovskou radost z Romana Staňka za první místo v hlavním zovodu ve Spa.
Sice je to po penalizacích, ale o to je součást sportu. Roman občas nepodá špičkový výkon ale tady ukázal že na to má bojovat o špici!
Snad to tak pojede dál a bude moct zabojovat o titul. Myslím že to nemá jednoduché protože vždy měl kvalitní týmové kolegy, a třeba mladý Fornaroli je obrovský talent.
Nevím jestli to bude pro Romana stačit na F1, ale přál bych mu aspoň nějaká testování aby se klidně i ve starším autě svezl!
Jinak jako fanda McL sleduji i Dunna a to je neskutečný „střelec“, ten se s ničím nepáře a jde do toho pohlavě ….. podle mě budoucí hvězda F1.
McLaren se nechal vzít Bortoleta protože má teď velmi silnou dvojici, ale kdyby se u nich během pár let s dvojící Lando+Oscar něco pokazilo, myslím že Dunne by byl nadějnou náhradou. Ikdyž očekávám další roky McLaren stále na špici, takže o místo bude obrovský zájem od stávajících pilotů F1….
ke Staňkovi snad jen dodat legendární: požaduji opakování ceremoniálu 🙂
každopádně závod F2 byl tentokrát zajímavější, než F1. a co se McL a jejich juniorky týká, tak je vidět, že to asi dělají docela dobře. v F1 mají dva mladé, paradoxně už i docela zkušené a hlavně velmi dobré piloty. a z juniorky se tam budou za chvíli tlačit další. pokud nedojde na velké pohyby pilotů mezi týmy, tak by pro mladé McL piloty byla optimální varianta třetího auta. to ale na pořadu dne není.
Ta F2 je poměrně zrádná soutěž, ono se to tváří jako souboj shodných monopostů, ale kdo má peníze, má i výhody. V jednom eiskingu to popisoval pepa král a v tomhle mu celkem věřím, můžeš mít talent, ale pokud nemáš na to, abys zaplatit za top materiál, tak holt budeš pomalejší jen proto, že motor má o 20 koní méně než ten TOP, stejně tak na to, že F2 má být v podstatě přípravka, tak ti kluci odjedou hrozně málo kilometrů v rámci oficiálních tréninků, F2 má jeden trénink, potom hned kvaldu a sprint a závod. Jak si nemůže pilot zaplatit nějaké kilometry navíc, v podstatě nemá šanci. A Staněk ty prachy taky lepí jak se dá a podle toho vypadjí i výsledky, i když může být supertalent, bez peněz uspěje jen velmi těžko…
Odine, (nevím proč mi nejde pokračovat ve vlákně, ale asi drobná muška) DRS je nastavené délkou tratě, kdy ji může pilot využít a vedení závodu se před každým závodem snaží nastavit délku tak, aby DRS pomohlo přiblížení vozu před sebou, ale aby se zase neobjížděli jako kuželky. A jelikož na DRS jsem nezaznamenal jediný předjížděcí manévr, tak za mě bylo nastaveno příliš konzervativně 😉
V tomto máš pravdu. Já jsem to posuzoval spíš dle nastavení aut.
Asi v tom hrály svoji roli oba aspekty…