KVALIFIKACE pro sprint GP Belgie 2025

Přestávka trvající šest Grand Prix skončila – opět se piloti pustili do sprintvíkendu na nejdelší trati celého šampionátu, což pro ně znamenalo značká úskalí. Stačila jediná chybička a veškeré snažení přišlo vniveč. Také proto byly výsledky značně neobvyklé.

Nad tratí sice sem tam nějaký mráček plul, ale jinak panovalo slunečné počasí, doprovázené letními teplotami: vzduch 22°C, trať o 14 stupňů teplejší, vlhkost vzduchu se pohybovala kolem 57 % a vítr, vanoucí severozápadním směrem kolísal od 3,2 do 7,5 km/h. Jak bývá zvykem, pro sprint byly přiděleny pneumatiky středně tvrdé (Q1 a Q2) a pro závěrečnou část měkké.

Q1 – 12 minut

Právě sedmikilometrový okruh a zkrácená doba pro jednotlivé části nutila piloty vystříhat se chyb. Určitým měřítkem pro sprintovou kvalifikaci mohl být nejlepší výkon Piastriho z jediného tréninku – 1:42,022. Na trať se piloti vydali po malém vyčkávání, trvajícím asi 45 vteřin, pak už se objevili Hadjar, Hülkenberg, Lawson a Bortoleto. Liam se mohl cítit poněkud ohrožen, když se oslavenec minulého závodu před něj poněkud intenzivněji nacpal, došlo i k vyšetřování, ale bez dalších následků.
Hadjar tak zajel čas 1:42,711, ale nezdálo se, že by byl pro některé piloty lehko k překonání. Snad jenom McLareny si odjely kolo za 1:42,068 (Norris) a 1:41,769 (Piastri) a doprovázeni Verstappenem (1:42,043) spokojeně zamířili zpět do boxů. Mnohem dramatičtější nálada panovala u Ferrari – Leclerc ztrácel na Piastriho bez šesti tisícin celou vteřinu a Hamilton byl na tom ještě hůř. Zavařil si také Antonelli, jenž v zatáčce Stavelot vykroužil kompletní hodiny – i proto příšerný výkon 2:04,201!
Většina pilotů se chystala na druhé pokusy, když těsně před vypršením limitu Lewis Hamilton v nájezdu do závěrečné šikany Bus stop vycestoval bokem z trati a bylo jasné, že skončí v Q1.

Následovalo trochu zmatků, protože jeho Ferrari sice stálo mimo trať, ale dost blízko. Nakonec problikávání žluté a zelené skončilo uspokojive pro všechny, kteří rychlé kolo dokončili. Především Bearman mohl být rád, protože jeho první čas mu byl kvůli porušení traťových limitů vymazán. Překvapivě se do Q2 nedostal ani Hülkenberg, ovšem mohl se cítit poněkud poškozen. Lawson, snad aby mu oplatil incident v boxech, se při Nicově přípravě na rychlé kolo dostal v Bus stop vedle něj a poněkud ho zpomalil – ovšem bez připomínek. Absolutně tragicky skončil Antonelli, jenž si po dojezdu do boxů stěžoval, že neměl vůbec žádnou přilnavost. Na poslední chvíli se protáhl do Q2 už tradičně Gasly, jenž porazil Albona o 0,041 vteřiny

Do Q2 nepostoupili: Albon, Hülkenberg, Hamilton, Colapinto, Antonelli.

Q2 – 10 minut

Zatímco kompletní pole setrvalo v boxech a vsadilo na jediný pokus, McLareny se vydaly hned po zahájení Q2 na trať. Pořadatelé ve Stavelot neodstranili následky Antonelliho výletu a také Stroll v Q1 nanesl na dráhu něco kamínků, ale v obou případech zůstával průjezdný pruh. Norris zajel čas 1:42,182 a Piastri ho vzápětí překonal (1,41,736), ovšem i tady došlo v Raidillon k porušení traťového limitu (Oscar si najel příliš vlevo), takže mu byl započítáno pouze instalační kolo (2:17,473). Pro Piastriho to znamenalo nemilou komplikaci, protože do boxů by zajet nestihl – musel tedy zkusit ještě jedno rychlé kolo bez zastávky a podařilo se mu vytáhnout z rukávu solidní výkon 1:42,128.

Byl ovšem odkázán na umění svých soupeřů, kteří skutečně vyjeli v polovině Q2 k jedinému pokusu. A lze říci, že nejlépe si vedli ti, kteří dokončovali svá rychlá kola jako poslední. Proto se mimo TOP 10 postupně propadli Cunoda a především Russell – Aston Martin po velmi dobré Q1 vůbec nenašel rytmus, takže nakonec se ocitl v ohrožení jak Norris, tak Piastri. Lando ještě měl druhou šanci a plně ji využil (1:41,412), ale Oscar se musel do poslední chvíle třást, jestli se mu Q1 neuzavře. Nakonec si černého Petra vytáhl sympaticky bojující Lawson, jemuž na Oscara chyběl stejný odstup jako byl mezi Gaslym a Albonem v Q1. Malou útěchou mu mohl být fakt, že opět porazil svého nástupce u Red Bullu Cunodu.

Do Q3 nepostoupili: Lawson, Cunoda, Russell, Alonso, Stroll

Q3 – 8 minut

Snažit se ozlomkrk honit se po okruhu ke dvěma pokusům opravdu nemělo smysl, takže po odloženém začátku Q3 (na 17:18 kvůli odstranění štěrku ze zatáčky Stavelot) zel okruh prázdnotou. Až přibližně čtyři minuty před koncem kvalifikace vyrazili na trať Norris, Verstappen, Piastri a Leclerc. Bylo by opravdu zábavné, kdyby dejme tomu Lando udělal zásadní chybu v nájezdu do rychlého kola a Q3 by musela být přerušena – došlo by pak asi k podobné taškařici jako před čtyřmi lety kvůli počasí. Docela by mě zajímalo, podle čeho by se postavení na roštu určovalo.
K ničemu takovému však nedošlo – i Hadjar, jenž se do rychlého kola pustil jako poslední, všechno stihl, takže fanoušci už jenom hlídali, jak se první desítka mění podle dosažených časů. Norrisovi jako prvnímu se nevedlo nejlépe a jak Piastri, tak Verstappen dokázali nejen zajet jako jediní pod 1:41,0 – ale poměrně dost výrazně Landa předčili. Leclerc zůstal tak trochu jako sám voják v poli, naopak velmi překvapil Ocon, jenž dokonce vykouzlil nejrychlejší první sektor.
Složení startovního roštu před zítřejším poledním sprintem tak slibuje velmi zajímavou podívanou, zvláště ve Spa-Francorchamps hned po startu v La Source můžeme být svědky opravdu nečekaných (nebo očekávaných?) dramat.

Share this post

Comments (3)

  • Kaša Reply

    Zajímavá kvalda! Super HAASy, i Gasly, Racing Bulls těsně vedle sebe ale taky dobrý. Zklamání samozřejmě Ham a Kimi …. a Lando.
    Vypadá to že je tady s přehledem zatím rychlejší Oscar, takže možná to bude u Landa o limitaci ztrát, prostě zajíždět druhá místa.
    Vlastně je to skoro poprvé že tolik Lando ztrácí, no uvidíme hlavně v závodech protože tam si Lando pořád držel rovinu nebo trochu větší rychlost ….. maximálně byl lehce pomálejší, ale ne tak moc jako tady.

    25 července, 2025 at 6:21 pm
    • RoBertino Reply

      Přitom si, Kašo, vem, že Oscarovi opravdu chybělo 0,041 vteřiny, aby skončil v Q2, kterou Lando s přehledem ovládl. Někdy jsou to dost velké paradoxy.

      25 července, 2025 at 7:16 pm
      • Kaša Reply

        No jasně, ale i trénink ukázal že tady je Oscar fakt ve formě!
        Landovi taky chybělo kousek a zůstal v SQ2….

        25 července, 2025 at 7:22 pm

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *