Dočkáme se dalších změn? Zájem je o Bottase

Svět F1 po několik sezón vykazoval stabilní, takřka neměnnou podobu. Potom ale nastaly přesuny vysvětlované kolísavou nebo dokonce nevalnou formou některých pilotů. Proto se v průběhu sezón měnily posty – a jak se zdá, podobné „škatulata, hejbejte se“ nás čeká i letos.

Tedy čeká – už jsme byli svědky dvou změn, přičemž jak se stále více zdá, vyhazov Liama Lawsona z Red Bullu a příchod Juki Cunody nebyl nejpromyšlenější tah. Především byl Novozélanďan „odejit“ po pouhých dvou závodech; nyní se dere do popředí, zatímco Japonec má za sebou devět Grand Prix – a už se stačil v celkové klasifikaci propadnout za Lawsona. Stáj zpočátku Jukiho podporovala, později vyslovovala naději, ale v posledním případě, kdy Cunoda nejenže nepostoupil z Q1, ale zapříčinil kolizi s Colapintem a vyfasoval desetivteřinový trest, jenž ho přibil na chvost startovního pole. Red Bull se tak propadá v Poháru konstruktérů a už se na sociálních sítích objevil názor, že si musí kvůli odchodu Péreze rvát vlasy. Jenže dr. Helmut Marko není typ, který by přiznal chybu.

Otázkou je, pokud se tým nerozhodne s Cunodou protrápit do konce ročníku, zda opět vyměnit týmovou dvojku a koho zpět? Nadějný Hadjar střídá silné výkony se slabšími, navíc naznačil, že se na Red Bull ještě necítí – a povolat Lawsona zpět? Domnívám se, že by tentokrát byl proti on sám. V každém případě se situace u ,Rudých býků’ silně komplikuje, zvláště když k tomu přičteme stále častější zprávy o zaječích úmyslech Verstappena – jakkoli je dr. Marko neguje.

Naskočí dříve?

Je to pár dní, co jsme informovali o debatách Valtteri Bottase s týmem Cadillac (více zde) a kolem Fina pokračují námluvy. Tentokrát projevili zájem Francouzi, kteří nahradili po šesti závodech nevýrazného Jacka Doohana loňskou nadějí Francem Colapintem. Výsledek byl de facto identický s Red Bullem. Argentinec sice má lepší kvalifikační výsledky, ale závod je pro něj většinou nevýrazný. Určitě bych už nerozmazával jeho incident, při němž málem zásadně ovlivnil Piastriho závod v Rakousku.

Svůj zásadní vliv může uplatnit Flavio Briatore – ten sice u Alpine zastává post výkonného poradce, ale oborníci tvrdí, že tým v podstatě vede. Jak naznačují první zprávy, už kontaktoval Mercedes, zda by mu na druhou polovinu sezóny neuvolnil bývalého a nyní třetího nebo též testovacího pilota Bottase. Pořád jde spíš o prověřování možností, ale Fin se rozhodně netají přáním se opět do F1 vrátit – i proto probíhají jednání s Cadillacem.

Pro případné Bottasovo angažmá hovoří ještě jeden fakt – s koncem letošní sezóny přestane Renault dodávat své pohonné jednotky a Alpine se tak stane zákaznickým týmem používajícím motory Mercedes. Zatím je vše v hypotetických sférách, ale pokud by Bottas vystřídal Colapinta a v Alpine by se mu dařilo, je pak otázka, jak by skončily námluvy u Cadillacu.

Vznáší se nad Colapintem a Cunodou pověstný Damoklův meč? (The Race)

Nevděčná role

Alpine je v dosavadním žebříčku Poháru konstruktérů na posledním místě a zejména forma Kick Sauberu pro Francouze nevěstí nic dobrého. Briatore očekává od Colapinta podstatně více, což v přeneseném slova smyslu může znamenat: „… Chlapče, koukej zabrat, jinak se můžeš pakovat!“ Franca totiž nechání ani déledobý smluvní závazek – je v podstatě najímán vždy na nejbližší závod. Ovšem pokud o něm Briatore veřejně prohlásí: „Upřímně, úroveň jeho výkonů je stále více znepokojující“, může být pověstný Damoklův meč opět o něco níž.

Colapinto je tak pod stále větším tlakem, protože přítomnost Bottase v týmu s ohledem na jeho zkušenosti dává smysl pro další vývoj v sezóně. Jeho chabá obhajoba, že je nutné především zlepšit vůz – v jehož chování nemá stoprocentní důvěru – může být také posledním hřebíčkem do rakve jeho druhého pobytu v F1. Sám se zatím necítí ohrožen a nadále se nedomnívá, že mu ze strany Briatoreho nějaká výměna hrozí: „Ne, opravdu nemám obavy. Myslím, že mě podporuje a důvěřuje mi.“

Share this post

Comments (23)

  • tom11 Reply

    situace v RB je skutečně na pováženou. již delší dobu je druhý pilot v podstatě neustále na okraji zájmu. jedou na Maxe a o týmový titul vlastně ani moc nebojují, jak taky s jedním jezdcem, že ano…
    Marko chybu neuzná, to je fakt. ale nasekal jich ( pokud jsou tedy plány s jezdci jeho hlavním šálkem kávy ) nepočítaně. a je otázkou, zda by se Hadjara, který se nyní angažmá v prvním týmu brání seč mu síly stačí, na to, jestli chce, vůbec ptal. prostě mu přijde „povolávák“ a je to 🙂

    1 července, 2025 at 11:28 am
    • Kaša Reply

      No …. jak vypadal Yuki při prvních závodech s Racing Bulls? Jako největší machr a všichni z něj byli nadšení!
      A teď je za největšího lůzra a neschopáka. Tak to trochu přehnaně vypadá když pilotovi kára vyhovuje a má podporu týmu, a na druhou stranu když vůbec kára nevyhovuje a tým na vás kašle. A vlastně taky je důležité s kým se porovnává – je rozdíl mezi rozhozeným Lawsonem a pak Maxem, že?

      2 července, 2025 at 7:04 am
  • Kaša Reply

    Bylo do Yukiho vkládáno mnoho nadějí ale bohužel pokračuje jako většina ostatních před ním!
    Jasně, Yuki není úplný top pilot, ale je považován už teď za schopného pilota doručit výsledek …
    ale v druhé sedačce RB to prostě není možné. Očividně je auto vyvýjeno extrémně specificky na Maxovi požadavky, takže pro ostatní je neříditelné.
    Však se podívejme na nové piloty v ostatních týmech – Ham se trápí ve Ferrari, Sainz taky ve Williamsu … a to jsou top piloti a jejich kolegové a jejich monoposty asi nejsou tak jezdecky vyhrocené jako u RB.

    Já má rád dokonce i Lawsona ikdyž se stal všeobecně neoblíbeným u fanoušků …. posledním výkonem ukazuje že není tak špatným jak to vypadalo a jestli se rozjezdí tak bude ještě „dobrej“.

    Největším překvapením ale je pro mě Hadjar, od kterého jsem čekal velmi málo ale mile mě překvapil! Na druhou stranu má v podobě Lawsona slabšího kolegu než je třeba George, Hulk pro ostatní nováčky.

    No a ta ostuda u Alpinu a rošády s jezdci je typická marnost frantíkovského týmu speciálně pod mafiánem Briatorem. Za prvé by ani neměl páchnout do F1 a asi by měl už i sedět někde v chládku, takže považuji jeho přitomnost v F1 jako ostudu pro celý tento mezinýrodní kolotoč zvaný Formule 1 …. za mne tedyy jak Doohan tak Colapinto vpohodě, jsou to mladíci a nováčci a tak by se k nim mělo přístupovat, a ne je dávat pod extrémní tlak a dávat jim 5tizávodové ultimáta. Jestli tam hodí Bottase který tam bude na půl roku a pak půjde stejně do Cadillacu tak je to taky úplná blbost, ale on je toho snad Flavio stejně schopný.

    Možná by bylo lepší pro RB úplně zrušit druhé auto a ušetřené peníze rvát do Maxe a jeho káry … ale to asi zakazují smlouvy.
    Ale za všechno toto si může vlastně jen a jen RB. Od vypuzením Ricciho, až po bezohledné masakrování nováčků a nezkušených pilotů na druhé a podle mne opomíjené a zanedbávané sedačce.
    No a jestli jim i Max uteče, tak budou v RB opravdu v pér*eli pane hrábě!

    1 července, 2025 at 12:50 pm
    • RoBertino Reply

      Ahoj Kašo,
      nesouhlasím jen v jedné věci – podle mě se mediální obraz Cunody nějak nepochopitelně nafoukl, on se od první docela slušné sezóny nijak nelepší, stačí se podívat na výsledky. Podle mě byla zásadní chyba, že Lawsona vyhodili tak rychle; i de Vriese vypakovali až téměř po polovině sezóny – jen dva závody je extrém.
      U Sainze jr. to vidím maličko jinak – je v týmu nový a opravdu chvíli trvá, než si zvykneš na auto, se kterým kolega jezdí pár sezón. V Rakousku to byla chyba techniky, otázkou také je, co provedl s tou podlahou. Možná i tady hraje trošku roli fakt, že skrytě tvrdil, jak všem ve Williamsu ukáže, že ho ve Ferrari podcenili. A pro Hama platí de facto to samé. Jezdil u „Medvědů“ jedenáct let a najednou si musí zvykat nejen na jiné auto, ale i prostředí a on je i dost velký rozdíl mezi britsko-německou a italskou mentalitou.
      Alpine – nějak mám dojem, že Francouzi si neumí s F1 poradit a proto povolali Briatoreho. Tady bych mohl zmínil Oldovu spravedlnost: jasně, Flavio byl, je a nejspíš bude gauner, ale z hlediska práva a zákonů dostal pět let a poté mu bylo umožněno se opět zapojit do dění kolem F1. Spravedlnosti bylo učiněno zadost a to, jak ho vnímáme, je pouze náš názor. Ale myslím, že pokud Botasku uloví, tak si ho pojistí minimálně na další rok – a dávalo by to smysl, protože Valtteri s Mercedesem něco najezdil a jistá vazba se přímo nabízí.
      Tým skutečně musí plnit určitá pravidla a povinnosti, jinak by startovní pole vypadalo za chvíli jako v USA 2005 blahé paměti.
      Otázkou zůstává, jestli Max uteče, zda RB vůbec bude fungovat dále. Zajímavá myšlenka.

      1 července, 2025 at 1:56 pm
      • tom11 Reply

        No, RB zrovna nefandim, ale že by po případném odchodu Maxe skončili? To snad ne. Doufám, že nejsou one man tým. I když to tak teď může vypadat.

        2 července, 2025 at 6:38 am
        • jumpman Reply

          upřímně řečeno, red bull to pohnojil vývojem auta jen pro emila, protože i pro emila to auto začíná být nečitelné. Další věcí je to, jak chod týmu ovlivnil odchod neweyho. On přeci jen může mít specifický pohled na nastavení auta a pochybuji, že je současný red bull neweyem nepolíben, za mě je nosná filozofie stále stejná, ale chybý ten mozek, který to vymyslel a rozumí tomu. Nechci říct, že zbytek red bullu jsou dřeváci, ale už jen to, jak usilovně tvrdili, že newey už u nich v podstatě nic nedělal mi říká, že nemluví úplně pravdu.
          Pepa Král popisoval svůj zážitek s neweyem, kdy jezdil F2, celý tým se snažil nastavit vůz, newey vlastně jen „šel kolem“ podíval se na data, změnil parametr, na který nikoho nenapadlo se ani podívat, protože problémy měli s aerodynamikou (měnili tlak v pneu) a najednou to auto jelo jako z partesu. A tady podle mě může chybět ten nadhled nad tím nastavením, kdy emil si s tím ještě nějak poradí, ale ty dvojky, které se s tím autem perou extrémně, už nedokážou využít potenciál, autu nevěří a výkonostně padají ke dnu. Ono by to nevadilo před deseti lety, ale současné pole je extrémně našlapané a pokud na emila dvojka ztratí 0,5s tak je najednou o 10 míst pod ním a pokud je ten pilot ještě uzlíček nervů (což za mě cunoda je) tak je jen ve spirále, kde ho to mele a mele a mele…

          2 července, 2025 at 5:20 pm
      • Kaša Reply

        Chápu, ohledně Alpine uvidíme. Kdyby měla být situace spravedlivá (což svět většinou není) tak když vyměnit Colapinta, tak zpátky za Doohana,…. ale to se asi nestane.
        Na Tsunodu mám jiný názor – když si ho protlačila Honda na začátku tak byl velmi slabý a bez podpory automobilky by tam nevydržel. Ale teď ho považuji za řekněme „spolehlivé středopolové ruce“. Není top ale ani špatný jako třeba Latfi nebo Seargant. Ani kluci z RB líhně jako Gasly a Albon se neukázali jako špatní piloti ikdyž to tak u RBvypadalo …. podle mě jeden podobný případ je Vandoorne který bybyl v F1 dobrým pilotem, ale byl ve špatný čas na špatném místě a hlavně faktor Alonso.

        2 července, 2025 at 7:23 am
        • odin Reply

          No ono to v F1 tak chodí. Každý tým vyznává nějakou „strategii“,i co se týče pilotů. A řekl bych, že se jim to nejprve vyplácí a pak na to doplácí. viz, Ferrari a později McLaren a současně RedBull. My se pak přeme o to, který přístup je nám sympatičtější. Ale prachy v tomto cirkusu nemáme, tak jde jen o tu naši pravdu. Zato piloti Ferrari už nezískali titul 18 let, McLarenu 17 let a podobné to může skončit i v případě pilotů RedBullu. S tím Maxovým autem nikdo už ani jezdit nechce, protože se s ním projeví jako totální nýmand. A vlastně ani Verstappen o to své superrychlé auto nejeví zájem, protože se v poli objevilo auto rychlejší, se kterým dokáží zajet výsledky oba piloti, nikoliv jeden preferovaný.
          A tak se nejspíš stane, že Max půjde hledat jiný vítězný tým, který mu bude garantovat podporu, kterou si vydobyl u RedBullu.
          A co se týče Renaultu, respektive Alpine? Tam zase sázejí na podvodníka Briatoreho, tak jak to může dopadnout? Maximálně zase ovlivní šampionát jako v roce 2008.

          2 července, 2025 at 1:53 pm
          • jumpman

            odine, sorry, ale říkat o briatorem, že je podvodník… Já Ti nevím, za mě není podstatný rozdíl mezi briatorem a denisem, jen u briatoreho nebyla vůle krýt tu prasánu, když se vylouply důkazy. U denise FIA sama aktivně zametala důkazy pod koberec…
            A že emil kouká, jestli jinde nebude travička zelenější? Já se mu nedivím, má pověst nejlepšího v poli (já si to nemyslím) a nejspíš vidí, kam se šine celý red bull poté co ztratil neweyho… Nemyslím si, že red bull s fordem postaví na zelené louce konkurenceschopný motor na první dobrou a emil to tuší také, navíc pokud ho někdo bude ochotný zaplatit a dát mu auto schopné zase vyhrát, pro něj to bude jen win situace. Za mě ovšem nikde nebude mít takové hájení a nedoknutelnost, jako měl v red bullu a může velice snadno dopadnout jako hamilton, kterého setře kolega…

            2 července, 2025 at 5:27 pm
          • odin

            No já trochu rozdíl mezi Dennisem a Briatorem vidím. Briatore vymýšlel podvody už v Benettonu a snažil se je pak dohadovat s komisři a FIA. U Renaultu to jen dotáhl k dokonalosti.
            Dennise se nijak nezastávám, pro mě je to stejný šmejd, jako Briatore, ale trošku rozdíl mezi nimi cítím.
            Jinak co se týče tvých názorů na RedBull, tak s nimi souhlasím. Vidím to podobně a samozřejmě i Max má právo změnit lokál.

            2 července, 2025 at 8:35 pm
          • tom11

            Tak právo na změnu lokálu Maxovi asi nikdo, možná krom dr. Marka😃, upírat nebude. Mě osobně by naopak zajímalo jak si chlapec povede v prostředí, které mu není šité na míru. Navíc přestup v momentě změny pravidel je vždycky krok do neznáma.

            3 července, 2025 at 1:36 pm
          • jumpman

            za mě má emil u red bullu naprosto nadstandardní servis a je zvyklý, že jej nikdo příliš nekritizuje. Kdyby přestoupil a hned vyhrával, asi by se moc nezměnilo, ale jak nám napovídá hostorie, ne vždycky se přestup povede a je otázkou, jak by to emil ustál, když by neměl celej týn na to, aby vzali jeho chyby na sebe a psychika, je 90% výkonu pilota…

            4 července, 2025 at 1:14 pm
          • tom11

            A přesně proto by se mi jeho přestup a výstup z komfortní zóny velmi zajímal.
            Jak by to zvládnul on, jak nový tým a konec konců i jak by fungoval RB bez Maxe. Prostě by to bylo zajímavé.

            5 července, 2025 at 6:31 am
          • jumpman

            Odine, však denis taky, jen ne každý je ten podvod ochotný vidět… jen denis je angličan a F1 jako taková je v podstatě anglická soutěž se vším všudy…

            4 července, 2025 at 1:11 pm
  • Mike17 Reply

    No asi ani Juki nebude kvalitní dvojka pro Maxe. Bude se muset hledat dál.

    3 července, 2025 at 12:37 pm
    • Kaša Reply

      Já si myslím že měli vzít Hulka nebo Sainze, on se překvapivě moc trápil i zkušený Checo, ale pro nezkušené nebo nováčky (a i pro Tsunodu : )) je to peklo.
      Otázkou je kdo má z pilotů aspoň trochu podobný sty ježdění jako Max, aby mu to auto tak nedávalo zabrat ….. možná Ricci měl dokud ho nevykopli ….. RB je banda blbců co se týče „menežmentu“ pilotů. Ano, teď očividně odkazuji ma odporného poradce Marka.

      3 července, 2025 at 1:33 pm
      • Mike17 Reply

        Zas takoví blbci nebudou, když mají dva 4násobné mistry za zhruba 20 let existence. 😉

        4 července, 2025 at 9:53 am
  • tom11 Reply

    Koukám, že dr. Marko tu má spoustu „příznivců“👍😀

    3 července, 2025 at 1:38 pm
    • Kaša Reply

      No je to vysloveně sympaťák! :)))

      3 července, 2025 at 6:58 pm
  • jumpman Reply

    Pro TOM11:
    Bohužel na stránkách se odhalil drobný probém, Tvoje odpověď z 5.7. je pro mě nečitelná, můžeš to napsat sem?

    5 července, 2025 at 7:22 am
    • tom11 Reply

      no vidíš, uteklo to v tom stromu mimo stránku 🙂 tohle by asi ještě chtělo nějak vychytat, pokud to půjde.
      ale na mobilu jsem to přečetl, takže jdu na mobil a zkusím to sem dát.

      5 července, 2025 at 10:41 am
    • tom11 Reply

      A přesně proto by se mi jeho přestup a výstup z komfortní zóny velmi zamlouval.
      Jak by to zvládnul on, jak nový tým a konec konců i jak by fungoval RB bez Maxe. Prostě by to bylo zajímavé.

      5 července, 2025 at 10:43 am
      • jumpman Reply

        tak to se shodneme 👍
        Za mě je velikost schumachera právě v tom, jak dokázal získat titul s benetonem, což byl ve své době tým spíš středu pole než špička a potom přešel do ferrari, což byl také středopolový tým, ač se mi to nepřiznává dobře, a také ten titul dokázal získat.
        Emil bezesporu talent má, ale současně měl za sebou nejspíš nejlepšího konstruktéra F1 všech dob (sorry coline) a to potom stačí dokázat porazit jen jednoho pilota, zvlášť když tým přispěje svou troškou do mlýna, nemusí být zase takový problém…

        5 července, 2025 at 12:13 pm

Napsat komentář: jumpman Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *