Hamilton potrestán pro další závod, další penalizace nepadaly

Když máte „den blbec“, tak se kazí asi opravdu všechno, počínaje rozbitým zrcátkem. To asi Hamiltonovi neupadlo, ale ještě se nevzpamatoval z neúspěchu v Grand Prix Holandska, a už na něj dolehla další rána – na domácí trati Ferrari na Monze bude penalizován.

Oznámení přišlo krátce po ukončení závodu v Zandvoortu a pro mnohé bude poměrně dost bizarní. Lewis Hamilton totiž přijde o pět pozic na startu GP Itálie z důvodu nerespektování signalizací dvojitými žlutými vlajkami – ovšem v zahřívacím kole před nájezdem na startovní rošt.

Vzhledem k charakteru trati ředitel závodu informoval všechny účastníky závodu, že v poslední zatáčce před vjezdem do boxů budou mávat dvojité žluté vlajky – double yellow flags. Jejich účelem je zajistit bezpečnost lidí na startovním roštu a v boxové uličce,“ uvádí se v pokynech pro sportovní komisaře. „Předpisy nařizují, aby každý pilot projíždějící daným sektorem se signalizací výrazně snížil rychlost…“

A tady nastal Hamiltonův problém. Po závodě byla zkoumána jeho jízda a záhy se začali sportovní komisaři o sedminásobného mistra světa zajímat důkladněji. „Podívali jsme se na dostupnou telemetrii v rámci systému FIA. Také jsme požádali tým, aby nám poskytl požadovaná data. To vše trvalo nějaký čas a proto bylo rozhodnutí z tohoto důsledku odloženo. Jak praví článek 44.1 sportovních řádů, všichni piloti, kteří pojedou více než jedno kolo, musí projet boxy. Data ukázala, že pilot vozu #44 projel sektorem s dvojitými žlutými vlajkami přibližně o 20 km/h pomaleji než byla jeho rychlost v tréninku, ubral plyn v řádu 10 – 20 % a zabrzdil o 70 metrů dříve před vjezdem do boxové uličky. Nelze předpokládat, že snížená rychlost o 20 km/h představuje ,významné zpomalení’, rovněž jsme nepovažovali rychlost, kterou vůz #44 vjel na boxovou komunikaci za ,výrazně sníženou’. V tomto případě hovoří pravidla o penalizaci ve výši posunu o 10 míst na startovním roštu pro příští závod. Nicméně vzhledem k tomu, že se pilot pokusil zpomalit a brzdil dříve, vzali jsme tuto okolnost v úvahu jako polehčující okolnost a zvolili penalizaci v podobě posunu o pět míst na startovním roštu pro nadcházející závod,“ zní v podrobné zprávě sportovních komisařů.

Další tresty nepadaly

Ačkoliv Leclerc závod nedokončil, jak bylo v průběhu naznačeno, incident ve 32. kole, kdy Monačan v zatáčce 11 zaútočil na Russella, byl prošetřen: „Ke kolizi mezi vozy #63 a #16 došlo v zatáčce 12. V předchozí byl vůz #63 před vozem #11, ale v zatáčce 12 došlo k výměně jejich pozic. Na základě daných pokynů došlo k prošetření celé záležitosti, zda mohl v dané situaci jeden či druhý pilot postupovat jinak. Došlo rovněž k prověření, zda vůz #16 zůstal v limitech trati nebo ji v zatáčce 12 opustil. V tomto případě ale dostupné důkazy nebyly jednoznačné a zástupci týmů Ferrari a Mercedes se shodli, že skutečně jasný důkaz neexistuje. Oba piloti jsou toho názoru, že se jednalo o závodní incident, k němuž jsme po prozkoumání všech dostupných podkladů dospěli také,“ můžeme číst ze zprávy stewardů.

Další na řadě byl Gabriel Bortoleto, jenž hned v prvním kole rovněž v zatáčce 11 kolidoval se Strollem. Tento incident nebyl řešen, ale Brazilcův levý winglet na předním křídle doznal úhony. Bortoleto nezajel k opravě do boxů a část křídla později odpadla. „Článek 26.10 sportovních řádů vyžaduje v případě významného a zjevného poškození konstrukční části vozu, aby pilot zajel do boxů za účelem předejití bezpečnostního rizika pro pilota nebo jiných osob. V tomto případě ale komisaři usoudili, že nelze článek 26.10 aplikovat, protože koncovka předního křídla není konstrukční součástí.“

Diskutovat tak můžeme o závěru, že nelze ani aplikovat směrnici o vypořádání se s problémem z vlastní iniciativy pilota nebo týmu bez ohledu na vyvěšení černé vlajky s oranžovým pruhem (varování). Pokud totiž dospěli komisaři k závěru, že uvolněný winglet neovlivnil závod a nezpůsobil poškození jiného vozu, je to záležitost hodná debaty, protože jindy se při sebemenší trosce zavádí VSC nebo přímo SC. Přitom jsme viděli, že Norris trosky přímo přejel.

Poslední avizovaná prověrka incidentu mezi Cunodou a Gaslym, k níž došlo po restartu v 69. kole nenápadně vyšuměla do ztracena. Nejspíš ji komisaři pouze zaznamenali a dále se jí nezabývali.

Share this post

Comments (2)

  • Odin Reply

    Co k tomu napsal? Zase se budu opakovat. Komisaři trestají piloty za “ nesmysly“ , pokud ten pilot nebojuje o přední příčky, nebo rovnou o titul. Pamatuji Hamiltonovy jasné a výraznější přestupky, které ovlivnily závod i bodové zisky a nebyly potrestány vůbec. Teď jakoby mu to chtěli spočítat za minulost.
    A ano, jumpmane😁, nebyl bych to ani já, abych nesrovnával se Schumacherem. Toho také v jeho druhé kariéře trestali za maličkosti, ale když ho tlačili za tituly, tak tresty šetřili.

    1 září, 2025 at 8:02 am
    • Mike17 Reply

      Ty si musíš najít vždycky něco, abys do toho zatáhl Schumiho. 😀
      Ano, nezpomalení pod dvojitými žlutými je celkem závažný přestupek, který se tradičně trestá. Ale 5 míst není černá vlajka nebo diskvalifikace na několik závodů, jako dávali Schumimu.
      To je asi tak k tomu „netrestání“. 😀

      1 září, 2025 at 10:19 am

Napsat komentář: Mike17 Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *