GRAND PRIX ITÁLIE 2025
Závod na trati všech tratí se jel už po pětasedmdesáté. Ano, jen v roce 1980 díky Ecclestoneovým zájmům přišla Monza zkrátka, jinak tu hřměly motory F1 každý rok. A letos jsme si mohli připomenout hned několik zajímavých okolností.
Mohlo to být slavné vítězství Ferrari v roce 1975, kdy Clay Regazzoni suverénně ovládl závod a Niki Lauda dobyl pro commendatoreho po dlouhých 11 letech opět titul. Ostatně toto vítězství letos připomínalo zbarvení maranellských vozů, i když doba je jiná, na Monze už se o titulu nerozhoduje a šampionát není těsně před koncem. Verstappen v sobotu zdolal bariéru rychlosti – abychom byli zcela přesní, nezajel nejrychlejší kolo v tom pravém slova smyslu, existují kratší trati, které lze projet dokonce pod jednu minutu. Obhájci titulu se podařilo dosáhnout prozatím nejvyšší průměrné rychlosti v celé šestasedmdesátileté historii F1. A po závodě si mnozí možná připomněli, jak to vlastně je s tím férovým bojem u McLarenu.
Ale popořádku – povětrnostní podmínky na Monze byly prakticky shodné se včerejšími, piloti měli opět k dispozici pneu Pirelli o tvrdosti C5-C3 a většina startovního pole nasadila žluté pneumatiky; výjimku tvořili Albon, Ocon, Stroll, Hadjar a Gasly na tvrdé a Lawson na měkké směsi. Dvojice Gasly a Hadjar volila start z pit-lane. Před startem se v rozhovoru s moderátory F1TV bývalý vítěz GP Itálie Juan-Pablo Montoya (vyhrál tu v roce 2001 svou vůbec první Grand Prix, podobně jako Sebastian Vettel nebo Pierre Gasly) tipoval za vítěze Landa Norrise.
Na konci zaváděcího kola stihla Hülkenberga nemilá zpráva, byl odvolán do boxů, aby odstavil vůz (později v závodě Jonathan Wheatley vysvětloval možnou příčinu, ale jeho sdělení bylo překryto radiovou komunikací, takže se diváci mnoho nedozvěděli). Čekala se postartovní tlačenice a skutečně k ní došlo. Ještě na oněch 476 metrech k první šikaně se Norris ve snaze projet kolem Verstappena dostal koly na trávu, ale chléb se lámal až ve Variante del Rettifilo. Max i Lando sem vjeli bok po boku a Holanďan jedoucí venkem neměl v druhé zatáčce kam zamířit, proto ji střihl přes nouzový pruh. Lando si okamžitě roztrpčeně stěžoval: „Co to… co ten idiot dělá? Nejdřív mě tlačil na trávu a potom si zkrátil zatáčku!“ Boxy ho ubezpečily, že o situaci vědí a vzápětí dostal Max od své posádky na boxové zídce pokyn, aby Norrise pustil dopředu. Chvíli se zdálo, že Lando si vytvoří náskok a Oscar toho využije, ale místo útoku se musel Piastri bránit Leclercovi. V prvním kole si vyměnili dvakrát pozici, ve druhém už se Charles dostal dopředu, opět za doprovodu pilota McLarenu: „Leclerc během brzdění mění místo. Musel jsem se mu vyhnout.“
Verstappen však už bez problémů předjel ve 4. kole Norrise a začal se mu vzdalovat. Piastri po třech kolech zdolal Leclerca (6. kolo), ale to už na svého kolegu ztrácel přes tři vteřiny. Tím závod na špici upadl do jisté monotónnosti. Verstappem se vzdaloval Norrisovi a ten navyšoval náskok na Piastriho. Když vedoucí trio v předpokládaném 25. kole nezamířilo do boxů, bylo jasné, že půjde o hru na čas a nervy – Norris byl dvakrát dotazován, zda vydrží co nejdéle na trati, aby mohl tým nasadit měkkou směs, což v podstatě odsouhlasil. Nakonec se situaci rozhodli rozetnout už Red Bullu – Verstappen zastavil ve 38. kole a na tvrdé směsi byl rázem podstatně rychlejší. U McLarenu ale nadále čekali – snad doufali, že dojde k nějaké kolizi, vyjede safety car nebo alespoň bude zaveden režim virtuálního SC, ale k tomu nedošlo a Verstappen mezitím zkrátil náskok na jedenáct resp. osm vteřin za Norrisem a Piastrim.

Oscar tedy zajel do boxů ve 46. kole, ale zastávka Norrise se v následujícím okruhu vůbec nepovedla. Mechanik u levého předního kola měl problém s pneumatickou pistolí a Lando stál v boxech nekonečných 5,9 vteřiny. Po výjezdu ztrácel Piastri na Verstappena téměř 19 vteřin, navíc mu tým ve 48. kole řekl, ať nechá Norrise předjet a pak s ním může opět závodit, takže si v nájezdu do okruhu #49 pozice vyměnili. Asi jako když sprinterovi řeknete, aby v polovině trati na vteřinu zastavil a pak má volno k pronásledování soupeřů. Dopadlo to přesně jak muselo – Verstappen dokonce mírně navyšoval svůj náskok a Piastri postupně na Norrise ztrácel (přeci jenom měl o jedno kolo starší pneu, což v této fázi může znamenat hodně). Takže jsme se od McLarenu dočkali další ukázky „férového“ boje o titul – více se hodlám této problematice věnovat v Paddock Line.
Charles Leclerc poté, co ho předjel Piastri, musel asi devět kol odrážet snahu Russella, ale George v 16. kole přišel o výhodu DRS. Z vedoucí šestice stavěl jako první (28. kolo), ale notně ho pozdržela dvojice Ocon-Stroll, takže i on se ocitl tak trochu v území nikoho – Leclercovi se nijak neblížil – za ním měl Hamilton větší odstup. Právě Lewis byl v pravém slova smyslu skokanem dne. Hned na startu si poradil s Cunodou, i když byl tento manévr vyšetřován (bez dalších následků) a vydělal na špatném odpichu Antonelliho. V 5. kole za ním zůstal Alonso, v sedmém Bortoleto a když se pozvolna blížil k Russellovi, George se spasil únikem do boxů. Zastávky zvládli u Ferrari brilantně – Leclerc v 34. kole, Hamilton o pět později, ale na jejich umístění už se nic nezměnilo.
Kimi Antonelli se postupně vrátil na bodované pozice, ale v předposledním kole dostal od komisařů pětivteřinovou penalizaci za „nevyzpytatelnou“ jízdu. Vydělal na tom Bortoleto, jenž dokázal tento odstup do cíle dodržet.
Zajímavou strategii zkusili Stroll a Ocon – na tvrdé směsi vydrželi 51 resp. 52 kol a dlouho osmou a sedmou příčku. Jenže po výměně se Lance propadl hluboko dozadu a Ocon měl situaci ještě komplikovanější: ve druhém kole měl kolizi se Sainzem ve Variante della Roggia, což komisaři ohodnotili trestem + 5 vteřin. Při oné zastávce kolo před cílem tak musel Esteban tuto dobu čekat a tím přišel o veškeré šance.
Sainz jr. si vůbec musel připadat jako otloukánek: ve 40. kole předjel v Curva Biassono Bearmana, ale Oliver se mu před Variante della Roggia pokusil útok vrátit. Zachytil předním kolem za Carlosovo levé zadní a oba vozy se roztočily – ovšem bez újmy, takže rychle zase pokračovaly v závodě. Bearman za tento incident dostal + 10 vteřin a před Sainze jr. se dostal velmi chytře jedoucí Hadjar. Když se mu pak podařilo odrazit závěrečný atak, mohl si po nepovedené kvalifikaci a startu z boxové uličky připsat překvapivý bod. Jediným odstoupivším tedy kromě Hülkenberga, jenž ovšem vůbec neodstartoval, zůstal Alonso, jenž ve 25. kole vyjel příliš zeširoka z Variante Ascari a poškodil si zadní závěs.
Bitva o mistrovský titul dostává nové dimenze a lze předpokládat, že navzdory horečnému ujišťování, jak McLaren postupoval fair, nastolí otázku, jak si „oranžoví“ s touto poměrně značně třaskavou situací poradí. Další pokračování nás čeká za dva týdny v Baku.
KLASIFIKACE GRAND PRIX ITÁLIE 2025

Comments (3)
jojo, „férové“ mcl boys, ale jen ve prospěch jednoho pilota… 🤮🤮🤮 už se těším na paddock 👍
Ježíšmarija ….. kdo jiný než Jumpman tady bude vykřikovat teorie o zvýhod’nování Landa a zařezání oscara.
McLaren to udělal dobře vzhledem ke složité situaci, palec nahoru! I Oscar to nakonec uznal …..
Ale hejteři budou prostě pořád zaplňovat diskuze nenávistnými komenty …. asi si na to normální fanoušek musí zvyknout.
Víš, Kašo, existoval jistý Jára (da) Cimrman a ten v postavě inspektora Trachty uvedl v život publikaci „Zbytečné otázky v kriminalistice“. Stejně tak dobře by se dala napsat kniha „Zbytečná témata v F1“. Opravdu si myslíš, že by nějaký tým, lhostejno zda McLaren, Mercedes, Ferrari, Red Bull nebo další férově prohlásili, že udělali něco špatně? Kdepak, Lawson, Sargeant, Gasly, Albon a další byli vyhazováni z týmu a vypadalo to, že oběma stranám rve srdce, že se musejí rozloučit. Více budeš mít v Paddocku.