Trh pilotů začíná být aktuální – kdo s kým a kam?

Události v Red Bullu jsou neustále velmi široce komentované, aniž by se vlastně něco vyřešilo, jsou to ve větší míře dohady, které rozetne až doba. Ovšem na události v příští sezóně mohou mít zásadní dopad. Jak by také ne, když jde o špičkové piloty.

Pro začátek je důležité si říci, jak vypadá situace. Ve startovním poli je totiž pět pilotů, kterým končí smlouva ve stávajících týmech na konci této sezóny: Russell, Antonelli (Mercedes), Lawson, Hadjar (VISA Cash App RB) a Cunoda (Red Bull). Prakticky celému zbytku startovního pole vyprší kontrakty na konci příštího roku s výjimkou dvojic Norris, Leclerc (2027) a Piastri, Verstappen (2028) – zbývá Colapinto, pod nímž se pěkně třese jeho židle, protože je v podstatě „najímán“ závod od závodu…

Kdo zmáčkne spoušť

Jako vždy a ve všem tu jsou ona pověstná ale. Verstappen by měl sice ještě minimálně tři roky hájit barvy Red Bullu, jenže v paddocku – a nejen tam – je veřejným tajemstvím, je kontrakty podobného typu mají přehršel dodatků a klauzulí, spojených s lecčíms, ale zejména s výkonem. Vzpomeňme na rok 1978, kdy Mario Andretti na Lotusu dominoval a v dobré víře podepsal další smlouvu na dva roky: v sezóně 1979 následoval brutální pokles a Mario se nemohl vyvázat ze smlouvy na rok 1980, kde byl propad ještě horší.

V Red Bullu vládne obrovské napětí nejen kvůli odchodu Christiana Hornera, ale také nelze dopředu odhadnout chystaný program Red Bull Powertrains za pomoci Fordu. Proto může Max zkusit post věštce a přesunout se jinam. I když těch možností zase tolik není. Téměř všichni zainteresovaní vědí, že Toto Wolff Verstappena obdivuje a mít ho ve svém „stříbrném království“ by pro něj znamenalo velký – a nejen osobní – úspěch.

Je tu ale i druhé místo v Red Bullu, kde se dá jen velmi obtížně očekávat, že se Juki Cunoda zvedne takovým způsobem, aby v týmu zůstal. Tím se jako téměř logický jeví postup Hadjara o příčku výš – tedy pokud se této šance nezalekne. Odrazujících příkladů je poměrně hodně.

Čekat nelze donekonečna

V obtížné situaci se nachází George Russell. Otálí s prodloužením smlouvy, protože čeká na Verstappenovu reakci. První varianto je kontrakt prodloužit, ovšem pak je otázka, jak by se George a Max snášeli, protože jejich názory jsou všechno možné, jen ne jednotné. Mohl by samozřejmě zvolit Red Bull, ale kde má záruky, že po Hornerově odchodu a patáliemi s tím spojenými budou nápojoví giganti na stejné úrovni.

Pak je tu ještě varianta Aston Martin – tady bych ale byl hodně opatrný, protože je otázka, koho by vlastně měl nahradit. Stroll se jeví jako pravděpodobnější, ale jen do té doby, než si méně znalí uvědomí, kdo tým vlastní. Alonso určitě pole vyklízet nebude, to dal najevo už dříve. Navíc i když se k týmu připojil opěvovaný Adrian Newey, ani v tomto případě není zárukou, že stáj pošlape jak hodiny, přesněji její vůz.

Logicky by po změně Verstappen-Russell zapadl do celé konstelace i Antonelli; začal dobře, ale poslední závody mu nevyšly. Je tedy otázkou, jestli Wolff hodlá sázet na kombinaci pouze zkušenosti nebo zkušenosti ve spojení s mladou nadějí.

Provětrá stojaté vody Cadillac?

Nezapomínejme ani na nově příchozí americký tým – už jsme uvedli, že by se mu líbilo mít ve svém středu Valtteri Bottase či Sergia Péreze (více zde), ale pořád je ve hře nemálo dalších potenciálních jmen. Mick Schumacher, Guanyu Zhou či Jak Crawford tak budou určitě na dosah komunikačních prostředků, aby jim náhodou nějaká nabídka neunikla.

Existuje samozřejmě mnoho dalších aspektů: otázky finanční, zdravotní či výkonnostní. Rozhodně jsme svědky napjaté situace, takového ticha před bouří. Všechno může změnit jediná věta, jediné rozhodnutí.

Share this post

Comments (1)

  • tom11 Reply

    Jsem fakt zvědav, kdo kde bude příští rok jezdit. Každopádně by mě fakt zajímalo, jak si Max povede v jiném týmu. A dvojice s Georgem by asi byla pěkně třaskavá. To by vylo něco.

    19 července, 2025 at 10:43 am

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *