PADDOCK LINE – Neradno spoléhati na cokoli
Opět tu máme závod, po němž se určitě zvedne přiměřené množství příspěvků a diskusí. Tentokrát ale mohou mít poněkud hlubší důvody, protože třaskavé momenty v týmu určitě nikomu na klidu nepřidají – a nesmí nás uchlácholit prohlášení Andrey Stelly. McLaren se začíná potýkat se záležitostí, o níž si možná myslel, že se ho netýká – nebo v to jen zbožně doufal.
Situace je v čerstvé paměti, nemá tedy smysl nijak rozebírat detaily. Spíš si nejdřív prohlédněme některé aspekty, nad nimiž je dobré se zamyslet. Norris se poměrně velmi rychle dotáhl na dvojici Antonelli-Piastri, přičemž Australan i přes několikerou výhodu DRS nedokázal Mercedes dostihnout. Všichni tři se museli probíjet i přes libě zvané „okolky“, tedy piloty se ztrátou jednoho kola, ale bylo zřejmé, že jakmile se cesta vyčistí, půjde se na nože. Bohužel ne v případě Antonelliho – nechci tu pokoušet paměťové banky přítomných, ale kolikrát jsme byli svědky pokynu k výměně pozic, když se zdálo, že jeden z týmu se nemůže dostat dopředu a druhý by mohl mít větší šance?
Tak trochu hypotézy. Představme si variantu 1) Norris na pokyn boxové zídky předjede Kimiho a pak pokračujme k 1a) pokusí se dotáhnout na Verstappena, jenž byl vpředu o necelé dvě vteřiny, nebo 1b) šikovně znepříjemní Antonellimu život a dopředu se protáhne i Oscar. S ohledem na zbývající počet kol by to nebyla taková utopie. Jděme ale dál – je tu verze 2) Lando převezme na přání týmu pozici od Oscara, ale na Kimiho nevyzraje – v posledním kole pak dojde k vrácení pozic. Výsledek? Ať 1 nebo 2, místo pouhých dvanácti bodů podstatně větší příděl a klid ve stáji.
Protože – a tady doufám od zítřka budeme diskutovat už na webu – si na rozdíl od mnoha nemyslím, že šlo jen a výhradně o chybu Norrise. Že to není rabiát, dokazuje i situace ze závěru 66. kola, kdy byl skutečně vpředu a před zatáčkou 13 mohl Oscarovi zavřít dveře. Ale natolik uvažoval, že raději nájezd do T13 „prodal“, aby neohrozil kolegu. Ten mu to vzápětí vrátil i s úroky – jen slepý by v zrcátkách neviděl, že je za ním, ale Oscar přesto sunul svůj vůz mírně doleva. Snad si myslel, že tím Landovi naznačí, ať se drží zpátky, ale tentokrát si Norris řekl, že se protáhne. Dost možná další mírný pohyb doleva znamenal katastrofu pro tým.
Nyní spekuluji – Piastri by nijak neutrpěl, kdyby držel vůz více vpravo. Na rozdíl od Norrise, který před chvílí prokázal vůči kolegovi ohleduplnost on vsadil na zastrašovací manévr, pochopitelně lehce obhájitelný, a nejspíš počítal s tím, že vůz #4 opět sklapne paty a zařadí se. Jenže nezařadil – zda byl pilot příliš optimistický nebo na chvíli ztratil koncentraci? To se nedozvíme: Norris je totiž opravdu jeden z těch slušných, nijak zákeřných či záludných pilotů. Věřím, že už ve chvíli, kdy brousil boxovou zídku si uvědomil, co všechno může tahle situace v médiích i v týmu způsobit, a tak obvinil sám sebe. Nemám patent na pravdu, ale jeho vina byla tak 60%, on ale strčil dobrovolně hlavu na špalek. Možná to bylo i proto, že Oscar z kolize vyvázl bez újmy a aspoň jeden vůz karambol přežil.
Moje myšlenky se ale stočily o několik měsíců zpátky. Nemusím zkoušet přehled hříměždických diskutérů, takže si vybavím nátlak týmu na Norrise, aby nechal vyhrát Piastriho. Ona Grand Prix Maďarska totiž může být hybným kamenem a spouští, na jejímž konci se McLaren může dočkal solidního bolehlavu. Pamatujete si, co tehdy slyšel Norris v komunikaci? „Lando, jednou budeš Oscara potřebovat při bitvě o titul!“ Jenže on se nešešel ani rok s rokem a situace je tak trochu vice-versa. Samozřejmě, Piastri žádný příkaz nedostal, navíc vede průběžnou klasifikaci. Jenže za pár týdnů bychom se mohli dočkat situace, kdy Norris uslyší něco podobného, byť s jiným významem: „Lando, teď pomoz Oscarovi k titulu, příště budeš na řadě ty.“ Na rozdíl od některých expertů ale mám rád historii F1 a proto vím o těch „příštích šancích“ svoje. Regazzoni, Peterson, Barrichello, Massa, Webber, Reutemann – a to je jen zlomek – by mohli vyprávět (tedy jen ti, co jsou ještě naživu). Navíc, kdo zaručí stejný poměr sil v příští sezóně, kdy dojde k významným změnám pravidel? Z toho důvodu si říkám – a souhlasit nemusíte, ale váš názor mě zajímá – že prokázat tehdy na Hungaroringu Norris ostřejší lokty, nebyla by teď u McLarenu kyselá nálada. Tvrdit o soudržnosti mohou vše, ostatně Lando dal svým výrazem už několikrát najevo, že se mu tento stav zajídá. Piastri je pilot odhodlaný jít si tvrdě za svým, což ostatně dokázal i odmítnutím podpisu smlouvy s Alpine, což někteří tehdy hodnotili jako sebevražedný kariérní krok. Není příliš těžké si uvědomit, že na Alpine by asi těžko usiloval ve své třetí kompletní sezóně o mistrovský titul.
Dovolím si ještě dva postřehy, o nichž poslední dobou přemýšlím. K prvnímu mě navnadil výrok Isacka Hadjara, jenž rozhodně neprožívá vůbec špatný debut v nejvyšší kategorii, s ohledem na materiál, jenž má k dispozici (samozřejmě je tu Antonelli, ale Mercedes je opravdu trochu jiná káva). Prohlásil, že na Red Bull ještě není připravem. Jde o reálné zhodnocení svých schopností nebo elegantní a zdvořilé odmítnutí eventuality, jak poslat dobře nastartovanou kariéru do kopru? Cunoda měl být spasitelem a nepočítaje jeden sprintový výsledek, dokázal víceméně náhodně „utrpět“ čtyři, slovy čtyři body. Válcuje ho už i Kick Sauber s Hülkenbergem, o Hadjarovi ani nemluvě a přihodit můžeme i Ocona. Juki dělá chyby, ale – kupodivu – mu procházejí. Pochopitelně, tým nemůže měnit piloty jak figurky na orloji, ale stále více se mi zdá, že vyhazov Lawsona byl bezprecedentně uspěchaný. Na sžití s novým týmem – a v tomto případě mistrovským – je třeba nějaký čas a ne dva závody. Cunoda jich má za sebou osm a předvádí obraz bídy a utrpení. Adorovat jeho postup z osmnácté pozice na dvanáctou? Proti komu bojuje – Alpine, Kick Sauber či Haas, tedy vozy, které by si měl namazat na chleba i s marmeládou. Místo toho lká, jak je těžké se probíjet zezadu a kolik ho to stojí úsilí. Ale prozatím – když neudělá nějakou zásadní chybu, za níž už Lawson dávno seděl ve VISA Cash App RB, také nebojuje o přední příčky. Určitě padne nějaká ta hláška o voze stavěném na míru Maxe, ale žádný z jeho předchůdců (Lawsona opravdu nepočítám, to je jako stáhnout fotbalistu ze hřiště po pěti minutách, kdy se jednou netrefil do míče) nebyl tak neúspěšný. Kdo ví, třeba se v Rakousku chytí, ale spíš si myslím, že trápení bude pokračovat.
Ruku v ruce s ním kráčí Lance Stroll. Nemá smysl rýpat do miliardářského synka, jemuž taťka zaplatil předem mistrovský titul a kdyby rozflákal každý závod dva monoposty, po vzoru jistého národa by jen mávl rukou a sdělil: Это ничего, у меня всего в достатке. Jak dlouho ale hodlá svého protekčního synáčka držet nad vodou a investovat do něj částky, které by v součtu uživily jakýkoli jiný tým? Pokud odhlédneme od nějakých pěti šesti povedených závodů, co za svých 175 Grand Prix předvedl? Přičemž je naprosto evidentní, že se jen vozí, na vývoji a vylepšení vozu se podílí minimálně, což nejlépe dokazují jeho týmoví kolegové a testpiloti. Namítnete, že to není povinnost žádného pilota bojujícího v šampionátu – není to pravda. Pokud jezdec není schopen o voze nic vypovědět, je opravdu jen pasažér spoléhající na to, jak mu někdo auto nastaví. Stroll prozatím – s výjimkou oněch tří stupňů vítězů – předvádí spíš kontroverzní momenty a hádky se členy týmu. Papá mu stále ještě čistí cestičku, ale bude ho to bavit donekonečna?
Malou poznámku mám ještě k dvojici Hadjar a opět Cunoda. Názor z vašich řad, že je jedno, jestli v případě zablokování jiného pilota v kvalifikaci způsobil jezdec sám nebo jde na vrub týmu, má sice svou logiku, ale nijaký dopad. Pokud mě paměť neklame, byla zveřejněna jen rozčilená reakce Sainze jr., ale týmová komunikace VISA Cash App RB s Hadjarem nikoli, takže víme houbeles. Taková situace vlastně žádné řešení nemá – nejde ani říci: fajn, Isacku, Carlos kvůli tobě nepostoupil, tak on zůstane sedět v Q1 a ty místo něj půjdeš do Q2, protože v konečném důsledku o Q2 nebojovali oni dva a nikdo nemůže dokázat, že by se tam Sainz jr. dostal. Pravděpodobně ano, ale třeba by se také mohl rozmáznout na Wall of Champions…
Spíš bych měl jinou poznámku – Cunoda vstupoval do kvalilfikace s jasným trestem deseti míst na startu – v tomhle směru bych penalizaci posuzoval už od Q1 a ne až na konec. Pokud by v Q1 nebyl na minimálně pátém místě, skončil by – nakonec stejně startoval poslední, ale spravedlivější by možná bylo jednomu pilotovi z Q1 umožnit zabojovat v Q2. Tady by mě váš názor opravdu zajímal; jak píšu výše, doufám, že na webu budeme hojně debatovat.
Zcela na závěr se omlouvám, že jsem v prohlášení označil za oběť kolize s Hamiltonem bobra – jednalo se o sviště, jimiž se to v Kanadě opravdu jen hemží. Pozorní diváci pak mohli za zatáčkou 9 vidět tělíčko nešťastného zvířete až do konce závodu.
Comments (12)
Já mám od začátku dojem, že Oscar má podíl na Landově nehodě. Cunoda nemá šanci jezdit dobře s autem, které nepřipravoval, snad se s ním sžije. Nebyl bych rád, kdyby Lawson po výměně jezdil líp.
Za mě noris neumí předjíždět, když měl šanci, tak se stáhne a nacpal se tam až v okamžiku kdy šance byla absolutně nulová a podle toho to dopadlo. Za mě mcl sklízí co zasel a za mě by tuto sezonu měl spíš stranit piastrimu i proto, že mu evidentně auto sedí víc, noris má problémy mnohem častěji a pokud by mcl přikázal držet pozice, tak měli víc bodů do týmové kasičky…
Promiň, ale nesouhlasím. Lando je měkčí, nepředjel pokud si nebyl jistý, Oscar ho zavřel.
Stejný typ jako Barri nebo Massa nebo Kimi R
Lando je slušňák. A v „klubu piraň“ mu to škodí. Uvidíme na konci sezóny. Moc bych mu titul přál, ale reálně zváženo to nevidím úplně dobře.
Není to jen o tom jednom případu. Noris jakmile nedokáže předjet pomocí DRS, nepředjede vůbec. Piastri je jiný případ, nebojí se vymýšlet odlišná řešení, když jedno nevyjde, ale v čisté rychlosti na jedno kolo není tak rychlý jako noris.
S barikem nebo massou bych ho možná srovnal, ale kimi byl lehce jiný případ, tomu je spíš podobný piastri…
Tak samozřejmě, že mohla v McL nastoupit týmová režie. Ať už ve smyslu držet pozice, nebo výměny pozic. Těch variant je opravdu dost. Nicméně podle dostupných vysílaček nic takového neproběhlo a kluci si to rozdali. Výsledek jsme viděli. Je otázkou, zda TR přijít měla. Z pohledu maximalizace zisku asi ano. Z hlediska sportu spíše ne. Pokud si McL vybral cestu sportu, nemám s tím, jako jejich fanda, zásadní problém. Jen mi tam skutečně moc nepasuje to Maďarsko. Ale holt asi došlo k úpravě strategie týmu…🤔
tady je právě vydět neschopnost managmentu mcl. Oni by raději titul pro norise, ale letošní sezona a hlavně auto víc sedí piastrimu, tak nedělají nic a reálně jim ten titul může protéct mezi prsty… Mcl nefandím, ale pořád je to „tradiční“ stáj na rozdíl od rychlokvašek stylu red bull nebo mercedes… takže doufám, že se vzpamatují a dokáží tu kárku dostrkat do mistrovského cíle, jedině by se na ně dotáhl leclerk, potom ať si jim na kárce kolečka přidřou 🙂
jo, chápu tě. ale Charles je docela daleko. sice jsme lehce za třetinou sezony, ale odstupy a reálné výkony, podle mě, dávají šance ( nikoliv ty matematické) na titul dvojici McL, Maxovi a možná i Georgovi, pokud by Mercedes přitlačil.
vzhledem k tomu, jak tu kárku McL řídí, mám trošku obavy z přísloví o tom smějícím se třetím, v případě rvačky dvou. no, jsem zvědav, jak to McL uchopí…
no já si to uvědomuju, že leclerkovi šance jsou v oblasti utopie, proto říkám, že to přeji spíš mcl jako tradiční stáji a pokud nechají ty dva, aby se vystrkovali z trati, může se zase smát emil…
Zdar, konečně už stránky úspěšně začali a mám velkou radost. Supr práce.
Můj názor jako fanouška McLarenu je podobný jako Robertina – Landova chyba ale pomohlo tomu Oscarovo řekněme až moc urputné bránění…. Myslím že Lando má na to získat titul, až přestane dělat takové chyby a srovná se v provedení kvalifikace (speciálně Q3), tak se mu bude dařit, jelikož rychlost stále má i proti zlepšujícímu se Oscarovi.
No a zdá se že opravdu je ta druhá sedačka RB zakletá, ale za to si může samotný tým, který svým stavěním auta na Maxův velmi specifický styl jízdy velmi stížil situaci ostatním pilotům. Yukiho považuji už teď za schopného pilota v F1 (ale ne top), takže myslím že v jiném týmu by na jiného špičkového pilota neztrácel tolik jako u RB ….. ani Lawson asi taky ne.
Možná měl RB minulý rok nasadit na půl sezony do auta Ricciarda, aby viděli jak si povede. Protože je možné že by se s tím autem líp srovnal než ostatní.
Hadjar je pro mne příjemným překvapením. Nečekal jsem od něj moc, a opravdu jezdí pěkně …. ale taky má výhodu že nemá na srovnání vedle sebe zkušeného a vyježděného kolegu jako ostatní nováčci – Bearman, Antonelli, Bortoleto, Doohan i Colapinto. Při prvních srovnáních Hadjar a Tsunody tak Hadjar ztrácel velmi málo což je supr, ale jak píšu – Tsunoda není na úrovni Russella, a myslím že ani Hulka, Gaslyho nebo Ocona.
Souhlasím s tím, že Lando má trochu problém s předjížděním. V Kanadě to měl zkusit už v té poslední zatáčce. Oscar taky minule dokázal Maxe předjet mnohem rychleji, než Lando a to Landa stálo možné vítězství. Bude to mít s Oscarem těžké, když už ani v kvalifikacích ho neporáží
Majku, Lando předjel Max za míň kol než Oscar …. ale zkreslila to situace když Lando začal bojovat hned a Oscar se několik kol nepokusil o noc/nebo jinak řečeno si třeba četl soupeře.