GP Singapur 2025 – Překvapení pod světly

Uzavřeli jsme třetí čtvrtinu šampionátu v prostředí, kde se sem tam pohybují po trati ještěrky, počasí je překvapivější než leckteré volební výsledky, trosky vozů jsou velmi častou dekorací a obvyklé pořádky tu neplatí. Lze říci, že jsme se dočkali od každého něco.

Především tu byla poměrně důležitá otázka deště – dámský závod Formule Academy totiž končil za tropického lijáku a pokud se pozorný divák hodinu před začátkem závodu podíval do boxů, viděl ještě louže a dalo se předpokládat, že trať nebude docela všude suchá. Ostatně vlhkost vzduchu na 70 % nabízela hned několik možností. Teplota stejná jako včera, včetně traťové (30° resp. 37°C) a mírný větřík o síle 5 km/h vanoucí z jihu dotvářely předstartovní podmínky. Pneumatiky Pirelli C5-C3 si piloti na startu rozdělili takto: Red Bull, Aston Martin plus Hadjar a Colapinto se nachystali na měkkých, ostatní měli k dispozici žluté pneu. Poslední předstartovní informací byla dvojice Gasly a Albon, kteří do závodu vyrazili z boxové uličky.

Jak už to někdy bývá, start rozhodl o mnohém. Do 177 metrů vzdálené první zatáčky to měl Verstappen o osm metrů dál, takže se zařadil za Russella. Norris využil slabšího startu Antonelliho a v úvodní vlásence se dostal po bok Piastriho – Australan dostal od svého kolegy ránu na přední kolo a o záď Maxova Red Bullu si Lando poškodil levou koncovku předního křídla. Oscar si do vysílačky postěžoval: „Tohle nebylo příliš týmové, ale což…“ Nechybělo mnoho a Piastriho vůz by skončil na zdi, pilot musel zpomalit a ztratil na Norrise důležité metry. Možná i proto dodal: „Takže když měl Lando odstrčí z cesty, je to v pohodě?“. Tým mu později podal zajímavé vysvětlení: „Prohlédli jsme si kontakt s Landem, ty se soustřeď na jízdu a kontrolu závodu.“

V čele Russell ujížděl a po deseti kolech už měl náskok na druhého v pořadí 5,133 vteřin. Norris postupně umazával svou ztrátu, zatímco Piasti držel stabilní odstup. U McLaren zkusili dvakrát „vycukat“ své soupeře: v 18. a 20. kole vyběhli mechanici s pneumatikami k boxovému stání, ale poprvé jim jejich záměr Red Bull nezbaštil – až ve 20. kole už Verstappen do boxů zajel a nabídl Norrisovi dárek na zlatém podnose, protože tři vteřiny u mechaniků je opravdu hodně. Mercedes povolal své piloty do boxů ve 26. kole a bravurně zvládl double-pit-stop, Norris přezul jako ostatní na tvrdou směs ve 27. kole. Jak ale zjistil, záměr mu příliš nevyšel, protože z boxů vyjel s více než čtyvteřinovou ztrátou na druhé místo. A to si Max ve 22. kole stěžoval, když dostal pobídku, že může tlačit naplno: „Já se snažím, ale v tomhle závodě je všechno proti mě.

Faktem ovšem zůstávalo, že obhájce titul stáhl odstup na Russela na necelé tři vteřiny a Norrisovi nakonec poodjel na více než čtyři. Přišlo ale 36. kolo a Max v zatáčce 14, kde v tréninku boural Russell, netrefil nájezd, zoufale brzdil a jentaktak se vyhnul nárazu do bariéry – tím se Norris objevil za jeho zády a začal neverending story, tedy pochopitelně trvající jen do cíle. Lando se poměrně záhy dotáhl na hranici DRS, sice ve 41. kole projel špatně zatáčku 17 a dal Maxovi opět vydýchnout, ale pak už se za ním držel jak klíště. Jejich souboj do jisté míry ztěžovali piloti předjíždění o kolo, ale k řádnému útoku se Norris dostal vlastně jen v 53. kole, kdy zkusil před zatáčkou 7 zaútočit, ale Verstappen jeho atak odrazil. Čekalo se, zda do souboje nevstoupí nějak Cunoda, kterého duo vzápětí rovněž předjelo o kolo, ale způsobně pustil oba rivaly, stejně jako Hadjar, kterému dokonce přes rádio přišel příkaz, ať se chová odpovědně. Nakonec dal Verstappen vzpomenout na rok 2023, kdy se Sainz jr. na Ferrari ubránil rovněž Norrisovi, i když v boji o vítězství. To si bez problémů dokázal uhájit Russell, jenž nebyl pro dva kohouty primárním cílem. Verstappen neustále vršil stížnosti. Nejdřív mu přišlo, jako by měl na zádi zataženou ruční brzdu (dostal jasné pokyny: nech B bal 6 a potom torque 6), pak oznámil, že vyvážení je kompletně pryč a auto nejde řídit, aby šestnáct kol před cílem oznámil týmu, že už se s vozem vysloveně pere.

Oscar Piastri po „náletu“ týmového kolegy cítil nejspíš křivdu. Tým ho neustále bombardoval zprávami, ať si dál jede svoje, připravoval ho na případný výjezd safety caru, na což Australan reagoval „dělejte, jak myslíte“ a vůbec působil dost nerudně. Korunu všemu nasadila jeho zastávka v boxech (28. kolo): Oscar kvůli problémům s utažením levého zadního kola stál v u mechaniků 5,2 vteřiny. V závěru využil bojující dvojice před sebou a dotáhl se na odstup dvou vteřin, ale v tomto případě už týmová spravedlnost nejspíš byla na cestě do USA. V každém případě mohl tým radostně oslavit Pohár konstruktérů; v tomto případě obhajoba vyšla perfektně.

Antonelli se po startu propadl za Norrise a Leclerca a marně se pokoušel dostat zpátky na svou pozici. Stavěl – jak už bylo řečeno – společně s Russellem ve 26. kole a postupně se dotahoval na Leclerca, jenž měnil pneumatiky o čtyři kola dříve. Charles mu musel nakonec ustoupit v 53. kole v poslední šikaně. Ferrari pak stáhlo do boxů podruhé Hamiltona (první zastávka v 25. kole, druhá ve 47. okruhu) a na měkké směsi ho vyslala do stíhání pilota v jeho někdejší stáji. Lewis skutečně dokázal smazat ztrátu 23 vteřin a v 59. kole byl v Kimiho závěsu, ale o kolo později projel zatáčku 17 přímo a do boxů hlásil, že mu odešly brzdy. Netušil, jak vážný problém to je, takže se před něj samozřejmě dostal Leclerc (v předposledním kole) a do závěrečného Brit vjížděl s náskokem půl minuty na Alonsa – aby je v cíli dělilo 0,416 vteřiny. Nakonec snaha nebyla Lewisovi nic platná, protože po skončení závodu dostal penalizaci 5 vteřin za nedodržení traťových limitů – dost možná v posledním kole zkracoval, co se dalo.

Když hovoříme o Alonsovi, ten byl celkem v dobrém rozmaru, i když i on měl důvod mít na své pit-crew vztek. Ono 28. kolo jakoby bylo prokleté – potíže měl Piastri, ale Španěl stál u mechaniků dokonce 9,2 vteřiny, protože nešlo dotáhnout pravé přední kolo. Když pak vjížděl do 31. kola přišla mu z boxů poznámka, že má před sebou ještě dalších 32 kol. Veterán posměšně opáčil: „Jestli na mě budete mluvit v každém kole, tak si vypnu rádio!“ Jeho jízda na body pak měla strhující podobu: když ve 37. kole za zatáčkou 3 odvážným manévrem předjel Hadjara, hlásil do boxů: „Trofej pro hrdinu závodu!“ Postupně využil chyby Albona v zatáčce 7 (43. kolo), o kolo později za sebou nechal Bearmana, ve 47. pak předjel Sainze a Lawsona. Tím jeho snaha končila, ale osud mu připravil malé odškodnění v podobě Hamiltonových potíží.

Solidně zajel Bearman, i když jeho osud visel také na vlásku. Hned v první zatáčce se za jeho levé zadní kolo zahákl Hadjar, ale bez jakéhokoli dopadu. Francouz uprostřed závodu dostal nemilou zprávu: jeho inženýr mu sdělil, že se vyskytl problém s pohonnou jednotkou a může ztrácet 3 – 4 desetiny na kolo. Na to podrážděný Isack reagoval: „Pánové, co k čertu s tím motorem zase je?“ Přesto se až do samého závěru držel v TOP 10 a vypadl z ní až tři kola před cílem.

Důvodem byl Sainz jr. Startoval z posledního místa a na trati setrval až do 52. kola na středně tvrdé směsi. Nejspíš i on doufal, že vydělá na výjezdu SC, ale překvapivě se celý závod odjel bez problémů. Proto Carlos nasadil podobně jako Hamilton měkké pneumatiky a z 15. místa vyrazil do boje. Na desátou příčku mu chybělo zhruba 17 vteřin, ale jeho Williams byl k nezastavení. Už v 53. kole si poradil s dvojicí Stroll-Bortoleto, o kolo později byl za ním Colapinto. V té chvíli mu na Cunodu chybělo 7,3 vteřiny a dalších 6,8 na Hadjara. Japonce zdolal Španěl v 57. kole, Hadjara o dvě kola později.

Jako banda otloukánků si museli připadat piloti Sauberu. Bortoletovi zničil pravou koncovku předního křídla hned po startu Stroll a Brazilec musel při zastávce v boxech měnit přední křídlo (14. kolo). V těsné formaci Colapinto, Cunoda, Hülkenberg, Bortoleto udělal Argentinec ve 43. kole chybu, dostal se před něj Cunoda a když útočil Nico, Franco mu zavřel cestu a urazil mu rovněž pravou koncovku, která zůstala ležet za zatáčkou 7 uprostřed trati. O kolo později pak Hülkenberg na stejném místě zkusil opakovaný útok na Alpine, ale jeho vůz se roztočil a Němec vycestoval mimo trať v režimu Anti-stall. Naštěstí netrefil bariéru a mohl, i když na poslední příčce, pokračovat.

Stav šampionátu se dramaticky nezměnil – Norris díky Papaya rules získal další tři cenné body, ale Verstappen zároveň na Piastriho šest najel. Šampionát se sice zdá být do jisté míry téměř rozhodnutý, ale nezapomeňme třeba na rok 1976 – tehdy se také po GP Anglie říkalo, že by Lauda musel skončit v nemocnici, aby se něco změnilo…

KLASIFIKACE GRAND PRIX SINGAPURU 2025

Share this post

Comments (2)

  • Mike17 Reply

    Koukám, že to byla taková nuda, že to nikdo neche ani komentovat.
    Jediné překvapení pro mne byl start Landa. Obvykle na startu pozice ztrácí. Teď našel koule o pozici zabojovat. Ten kontakt s Oscarem dle mne byl jen důsledkem kontaktu s Maxovým zadkem. Blbý, ale dle mne to nebylo nic proti Oskarovi. Koukám, že v prohlášení není o tom ani slovo.
    Co naopak překvapením nebylo, byla zpackaná strategie Leclerca. Nevím jistě, co způsobilo jeho zpomalení na konci, ale tipl bych na gumy, co odešly kvůli nesmyslně brzké zastávce. Naopak tah s červenými Lewise vypadal jako výborný. nebýt těch brzd, Kimiho by možná dal.

    6 října, 2025 at 9:05 am
    • RoBertino Reply

      K tomu ťukanci se vyjádřili jinde, ale vlastně také nic neřekl – tým prohlásil, že to probere, Lando se hájil, že bojuje o titul a Oscar se na celou věc musí podívat. Jen chci říci, že se v jiných případech za takové věci dávalo pět i deset vteřin – štěstí tady bylo, že Piastri nešel do zdi. Mě spíš zaujalo, že nepovedená zastávka u Landa v Itálii se mohutně probírala, ale v Baku už tolik ne a tentokrát stejné zdržení, které připravilo Oscara o možnost se zapojit do boje o druhé místo taky ani slovíčko. Papájovci asi mají o něco více starostí, stačí se podívat na Piastriho, jeho výraz a komunikaci během závodu; na druhou stranu slaví Pohár konstruktérů, takže…
      Absence komentářů může mít hned několik důvodů – doufám, že tím hlavním není nezájem o F1…

      6 října, 2025 at 9:24 am

Napsat komentář: RoBertino Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *