Grand Prix Kanada 2025
Kolik prognóz a odhadů se před závodem na okruhu Gillese Villeneuva odehrálo, aby nakonec vše dopadlo pro Stříbrné šípy skvěle, pro McLaren jedním z nejhorších způsobů. Aniž bych chtěl sýčkovat, „oranožovým“ se pozvolna začíná vracet efekt Maďarsko 2024. Důvod? Někdy je třeba švihnout bičem a udělat si doma pořádek.
Předpovědi, že neděle bude v Montealu nejteplejší, se plně potvrdily: vzduch se vysoukal na 24°C, tedy o tři více než včera, trať dokonce atakovala 50 stupňů. Proto bylo opravdu zásadní, jakou strategii týmy zvolí a z nabídky Pirelli C6 a C5 (nejměkčí směs nikdo nenasadil) zvolilo z první čtrnáctky hned dvanáct pilotů žlutou sadu, ostatní bílou: Russell, Verstappen, Piastri, Antonelli, Hamilton, Alonso, Albon, Colapinto, Hülkenberg, Hadjar a Bearman tedy jeli na středně tvrdé, mezi nimi byli vklíněni Norris a Leclerc plus závěr startovního pole na tvrdých pneumatikách.
Ačkoliv si Verstappen mírně natočil vůz ke středu trati, reagoval o zlomeček vteřiny pomaleji a zařadil se za Russella, zatímco Antonelli ve třetí zatáčce za sebe definitivně poslal Piastriho. V zatáčce 8 se vedle sebe nevešli Albon a Colapinto, takže Alex musel projet travnatou částí a propadl se dozadu, zatímco Hülkenberg chladnokrevně využil situace a vydělal na ní dvě pozice.
Až do 6. kola měl Verstappen za Russellem možnost využít DRS, ale pak se postupně propadal. Možná i proto zajel do boxů jako vůbec první (12. kolo), jenže George reagoval o okruh později a Max tím pádem příliš nevydělal. Spíš se musel dívat do zrcátek, zda se neblíží Antonelli. Od 22. kola se zdálo, že Verstappen našel nový rytmus a začal mírně Russella stahovat, ale trvalo to pouze chvíli. Naopak Antonelli opravdu zabral a ve 37. kole už dýchal na zadní křídlo Red Bullu. Verstappen proto zvolil druhou zastávku, ale Antonelli, jenž stavěl o kolo později, byl stále na dostřel. Jenže poté se projevily větší Verstappenovy zkušenosti a postupně se od italského nováčka vzdaloval. Odstup na Russella se rovněž neměnil (George stavěl ve 42. kole) a zdálo se, že závod poklidně doplyne ke konci.
Jenže pod kotlem začali přikládat hoši v oranžové barvě. Především agilní Norris, jenž jel oproti většině ze špice obrácenou strategii, dokázal po výměnách ve 29. kole a poté 47. okruhu (prostřední stint jel na středně tvrdé směsi) dotáhnout vedoucí čtyřku. Od 56. kola tvořili Antonelli-Piastri-Norris téměř nerozlučnou trojici, sice se museli probíjet přes opozdilce, ale stále byl jejich souboj otevřený. Navíc ani Russell a Verstappen nebyli bůhvíjak daleko. Z laického pohledu se zdálo, že Piastri, ač měl několikrát výhodu DRS, na Kimiho nestačí a v 62. kole už na něj Norris tvrdě dorážel. Nakonec v 66. kole v Epingle du Casino, tedy v desáté zatáčce – pověstné vracečce, kam v roce 2007 po hrůzyplné nehodě doklouzal čerstvý vítěz 24 hodin Le Mans, Polák Robert Kubica – zaútočil Norris na Piastriho a na chvíli se dokonce dostal dopředu. Oscar mu však na rovince předjetí vrátil a na rovince, oba s otevřeným DRS (díky Antonellimu) svedli boj kolo na kolo až k zatáčce 13. Před ní se Norris, třebaže byl předkem před Piastrim, rozumně stáhl a v nájezdu do 67. kola se pokusil o další útok. Jenže Piastri jedoucí středem mu nedal žádný prostor – následoval náraz levou stranou na zeď boxů a bylo po závodě. Lando hned do vysílačky hlásil: „Udělal jsem to špatně, moje chyba, nešťastné řešení, omlouvám se, byla to ode mě blbost!“ Z tohoto pohledu jako hodně cynická chvíle působí radiokomunikace v 61. kole, kdy se Norrise z boxů ptali, zda v případě SC bude chtít nejměkčí směs…
Safety car, jenž kvůli postavení Norrisova vozu volil průjezd boxovou uličkou, už dovedl pole do cíle, aniž by se děly nějaké manévry. Ale na konci 68. kola došlo ještě k jednomu incidentu – Russell podle Verstappena najednou zničehonic prudce zabrzdil a Max se při vyhýbání dostal na moment před něj. Ihned se zařadil zpět a oba hlásili svou verzi do boxů. Sice nebylo oznámeno žádné vyšetřování, ale nelze vyloučit ještě nějaké překvapení.
Tak trochu osamělý závod jeli piloti Ferrari. Hamilton stavěl v 15. a 46. kole, aniž by do boje o TOP 5 nějak zasáhl. Jeho frustraci potvrdilo 37. kolo, kdy na boxovou zídku vzkázal: „Co v tomhle závodě dělám? Nevím, proč tu vůbec jsem.“ Z boxů přišla chlácholivá rada „Odstup je dobrý, dej pozor na nějaké poškození.“ Leclerc s protichůdnou strategií stavěl až ve 28. kole, i když už si předtím stěžoval, že tyhle pneumatiky mu vůbec nesvědčí. Po výměně měl další stížnost: „Nechápu vaše rozhodnutí“, když dostal druhou tvrdou sadu. Dvě kola po pit-stopu si opět rýpl: „Nechápu, proč jsem stavěl!“ Nato se dozvěděl: „Jedeme podle plánu B.“ Leclerc už byl celkem rozladěný: „Ale ty pneumatiky byly ještě dobré.“ Ačkoliv je před několika koly pohaněl. Další připomínku vyslal ke stratégům v 52. kole: „Proč čekáme se zastávkou?“ – „Abys nejel na žlutých tolik kol,“ dostalo se mu odpovědi. „Nemá smysl čekat, středně tvrdá mi vyhovuje.“ Všechny tyhle šachy nakonec nepřinesly žádnou zásadní změnu, jen Hamilton v záplavě výměn dokázal předstihnout Alonsa.
Fernando byl jedním z těch, kteří závodem propluli bez větších dramat – samozřejmě absolvoval několik soubojů, ale vyplývajících z odlišných strategií. Veterán také důrazně poučil boxovou zídku, když mu ve 32. kole hlásila: „Buď opatrnější v zatáčkách 3 a 8.“ Na to Fernando suše opáčil: „Já netestuju, ale závodím!“ Ten nejdůležitější duel zvládl Španěl ještě před výjezdem safety caru, když po několik kol tvrdě bojoval s Hülkenbergem. Němec nakonec jeho útoky odrážel statečně tři kola, aby nakonec v 62. okruhu kapituloval. Smutný ale být nemusel, protože skvělým výkonem dokázal navázat na výborné umístění ze Španělska.
Zcela rozdílná situace panovala u Williamsu. Albon po úvodním incidentu zůstal z pilotů se středně tvrdými pneumatikami na trati až do 24. kola. Jeho frustraci dokládá i konverzace z 20. kola, kdy obvinil boxy z nezájmu: „Nikdo mě neposlouchá, to vás otravuju?“ Když ale dostal pokyn k pit-stopu o kolo později, vehementně ho odmítl. Nakonec stavěl ve 24. kole, kdy ho během jednoho kola předjeli postupně Cunoda, Bortoleto, Alonso a Stroll. Nakonec musel odstavit vůz v zatáčce 10, ale učinil to tak šikovně, že nebylo potřeba žádných opatření. Sainz jr. vydržel na tvrdé směsi až do 58. kola a to mu nakonec – i když díky Norrisově nehodě – vyneslo bod. Méně štěstí měl Cunoda, jenž se pokusil o podobnou strategii: stavěl o kolo dříve, ale nedokázal svou pozici uhájit.
Po úspěších tentokrát propadl Hadjar, jako by ho rozladila penalizace. Propadl se už na startu a v závěru ztratil v 65. kole hned dvě místa po soubojích s Bortoletem a Gaslym. Lawson byl vyzván z boxů, aby odstavil vůz kvůli podezřelému chování pohonné jednotky. Před domácím publikem se vůbec nevytáhl Stroll. Nijaký výkon stvrdil ve 44. kole, kdy v zatáčce 10 ťukl do Gaslyho a později ve „třináctce“ vytlačil Francouze na vnější trávník. Po zásluze dostal desetivteřinovou penalizaci.
Malou perličku na závěr – tentokrát třímal šachovnicovou vlajku Jean Alesi, jenž tu před 30 lety vyhrál na Ferrari svou jedinou Grand Prix v životě. Do cíle ho tehdy po odstavení vozu dovezl Michael Schumacher na Benettonu. Nyní nás čeká jeden volný víkend a já pevně doufám, že už za několik dní budeme moci diskutovat přímo na webu, co se vlastně u McLarenu děje. Bude toho asi požehnaně.
GRAND PRIX KANADA 2025
- George RUSSELL (GB) Mercedes 1:31,52,688 (199,353 km/h)
- Max VERSTAPPEN (NL) Red Bull Honda 1:31.52,916 (+ 0,228)
- Andrea Kimi ANTONELLI (I) Mercedes 1:31.53,702 (+ 1,114)
- Oscar PIASTRI (AUS) McLaren Mercedes 1:31.54,797 (+ 2,109)
- Charles LECLERC (MC) Ferrari 1:31.56,130 (+ 3,442)
- Lewis HAMILTON (GB) Ferrari 1:32.03,401 (+ 10,713)
- Fernando ALONSO (E) Aston Martin Mercedes 1:32.03,660 (+ 10,972)
- Nico HÜLKENBERG (D) Kick Sauber Ferrari 1:32.08,052 (+ 15,364)
- Esteban OCON (F) Haas Ferrari (- 1 kolo)
- Carlos SAINZ jr. (E) Williams Mercedes (- 1 kolo)
- Oliver BEARMAN (GB) Haas Ferrari (- 2 kola)
- Juki CUNODA (J) Red Bull Racing (- 1 kolo)
- Franco COLAPINTO (RA) Alpine Renault (- 1 kolo)
- Gabriel BORTOLETO (BR) Kick Sauber Ferrari (- 1 kolo)
- Pierre GASLY (F) Alpine Renault (- 1 kolo)
- Isack HADJAR (F) VISA Cash App Honda (- 1 kolo)
- Lance STROLL (CDN) Aston Martin Mercedes (- 1 kolo)
- Lando NORRIS (GB) McLaren Mercedes (- 4 kola) *
Nedokončil:
Alexander Albon (Williams Mercedes) – defekt motoru (47. kolo)
Liam Lawson (VISA Cash App Honda) – přehřátý motor (53. kolo)
Lando Norris (McLaren Mercedes) – nehoda (67. kolo)
*) Norris klasifikován na základě absolvované vzdálenosti
Nejrychlejší kolo:
George RUSSELL (63. kolo)
1:14,119 (211,816 km/h)
Comments (1)
Díky za připomenutí Kubicy.