KVALIFIKACE GP Singapur 2025 – Russel všem vypálil rybník

Dva týdny, v naší rodné zemi ukončené docela jinou Grand Prix, v níž sice šlo o body, ale se sportem neslučitelné, nesly velké otazníky a po Baku i prognózy, které si rozhodně nezadaly s těmi předvolebními. Nakonec bylo vše postaveno tak trochu na hlavu a výsledek kvalifikace letos osmnácté Grand Prix slibuje solidní drama.

U nás už v noci pozvolna padají teploty na bod mrazu, v Singapuru měli piloti problémy docela jiné. Teplota se vyšplhala na 30°C (trať byla ještě o šest stupňů teplejší), tradičně značná vlhkost vzduchu vykazovala 62 %, vanul k tomu mírný, severovýchodní větřík o síle 5 km/h. Piloti měli k dispozici produkty Pirelli v rozsahu C5-C3 a z předchozích zkušeností bylo zřejmé, že trať bude v průběhu kvalifikace měnit svá specifika. Podařilo se dát do kupy všechny pobouchané vozy z předchozích tréninků, takže startovní pole mohlo vyrazit v plné parádě.

Q1 – 18 minut

Na trať vyjela první dvojice Alpine, za Colapintem a Gaslym následoval Hülkenberg a poté se další sedmička pilotů cpala mezi sebe jak ve frontě na nějakou limitovanou edici. Argentinec byl také první, kdo se zapsal do tabulky časů (1:32,096), ale časy se očekávaly zhruba o dvě až tři vteřiny rychlejší. Nad piloty se také vznášela hrozba kolizí či dokonce přerušení tréninků, ostatně byla tu pořád zkušenost z předchozího závodu. Na vlastní kůži si to tentokrát vyzkoušel Piastri, ovšem měl důvod se rozčilovat – v zatáčce 1 vyjel jeden z vozů Alpine (nejspíš Gasly) mimo trať, ale aniž by kolidoval s bariérou nebo si jinak poškodil vůz. Ovšem ihned probliklo varování žlutých vlajek a Oscar musel svůj pokus přerušil, což komentoval „Přece nemůžou dát žlutou vlajku jen když někdo vyjede za obrubník.“ Zajímavá poznámka zejména s ohledem na to, co se dělo v závěru.

Bearman zajel výborný čas, ale vzápětí si stěžoval na problémy s bezpečnostními pásy. Na grafice problikla i zpráva o incidentu mezi Antonellim a Sainzem jr., ale záznam ukázal, že pořadatelé jsou nějak příliš úzkostliví. Z boxů vyjížděla trojice vozů a Antonelli v zatáčce 3 dostihl právě Španěla. Z pohledu pilota o žádné omezení nešlo, i proto nikdo nepřistoupil k žádnému postihu. Kimi však kvůli tomu ještě šest minut před koncem neměl zajetý čas. A mohlo ho to pekelně mrzet, protože těsně před šachovnicovou vlajkou zastavil v T11 (kde v tréninku havaroval Russell) svůj vůz Gasly – do boxů hlásil, že na autě nic nefunguje. V té době projeli kolem Russell, Stroll, Hülkenberg, ale hlavně zachraňující se Cunoda (byl v té době poslední) a Bortoleto. Nico, Juki a Gabriel si zlepšili časy a první dva postoupili do Q2, proto vedení vyhlásilo, že chování pětice bude po kvalifikaci ještě prošetřeno. Ovšem krátce poté se objevila zpráva, že Russell a Stroll vyšetřováni nebudou. U Cunody bylo dle záznamu evidentní, že pasáž u mostu projel naplno, i když v režimu jednoduché žluté vlajky…

Nejlepší čas zajel překvapivě v samotném závěru Hamilton (1:29,765), Bortoleto a Colapinto v posledním rychlém kole vyrobili drobné chybičky a Gabriel ztratil na Albona 0,045 vteřiny. Tím se uzavřela první část kvalifikace a maršálové se vrhli na Gaslyho vůz, aby ho dopravili do bezpečí, takže Q2 se o několik minut zpozdila.

Do Q2 nepostoupili: Bortoleto, Stroll, Colapinto, Ocon a Gasly

Q2 – 15 minut.

Prostřední část měla začít v 15:31 našeho času, ale pořadatelé, když už byla řádka vozů v uličce, začátek ještě o minutu posunuli. První vyjel Verstappen (sledován Bearmanem a Hadjarem) a také zajel nejlepší čas 1:29,747. Poté šokoval soupeře Antonelli, jenž vystřihl výkon 1:29,824, ale záhy jeho radost pohasla, protože kvůli porušení traťových limitů mu byl čas smazán. Po krátké euforii byla v týmu rudých maranellských ořů nálada pod psa – Hamilton nedokázal napodobit svůj výkon z Q1 (1:29,936), Leclerc první pokus vypustil a v druhém v zatáčce 14 vzal oběma levými koly bariéru, což mohl být problém. V boxech mu mechanici ještě vyměnili příď a Charles v tu chvíli „seděl“ až na 14. místě.

Druhé pokusy (v případě Leclerca třetí) pak byly skutečným bojem se vším všudy. Nahnáno měl především Antonelli a na jeho jízdě bylo znát, že jím nervozita dostatečně cloumá – v zatáčce 4 šla záď jeho vozu do smyku a jentaktak netrefil svodidla. Nakonec ale po prvním „žlutém“ sektoru zajel perfektně a dokonce zlepšil původní, posléze smazaný čas. Jako přízrak se pak vynořil z pole bojujících Russell a „ukradl“ Q2 pro sebe časem 1:29,562. Na opačném konci se Leclercovi podařilo kolo spásy, zatímco Lawson druhý pokus vzdal, to samé předvedl Sainz jr. a Cunoda. Hülkenbergův finiš stačil jen na první nepostupové místo, na Bearmana ztrácel 0,065 vteřiny.

Do Q3 nepostoupili: Hülkenberg, Albon, Sainz jr., Lawson a Cunoda

Q3 – 12 minut

Bearman následován Rusellem a Antonellim zahájil poslední bitvu o pozice (1:30,166), ale pozornost na sebe strhl Mercedes se startovním číslem 63. George sice „políbil zeď“ pravým zadním kolem za zatáčkou 17, ale vytasil absolutně nejrychlejší čas, o téměř plné čtyři desetiny lepší než jeho maximum v Q2 (1:29,165). Jeho ťukanec do zdi na identickém místě napodobil Piastri a vzdal kvůli tomu první pokus. Na tahu byl Verstappen, jehož Red Bull byl podle grafiky rychlejší na dlouhých úsecích, zatímco Mercedes zvládal lépe pomalejší pasáže.

Norris se trápil a jeho snahu o zlepšení ne zrovna lichotivé pozice zhatila chyba v zatáčce 4, kde jeho vůz značně zaplaval. Nadějně vypadala situace pro Leclerca, ale vůbec mu nevyšly zatáčky 18 a 19 – a bylo po nadějích. Verstappen musel dotahovat o několik tisícin zlepšený Russellův čas, ale špatně projel šikanou (zatáčky 16 a 17), takže konec kola raději vypustil. Russell tak podruhé letos dokázal stanout na čele startovního pole a Verstappen se svého prvního pole-position v Singapuru opět nedočkal.

KVALIFIKACE GRAND PRIX SINGAPURU 2025

Share this post

Comments (2)

  • Odin Reply

    V tabulce máme dva Norrise. Shodou okolností oba jsou Lando. Kdyby alespoň jeden z nich byl Chuck, dalo by se to považovat za dobrý fór. Takhle je to nejspíš jen novinářský šotek.😏😁

    4 října, 2025 at 6:12 pm
  • RoBertino Reply

    Tohle je jeden z důvodů, proč jsem rád, že máme takové čtenáře. Nobody’s perfect! pravil Osgood Fielding III. a já to mohu jen potvrdit. Díky, Oldo, opraveno a máš u mě další formuli jako pozornost za Tvou všímavost.

    4 října, 2025 at 10:09 pm

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *