PROHLÁŠENÍ po Grand Prix Itálie 2025
Jubilejní 75. Grand Prix Itálie na okruhu v Monze je minulostí – poháry byly rozdány, penalizace také a je proto zajímavé si přečíst, jak onen závod hodnotí samotní piloti a zástupci týmů.
RED BULL
Max Verstappen, 1. místo:
Byl to fantastický víkend a znovu vyhrát bylo neuvěřitelné, už je to nějaká doba! Je opravdu uspokojující vidět kroky, které děláme v chápání vozu. Přivezli jsme sem upgrade, který opravdu fungoval a udělali v nastavení vozu krok vpřed. Obecně platí, že auto jede lépe na tratích s nízkým až středním přítlakem a my musíme dál tlačit a snažit se zlepšovat, jako doposud. Po předjetí jsem se soustředil, abych pokračoval ve svém závodě, zvládal zatáčky a staral se o pneumatiky. Zajet do boxů pro tvrdé pneumatiky byla ta nejlepší možná věc a snažil jsem se jen neztrácet oproti McLarenům, jak jen to šlo. Tento víkend byl neuvěřitelný; je v tomto roce velmi důležitý. Ukazuje, že stále existují šance na výhru, což je opravdu pěkné. Všichni se celý víkend plně soustředili na zlepšování vozu, takže fantastický výsledek pro všechny tady a velké vítězství pro tým i pro Laurenta.
Juki Cunoda, 13. místo:
Po tak pozitivním začátku víkendu bylo velmi frustrující mít incident, který způsobil velké poškození podlahy mého vozu, zvláště když jsem měl bojovat o body. Celkově jsem byl velmi rychlý, ale jakmile došlo k poškození, rychlost zmizela. Pozitivní je, že jsem dnes byl lepší v krátkých pasážích a po včerejší Q2 jsem byl opravdu blízko Maxovi. Vidím, že se závod od závodu zlepšuji.
Po závodě, jako je ten dnešní, se prostě musíte zvednout a podívat se na pozitiva, jako je kvalifikační kolo; samozřejmě jsem zklamaný, ale musím dál bojovat a věřit v sebe. Max dostal tento víkend novou podlahu, já jsem toto vylepšení nedostal, takže jsem rád, že jsem z vozu dokázal vymáčknout tolik výkonu jako včera v kvalifikaci. V tuto chvíli se soustředím pouze na zbytek sezóny a pokračuji v tempu pokroku, kterého jsem dosáhl. Rád bych také pogratuloval týmu a Maxovi k dnešnímu vítězství, je to už nějaký čas, co jsme skončili na prvním místě a je to skvělý způsob, jak zakončit víkend.
Laurent Mekies, šéf týmu
Moje první myšlenka letí ke všem v Milton Keynes; pro tým to byla zatím těžká sezóna a toto vítězství jsme si v tuto chvíli zasloužili. Vypadalo to, že McLaren bude mít výhodu téměř v každém závodě, ale všichni byli úžasní, pokračovali v objevování a posouvání hranic tohoto vozu a dnes je skvělé být na nejvyšším stupínku. Za tímto vítězstvím stojí speciální tým, který odvádí všechnu tvrdou práci, abychom dnes mohli mít rychlý vůz, a všichni na trati pak neuvěřitelným způsobem uvedli tento výkon ve skutečnost. Max nově definoval dokonalost nejen dnes, ale celý tento víkend obecně. Bylo to těžké první kolo, ale zachoval velmi chladnou hlavu a podařilo se mu předjet Landa na trati a poté ovládnout závod. Monza je velmi specifická, pokud jde o rozvržení strategie, a tým odvedl úžasnou práci, aby zde připravil v podstatě nejrychlejší auto na trať, pak to zkombinoval s Maxovou magií a výsledkem je dnešní vítězství.
Juki měl dnes smůlu; uvízl ve skupince pilotů a bylo pro něj velmi těžké ze závodu něco vytěžit. Poté si poškodil podlahu po kontaktu s Lawsonem, což ho stálo výkon. Máme před sebou ještě hodně práce, abychom Jukimu pomohli s jeho závodním tempem a budeme tlačit na to, abychom ho postupně dostali na správné místo.
McLAREN
Lando Norris, 2. místo:
Prostě jsme dnes neměli rychlost na to, abychom se Maxovi postavili – byl to jeden z mála víkendů v tomto roce, kdy jsme nebyli dost rychlí, abychom vyhráli. Ale i tak to byl dobrý závod a užil jsem si to. Dnes jsem udělal vše, co jsem mohl. Na startu jsem měl tvrdý duel – s Maxem je to vždy dobrý souboj, ale dostal se dopředu a tento víkend si to zasloužil. Nemohl jsem udělat o moc víc, druhé místo bylo to nejlepší, čeho jsem mohl dosáhnout.
Oscar Piastri, 3. místo:
Pro nás to byl složitější den. Z první části závodu i ke konci lze získat poměrně dost poučení. Je to ve své podstatě docela unikátní trať, takže je tu pár věcí, které můžeme zlepšit pro příští rok a další tratě s nízkým přítlakem později v roce 2025. Pokud jde o výzvu k výměně, nakonec to bylo spravedlivé. Máme o čem diskutovat, jako vždy po takových závodních situacích. Nyní je čas se znovu soustředit na Baku.
Andrea Stella, šéf týmu
Dnešní Velká cena Itálie byla těsným a vyrovnaným závodem, který nakonec rozhodla rychlost vozu. Viděli jsme tuto realitu v kvalifikaci a pak také s přidanou hodnotou, že tým neměl v prvním stintu závodu žádnou výhodu degradace; od té chvíle bylo zjevné, že dosáhnout vítězství bude náročné.
Viděli jsme také hodnoty a principy, které máme v naší týmové kultuře, kdy Oscar vrátil pozici Landovi, než jim bylo dovoleno znovu závodit až do šachovnicové vlajky.
Celkově vzato, druhé a třetí místo není špatný výsledek na okruhu, o kterém jsme věděli, že nemusí nutně vyhovovat našemu vozu. Závěrečný evropský dvojzávod zakončujeme s dalšími důležitými a cennými body do obou šampionátů. Děkuji celému týmu na trati i ve Wokingu za jejich neutuchající podporu a úsilí v této sezóně.
FERRARI
Charles Leclerc, 4. místo:
Dal jsem do toho všechno. Po předjetí na startu jsem se snažil udržet na třetím místě, ale ztratil jsem přilnavost, protože se mi přehřívaly pneumatiky, když jsem se snažil udržet Oscara za sebou. Nakonec jsem prostě nenašel tempo, abych bojoval o vítězství, ale zároveň jsem maximalizoval výsledek a nezůstal nic dlužen. Monza je pro nás vždy speciální závod. Neuvěřitelná podpora od našich tifosi pro nás znamená tolik a do toho dáme všechno, abychom se příští rok vrátili na nejvyšší stupínek pódia a byli na ně hrdí.
Lewis Hamilton, 6. místo:
Dnes jsme odvedli solidní práci a ve voze jsem se cítil opravdu pohodlně. Penalizace hatila dobrý výsledek, ale dal jsem do toho všechno, abych předvedl co nejlepší výkon. Jsem velmi poctěn, že mohu jezdit za Ferrari a být součástí oné neuvěřitelné lásky, kterou k nám tifosi zde v Monze chovají. Velké díky všem za tvrdou práci po celý tento víkend a jsem vděčný za pokrok, kterého společně dosahujeme. Grazie a tutti.
Frédéric Vasseur, šéf týmu
Naším dnešním cílem bylo dostat Charlese na stupně vítězů, ale prostě byly mimo dosah. Jel dobrý závod, na začátku dobře bojoval, ale to znamenalo, že v této fázi trochu přepálil pneumatiky. Nakonec jsme nebyli tak daleko za McLareny, jen čtyři sekundy, zatímco Max vpředu letěl. Lewis startoval ze středu pole kvůli penalizaci, měl velmi dobrý první stint a ke konci jsme se mu snažili dát výhodu nových pneumatik, abychom ho dostali před Russella, ale degradace byla příliš rychlá. Zvládl velmi dobrý závod a jsem za něj velmi rád. Je nám líto, že jsme nemohli dosáhnout lepšího výsledku pro naše tifosi, kteří byli po celý týden úžasní. Grazie mille za jejich neochvějnou podporu.
MERCEDES
George Russell, 5. místo:
Pravděpodobně maximum, kterého jsem dnes mohl dosáhnout, vzhledem k naší rychlosti a startovní pozici. V úvodních fázích jsem byl přiměřeně spokojen, že jsem bojoval vpředu s Leclercovým Ferrari. Mysleli jsme si, že oproti nám budou mít trochu výhodu, ale nějakou dobu jsem byl v dosahu DRS. Bohužel i s ním je zde předjíždění neuvěřitelně obtížné a nemohl jsem zaútočit.
Je škoda, že odsud odjíždíme poté, co jsme v Poháru konstruktérů trochu ztratili půdu pod nohama ve prospěch Ferrari. Ale také to znamená, že situace mohla být horší a do závěrečných osmi závodů jdeme s dobrou šancí obsadit druhé místo v konečném pořadí. V příštím týdnu se přeskupíme a budeme se snažit předvést dobrý výkon v Baku.
Kimi Antonelli, 9. místo:
Nebyla to domácí Grand Prix, ve kterou jsem doufal. Špatně jsem odstartoval, příliš se mi protočila kola. Ztratil jsem čtyři místa a to samozřejmě opravdu ohrozilo můj závod. Byla to škoda, protože rychlost na střední sadě, když jsem jel v čistém vzduchu, byla dobrá. V závěrečných fázích jsem se snažil ubránit před Albonem, ale bohužel jsem dostal penalizaci. To mě připravilo o další pozici, což je frustrující.
Z víkendu si stále můžeme vzít pozitiva. V kvalifikaci jsem udělal krok vpřed a můj pocit z vozu byl dobrý. Doufejme, že se v dalších víkendech, počínaje Baku, dostaneme do lepšího rytmu a to nám umožní ukázat, co dokážeme, když podáme náš optimální výkon.
Toto Wolff, šéf oddělení Mercedes-Benz Motorsport
Těžký den. Neměli jsme rychlost, abychom bojovali o stupně vítězů, a to je frustrující. Víkend jako celek nám trochu utekl, i když to před kvalifikací vypadalo slibně. Nepředvedli jsme takový výkon, jaký jsme potřebovali, abychom bojovali o stupně vítězů, a to je něco, co musíme všichni zlepšit. Nikdy není na vině jediný důvod, takže ve dnech před Baku budeme tvrdě pracovat, abychom se ujistili, že si v Ázerbájdžánu povedeme lépe.
Nyní nám zbývá do konce sezóny už jen osm závodů. Bojujeme s Ferrari a Red Bullem o druhé místo v Poháru konstruktérů a budeme muset být v co nejlepší formě, pokud se před ně chceme dostat. Bude to skutečný souboj, protože všichni se již nyní soustředí na vývoj v roce 2026, takže vše bude o tom, kdo dokáže podat lepší výkon než konkurence.
WILLIAMS
Alex Albon, 7. místo:
Dnes jsme měli fantastickou strategii a skvělé tempo. Myslím, že když se sejdou tyto dvě věci dohromady, budete se u toho dobře bavit. Upřímně řečeno, na papíře to měl být těžký závod, ale protože jsem byl prvním vozem na tvrdých pneumatikách, byl docela pohodlný, auto se dobře řídilo a bylo opravdu rychlé. Řekl bych, že to byla jedna z nejlepších nedělí v celé sezóně, co se týče vyvážení. V mnoha částech závodu jsme byli stejně rychlí jako nejlepší týmy, takže to byl po náročné kvalifikaci skvělý návrat.
Carlos Sainz, 11. místo:
Těžký den kanceláři. Byl jsem posledním vozem ze skupiny, který startoval na střední směsi, takže jsem z hlediska strategie neměl moc prostoru. První stint před zastávkou do boxů jsem opravdu protáhl, abych si vytvořil nějakou šanci. Vypadalo to velmi silně, předváděl jsem dobrý posun až do incidentu s Olliem. S poškozeným vozem jsem nemohl udělat nic pro větší zisk pozic. Je těžké přijít o dobré body a strávit další takový závod, ale rychlost máme a uděláme vše, co je v našich silách, abychom se v Baku od těch potíží odrazili.
James Vowles, šéf týmu
Alexův skvělý výsledek a pěkné body proti našim soupeřům v šampionátu, který zůstává velmi vyrovnaný. Měli jsme velmi rychlý závodní vůz a to ukazuje, že musíme správně zvládnout kvalifikaci – nedaří se nám a v tak těsném startovním roštu je to obrovský rozdíl. Alex zajel bezchybný stint na tvrdých pneumatikách, hráli jsme týmovou hru s Carlosem, který ho nechal předjet, protože byl v této fázi závodu rychlejší, a doufali jsme, že Carlose vytáhneme výš. Neudělal chybu – závod jel ve skvělém tempu, ale nehoda s Bearmanem ho stála bodované umístění. Carlos bude frustrovaný, ale v takových chvílích táhneme za jeden provaz a staneme se lepšími jako tým. Vrátíme v Baku s bojovnou náladou.
KICK SAUBER
Gabriel Bortoleto, 8. místo:
Velmi solidní závod s dobrými rozhodnutími a dobrou strategií. Moje zastávka v boxech byla trochu pomalá, ale také beru část viny na sebe, protože jsem možná jel v boxech příliš dlouho a to rozhodně nepomohlo. Celkově jsem rád, že jsem se vrátil na body, což je důležité i pro Pohár konstruktérů. Jsem samozřejmě hladový po dalších, ale věřím, že výsledek je ten nejlepší, jakého jsem mohl tento víkend dosáhnout – byl to konzistentní, produktivní závod a dobrý způsob, jak uzavřít evropskou část sezóny
Nico Hülkenberg, odstoupil po zahřívacím kole (hydraulika):
Samozřejmě je to extrémně frustrující, když se ani nedostanete na start závodu. Měl jsem problém s hydraulikou, což mě donutilo odstoupit v zaváděcím kole; nyní musíme vše řádně prozkoumat a podrobně pochopit. Jasně jsme viděli, že vůz má výkon, což nás povzbuzuje. Monza je vždy obtížné místo k předjíždění, takže je těžké říct, kde bych dnes skončil. Pozitivní je, Gabi zajel dobrý závod a získal cenné body pro tým.
Jonathan Wheatley, šéf týmu
Někdy je těžké si užít práci s oběma jezdci, když čelíme situaci, jako je ta dnešní, když Nica vyřadil problém s hydraulikou a zabránil mu ve startu. Je to něco, co musíme plně pochopit a vyřešit.
Na druhé straně Gabriel předvedl fantastický výkon. V každém kole ukazoval rychlost a klid, a i když bylo vždy obtížné udržet Albona na nových středně tvrdých pneumatikách za sebou, zasekl se na pár kol za Gaslym a to nakonec rozhodlo. Z Gabrielova elánu nelze nic ubírat – získal cenné body, stáhl ztrátu na tým před sebou a ze svého víkendu si může odnést hodně sebevědomí. Celkově nám tento výkon poskytuje skutečné povzbuzení, když znovu bodujeme, znovu se soustředíme a tlačíme se dopředu.
VISA CASH APP RB
Isack Hadjar, 10. místo:
Jsem samozřejmě velmi šťastný, protože si myslím, že jsem dnes dosáhl maxima. Opravdu jsem si to užil; vůz byl rychlý a strategie našeho týmu dobře provedená, doplněná silným tempem po celou Grand Prix. Před závodem jsem si myslel, že uvíznu ve vláčku DRS, ale místo toho jsem ve volném vzduchu využil potenciál tvrdých pneumatik. Celkově to byl zábavný závod, protože jsem měl pocit, jako bych jel jedno kvalifikační kolo za druhým, bez degradace pneumatik. Po frustrující kvalifikaci a startu z boxové uličky si myslím, že si tento bod jako tým opravdu zasloužíme. Těším se, že se za dva týdny vrátím k závodění.
Liam Lawson, 14. místo:
Těžký závod, když startuji zezadu. Zkusili jsme něco jiného ve strategii a zariskovali, ale bohužel se to nevyplatilo. Byl jsem blízko, ale přede mnou vyjelo několik vozů na čerstvých pneumatikách a já se za nimi zasekl, což bylo opravdu frustrující. Kdybych se dostal před tento balík, mohl to být mnohem snazší závod. Vůz byl rychlý, takže je zklamáním, že odjíždím bez bodů. Co se mě týče, nevyužil jsem víkend na maximum. To znamená, že to není tak špatné, jak to vypadá, a v Baku se vše budu snažit zvrátit.
Alan Permane, šéf týmu
Je to druhý závod v řadě, kdy trochu nenalézám slova. Od Isacka to byl bezchybný závod a neuvěřitelná jízda; startoval z boxové uličky a skončil na bodech. S jeho startovní pozicí jsme věděli, že závod bude o omezení škod a přesně to se stalo. Opačná strategie spolu s jeho silným tempem fungovala velmi dobře a umožnila mu získat poslední bod závodu. Co se týče Liama, ten samozřejmě také startoval ze zadní části roštu; u něj jsme zkoušeli konvenční strategii s brzkou zastávkou v boxech, ale navzdory tomu, že se nám podařilo pár vozů předjet, záměr nevyšel.
Z poslední evropské etapy odjíždíme v silné pozici, s dalším bodem v kapse. Těšíme se na další závod v Baku, což je další nastavení s nízkým přítlakem, kde jsem si velmi jistý, že vůz bude opět konkurenceschopný.
HAAS
Oliver Bearman, 12. místo:
Upřímně řečeno, výsledek je opravdu smutný, protože auto se chovalo skvěle. Musel jsem opravdu bojovat, protože na rovinkách jsem byl pomalý, ale nebýt incidentu s Carlosem Sainzem, myslím, že
jsem mohl bojovat o body – je to tedy velká škoda.
Esteban Ocon, 15. místo:
Snažili jsme se jako tým udělat něco jiného. Pneumatiky se každým kolem zlepšovaly, takže nemělo smysl udělat zastávku a všechno ztratit, proto jsem zůstal na trati dlouho. Bohužel jsem včera neměl nejlepší kvalifikaci a to mě posunulo více dozadu. Z tohoto víkendu jsme se poučili a vrátíme se silnější.
Ayao Komatsu, šéf týmu
Je škoda, že jsme nezískali body, protože jsme věděli, že proti nám stojí Monza jako taková, ale když to vezmeme v úvahu, myslím, že jsme dnes bojovali dobře a tým dobře spolupracoval. Nebudu se zabývat tresty – přijímáme je a jdeme dál – ať už vyhrajeme nebo prohrajeme, děláme to společně. Pozitivní je, že i když víme, že Monza je jedním z našich nejslabších okruhů, stále jsme tvrdě bojovali a jsem spokojený s tím, jak jsme fungovali jako tým.
ALPINE
Pierre Gasly, 16. místo:
Před závodem jsme se rozhodli pro novou pohonnou jednotku, což znamenalo start z boxové uličky. Od té chvíle jsem věděl, že to bude těžké, zejména na trati, která našemu vozu tak nevyhovuje. Snažil jsem se zůstat na tvrdých pneumatikách co nejdéle v nadějí, že budeme těžit z pozdního safety caru nebo červené vlajky. Jenže všichni se vyvarovali nějakých havárií, takže jsem z žádných incidentů neměl prospěch. V tuto chvíli, s vozem, který máme, vypadá zisk bodů jako velmi obtížný. Tým pracuje opravdu tvrdě, mezi všemi je velmi dobrá soudržnost, a to i v tuto nesnadnou chvíli. Budeme se toho držet, snažit se ze všech sil, brát každý závod tak, jak přichází, a uvidíme, co můžeme udělat pokaždé, když budeme na trati.
Franco Colapinto, 17. místo:
Dnešek byl ošidný, i když jsme věděli, že odpoledne na trati pro nás obtížné těžko bude jiné. Chyběla nám rychlost; snažili jsme se dosáhnout nějakého pokroku, což způsobilo, že závod byl docela dlouhý a bez větších akcí. Snažil jsem se, jak nejlépe jsem mohl, držel se konvenční strategie, ale nakonec to nikam nevedlo. Přeskupíme se a pochopíme, co můžeme příště udělat lépe. Mé cíle zůstávají stejné: pokračovat v budování zkušeností získaných v minulých závodech a hledat způsoby, jak se s naším vozem posunout a udělat maximum. Budeme mít asi týden na to, abychom se připravili na další závod v Baku. Budu s týmem v Enstone a doufám, že budu pokračovat v krocích vpřed.
Flavio Briatore, výkonný poradce
Dnes nebyl nejlepším dnem, stejně jako konečný výsledek na trati, o které jsme věděli, že nehraje do karet silným stránkám našeho balíku, jaký máme k dispozici pro zbývající závody. Plně se soustředíme na vývoj vozu pro rok 2026. Jako závodníci víme, že víkendy, jako je tento, budou obtížné, ale s prací, která probíhá v zákulisí, jsme si jisti, že tým čekají lepší časy.
ASTON MARTIN
Lance Stroll, 18. místo:
V Monze byl pro nás výdy těžký závod. Podařilo se mi získat několik pozic díky naší strategii tvrdých pneumatik a v prvním stintu jsem zůstal na trati až do konce. Bohužel jsem měl během zastávky v boxech na konci závodu nějaké problémy se spolehlivostí a skončil poslední. Doufali jsme ve safety car, který by nám ve správný čas mohl pomoci skončit téměř jistě na bodech, ale žádná příležitost nenastala. Nyní se díváme dopředu do Baku, kam vyrazíme za dva týdny.
Fernando Alonso, odpadl – zadní závěs:
Závod se vyvíjel dobře a bojoval jsem o body. Dobrý start a povedená zastávka v boxech, ale pak jsem musel odstoupit kvůli poruše zavěšení. Celý víkend jsem používal obrubníky stejně, takže si myslím, že odstoupení je prostě smůla. Ztráta bodů pro šampionát je škoda, protože do té doby jsem měl dobrý víkend. V poslední době jsme byli konkurenceschopnější, takže uvidíme, jak se nám bude dařit ve zbytku sezóny.
Mike Krack, provozní ředitel
Byl to pro nás frustrující den, protože některé problémy se spolehlivostí nám bránily v boji o body. Fernando si ve svém prvním stintu vedl dobře a držel sedmou pozici. Poté byl nucen odstoupit ze svého vozu kvůli poruše zavěšení. Lance zvládl dlouhý stint na tvrdých pneumatikách; doufali jsme v safety car, Ale marně. Pak jsme měli další problém při jeho zastávce v boxech, což ho srazilo v pořadí dolů. Přeskupíme se zpět v AMRTC a budeme se snažit odrazit ode dna v Baku.
Napsat komentář