Horner končí u Red Bull, domino efekt začíná
Asi málokterá zpráva způsobila takový rozruch, jako odchod Christiana Hornera z pozice šéfa stáje Red Bull Racing, k němuž došlo ve středu 9. července 2025. A zatímco se zpravodajské servery plní tradičními a povinnými rozlučkovými frázemi, jinde padají otázky.
Abychom tak docela nevybočili z linie, dovolíme si ocitovat oficiální zprávu přednesenou tiskovým mluvčím rakouské stáje: „Red Bull uvolnil Christiana Hornera z jeho momentálních povinností s účinností od dnešního dne a jmenoval na místo generálního ředitele Red Bull Racing Laurenta Mekiese. Oliver Mintzlaff, generální ředitel pro korporátní projekty a investice Hornerovi poděkoval za jeho výjimečnou práci během posledních dvaceti let.“
Christian Edward Johnston Horner (16. 11. 1973) stál v čele týmu Red Bull v roce 2005 a má tedy za sebou skutečně dlouhou a bohatou kariéru, během níž asistoval u čtyř titulů Sebastiana Vettela a stejného počtu mistrovských korun Maxe Verstappena. Jenže ani taková osoba není nedotknutelná a v posledních letech se začaly objevovat první mráčky na blankytné obloze.
Stačí se vrátit do loňského roku, kdy byl 5. února šéf týmu obviněn „z nevhodného a autoritářského chování“, což mimo jiné vedlo k několika výzvám ze strany Jose Verstappena, někdejšího pilota F1 a současného mistra světa Maxe Verstappena, aby Horner opustil svůj post, protože tím ohrožuje nejen dobré jméno Red Bullu, ale i budoucnost svého nejlepšího pilota. Red Bull ještě v předposlední únorový den zamítl jakákoli obvinění a Horner mohl ve své pozici pokračovat. Ačkoliv údajná oběť Hornerova chování podala v březnu podnět k odvolacímu řízení, na věci se nic nezměnilo.
V každém případě ale skvělá fasáda dostala první trhlinu a v průběhu sezóny, kdy byl Verstappen a Red Bull zaskočen nástupem McLaren věci skřípaly stále více. Už v minulosti jsme zažili několik případů, kdy piloti na samém vrcholu těžce nesli pokles formy současného zaměstnavatele; takovým typickým příkladem budiž Ayrton Senna a jeho křečovitá snaha opustil druhdy dominující McLaren směrem k Williamsu (když se mu to konečně povedlo, přišel ve třetím závodě za novou stáj o život).
Ačkoliv Verstappen má v Red Bullu smlouvu do roku 2028 a Horner dokonce ještě o dva roky déle, stále více se skloňoval především jejich vzájemný pracovní vztah a v poslední době sílící zvěsti o Verstappenově zájmu o Mercedes. Do jisté míry lze na hranici dohadů přihodit i polínko jménem Dietrich Mateschitz – pozorovatelé totiž naznačili, že po jeho úmrtí (22. 10. 2022) se leccos ve stáji změnilo.
Nemálo hlasů také hovoří o vlivu dr. Helmuta Marka, jenž není bezdůvodně zván ,šedou eminencí’ stáje. S tím se pojí názory, jaká tedy byla vlastně pozice Hornera a o čem vůbec mohl rozhodovat? Nebo naopak, chtěl si ukrojit trochu větší kousek a to začalo vadit? Svět F1 je velmi neprůhledný a nesmíme dát na květnatá slova plná obdivu. Asi tak, pokud někdo zničehonic odchází, asi těžko se tak děje v příjemné atmosféře plné porozumění a respektu (nebo před revolucí na základě soudružských a kolektivně socialistických vztazích). Je to jako když se rozvádí nějaká dvojice a světu se snaží nalhat, že i nadále budou nejlepší přátelé.
Faktem je, že Laurent Mekies (toho mimochodem u VISA Cash App RB nahradí jeho zástupce Alan Permane) může být mnohem více kontrolovanější a mít ještě o něco menší pravomoci, ale to je otázka dalších dnů. Faktem je, že nyní Verstappem může vsadit na kartu „odvolali jste strůjce mých úspěchů“ a v Red Bullu už ho nic těšit nebude. Také se rýsuje zajímavá otázka, zda Mekiesova přítomnost povede k dalším jezdeckým šarádám, protože Red Bull nám povážlivě klesá v Poháru konstruktérů a bez solidní týmové dvojky nemusí jít o definitivní pozici.
Jak vidno, ještě jsme ani nedospěli do klasické letní okurkové sezóny a už se nám F1 stará o to, abychom hadovky nechali v regálech a sledovali dění přímo v jejím centru.
Comments (11)
No, podle loňských řečí z agentury JPP se o sesazení hornera nejvíc tloukl starej verstappen a evidentně se mu to povedlo dotáhnout. Jak jsem to pochopil tak i newey odešel jen proto, že byl znechucený tím, co dělal starej verstappen a horner za politiku uvnitř týmu a otázkou je, kam se red bull vydá po hornerově konci…
A kam se vydá horner… v itálii si vrabci štěbetají, že se kýve židle pod vasseurem (což by za mě byla nebetyčná pitomost ho vyhodit) ale u ferrari na mozek poslední dobou příliš nehrají, tak bych se moc nedivil, kdyby se snažili hornera lanařit…
Pravda je, že Jos do Hornera šil jak se dalo a skandál v únoru 2024 mu hodně hrál do karet. Domnívám se – a nechci si hrát na Vševěda – že do jisté míry mu zadek zachránil Maxův titul, ale stejně tak musel tušit, že McL asi těžko z nastoupené cesty sejde.
Do stavu u Ferrari kecá příliš mnoho lidí, jenže je taky problém, že Maranello čeká na úspěch příliš dlouho a to ustojí málokdo. Otázka je, co Horner bez Markem za zadkem dokáže.
však já netvrdím, že by horner byl pro ferrari nějaká spása, za mě je vasseur nejlepší člověk na svém místě a ferrari je pod rozpočtovým stropem reálně bez šancí získat titul. Ti nejlepší lidé z anglie nepůjdou do itálie, jedině by dostali výrazně víc zaplaceno, takže když zaplatí lidi, nezbude na vývoj a když si nechají na vývoj, tak si lidi musí vychovat, což ferrari moc nejde…
Konspiračním teoriím otevřeno 👍😃
Docela blesk z čistého nebe. I když zpětně se nějaké signály najdou. Ale takovýhle náhlý šlus jsem tedy fakt nečekal.
Jsem zvědav, kde kdo skončí, kam kdo půjde… prostě máme zaděláno na zajímavé léto.
Tak ono je otázka, jestli vyhazov Hornera je jen důsledek toho, že Max už podepsal Mercedesu, anebo naopak nutná podmínka pro to, aby Verstappenovci zůstali. Co bude silnější – nutkání mít nejlepší auto, nebo mít absolutní kontrolu nad Red Bullem?
Co k tomu napsat? Red Bull by byl sympatický tým, kdyby ho neovládali šmejdi. A když se ke dvěma šmejdům přidá ještě třetí, tak se dříve, nebo později musí začít žrát mezi sebou.. A to v posledních dobách nastává. Pokud se vítězí, tak si ještě kořist dokáží rozdělit. Ale když se vítězit přestane, nastává boj uvnitř. Bohužel na to doplatí tým a F1.
S velkou pompou se mluví o dvanácti týmech v budoucnu. Tak aby jich nebylo spíš méně….
taky mě to, Oldo, napadlo. přibude Chrysler/Andretti a podle dnešních zpráv možná Porsche, za Sauberu bude Audi. a se dvěma týmy RB bude co? byla by neskutečná škoda, kdyby dal RB F1 vale. Ale myslím, že v současné situaci, kdy jsou zejména přední týmy ziskové to snad nehrozí. ale může zase přijít krize a…
Nemyslím si – pravě naopak myslím že do pár roků bude týmů 12 což je strop daný smlouvami. Na každý odstupující tým bude několik kupců!
S tím možná Porsche bych byl opatrnější – tenhle gigant už několikrát naznačoval, že se do F1 vrátí (ona jediná účast v 60. letech sice nebyla vyslovený propadák, ale taky nic moc) a s kupováním týmů — to je otázka dané doby. Oč je zájem jednu sezónu už nemusí platit za dva roky. A historie nám říká, že i velmi úspěšný tým lze přivést zu grunt.
samozřejmě mám s tím prodejem na mysli stav v současné situaci. proto také píšu, že může přijít krize a zájem najednou nebude. a nebude třeba ani na provoz současným majitelem. prostě se situace může měnit.
ano, Kašo, být to teď, tak věřím, že bychom mohli mít záhy klidně 12 mančaftů a kdyby náhodou chtěl limo gigant z F1 cuknout, tak se kupec asi docela rychle najde
Když Hornerův vyhazov vztáhnu na situaci z Maxem, tak to ukazuje na takovou Schrodingerovu situaci – buď byl Horner vyhozen že si neudržel Maxe, a nebo naopal byl vyhozen aby si Maxe v týmu udželi! Hmmmmm ….