KVALIFIKACE GP Rakousko 2025
Po krátké přestávce, vyplněné premiérou filmu F1: The Movie a zprávami o zbrojení hned několika týmů v baště Red Bullu se na rakouském okruhu sešla opět kompletní smečka F1, aby pokračovala v započatém šampionátu. Především se čekalo, zda Mercedes naváže na kanadský úspěch a jak se McLaren vypořádá s mírným napětím mezi svými piloty.
Na Red Bull Ringu panovalo skutečně letní počasí – 27°C vzduch, trať o dvacet stupňů více, vlhkost vzduchu 34 % a kolísavý vítr v maximální rychlosti 12,2 km/h střídající směry od severozápadního k jihozápadnímu. Piloti měli k dispozici pneumatiky Pirelli škály C5-C3 a na samotný začátek si museli pět minut počkat, protože v předchozím klání F2 došlo k havárii, která si vyžádala úpravu trati. Alespoň si mohla kamera vyhmátnout na tribuně zajímavý úkaz – dívku s obrovským znakem Ferrari na tričku, která třímala velký plakát I love you, Piastri. Tomu se říká skutečný střet zájmů – nebo přání? Letmými pohledy jsme pak v boxu McLarenu objevili herce Erica Banu a u Ferrari expilota Gerharda Bergera. Také kde jinde, když hájil barvy Rakouska dlouhých 14 let
Q1 – 18 minut
Albon, Stroll a Alonso se vydali na jednu z nejkratších tratí v seriálu Grand Prix jako první – Albon také zajel první měřený čas 1:06,015. Čekalo se, zda po trénincích plných potíží především v druhé Rindtově zatáčce a Schlossgold (4) budou pokračovat. Zdálo se, že někteří piloti volí opakování – matka moudrosti: Piastri přerušil kvůli chybě ve čtvrté zatáčce svůj pokus, na stejném místě zaváhal i Alonso, Albon při druhém rychlém kole přetáhl závěrečnou „desítku“. Colapinto zase plaval daleko za okrajem trati, takže mu první – a upřímně nijak povedený – výkon byl smazán.
U Williamsu nepanovala dobrá pohoda – Albon vyslal do boxů zprávu, vyzývající ke kontrole podlahy, Sainz jr. se potýkal s problémy v úseku Rauch-Würth. Naopak Verstappen a Norris zajeli pokusy jistoty a dále se nesnažili – Piastri musel kvůli nepovedenému začátku co boje podruhé. Navzdory avizovanému zlepšení se bůhvíjak nedařilo Ferrari, ale překvapivě také Mercedesu. Russell se dokonce dostal do zóny ohrožení a musel do druhého záchranného pokusu vložit opravdu maximum. Pro pořádek – první část ovládl Norris časem 1:04,672.
Sainz jr. ani posledním pokusem nevylepšil svou neutěšenou pozici a hned si vyléval svou frustraci do vysílačky: „Auto musí být nějak poškozené. Je neřiditelné! A když říkám neřiditelné, tak to znamená, že při brzdění si jede kam chce. Neřiditelné!“ Nelze vyloučit, že šlo o důsledek jeho potíží mezi zatáčkami 6 a 7. Koho ještě překvapí, že v Q1 skončil i Cunoda? Ten se bránil následovně: „Auto vpředu nemá žádný přítlak.“ Asi pro něj nebylo nejpříjemnější, že Lawson se tentokrát posunul do Q2 zcela bez problémů. Zklamání prožil Hülkenberg, jenž bez bližšího vysvětlení svůj poslední pokus nedokončil a zamířil přímo do boxů.
Do Q2 nepostoupili: Stroll, Ocon, Cunoda, Sainz jr. a Hülkenberg.
Q2 – 15 minut
Tentokrát vyrazila prakticky ihned po otevření boxové uličky trojice Leclerc, Hamilton a Albon, ale zjevně na použitých pneumatikách. Přitom Leclercův čas 1:05,446 ohrozilo málo soupeřů, dokud se na trati neobjevil Norris – a pokračoval ve své spanilé jízdě. Vykouzlil 1:04,410 a další dění ho nemuselo zajímat, protože i Piastri zůstal o 0,146 vteřiny za ním.
Celé startovní pole si počkalo 4-5 minut, než se vydalo na trať, ovšem záhy se ukázalo, že se jim taktika nemusela vyplatit. Hamilton totiž při svém druhém pokusu v nájezdu na cílovou rovinku přejel zadním kolem travnatý pás a nanesl na trať nečistotu. Do konce Q2 chybělo 5:42, když byla vyvěšena červená vlajka. Týmy tak měly zhruba osm minut na přípravu k závěrečné pětiminutovce, což ale znamenalo, že ke konci Q2 bude na trati panovat pěkná tlačenice. Hned poté, co byla trať otevřena, vydali se na ní Hadjar, Bearman a Bortoleto, za nimi se pak táhl had ostatních pilotů, kteří samozřejmě vyjížděli z pit-lane pomalu, aby měli pro svůj pokus prostor. V boxech zůstali pouze piloti McLarenu vědomi si své převahy.
Situace opět nabývala na dramatičnosti a znovu se museli strachovat u Mercedesu – tentokrát byl v přímém ohrožení Antonelli, protože se přes něj nečekaně přehnal Bortoleto a na číhané ještě byla trojice Alonso, Albon a Hadjar. Ti ale nabídkou Q3 pohrdli – Alonso k postupu chybělo 0,076 vteřiny. Ferrari si rovněž mírně zahrávalo, jeho piloti byli na dosah drop-zone, což by s ohledem na avizované změny byla skutečně těžká rána. Průchod nelibosti dal Verstappen, jenž po prvním pokusu byl nekompromisní: „Auto je kompletně neřiditelné. Nemám žádný přítlak. Je to mnohem horší než předtím.“ Při průjezdu zatáček 4 a 6 bylo zjevné, že mu auto opravdu dělá velké problémy.
Do Q3 nepostoupili: Alonso, Albon, Hadjar, Colapinto a Bearman
Q3 – 12 minut
Více než dvě minuty si dávali piloti na čas, než vyrazili na trať Gasly, Antonelli, Piastri a Norris. Pierremu naměřili 1:05,649, což bylo podstatně horší než v Q2. Do čela šel Norris (1:04,268), ale Piastriho překvapivě odsunul na třetí místo Leclerc. Tlačenice při výjezdu byla opět velmi hutná, Russell byl dokonce zaznamenán jako původce nepovoleného vypuštění, jímž ohrozil Leclerca. Většina časů už klesla pod 1:05,0 – s výjimkou Bortoleta (u toho se to tak nějak čekalo) a Antonelliho (u něj ovšem rozhodně ne). Lawson musel čekat, než se na trať vysouká celý vláček, takže první pokus změnil na pouhé projetí okruhu.
Ke druhým pokusům piloti vyjeli téměř tři minuty před koncem a takoví Bortoleto a Antonelli měli na objetí okruhu v pomalejším režimu kritických 80 vteřin! Do toho navíc vstoupil Pierre Gasly, jenž v nájezdu do rychlého kola v zatáčce 10 chytil smyk a předvedl hodiny s dvojí otáčkou o 360°. Na chvíli proto zavlála žlutá vlajka, což bylo kritické pro Verstappena, jenž musel zpomalit. Naopak se za něj zavěsil Bortoleto a překvapivě vytáhl zlepšení vlastního času o dvě desetiny. Nakonec ale celou kvalifikaci vynikajícím výkonem uzavřel Norris, a protože Piastri mírně chyboval a svůj výkon si nezlepšil, mohl Brit cítit jisté zadostiučinění.
RUSSELLŮV PROHŘEŠEK VYŘEŠEN DŮTKOU
Jak bylo avizováno, Russell byl v Q3 účastníkem incidentu, kdy málem vjel do cesty vozům Ferrari. „Pilot vozu #63 se pokusil vjet do rychlého pruhu ve chvíli, kdy se blížily další vozy. Musel zastavit v takového úhlu, který mu bránit vidět ostatní vozy mířící na trať,“ znělo vysvětlení komisařů FIA. Sám George připustil, že mu sklouzla noha ze spojky a proto vůz poskočil vpřed. „Viděl jsem několik pilotů, kteří projeli, ale nastal velký mrtvý úhel. Vidět nejde všechno, můžete se podívat skrz Halo, ale hlavou pohnete jen do určité míry,“ ospravedlňoval se pilot Mercedesu. Tým připustil, že situace mohla být zvládnuta mnohem lépe – Russell byl nakonec potrestán pouze důtkou a na jeho startovní pozici se nic nemění.
KVALIFIKACE NA GP RAKOUSKA 2025
- Lando NORRIS — 1:03,971 (243,448 km/h)
- Charles LECLERC — 1:04,492 (+ 0,521)
- Oscar PIASTRI — 1:04,554 (+ 0,583)
- Lewis HAMILTON — 1:04,582 (+ 0,611)
- George RUSSELL — 1:04,763 (+ 0,792)
- Liam LAWSON — 1:04,926 (+ 0,955)
- Max VERSTAPPEN — 1:04,929 (+ 0,958)
- Gabriel BORTOLETO — 1:05,132 (+ 1,161)
- Kimi ANTONELLI — 1:05,276 (+ 1,305)
- Pierre GASLY — 1:05,649 (1,678)
- Fernando ALONSO — 1:05,128
- Alexander ALBON — 1:05,205
- Isack HADJAR — 1:05,226
- Franco COLAPINTO — 1:05,228
- Oliver BEARMAN — 1:05,312
- Lance STROLL — 1:05,329
- Esteban OCON — 1:05,364
- Juki CUNODA — 1:15,369
- Carlos SAINZ jr. — 1:05,582
- Nico HÜLKENBERG — 1:05,606
Comments (3)
Hurá, Lando první. Leclerc nemá extra starty, pokud odblokují druhou řadu, mohlo by to vyjít. Škoda Sainze a chudák Juki.
Krásné od Landa! Myslím že i kdyby mohl jet Oscar druhý pokus tak Landa nedá ….. Parádně Leclerc, Lawson, Bortoleto. Už moc často velmi špatně Yuki, a velká chyba Hulka.
Jestli se nic nesemele po startu, tak myslím že McL jasné 1-2, o zbytek se poperou Mercedesy a Ferrari, myslím že RB není vůbecc ve formě a i Max se s tím bude trápit.
RB doma zrovna nezáří. Max se s tím pere, Yuki je ztracený úplně. Převahu McL narušil Charles a zítra může být v první zatáčce docela těsno, o vracečce nemluvě. Pokud kluci z McL neudělají nějakou zásadní chybu, měl by to, podle rychlosti, jasný závod. O další pozice bude asi pěkný boj.
Ale zajíci se počítají po honu, že…😃