KVALIFIKACE – GP Velké Británie 2025

Měl to být britský koncert, vždyť na trati měli zástupci Albionu jednoznačnou převahu. Jenže lehké je skládat účty bez hostinského. Všem nakonec vypálil rybník pilot v posledních dnech nejdiskutovanější a znovu nastolil otázku, jak dobrý vlastně je. Zároveň se omlouvám za poněkud opožděný report, ale včerejší blackout (k němuž u nás podle politiků nikdy nemohlo dojít) způsobil trochu problémů a nepodařilo se je včas odstranit.

Na Silverstone podobné problémy neřešili – žádné pařáky jako v naší kotlině, počasí příjemné, milých 19°C (trať 25°C), zato hrozba deště byla hodně reálná – 77% vlhkost vzduchu. K tomu jihovýchodní vítr o síle 13,5 – 14,0 km/h. Varování před přeháňkami bylo akutní především v první části kvalifikace. Ačkoliv byla k dispozici škála Pirelli C4-C2, bez výjimky se před návštěvou zhruba 100 000 diváků jelo jen na nejměkčích.

Q1 – 18 minut

Bortoleto, Hülkenberg a Stroll – tato trojice zahájila kvalifikační dění a hrdina minulé GP Bortoleto stanovil čas 1:27,475, o němž bylo záhy jasné, že je opět jen statistický. Když se totiž do boje zapojila špička, začaly se časy velmi rychle blížit hranici 1:26,0. Když už měli všichni své první pokusy za sebou a pozvolna se piloti snažili o druhé, přišla po deseti minutách Colapintova chyba. V nájezdu do zatáčky Club, tedy poslední před cílovou rovinkou, mu vůz na obrubníku ustřelil, otočil se a zádí napřed doklouzal k bariéře, do níž narazil pravým bokem. Franco dokázal ještě vyjet na dráhu, ale dostal se pouze za výjezd z boxů, protože na první pohled bylo jasné, že jeho Alpine víc nesnese. Argentinec se omlouval, zkroušeně mluvil o ztrátě přítlaku v zadní části vozu, a nejspíš tušil, že ho čekají těžké chvíle. Stačil pohled na Flavia Briatoreho, jenž složil v boxech hlavu do dlaní. Vybíral v té chvíli nového adepta?

Do konce Q1 chybělo 6:49, když se po desetiminutové pauze opět pustili piloti do boje. Panovala určitá nejistota, protože hned po začátku se na objektivech kamer objevily kapky a při druhých pokusech Piastri hlásil další jemné mrholení. Stěžoval si i Hamilton: „Trať je definitivně jiná, začíná klouzat.“ U Ferrari panovalo ještě jiné vzrušení, protože Leclerc byl prověřován kvůli špatnému vyjetí z boxového stání, ale bez následků. Jenže Scuderia se docela strachovala, aby neskončila fiaskem – v závěru se piloti nacházeli na dosah hranice mezi 15. a 16. místem. Příliš uspokojivý nebyl ani druhý Leclercův pokus a Hamiltonovi byl vůbec zapovězen kvůli nedostatku paliva.

Drama nakonec pro vzpínajícího koníka dopadlo dobře, i když s odřenýma ušima. Především Stroll svůj poslední pokus vzdal, minule výborné Saubery neuspěly a Lawson v rychlém kole rovněž zaváhal v zatáčce Club, což ho nejspíš stálo postup. Na poslední chvíli ho totiž předstihl Gasly a časem 1:26,328 překonal Liama o 0,112 vteřiny. Hamilton byl od 16. příčky vzdálen pouze 0,144 vteřiny! Pro pořádek – Q1 ovládl Verstappen časem 1:26,041 a kromě něj Norris, Piastri, Albon a Russell už druhé pokusy neabsolvovali. Tedy přesněji – Russell poté, co se vyhoupl z nepříliš dobré pozice Antonelli druhý pokus vypustil.

Do Q2 nepostoupili: Lawson, Bortoleto, Stroll, Hülkenberg, Colapinto

Q2 – 15 minut

Verstappen vyrazil jako první, za ním obě Ferrari (Hamilton před Leclercem) a doprovázel je Cunoda. Na rozdíl od obvykle podhodnocených prvních časů tentokrát Verstappen nastavil laťku dost vysoko – 1:25,316. A to si ještě stěžoval, že ho zlobila převodovka a nešlo mu dobře řadit! Pikantní byl fakt, že o chvíli později naprosto identický čas zvládl i Piastri: byl rychlejší v zatáčkovitých pasážích a celkově v druhém sektoru. Oběma ale při prvních pokusech vypálil rybník Norris (1:25,231).

Ferrari vypadaly opět tristně, ale bylo zjevné, že pro první jízdy si vzali Hamilton a Leclerc použité pneu. Pro druhé už nasadili nové gumy, a přes některé zmatky v boxech, kde to vypadalo chvílemi jak v pátek na pražských křižovatkách, se Lewis i Charles vytáhli. Ferrari #44 dokonce atakovalo hranici 1:25,0 – Hamilton Q2 vyhrál výkonem 1:25,084 a ještě více rozpoltil domácí fans, zda mají fandit Norrisovi, Russellovi nebo ,svému Hamíkovi’,

Strašlivě se rozčiloval Albon, jenž ani nezvládl druhý pokus: „Ne! Auto je totálně odlišné! Propána, pánové, jen jsme si přidělali starosti!“ Alonsa zase rozčílil před ním se motající Antonelli, takže si vše vysvětlil z boxy: „Co to ten Antonelli dělá?“ – „Jo, Antonelli, blázní, co?“ – „Podle mě je dobře, že má penalizaci, budeme mít lepší pozici,“ uzavřel Kimiho kličkování v zatáčce Club veterán v Aston Martinu.

Opět se Verstappen a Norris s Piastrim neobtěžovali s druhými pokusy, i když… Verstappen v zatáčce Village dojel Ocona, jenž před ním probrzdil. Max lehce ztratil a proto pokus vzdal, McLaren boys sice na trati byli, ale bez jakékoli snahy cokoli zlepšovat. Gasly se opět ukázal jako mistr posledních okamžiků, když se mu podařilo o 0.035 vteřiny odsunout za sebe Sainze jr.

Do Q3 nepostoupili: Sainz jr., Cunoda, Hadjar, Albon, Ocon.

Q3 – 12 minut

Kdo by čekal časy pod 1:25,0, se zlou by se potázal, ale boj o pole-position plál s neztenčenou silou. Verstappen vyjel opět první a výkonem 1:25,267 hodil soupeřům rukavici. Zvedl ji Piastri prvním časem pod 1:25,0 – ale také prozatím jediným a navíc střihl obrubník ve Stowe poněkud razantněji, takže ihned žádal kontrolu podlahy. Max si opět neopomněl postěžovat („Auto se těžko ovládá“) a pokud někdo zaujal negativně, pak to byl Antonelli poměrně špatným časem a Gasly, jenž jakoby vůbec neměl zájem bojovat o pozice (1:27,063).

Druhé kolo, kdy se v mezi v osmé a deváté minutě vyrojily na trať všechny vozy kromě Verstappena, začal Norris – a i přes zlepšení Piastriho neporazil. Ale nedařilo se ani Oscarovi, ani on nepřekonal své maximum (a jeho čas 1:25,092 byl horší než Norrisův druhý pokus), navíc před zatáčkou Club jeho vůz lehce zaplaval a to ho stálo nejspíš cenné setiny. Před obě Ferrari se posunul Russell, ale zatímco Leclerc nedokázal soupeře ohrozit, za obrovské a hlasité podpory se řítil okruhem Hamilton. Ale k lítosti publika i sebe samého byl z trojlístku Britů na špici až třetí.

Bylo tu však poslední eso v rukávu: Verstappen vyjel opravdu v poslední možnou chvíli, všechno se mu vydařilo a cílem projel ve chvíli, kdy už nikdo změnu v pořadí nečekal – a vybojoval si 44. pole-position. Tím dal zítřejší Grand Prix Velké Británie nový náboj. Překvapil i Bearman, ale jeho umístění je spíš hořké, kvůli trestu posunu o 10 míst na startu kvůli prohřešku ze třetího tréninku. Další penalizace pak čeká Antonelliho za způsobení kolize z minulého závodu (- 3 místa).

KVALIFIKACE GRAND PRIX VELKÉ BRITÁNIE

*) Bearman bude potrestán posunem o 10 míst zpět (nedodržení režimu při červené vlajce v třetím tréninku), Antonelli má z GP Rakouska posun tří míst na startovním roštu za způsobení kolize s Verstappenem

Share this post

Comments (4)

  • jiný Honza Reply

    Robertino, jako vždy sqělé shrnutí. Hlášky jako „v boxech to chvílemi vypadalo jako v pátek na pařížských křižovatkách“ jsou dokonalé.
    V kolik zítra začíná GP? Opět mají Britové výjimku, že startují stejně jako v kvalifikaci, když ostatní začínají o hodinu dříve?

    5 července, 2025 at 7:19 pm
    • RoBertino Reply

      Podle rozpisu se začíná opět v 16:00. Doufám, že jim nic neblackoutne.

      5 července, 2025 at 8:15 pm
      • tom11 Reply

        Docela překvapivé rozuzlení kvalifikace. Škoda těch penalizací. Max to dal exkluzivně a oba McL s chybami najednou až druhé nejrychlejší. Uvidíme, co udělá zítra počasí.

        5 července, 2025 at 8:33 pm
    • tom11 Reply

      Start by měl být v 16:00 našeho času.

      5 července, 2025 at 8:26 pm

Napsat komentář: tom11 Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *