TÝMY F1 – HB Boro

To se takhle setkali u piva dva přátelé. „Chtěl bych mít auto, jaké v Holandsku nikdo nemá!“ prohlásil první. A druhý promptně odpověděl: „Tak si kup formuli 1!“ Je opravdu možné, že takhle se kdysi formoval kratičký osud týmu, jehož existence byla jednou velkou peripetií.


Hlavními postavami tohoto příběhu jsou bratři Bob a Rody Hoogenboomovi. Byli to zkušení holandští podnikatelé a majitelé podniku Hoogenboom Bewaking Alarmsystemen, zabývajícím se oblastí požární techniky a zajištění budov proti ohnivému živlu. Pochopitelně také hledali možnosti, jak svou rodinnou firmu zviditelnit, a protože byli motoristickými fanoušky, dostali se záhy do kontaktu nejen s piloty, ale i dalšími osobnostmi. Proto se seznámili s krajanem, pilotem Roelofem Wunderinkem a poskytli mu podporu pro závody francouzské F3. Utekl rok 1973 a po skončení sezóny Wunderink Hoogenboomům navrhl, že by postoupil o stupínek výš, do formule 5000. Svou původní ,eftrojku’ předal svému krajanovi Arie Luyendijkovi, ale pro oba to nebylo nejlepší řešení.

Roelof Wunderink v Ensignu N174, jehož hlavními sponzory byli Hoogenboomové (motorsport.com)

Nejdřív nanečisto

Mezitím se Bob a Rody jako diváci rozjeli do Monte Carla, aby prozkoumali další možnosti provozu F5000. „S bratrem jsme byli v Monacu a obhlíželi situaci, když jsme narazili na Morrise Nunna. Ihned nám nabídl prohlídku jeho vozu,“ vyprávěl Bob Hoogenboom následující události. S oranžovým Ensignem tehdy startoval Vern Schuppan. Pro bratry byl zásadním argumentem fakt, že Wunderinkův vůz s motorem Morand neslavně skončil: „Agregát se rozpadl po několika kolech. Vydali jsme 60 000 guldenů a ty byly ve chvíli v prachu,“ pokračuje B. Hoogenboom. Následovala porada podobná jako rok předtím u Heskethu – bratři usoudili, že účast v F1 nemůže být dramaticky dražší.
Nahrál jim i fakt, že dočasná spolupráce mezi Nunnem na jedné a motoristickým mecenášem Teddy Yipem a Schuppanem na druhé, neslavně končila. Morris po krátké spolupráci s Mike Wildsem znovu navázal kontakty s Hoogenboomovými. „Řekli jsme mu, ať postaví nové auto. Slíbili jsme zaplatit veškerý materiál, návrhy, výkresy a monopost, který Nunn postaví, ale auto zůstane naším majetkem,“ vysvětlil Bob. Další podmínkou bylo angažmá výhradně holandských pilotů.
Bohužel ročník 1975 nedopadl nejlépe – Wunderink se zranil 19. května při tréninku na závod F5000 v domácím Zandvoortu; jeho náhradník Gijs van Lennep sice dosáhl skvělého výsledku v podobě šestého místa na Nürburgringu, ale zase se nemohl shodnout s Nunnem. Navíc šéf Ensignu otálel s nasazením nového typu N175 s tím, že ještě není dostatečně vyzkoušený. Nakonec v rozporu s dohodou angažoval zkušeného Chrise Amona, což vedlo Hoogenboomovy k podání žaloby pro porušení smlouvy – po šesti jednáních soud rozhodl, že Nunn musí bratrům předat jeden kompletní vůz.

Larry Perkins na Boro HB1 při tréninku na GP Monaca 1976 (motorsport.com)

Auto přes soud

Bylo to únavné, Nunn z nás jenom tahal peníze. Amon mu přitáhl jako sponzora francouzský podnik Ricard a Nunn se s ním dohodl. Jenže nějak pozapomněl, že materiál patří nám, tedy HB Alarmsystemen. Soud rozhodl v náš prospěch a tak jsme jeli do Chasetownu, abychom si ho vyzvedli,“ pokračoval Bob. Že věc nebude tak jednoduchá, naznačila situace před Nunnovým sídlem – čekal na bratry s železnou tyčí, odmítal je vpustit do areálu a monopost vydat. Nakonec ho přesvědčili – vlastní zaměstnanci. „Měli jsme s nimi dobré vztahy, vždy nám pomáhali, a to udělali také tentokrát. Naložili jsme auto a v Holandsku začali budovat tým a monopost.“
I když pořídili prostory o velikosti menší tovární haly, pořád ve skutečnosti nešlo o nic jiného, než opravdu minimálně upravený Ensign N176 pro nové předpisy, platné od května 1976. Proto Holanďané vynechali první tři závody a začali až při Grand Prix Španělska. Museli snést ústrky ze strany F1CA (samozřejmě nebyli jejím členem) a kvůli tomu se málem na start nedostali. Navíc bylo jasné, že Wunderink v týmu pokračovat nebude, protože po své loňské nehodě ztratil něco ze svých schopností (van Lennep mezitím ukončil závodní kariéru). Vybrali si proto Australana Larry Perkinse a ten pod hlavičkou Boro (přesněji bychom měli psát BoRo, neboť jde o složeninu křestních jmen majitelů týmu) v závodě skončil na třináctém, posledním klasifikovaném místě.

Brian Henton v GP Holandska absolvoval poslední – šestý start značky Boro v F1 (pinerest.com)

Příliš velké sousto

Solidní výkon podal Perkins v belgickékm Zolderu a osmé místo lze považovat za velmi dobrý výsledek. Přišlo ale zklamání v podobě neúspěšné kvalifikace v Monacu, jenže tam Larrymu upadlo přední kolo a vůz se nepodařilo dát včas dohromady. Prezentoval se ještě ve Švédsku, ale pak následovala pauza kvůli nedostatku finančních prostředků (takže Boro nepřijelo ani k avizovanému startu na Nürburgringu) až do Grand Prix Holandska, kde se Boro jednoduše muselo z prestižních důvodů objevit. Stejně jako v Itálii Perkins odpadl a poté Hoogenboomové usoudili, že nebudou vyhazovat peníze na cestu za oceán. Australan přijal zavděk záskokem u Brabhamu za Reutemanna, jenž byl po Laudově nehodě pro jistotu angažován jako náhradník u Ferrari…
Když se v soupiskách na začátku roku 1977 HB Boro Racing Team neobjevil, zdálo se, že jepičí existence holandského týmu je u konce. K velkému překvapení se Boro objevilo opět v holandské Grand Prix, dokonce opustilo tradiční bílou a odělo se do černé. „Navštívil nás Henton s tím, že původně měl startovat na Marchu, ale když viděl v garáži naše Boro, projevil přání, aby ho mohl pilotovat,“ líčí poslední start Bob Hoogenboom. Brian Henton (profil najdete zde) se opravdu snažil, ale v 52. kole vyjel z trati. Pořadatelé vytlačili jeho vůz zpět, a přestože za nedovolenou pomoc později viděl černou vlajku, ignoroval ji; ale do cíle stejně nedojel. V Itálii zůstal opět v poli nekvalifikovaných a tím se historie Boro definitivně uzavřela.


Hoogenboom Bewaking Alarmsystemen existuje stále jako rodinný podnik. Rody Hoogenboom už nežije, Bob se v první dvacetiletce 21. století svěřil: „F1 sleduji stále, ale už si o ní s bratrem nepopovídám. Když se ohlédnu, jsem spokojen, když si uvědomím, co jsme spolu dokázali. Měli bychom si to připomínat… ano, být na to hrdí.“

Share this post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *