PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci na GP Itálie 2025
Očekávaný a poslední evropský závod přinesl zajímavý výsledek a zejména velmi vyrovnané výkony celého startovního pole. Co po kvalifikaci v na trati, nejčastěji prezentované v šampionátu F1, říkali její aktéři a zástupci týmů?
RED BULL
Max Verstappen, pole-position:
Byl to pro nás skvělý den a je dobré být na této trati tak konkurenceschopní. Získat zde pole-position je úspěch, musíme ho oslavit a určitě to byla vzpruha v sebejistotě. Je tu vždy těžké zajet kolo, musíte opravdu souznít s nízkým přítlakem a perfektně trefit apex. Je skvělé zajet nejrychlejší kolo, ale nikdy se nedívám na takové statistiky, protože to závisí na mnoha různých faktorech. Je tu nový asfalt, což pomáhá a v každém tréninku jsem se o něco zlepšil, o což jsem usiloval. Ve voze jsem měl jsem mnohem větší jistotu, abych do toho šel a útočil v zatáčkách. Samozřejmě je vždy cílem vítězství. McLareny jsou docela silné, takže bude těžké je porazit, ale pokud bude pocit z pneumatik lepší, pak kdo ví, možná toho budeme schopni.
Juki Cunoda, 10. místo (po penalizaci Hamiltona devátý):
Dostat se do Q3 bylo přesně to, čeho jsem chtěl dnes dosáhnout a jsem rád, že závod od závodu vidím pokrok, což vyústilo minulý víkend v body ze Zandvoortu. Byla škoda, že jsem vyjel na trať v Q3 jako první, protože Monza je tradičně trať, která vyžaduje vzduchovou kapsu. Rád bych týmu pogratuloval celkově za tento víkend a Maxovi k zisku pole position; obecně to nebylo snadné, ale cítil jsem sílu adaptace, kterou všichni v garáži předvedli. Mám pocit, že jsem v Q3 prokázal konzistenci a byl jsem jen desetinu za Maxem, což je pozitivní (ve skutečnosti měl Cunoda odstup sedmi desetin). Od té doby, co jsme pro Spa přinesli upgrade, jsme udělali pokrok, ale rovnováha je stále trochu chaotická. Zítřek nebude snadný a naše rychlost na jedno kolo nebyla bůhvíjaká, ale cítím se sebejistě.
Laurent Mekies, šéf týmu
Když se podíváte zpět, kde jsme byli loni jako tým, byl to velmi obtížný víkend, takže velké uznání patří týmu, protože odvedl tak dobrou práci, když se snažil dostat k jádru toho, co se pokazilo. Snažili jsme se zjistit, co nás na této trati omezuje a přišli jsme s několika odpověďmi. Pak k tomu přidejte Maxovo kouzlo. Zatím to byl velmi solidní víkend, pátek byl silný, ale stále to nikdo nepovažoval za dost dobré. Max, Juki a jejich týmy se hnali za každou další a další tisícinou.
Dnes bylo docela dost vozů schopných získat pole-position a všichni byli ve velmi malém odstupu, ale od pátku nás Max opravdu vedl k tomu, co potřeboval; aby z vozu vytěžil více. Dobrá práce pro něj, protože byl nedostižný a zajel neuvěřitelné kolo. Juki má za sebou další dobrý víkend a vidět ho znovu v Q3 ukazuje pokrok, který s vozem dělá. Při jeho posledním pokusu ztratil pozici, ale v neděli je v mixu, aby bojoval o dobré body.
Bude to závod, jdoucí do nejmenších detailů a budeme velmi tvrdě bojovat. Náskok McLarenu má tendenci se v průběhu závodu zvyšovat, a i když jsme před nimi byli několikrát, často ukázala stáj větší rychlost. Takže každý víkend pracujeme na tom, abychom se pokusili tuto ztrátu snížit a zítřek bude další odpovědí na náš pokrok v této oblasti, protože čtyři nebo pět vozů může jet na vítězství.
McLAREN
Lando Norris, 2. místo:
Byla to pro mě vlastně zkouška. Nahoru a dolů, ale jsem rád, že jsem vše v posledním kole dal tak dobře dohromady a s místem na startovním roštu jsem spokojený – není to špatná pozice pro start; věděli jsme, že Max bude dnes rychlý. Samozřejmě bych byl raději před všemi, bude těžké se před Maxe dostat a za sebou mám velmi rychlá auta. Závod bude dlouhý, může se toho stát hodně, ale neděle je obvykle naší silnou stránkou, takže jsem nadšený.
Oscar Piastri, 3. místo:
Těsná kvalifikace. Měl jsem pocit, že jsem zajel docela dobře a vybudoval si tempo. Celkově se před zítřkem stále cítím sebejistě, a i když nestartuji z místa, z něhož bych chtěl, jen to dokazuje, jak neuvěřitelně těsný tento víkend je. Spousta týmů působí rychle, ale my máme dobré závodní tempo a ve hře je tolik faktorů, takže jsem si jistý, že můžeme jít kupředu.
Andrea Stella, šéf týmu
Těsný výsledek v kvalifikaci, vzhledem k úrovni konkurence, kterou ve formuli 1 očekáváme, nebyl neočekávaný. Máme zároveň dobré startovní pozice na okruhu, o kterém jsme věděli, že pro nás bude náročnější. Nevyvarovali jsme se problémů. V Q2 jsme potřebovali poslední kolo, aby se Lando dostal do Q3, což ukazuje dopad malé chyby. Historicky Monza často pořádá pro fanoušky vzrušující závod, ve kterém hraje roli mnoho faktorů. Jsme v dobré pozici a jsme si jisti, že můžeme udělat pokrok, abychom maximalizovali týmový výsledek.
FERRARI
Charles Leclerc, 4. místo:
Se svým kolem v Q3 jsem velmi spokojený a výsledek je maximem v možnostech našeho vozu. Loni jsme tu měli opravdu dobrý závod, takže udělám vše, co bude v mých silách, abych ho zopakoval; nejen proto, že stát na stupních vítězů v Monze je neuvěřitelný pocit, ale také kvůli našim tifosi, kteří nám po celý víkend poskytovali na trati tolik podpory. Bude to velmi těžké a zatím mají Red Bull a McLaren navrch, ale dáme do toho všechno, abychom v závodě udělali něco speciálního.
Lewis Hamilton, 5. místo (po penalizaci desátý):
Celkově to byl pozitivní víkend a bez penalizace by byl dnešní výsledek uspokojivý. Tým neúnavně pracoval a tifosi svou energií, která mě ještě více motivovala, udělali každý den výjimečným. Start nebude snadný, klíčová bude i strategie, ale v dlouhých pasážích jsme ukázali dobré tempo a toto je trať, kde je možné předjíždět. Dnes večer budeme tvrdě pracovat a doufejme, že dosáhneme výsledku, na který budou tifosi hrdí.
Frédéric Vasseur, šéf týmu
Místo na startovním roštu, kde stojí Charles, se loni ukázalo jako dobré pro start, ale nepostupovali jsme záměrně. Vždycky si můžete myslet, že máte potenciál být lepší, ale mezi prvním a patnáctým místem to bylo tak těsné, skutečně těsné. Jsem spokojený s tím, jak tým tento víkend zatím pracoval. Věděli jsme, že klíčovým faktorem bude dobře připravit pneumatiky pro úvodní kolo a to bylo důležitější než přimět jeden vůz, aby táhl druhý. Takže bereme druhou řadu a uvidíme, co můžeme udělat, protože víme, že naše rychlost v dlouhých stintech byla včera dobrá. Je to velmi dlouhý nájezd do první zatáčky, takže uvidíme, jak na tom budeme v dlouhém závodě, kde bude faktorem degradace pneumatik. Lewis se musí posunout dozadu, ale má podobné tempo jako Charles. Máme dobrou maximální rychlost, protože jsme při volbě úrovně přítlaku byli docela agresivní, ale jak je na Monze zvykem, musíte se rozhodnout pro kompromis mezi rychlostí na rovinkách nebo v zatáčkách. Zítra je všechno ještě možné.
MERCEDES
George Russell, 6. místo (po penalizaci Hamiltona pátý):
Z kvalifikačního výsledku si odnáším určité zklamání. Došlo k nedorozumění ohledně použití pneumatik v Q3; nakonec jsme v posledním segmentu neodvedli svou práci. Na středně tvrdé směsi jsem byl v Q1 nejrychlejší a Kimi na měkké druhý v Q2, takže víme, že jsme pravděpodobně mohli dosáhnout více než výsledku v konečném pořadí. Po penalizacemi se na startovním roštu o místo posunu, takže uvidím, co se dá dělat. S křídly a nízkým přítlakem, což užívá většina soupeřů, je zde těžké předjíždět. Ferrari vypadá velmi rychle i v přímém směru a Charles startuje těsně před námi. Budeme proto muset využít všech příležitostí, které se nám naskytnou, pokud budeme schopni pokročit vpřed. Doufám, že můžeme dosáhnout pokroku.
Kimi Antonelli, 7. místo (po penalizaci Hamiltona šestý):
Mnohem lepší výsledek, než jakého jsem v poslední době v kvalifikaci dosáhl. Musel jsem znovu nabrat rychlost poté, co jsem ve druhém tréninku ztratil čas na trati, takže startovat znovu blízko čela je dobrý výsledek. Mohu být tedy spokojen s tím, jak probíhal dnešek, i když vím, že výkon mohl být pravděpodobně větší. Moje poslední kolo nebylo nejlepší, takže si myslím, že jsme mohl startovat výš, ale i tak jsem spokojený s tím, jak se kvalifikace vyvíjela. Startovní pole je velmi těsné a tento víkend máme oproti Ferrari kvůli volbám v nastavení mírnou rychlostní nevýhodu. Víme, že předjíždění je zde obtížné, takže dosáhnout pokroku může být výzvou. To znamená, že naše závodní rychlost vypadala nadějně a doufejme, že jí v neděli využijeme k zisku pozic a odjedeme se silným výsledkem.
Toto Wolff, šéf oddělení Mercedes-Benz Motorsport
Doufali jsme v lepší pozice. Kvalifikace začala dobře, když byl George první v Q1 a v Q2 oba vozy skončily v první čtyřce. Bohužel, naši konkurenti se v Q3 oproti nám mnohem více zlepšili, což znamenalo, že jsme se propadli zpět. Ve voze bylo rozhodně více výkonu, než jsme předvedli v posledních kolech, takže závěr dne je nakonec frustrující. Někteří z našich soupeřů se rozhodli nastavit své vozy tak, aby měly menší přítlak a byly schopny se zítra lépe bránit na rovinkách. To ztíží naši schopnost pokročit vpřed. Ukázali jsme však dobré závodní tempo a uvidíme, jak se vše vyvine. Pokud se nám podaří toto tempo zvládnout, pak doufejme, že se můžeme poohlédnout po solidním bodovém zisku.
KICK SAUBER
Gabriel Bortoleto, 8. místo (po penalizaci Hamiltona sedmý):
S dnešním výkonem jsem opravdu spokojen a také s tím, že jsme se vrátil do Q3. Poslední kolo nebylo ideální a mám pocit, že jsem něco málo ztratil, ale stále je to silná pozice. Vůz se dnes choval dobře, máme rychlost a myslím, že zítřek má potenciál se stát zajímavým. Když se podívám na startovní rošt, je před námi několik špičkových týmů, ale cítím se docela sebejistě, že můžu předvést slušný boj a uvidím, co je v závodě možné.
Nico Hülkenberg, 12. místo:
Kvalifikace prostě nebyla z mé strany dost dobrá. V Q2 jsem první pokus neprovedl správně, což znamenalo, že jsem před druhým pokusem neměl dost času. Měl jsem poslední pokus, takže jsem nemohl podstoupit obvyklé riziko; určitou rezervu bylo třeba ponechat, abych se ujistil, že jsem si zajistil konkurenceschopný čas. Když se podíváme na zítřek, vůz se zdá být rychlý a jsem na dobrém místě, takže je stále o co hrát, protože pole je nadále těsné. Cítím se ve voze sebejistě, takže uvidíme, co lze udělat v závodě.
Jonathan Wheatley, šéf týmu
Povzbudivý kvalifikační výkon. V Q1 činil rozdíl mezi P1 a P20 pouhých osm desetin sekundy – což ukazuje, jak neuvěřitelně těsné je pole v letošním roce. Oba vozy postoupily do Q2 čistě a Gabriel si toto tempo přenesl až do Q3 s neohroženým výkonem. I bez luxusu dvou sad nových pneumatik to byl úžasný výsledek. Nicovi Q3 těsně unikla, o pouhých šest setin sekundy a desetinu a půl za Gabrielem. Znovu to podtrhuje, jak jemné jsou hodnoty, které dělají rozdíl. Dnešní dynamiku přeneseme do zítřejšího závodu, oba jezdci budou v dobré pozici, aby bojovali o cenné body pro tým.
ASTON MARTIN
Fernando Alonso, 9. místo (po penalizaci Hamiltona osmý):
Jsem šťastný, protože jsem nečekal, že tady budu v Q3. Myslím, že vůz byl v kvalifikaci mnohem lepší a tým ji zvládl dobře se spolehlivou přípravou pneumatik a řízením provozu, což zde může být vždy výzvou. Není tajemstvím, že jsme pomalejší na rovinkách, ale zítra startuji v první desítce, takže pro závod mohu být trochu optimističtější. Uvidím, jestli dokážu bojovat o nějaké body.
Lance Stroll, 17. místo:
Přijeli jsme do Monzy s očekáváním, že tento víkend pro nás bude náročný, protože tato trať našemu vozu příliš nevyhovuje. V kvalifikaci jsem dělal, co se dalo, ale celý startovní rošt je tak těsný, takže můj post je maximum, na nějž jsem dnes měl. Uvidíme, co půjde udělat zítra a doufám, že se mi naskytnou nějaké příležitosti, které budu moci využít.
Mike Krack, závodní ředitel
Neuvěřitelně těsná a vyrovnaná kvalifikace s velmi jemnými rozdíly. Pole je zde velmi sevřené a Lance měl smůlu, že vypadl v Q1. Tým odvedl dobrou práci při přípravě pneumatik a řízení provozu; čehož využil Fernando – vedl si opravdu dobře. Atmosféra je taková, jakou všichni tady v Monze milujeme, a zítra budeme tvrdě bojovat, abychom si zajistili body.
HAAS
Oliver Bearman, 11. místo:
Cítím se docela dobře. Se mým kolem jsem spokojený, i když se u něj samozřejmě vždy dá najít trochu času, ale dal jsem do toho všechno. Je nepříjemné nepostoupit při tak malém rozdílu do Q3, horší než kdyby byl obrovský, takže je to škoda, ale ukazuje na dobrou práci, kterou jsme odváděli v trénincích. Nečekal jsem, že dnes budu bojovat o Q3. Včera jsme vůz hodně vylepšili, takže je to skvělé a s ohledem na zítřek z toho mám také dobrý pocit, protože vůz se choval při vysokém množství paliva jedinečně.
Esteban Ocon, 15. místo:
Celkové zklamání. V Q1 to bylo trochu ošidné, protože jsme neměli správnou pozici na trati. V Q2 jsem nemaximalizoval celé kolo a vůz se prostě choval hůře než v Q1. Potýkal jsem se s nedotáčivou a blokujícípřední části; pak s poměrně velkou nedotáčivostí ve vysoké rychlosti. Celkově to vypadalo jako vyvážení ze začátku roku, takže musíme zjistit, co se pokazilo a doufejme, že zítra tomu tak nebude. Nebude to snadné, spíš těžké při sprintu do první a druhé zatáčky, ale budeme tvrdě bojovat jako obvykle.
Ayao Komatsu, šéf týmu
Myslím, že třetí trénink byl trochu obtížný, nebyl skvělý. V kvalifikaci jsem byl spokojený s tím, jak jsme komunikovali a fungovali. U Ollieho je trochu hořké ztratit postup do Q3 o setinu, ale taková je konkurence. Esteban se trochu více trápil s vyvážením, takže se na to musíme podívat, ale vzhledem k očekávání, že Monza nebude naší nejsilnější tratí, bychom s naším pořadím měli být spokojeni
WILLIAMS
Carlos Sainz jr., 13. místo:
Očekával jsem, že dnešek bude mnohem náročnější. Celou sezónu se potýkám s rychlostí na jedno kolo na měkké směsi; bylo velmi obtížné dostat ji do optimálního okna a měl jsem pocit, že každé rychlé kolo je jiné. Nicméně věřím v naše závodní tempo a dám do toho absolutně všechno, abych se dostal na body. Pojďme závodit!
Alex Albon, 14. místo:
Frustrující výsledek, protože mám stejný problém s tím, aby pneumatiky fungovaly. Tento víkend jsme vyzkoušeli úplně všechno, takže se musíme vrátit k rýsovacímu prknu. Máme tu dobrý vůz, což můžete vidět ve volných trénincích, kdy lze více pracovat s výjezdovými a chladícími koly, ale naše problémy přicházejí v kvalifikaci, když na tom záleží. Carlos v Q1 ukázal záblesk našeho skutečného tempa a umístění, kam, myslím, patříme. Pojedeme na jednu zastávku, takže budeme potřebovat čistý vzduch a dávat pozor na degradaci. Jakkoli se tato trať zdá být snadná na předjíždění, je to ve skutečnosti docela obtížné a obvykle problém tu je problém jménem DRS vláček. Nejsme tam, kde bychom chtěli být, ale zítra budeme spolupracovat a uvidíme, co můžeme udělat
James Vowles, šéf týmu
Je skvělé vidět tento sport tak vyrovnaný, když v Q2 dělily 15 vozů méně než čtyři desetiny. V Q1 jsme ukázali, že můžeme přimět pneumatiky k fungování, ale není to stejné jako u všech ostatních a myslím, že dnes jsme úplně nezvládli program. I tak si myslím, že jsme měli rychlost na to, abychom se dostali do Q3, ale ne o moc víc, což se liší od toho, kde jsme byli po zbytek víkendu. Nyní jdeme do závodu jako na houpačce; nemáme moc co ztratit a od pátku máme rychlé auto, takže toho využijeme co nejlépe a získáme nějaké body na naše konto.
VISA CASH APP RB
Isack Hadjar, 16. místo:
Frustrující kvalifikace. Carlos jel na ojetých pneumatikách a měl jsem pocit, že tvrdě bojuje, aby našel správnou pozici na trati. Pořád nevím, co dělal, ale ohrozil moje výjezdové kolo, následovala chyba, kterou jsem udělal v rychlém kole. Ale náš vůz je celkově velmi rychlý. Byl jsem opravdu spokojen s pocitem ve třetím dopoledním tréninku a během mého prvního pokusu v Q1, ale startovat zezadu znamená, že nás čeká náročný závod. Uděláme vše pro to, abychom se zítra rehabilitovali.
Liam Lawson, 20. místo:
Opravdu zklamání. Ohrozil jsem svůj výkon, když jsem nabral špinavý vzduch a v polovině šesté zatáčky byl netodáčivý, což způsobilo, že jsem vyjel z trati. Je to škoda, protože vůz byl po celý víkend velmi rychlý. Měl jsem pár problémů, ale kluci v garáži tvrdě pracovali a vše před kvalifikací dali včas do pořádku. Tato trať není přímočará, ale jsou zde příležitosti k předjíždění. Z mé pozice musím předjet spoustu aut; bude to těžké, ale budu se snažit ze všech sil, abych se posunul vpřed.
Tim Goss, technický ředitel
Dnešek byl o smíšených výkonech, což nás nakonec zklamalo. Vyvážení vozu bylo po třetím tréninku rozumné, ale věděli jsme, že s některými změnami v nastavení bychom mohli zlepšit stabilitu při brzdění ve vysokých rychlostech, spolu s vyvážením jak v nízkorychlostních šikanách, tak v delších vysokorychlostních zatáčkách. Změny vozu byly úspěšné a my jsme nastupovali s důvěrou, že máme vůz, s nímž můžeme projít do Q3. Po první jízdě s novými pneumatikami v Q1 se oba jezdci pohodlně umístili nad eliminační zónou. Druhé jízdy však byly ohroženy; Isack kvůli provozu a Liam musel přerušit kolo poté, co porušil limit v zatáčce. Bohužel je to v dnešní době tak těsné, že žádné problémy se neodpouští a obě auta zůstala v Q1. V zásadě víme, že ve voze je výkon a naším cílem je ho ukázat v zítřejším závodě
ALPINE
Franco Colapinto, 18. místo:
Opravdu složité odpoledne. Monza je okruh, kde náš vůz pravděpodobně nefunguje dobře; to bylo jasné po celý víkend. Osobně jsem měl pocit, že zajíždím dobrá kola, ve voze jsem se cítil šťastnější, ale prostě nám chybí nějaká rychlost, abychom se dostali výš na roštu. Budeme pracovat na strategii pro zítřek a budeme se snažit maximalizovat náš konečný výsledek. Nebude to jednoduché, ale uděláme vše, co je v našich silách, abychom se posunuli vpřed a završili evropskou část sezóny tím nejlepším možným způsobem.
Pierre Gasly, 19. místo:
Tušil jsem, že kvalifikace bude s naším vozem obtížná, není pro tuto trať příliš vhodný. Povzbudivé je, že jsem od tréninku stáhl ztrátu na vozy před námi, takže jsem cítil, že jsem odvedl dobrou práci, abych se zlepšil a stále byl v mixu. Při mém posledním pokusu jsem chytil provoz, stálo mě to nějaký čas, ale ani ten by pravděpodobně nestačil na postup do Q2. Zítra bude vše opět těsné, ale v každém případě budu vždy bojovat a dám do toho všechno. Byl to pro mě den velkých zpráv, protože jsem prodloužil svou smlouvu v týmu do konce sezóny 2028. Mám důvěru a optimismus do budoucna a je skvělé, že to mohu oznámit zde v den pětiletého výročí mého prvního vítězství ve formuli 1.
Flavio Briatore, výkonný poradce, své vyjádření neposkytl
Napsat komentář