GRAND PRIX Rakouska 2025

Čekalo se leccos, od vedra přes tvrdé souboje, lepšící se Mercedes a snahu Maxe Verstappena důstojně na domácí půdě svého týmu reprezentovat nápojový gigant. Dopadlo to – jak už to bývá – zcela jinak, ale nelze v žádném případě tvrdit, že se na trati nic nedělo. Především jsme byli svědky „vzpoury slabých“, tedy těch, které jsme ještě nedávno vídali na chvostu startovní pole.

Ještě než se vozy začaly chystat k samotnému závodu, proběhla paddockem a médii zpráva, že šéf Ferrari Frédéric Vasseur opustil dějiště Grand Prix a vrátil se z ,osobních důvodů’ domů. Jedním z důvodů by také mohla být rozepře s italskými médii, zejména Gazzetta dello Sport a Corriere della Sera, jejichž terčem se Vasseur stal poté, co mu vyčítala neuspokojivé výsledky ve srovnání s McLarenem. Rovněž byl kritizován příchod Loïca Serry od Mercedesu. Frédéric popuzeně reagoval, že by si média měla uvědomit, že jednají s lidmi a ne věcmi: „OK, pokud je pravda to, co se píše v novinách, tak jsem zítra bez práce. Někdo mě nahradí. V této situaci jsme v Itálii dnes a denně. Pokud máme mít úspěchy, musíme pracovat v odpovídajícím prostředí, a to nemáme!“ Na boxové zídce Vasseura nahradil jeho zástupce Jerôme d’Ambrosio, bývalý pilot F1.

Jak bylo předpovězeno, nad Red Bull Ringem panovalo ještě teplejší počasí než včera – 30°C vykazovala obloha s několika mraky, trať měla o dvacet stupínků víc, vlhkost vzduchu byla neměnná a severovýchodní vítr vanul rychlostí 10,8 km/h. Pirelli výrobky v rozsahu C5-C3 si piloti rozdělili následovně: nejměkčí směs nasadili Gasly, Hadjar, Colapinto, Bearman a Hülkenberg, ostatní vsadili na středně tvrdou.

Start musel být o 15 minut posunut, protože Sainz jr. se neodpíchl ze startovního roštu k zahřívacímu kolu. Do boxů hlásil, že se asi zasekl první rychlostní stupeň. Nakonec se dokázal rozjet, obkroužil okruh a zamířil ke konci boxové uličky, že odstartuje z boxů. Jenže ve chvíli, kdy opouštěl cílovou rovinku, už na ni najíždělo startovní pole, takže bylo zřejmé, že piloti budou muset absolvovat ještě jedno zahřívací kolo. Na to si ovšem onu čtvrthodinu počkali, protože Španělovi začaly hořet brzdy. Vůz byl provizorně uhašen a kouřící na vozíku odvezen do boxů, kde se Carlos dozvěděl, že pro něj závod skončil dříve, než vůbec začal. V době čekání na druhé zahřívací kolo jsme si mohli prohlédnout fotbalového trenéra Jürgena Kloppa v boxech VISA Cash App RB a onu známou dívku ze včerejška s Ferrari černým tričkem. Dnes už nemilovala Piastriho, nýbrž – vědu, třebaže doplněnou obrázky nešťastného Sainze jr.

Norris odstartovat tak šikovně, že za sebou mírně pozdržel Leclerca a přes toho se v pohodě přehnal Piastri. Ještě na rovince za první zatáčkou si troufal na Landa, ale pořadí zůstalo zachováno. Zato uprostřed startovního pole nastala spoušť. Příliš ambiciózní Antonelli se pokusil vřítit do zatáčky Remus po vnitřku – sice podjel Lawsona a Bortoleta, ale trefil levým předním kolem pravé zadní Maxe Verstappena. Pro oba byl závod u konce: „Jsem venku. Byla to šílená pecka. **** idiot.“ okomentoval situaci Max, jenž vůbec netušil, co se na něj řítí. „Sorry, zablokoval se mi zadek, omlouvám se,“ hlesl Antonelli. Oba si hned na místě nejspíš vyříkali to podstatné, ale mladý Ital ještě v boxech nesundal přilbu, aby nemusel vysvětlovat, co se vlastně stalo – vina ovšem byla zjevná. Komisaři pochopitelně tento prohřešek zařadili do vyšetřování po závodě. Jenom připomeňme, že pro Verstappena je to první odstoupení od Grand Prix Austrálie 2024.

Norris jede

Pořadí se trochu zamíchalo, protože Lawson a Bortoleto museli objet havarované vozy po vnější straně. Za safety carem se seřadilo pole následovně: Norris, Piastri, Leclerc, Hamilton, Russell, Gasly, Albon, Bortoleto, Lawson, Alonso, Colapinto, Bearman, Stroll, Ocon, Cunoda, Hülkenberg a Hadjar. Od 4. kola se opět začalo závodit naplno a pozornost se přenesla na dvojici McLarenů. Piastri vytrvale útočil a v 11. kole se dokonce za zatáčkou Remus dostal dopředu, ale Norris chytře využil DRS a ve Schlossgold byl opět vpředu. Dá se říci, že vše rozhodlo 20. kolo – Piastri opět zaútočil ve Schlossgold, ale při pozdějším brzdění si propálil pneumatiky a Norris získal menší náskok.

Od té chvíle začalo být jasné, že u McLarenu nejspíš nastoupily určité priority. Piastri měl evidentně pneumatiky v horším stavu, přesto jel do boxů jako první Norris (21. kolo) – samozřejmě byl ve vedení. Piastri však zůstal na trati další čtyři kola (z boxů přišel dotaz, zda preferuje setrvání další čtyři kola na trati nebo odstup 1.5 vteřiny při okamžitém pit-stopu a Oscar si vybral první verzi) a těsný odstup se natáhl na 5,5 vteřiny. Celý prostřední stint pak zůstával odstup zhruba stejný, až v rozmezí kol 38. – 42. Piastri snížil náskok o dvě vteřiny. Tím ale jeho aktivita načas upadla. Druhou výměnu McLaren naplánoval na 52. kolo (Norris) a o okruh později (Piastri). Když však začal ukrajovat z Landova náskoku, přimotal se mu do cesty v 54. kole Colapinto bojující s Cunodou a málem za zatáčkou Remus vytlačil Osara až na bariéru. Smůla v tomto směru Piastriho neopustila až do konce, protože i když deset kol před cílem už měl ztrátu kolem 1,6 – 1,9 vteřiny, v posledním rozhodujícím kole se mezi něj a Norrise dostali Alonso a Bortoleto bojující o sedmé místo. Takže k finálnímu útoku nedošlo…

Klid v TOP 5, drama za ní

Ferrari jeho de facto osamělý závod. Leclerc i Hamilton se dokázali záhy utrhnout od Russella – jenž sice hned po restartu zkoušel ve Schlossgold zaútočit na Hamiltona, ale neúspěšně. Tradičně výborně zvládli výměny (Leclerc v kolech 26. a 50.; Hamilton 27. a 51.), přičemž zvolili strategii žlutá-bílá-žlutá. Russell se musel dvakrát po zastávkách v boxech probíjet zpět na svou pozici, protože jeho zastávky (19. a 46. kolo) ho vždy vsunuly do maximálního provozu.

Lawson, Bortoleto, Alonso a Hülkenberg – překvapení dne a brazilský mladík si poprávu vybojoval titul Driver of the Day. Ačkoliv piloti Kick Sauberu měli odlišnou strategii v prvním stintu (Gabriel středně tvrdou, Nico měkkou), na trati se sešli a společně se posouvali opakovaně do TOP 10. Bortoletovi poslední stint vyšel lépe, stavěl později a v závěrečných 11 kolech bez potíží stáhl desetivteřinovou ztrátu na Alonsa. Ten přes polovinu závodu zkoušel všechny možné fígle na Lawsona – oba zvolili jedinou zastávku (Lawson v 33. kole, Alonso o okruh později) – ale podceňovaný mladík vyhozený od Red Bullu atak ustál. V posledním kole – jak už bylo řečeno – se do souboje vložili piloti McLarenu a tím poskytli Alonsovi mírnou výhodu: Bortoleto v 69. kole dokonce zaútočil, ale Fernando stejně jako v úvodu závodu Norris využil DRS na třetí rovince a Brazilce opět odsunul za sebe.

„Co s ním?“ neptá se Neruda, ale fanoušek ohledně Cunody

Občas si někdo klade otázku, kam ještě může klesnout Juki Cunoda. Jak ukázalo Rakousko, skutečně ještě dno nenašel. Ve 30. kole bojoval s Colapintem a za zatáčkou Schlossgold zachytil levým předním kolem za Argentincovo pravé zadní a roztočil ho. Komisaři ho potrestali deseti vteřinami navíc, které si Japonec odstál v 62. kole. Předtím se ještě podílel na zmatcích v 54. kole, když využil situace, že Colapinto pouštěl před sebe Piastriho a protáhl se dopředu, což bylo rovněž na hraně. Trestu neušel ani Colapinto, za zmíněné vytlačení Piastriho na trávu vyfasoval pět trestných vteřin.

Haas podal sympatický výkon a oba piloti bojovali na bodované hranici, zato černý den prožili u Williamsu a Alpine. Albon musel rovněž předčasně skončit a Gasly si celou druhou polovinu stěžoval, že vůz absolutně nefunguje: „Prověřte to, něco je asi poškozené, je to šílené. Nevím, jak dlouho na trati ještě vydržím.“ Zklamání určitě prožil i Hadjar, jenž v režimu SC měnil pneumatiky, ale výhodu nezískal – další výměna v 29. kole přišla příiliš brzy, takže v závěru se jenom propadal: za Russella (47. kolo), Bortoleta (56.), Hülkenberga (57.), Ocona (58.) a konečně Bearmana (66.).

Před následující Grand Prix Velké Británie jsou tedy karty rozdané zajímavě a určitě bude mnoho fanoušků s napětím sledovat, zda pozvolný posun sil ve středu pole bude nadále pokračovat.

Antonelli potrestán

Jak se dalo očekávat, rozhodnutí komisařů ohledně kolize v zatáčce Remus bylo rychlé a jednoznačné – viník Kimi Andrea Antonelli bude v následující Grand Prix Velké Británie penalizován posunem o tři místa zpět na startovním roštu. Poté, co byli oba piloti předvoláni před sportovní komisaře, padlo rozhodnutí: „Pilot vozu #12 je plně vinen za způsobení kolize, navzdory tomu, že jeho manévr byl důsledkem zablokování kol jeho vozu.“

GRAND PRIX RAKOUSKO 2025


Nejrychlejší kolo:
Oscar PIASTRI (McLaren Mercedes) 59. kolo 1:07,924 (229,080 km/h)

Share this post

Comments (33)

  • odin Reply

    Tentokrát bych řekl, že to byl závod, kde se pořád něco dělo. McLaren nechal oba své piloty závodit a ani jim to nekazil pitstopy. Lando konečně ukázal ostřejší lokty a Oscara „usměrnil a poslal kam v tomto víkendu patřlí“ .
    Maxe mi tentokrát bylo líto, protože dostal ránu na které neměl nejmenší podíl. Ale v minulosti i on takovýchto ran rozdal pilotům bojujícím o titul také dost. Asi tentokrát zapracovala karma. Na druhou stranu si u mě šplhnul svým vyjádřením k Antonellimu a tomuto incidentu.
    Cunodu nechápu vůbec. To je další zoufalec z RedBullské líhně. Mělo by být na zvážení FIA, aby v budoucnu nedocházelo k podobným situacím, jako bylo vytlačení předjíždějícího o kolo Piastiho zcela mimo trať Colapintem, když bojoval s potrestaným Cunodou o poslední místo. Tady mi prostě vadí fakt, že Cunoda dostal trest za incident s Colapintem, který si ještě ani neodpykal a znovu tvrdě bojuje s tím samým pilotem. Já bych byl pro nařizení odpykat si trest v co nejzažším termínu (třeba do tří kol).
    Líbil se mi výkon Sauberů a Hulkenberga startujícího z posledního místa a jeho jízda „na body“.
    Mercedesy tentokrát nebyly tak konkurenceschopní. Antoneli to podělal hned v prvním kole a Russell asi jen minimalizoval ztráty.
    Ferrari si tentokrát bezproblémů dojelo pro maximum možných bodů s ohledem na jejich výkonnost.
    Jinak po celý závod bylo na co koukat, bylo vidět dost předjížděcích manévrů i rozdílné strategie.
    Trošku zklamání z Williamsů, těm ta auta nějak poslední dobou hoří. A přitom to v první třetině sezóny vypadalo dost nadějně.

    29 června, 2025 at 4:34 pm
    • RoBertino Reply

      To je, Odine, právě jedna z věcí, které jsou na pováženou. Černá vlajka – aneb náš dlouhodobý spor o GP Velké Británie 1994 – znamenala, že si pilot musí trest odbýt do tří kol poté, co je jí napomenut. U časových trestů nic takového neexistuje – jenom pokud pojede pilot k pit-stopu, musí si automaticky penalizaci odpykat a nemůže říci: odečtěte mi to až po závodě. Rozhodně by nějaké podobné nařízení mělo smysl, ale určitě by se zvedla vlna protestů a zpochybnění, že to je nějak nespravedlivé. Možná by zabralo, že druhý trest automaticky znamená odvolání ze závodu nebo penalizaci pro následující, jenže co s tím, když pak tým po závodě podá protest, že to nebylo správné… Je toho moc, co by potřebovalo doladit, upřesnit a sloučit do smysluplných pravidel.

      29 června, 2025 at 4:50 pm
      • odin Reply

        To je právě ono Roberte. Podle mě tentovýklad pravidel umožňuje potrestaným pilotům i nadále „škodit“ svým zapojením se do bojů „o pozice“, když tu pozici vlastně tím trestem ztratili. Prostě za faul následuje přímý kop hned po odpískání. A ne až po přestávce , nebo před koncem zápasu, když už je zápas rozhodnutý. (omlouvám se za odběhnutí do fotbalových pravidel).

        29 června, 2025 at 8:35 pm
        • RoBertino Reply

          Jasně, ale i tady existuje poněkud sporné poskytnutí výhody. Jedinou věcí je, že pokud někdo fauluje opravdu přes čáru, tak i když výhoda nedopadne – a pochopitelně pokud doběhla až do zakončení, nevrací se ani hra zpět k přímému kopu – dostane dotyčný kartu. Ale taky jsme svědky šíleností VAR, kdy je situace nejasná, hraje se dál, jeden tým dá gól, situace se prověří, gól je odvolán a místo vedení postižený tým prohrává. Neříkám, že není správné posuzovat zpětně některé věci, ale představ si, že by VAR byl v F1 a najednou by někdo přišel s tím, že prověřili tu či onu situaci a vítěz dostane dodatečně pentli. Už i v F1 se vracel pohár a já nepřestanu tvrdit, že všechno na světě – pokud to nemá být ryzí AI, musí počítat s tím, že někdy někomu omyl ublíží, jindy pomůže. A protože svoboda jednoho začíná tam, kde končí svoboda druhého, to samé můžeme uplatnit i na spravedlnost.

          29 června, 2025 at 9:03 pm
          • odin

            A ty si Roberte myslíš, že by jedno kolo navíc něco řešilo? Norris zvítězil s náskokem přes dvě sec. což bylo bezproblémové vedení zcela mimo DRS zónu. A pokud se nepletu, tak celý první stint jezdil Piastri s DRS výhodou a přesto nebyl schopen nijak Norrise vážněji ohrozit. Dokonce i ta chvilka, kdy se dostal před něj, byla podle mě, Landem kontrolovaná a věděl, že bude mít lepší výjezd a pozici získá zpět.
            A že se do vysílaček neříká vše, je sice pravda, ale na rozdíl od hlášek takového Todta blahé paměti, kdy byl stratégem u Ferrari, neznělo ve vysílačkách McLarenů nic co bychom mohli považovat za TR ve prospěch jednoho z pilotů. Naopak oba jejich piloti byli ujišťováni, že je to na nich samotných. A až když se souboj začal vymykat z rukou a hrozilo to kolizí, tak vedení McLarenu zasáhlo. Sám Piastri přiznal, že zašel za hranu a už by podobný manévr nezopakoval i kdyby ho na to tým neupozornil. Podle mě férové jednání všech zúčastněných od McLarenů. A klidně si mě můžete podezírat z náklonosti k tomuto týmu. Tentokrát se mi to opravdu líbilo. Takto se řeší souboj vlastních pilotů o vítězství.

            29 června, 2025 at 9:50 pm
          • RoBertino

            Odine, moc si to barvíš. A jestli Ti připadá Maďarsko 2024 jako férové jednání, pak nevím, co máš proti Ferrari. Můj názor je ten, že Piastri poté, co měl mezi sebou a Landem Alonsa – a s vědomím, že má posledního půl kola před sebou, to prostě zabalil a nikam se nehnal. Upřímně, kde by asi měl od Schlossgold předjíždět?
            Souboj o vítězství se řeší tak, že pilota s probrzděnými pneumatikami necháš na trati dalších pět kol. Jasně, kašleme na kdyby, ale mohlo klidně z toho důvodu dojít k defektu a víme, jak to vypadá, když se někdo vleče půl kola s prázdnou pneumatikou.
            A co kdo přizná? Přečti si prohlášení a Cunudu – pořád mele o poznání auta, na což měl už devět závodů. Liamovi poskytli dva a letěl – a v prohlášení se tvářili, jak jim rve srdce, že odchází. Uvědom si, že do éteru se pouští jen to, co se hodí a ne to, co se skutečně děje. F1 je obrovský obchod a jeho šéfové by přece vypadali jako total trottel, kdyby se dostaly ven nějaké drsné hlášky. To až tak po sezóně, až bude po všem.

            30 června, 2025 at 9:18 am
          • jumpman

            hovoříš mi z duše… Zkrátka mcl jede na norise, jen to veřejně nepřiznává a piastri jim dělá čáru přes rozpočet. Za mě je mnohem transparentnější a férovější jednání ferrari, kteří řeknou jako chlapi na koho jedou a neřeší se to jen podloudně… Takhle můžou dopadnout jako v roce 2007 když denis chtěl za každou cenu dostat titul k hamiltonovi, jen mu alonso hodil tyč do předního kola…

            30 června, 2025 at 5:45 pm
          • Mike17

            Já bych řekl, že si jen lando držel tempo, jaké pořeboval. Nechal si 2s, které si pak několik kol v pohodě držel. A těch několik kol oskar za Alonsem nejezdil.
            Na rozdíl od Jumpmana si myslím, že to Mclaren nechává letos být, protože mají víceméně jistotu titulu a je jim šumák, kdo z nich to bude.
            Doteď mám spíš pocit, že víc nadržují Oskarovi. Viz lońský rok Maďarsko apod.

            1 července, 2025 at 10:35 am
          • odin

            Tentokrát to vidím přesně jako Mike17.
            Roberte proti Ferrari nemám nic. Každý tým ať si dělá to, čemu nejvíce věří, ale zároveň by se také k tomu měli přiznat. A jak jsem už mockrát napsal, kvůli Ferrari byla zakázaná týmová režie a také kvůli Ferrari byl tento zákaz zrušen. A můžeš to okecávat jak chceš-neokecáš. A přitom se všichni tvářili jak zákaz TR dodržují. Včetně vás fanoušků. I nu Ferrari je svaté a nedotknutelné.
            Na Maďarsku 2024 mi nic nefér nepřipadá-z hlediska týmu. Z hlediska Norrise to naopak bylo hodně nefér i pro mě. A to je ten rozdíl ve vnímání mezi mnou a vámi Ferraráky. Vy dokážete řešit piloty jiných týmů do nejmenších detailů, ale vaši piloti jsou nedotknutelní. Prostě mkáte jednoho preferovaného a tomu se vše podřizuje a zároveň se tvrdí o tom druhém, že je nýmand nad nýmandy a žádnou podporu si nezaslouží. U Ferrari se nikdy nejela férová sezóna, když měli auto na titul. Alespoň co se obou jejich pilotů týče. To teba u McLarenů, nebo Mercedesů mohl získat titul i druhý pilot.
            Jumpmane, i kdyby se jelo na Norrise, jak se snažíš tvrdit, tak jsem v žádné vysílačce neslyšel příkaz Oscarovi, aby Landa pustil. Na rozdíl od vysílačky Barrichella na A1 Ringu. Dokonce Oscarovi „dovolili“ víckrtát vyhrát, než Landovi. A to mi už vůbec nejde na rozum, když bych měl věřit tvým doměnkám. Tak nějak nedokážu chápat co tě k těmto názorům na McLaren vede, když v případě sezón Schumiho u Ferrari, máš jasno?

            2 července, 2025 at 1:02 pm
    • jumpman Reply

      Oldo, příliš bych nesouhlasil s tvrzením, že mcl nechal piloty bojovat. Naprosto evidentně jel přes mrtvoly na norise a piastri nedostal šanci s tím něco udělat. Já to tvrdím už delší dobu, mcl chce titul pro britského jezdce a to piastri není, takže jsou ochotní si zahrávat tak dlouho, že můžou dopadnout jako v roce 2007…

      29 června, 2025 at 5:03 pm
      • tom11 Reply

        já bych to rozdělil na dvě části. v té první oba McL bojovaly docela tvrdě a Piastri po Norrisovi dost ostře šel. po tom jeho probrzdění a téměř kolizi vzal tým do boxů Landa a udělal na Oscara udercut. nechali Landa poodjet a v podstatě si tím zajistili celkem pohodové double. myslím, že pokud by je nechali bojovat bez tohoto „bezpečnostního“ zásahu, je dost možné, že by double získali kluci od Ferrek. ne, že bych jim to nepřál, ale přeci jen fandím McL 🙂

        29 června, 2025 at 6:12 pm
        • Mike17 Reply

          Přesně

          1 července, 2025 at 10:36 am
      • odin Reply

        Podle mě McLaren piloty bojovat nechal. Nikde jsem neslyšel, aby se Piastri stáhl, ba právě naopak. A až když to s tou svojí bojovností trochu přehnal (což i sám přiznal) dostal upozornění, že takhle tedy ne.
        Marně se snažím pochopit Ferrarácké vnímání týmové režie s ohledem na výhrady vůči ostatním týmům ohledně TR.
        Podle mě i pořadí pitstopů bylo vpořádku vůči oběma pilotům McLarenu. Ten první byl preferovanější. Kdyby to totiž udělali opačně, mohlo se opakovat loňské Maďarsko, což si asi nikdo u McLarenu nepřál. Nebo i v tom Maďarsku jsi viděl TR ve prospěch Norrise?
        A co se týče titulu McLarenu, tak si myslím, že ho získají jak v PK, tak i jeden jejich pilot. Dokonce bych řekl, že si budou moci svým způsobem vybrat, kdyby se na ně někdo v závěru dotáhl, stejně tak, jako si vybral RedBull v roce 2010.

        29 června, 2025 at 8:27 pm
        • RoBertino Reply

          Jestli ono upozornění, že takhle tedy ne – všimněme si, že i Norris několikrát plaval a dvakrát chyboval natolik, že mu Piastri na kolo nadělil 1.3 a 1.2 vteřiny, ale na něj nikdo nedělal: „Bububu, tohle si nech od cesty.“ Do komunikace se neříká nikdy všechno a týmy samozřejmě mají své názvosloví, které pilotům naznačuje, co a jak. Mimochodem, nebýt Sainzových potíží, tak měli oba kluci ještě jedno kolo a to by asi byl možná mazec…

          29 června, 2025 at 8:57 pm
          • Mike17

            Nebyl by to mazec. Lando měl pořád skoro 2s, stejně jako 5 kol předtím. To, že udělal chybky je fakt. Ale jinak si držel tempo podle potřeby.

            1 července, 2025 at 10:38 am
        • jumpman Reply

          ferraraci, jak nám říkáš, vnímají to, že pokud tým používá TR tak to na rovinu řekne, aby to všichni věděli a barici a spol mohli plakat. Mcl tu TR používá taky a používá ji co tenhle tým je ve formuli 1, jen to nikdy nepřiznají na rovinu a jejich fans jim to žerou i s navijákem. Takže za mě přístup ferrari je férový jak vůči pilotům, tak vůči fanouškům. U mcl nikdo neví, kdy se co stane…

          30 června, 2025 at 5:54 pm
      • Kaša Reply

        Myslím že máš „zatemněno“ při otázkách McLarenu. McLaren jede docela vyrovnanou fair „rovinu“ mezi piloty ikdyž by mohli jet na
        brita a dluhodobého „miláčka“ týmu Landa, a přesto jsou dost nestranní a až třeba překvapivě minulý rok „pískali“ dlouho rovinu ikdyž asi měli už mnohem dříve více podporovat Lando – viz Maďarsko i další závody. Tento rok si na to dávají pozor a velice fair se chovají k oběma pilotům.
        Je směšné jak někteří vykřikují že nadržují Landovi třeba kvůli Austrálii nebo teď Rakousku – vždy je pravidlo že pilot vepředu dostává výhodnější strategii. Sám Oscar rozhodl že chce větší offset pneumatik a zůstat trochu déle na dráze….. mě spíše překvapila výborná rychlost Oscara v závodě i vzhledem k rychlosti Landa v kvaldě, a taky že Lando i tento rok je často a stále o trochu rychlejší v závodech!

        30 června, 2025 at 7:06 am
        • jumpman Reply

          sorry, ale o zatemnění bych být tebou pomlčel… zvlášť po pokračování tvého příspěvku… To, že mcl loni odmítl jít do boje o titul je věc nezralosti managmentu týmu. Mcl jede na norise, to je bez debat, ano noris umí být rychlejší než piastri, ale současně dělá hromady nevynucených chyb, což si může dovolit někdo, kdo má ohromný náskok, ale za norisem je piastri, který ty chyby nedělá a můj dojem je, že právě v závodech noris ztrácí, protože není schopen jet konzistentně rychle. Pokud by byl tak rychlý, tak měl piastrimu zmizet během prvních deseti kol z dohledu, podle výsledku kvaldy, ale nezmizel, přestože mu tým obrovsky pomohl dvojitým undercutem na piastriho, kde noris získal pokaždé 5s k dobru a stejně dojel 2s před piastrim. Uvědom si, že stačilo, aby se ta strategie postavila férovým způsobem, že jednou jede do boxů dřív piastri a jednou noris a nemyslím, si, že by noris vyhrál…

          30 června, 2025 at 6:00 pm
          • Kaša

            Podle toho co píšeš tak buď nesleduješ F1 dlouho a nebo ji nesleduješ pozorně, u každého trochu spravedlivého týmu dostává pilot vepředu výhodnější strategii,…. to ti řekne každý.
            Proč by měl tedy dělat i jen jednou Oscar undercut na Lando když jezdí za ním?!?! Nesmysl.
            Právě naopak je logické že pilot vzadu udělá něco dost jinak a nátáhne stint aby měl čertvější pneu nakonec a mohl na konci útočit! Což si i sám Oscar zvolil logicky. No a že si probrzdil pneu byla jen jeho chyba …. takže nějaké úmyslné zvýhodnění landa týmem je blbost. Speciálně když mají v šampionátu i v autě náskok tak musí v rámci svoji politiky „jet rovinu“, což podle mě hezky dělají. Jestli si pamatuju tak ty jsi mírně řečeno docela „nefanoušek“ Mclarenu tak se nedivím těmto tvým konspiračním teoriím, holt kdo chce psat bít hůl si vždycky najde!
            Každý má svůj názor jen ten tvůj mi v tomto případě nepřipadá moc správný ani trochu objektivní.
            Taky …. proč by mcLaren to neudělal tak aby se jeho piloty „nekočkovali“ v kuse 70kol, ale jen třeba 30? Sníží tím pravděpodobnost kolize a pořád jim dají šanci bojovat. Stále je to obrovský rozdíl v přístupu oproti situaci mnohokrát u Ferrari (Scumi vs kolegové, Alonso vs kolegové), nebo RB (Max vs kolegové). Představme si kdyby se u McL jelo letos jen na jednoho pilota – to by byla obrovská nuda pro fanoušky po celém světě!

            1 července, 2025 at 7:32 am
          • Kaša

            By mě zajímalo která část je timto myšlena: … zvlášť po pokračování tvého příspěvku.

            1 července, 2025 at 7:35 am
          • Mike17

            Sorry, ale celý první stint byl Oskar v dosahu DRS. To mu dávalo pár desetin na kolo. To se poodjíždí těžko. Ve druhém stintu jezdili skoro stejné časy přes rozdílné stáří gum a Oskar se přiblížil jen díky chybám Landa. A v posledním si ho Lando zkušeně držel a šetřil gumy.
            Kdyby byl Oskar lepší, mohl landa předjet.

            1 července, 2025 at 10:41 am
          • Kaša

            Hezky píšeš Majku, konečně s tebou můžu souhlasit. ; ))
            Pokud mě paměť neklame tak už dávno Jumpman psal vždy dost kriticky na McLaren, takže v trendu jen pokračuje.
            Za mne je skvělé že dávají oboum pilotům stejné šance a snad uvidíme boj o titul v PJ až do konce sezony.

            1 července, 2025 at 11:22 am
          • Mike17

            Jo, občas se shodneme, dokonce tady i s Odinem. To by se mělo někam napsat. 😀
            Zatím je fajn, že dávají prostor oboum. A řekněme si na rovinu, že pokud se někdo k Mclarenu dotáhne a ohorzí jejich suverenitu, hned si vzpomenou na to, koho mají za jedničku.
            Na rozdíl od Jumpmana si myslím, že budou preferovat spíš Oskara, ale největší vliv na to bude mít aktuální pořadí. Nemá smysl preferovat toho, co má míň bodů.

            1 července, 2025 at 1:56 pm
          • odin

            tak to by se mělo někam vytesat do kamene, aby se na to nezapomnělo. Souhlasím s každým slovem Mika17 napsaným výše. odin!!!

            2 července, 2025 at 1:10 pm
  • jumpman Reply

    Opět mě úplně nepřekvapil přístup mcl, jakmile je ve vedení noris, je vše podřízeno jeho vítězství a piastri tak nějak dostane po prstech… Pořád nevím, zda mcl ten titul reálně chce. Sice jim emil dnes odpadl, ale když si člověk posoudí, kolik selhání letos prokázala pohonná jednotka mercedesu, situace se může lehce obrátit.
    Co mě nepřekvapilo, je co opět předvedl colapinto, nevím kolik platí, ale začínám mít pocit že i flavio si řekne, že to není dost. Stejně jako mi přijde v nepoměru trest pro tsunodu a colapinta. Za mě je diametrální rozdíl, pokud dojde ke kontaktu při boji o pozici, nebo pokud pilot ignoruje modré vlajky a vyžene jezdce z trati…

    29 června, 2025 at 4:38 pm
    • RoBertino Reply

      Nechci Colapinta nijak obhajovat, co udělal, byla do nebe volající volovina, jen bych ho možná pochopil, že měl oči jen pro Cunodu, který ho předjel poměrně dost neurvale – když dělal místo Piastrimu – zapomněl se koukat do zrcátek a nic jiného neexistovalo. Asi to pro něj musel být strašný šok, když si uvědomil, co mohl způsobit. To by měl zapovězenou celou Austrálii a nejspíš by se v F1 už nesvezl. Ale jak říkám, tohle ho nijak neomlouvá, možná dostal jen „pět“, protože v tom zjevně nebyl úmysl. Když ho předtím Cunoda ve Schlossgold sejmul, tam nešlo jednat jinak – neměl vůbec šanci se před něj dostat a z Colapintova pohledu bylo zjevné, že mu polovinu dráhy nechal volnou.

      29 června, 2025 at 4:46 pm
      • jumpman Reply

        oči jen pro jednoho soupeře mít může tak naposled v F4, navíc mu signalizovali modrou a piastriho musel vidět v nájezdu do zatáčky, takže se asi nevysublimoval volně do prostoru. Chápu, že mohl být flustrovaný, protože v tomhle závodě víc schytal, než rozdal a piatriho snaha neztrácet čas dala prostor tsunodovi k tomu, aby se před colapinta dostal, takže bych se ani moc nedivil, kdyby v tom byla trocha „školení“ pro piastriho, jenom to neodhadl… Každopádně si nemyslím, že je správné, aby dostal menší trest než ten co koliduje v bitvě o pozici…

        29 června, 2025 at 5:07 pm
        • RoBertino Reply

          Jak jsem napsal – není to omluva, jen pokus pochopit, co tam vlastně vyváděl. Podobné renoncy ale do F1 bezesporu nepatří! Netuším, jestli si myslel, že Oscar jede zleva a podvědomě se posouval doprava… V každém případě chyba jak barák i s přilehlými pozemky.

          29 června, 2025 at 6:41 pm
  • tom11 Reply

    celkově docela zajímavá GP.
    Kimiho nedočkavost zajistila možnost bodovat dalším dvěma „středopolařům“ a o to zajímavější to na přelomu desítky bylo. prvních pět míst bylo po prvních zastávkách vcelku jasných a jen nějaký renonc s tím mohl zamíchat. zato o další pozice byl docela boj. Sauberu body moc přeju a o pěkné souboje nebyla nouze.
    jsem zvědav na rozložení sil v Silverstone:-)

    29 června, 2025 at 6:17 pm
  • jiný Honza Reply

    Já měl pocit, že po útoku Oscara na Landa McLaren udělal to nejrozumnější co mohl. Stažení Landa a poskytnutí výhody pro něj zajistilo konec týmového souboje. Jinak by riskovali obdobu minulé GP nebo havárii obou.
    Nejsem si jist, jestli Juki musel dostat větší flastr než Colapinto.
    Moc líto je mi Sainze.

    29 června, 2025 at 8:09 pm
    • odin Reply

      Podle mě byly tresty vpořádku. Juki to dostal za způsobené kolize, což i v minulosti bylo trestáno 10 sec. a Colapinto za vytlačení mimo trať, což opět bylo v minulosti trestáno 5 sec. Já v tomto nevidím nijaký rozpor. Naopak konečně konzistentní posouzení.

      29 června, 2025 at 8:48 pm
      • Kaša Reply

        No kdyby chtěli tak mohli dát ještě Colapintovi trest za ignorování modrých vlajek, ale tam záleží taky na tom kdy mu je začli ukazovat a kolik zatáček čekal než ho „pouštěl“ ….. ale jasná začátečnická chyba od argentince …. ale za mne omluvitelná soubojem s Yukim a nezkušeností.

        30 června, 2025 at 6:57 am
        • odin Reply

          Ano. Z tohoto pohledu souhlasím. Jen mi připadá zbytečné, aby ovlivňovali boj o vítězství piloti „bojující o pozici (v tomto případě předposlední místo)“, když jeden z nich má k tomu ještě neodpykaný trest. Z mého pohledu je preferovanější boj o první místo, než boj o nebodovanou pozici. A když by měl takovýto „bezvýznamný“ souboj ovlivnit boj o vítězství, nebo o body, je to pro mě nepřijatelné. Proto má výhrada výše.

          2 července, 2025 at 1:18 pm

Napsat komentář: jiný Honza Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *