Pirelli přes potíže věří směsi C6

Škála tvrdosti pneumatik Pirelli se letos rozšířila na šest – poprvé byla C6 představena v Imole při Grand Prix Emilia-Romagna. Provázela jí některá kontroverzní a také ne zrovna příznivá hodnocení části startovního pole, nicméně italský výhradní dodavatel pneumatik je přesvědčen, že šestistupňová škála pro suché počasí je tou správnou cestou a nemíní od ní ustoupit.

Aby však nebylo vše idylické, zástupci Pirelli připustili, že u směsi C6 bude potřeba nějaké drobné úpravy učinit, především aby oproti C5 umožnila dosáhnout lepších časů na jedno kolo. „Řekl bych, že C6 odvedla předpokládané očekávání. Zejména v Kanadě jsme díky ní viděli velmi dobrou kvalifikaci. »Šestka« je C5 hodně blízká, ale odlišnost spočívá v jejím chování. Týmy se nyní snaží nový produkt pochopit. Je samozřejmé, že C5 znají podstatně lépe – dává jim větší jistotu. Oproti tomu C6 vykazuje lepší výkon. Pokud se tedy někomu podaří s C6 dosáhnout maxima, získá celkem evidentně výhodu. Ale někdy to je opravdu těžké,“ vysvětluje situaci Mario Isola, ředitel Pirelli Motorsport.

Základní myšlenka ohledně C6 se soustředila na její použití jako ryze kvalifikační pneumatiky, tedy v rámci víkendů, co nichž byla nasazena – samotná Grand Prix se pak převážně nebo výhradně odehrála na středně tvrdé a tvrdé směsi. Zavedením měkčí směsi u Pirelli předpokládali, že nasměruje týmy ke strategii dvou zastávek.

Není to takový zázrak

Zpětná vazba od pilotů však nebyla příliš příznivá – označili C6 za příliš citlivou a ti, kteří se pokusili na těchto pláštích více „tlačit na pilu“ měli posléze problémy s jejich správou. Letošní pneumatiky jsou však méně náchylné k tepelné degradaci, což týmům otevírá další strategické možnosti. Při prvním nasazení C6 se ukázalo, že nový typ působí větší problémy, než se čekalo. Několik týmu dokonce zjistilo, že novinka celkově není rychlejší než C5. Pokud správně nenačasovali vrcholný bod výkonu, většinou následoval velmi strmý pokles výkonnosti.

Další piloti si stěžovali, že vůz osazený pneumatikami C6 vykazoval velmi podivné zpětné vazby. V jistém stupni zahřátí totiž C6 velmi rychle odcházely, takže jak jsme mohli vidět při kvalifikaci na GP Kanady, týmy postupně zvolily raději žlutou směs. „V Kanadě některé týmy a piloti preferovali použití ,žluté’ C5 v kvalifikaci, protože se jim s ní jelo pohodlněji. Tím ale dochází k jistému omezení strategie pro závod. Pokud se v kvalifikaci obvykle používají pouze měkké pneu, pro závod mají týmy k dispozici dvě středně tvrdé a jednu tvrdou, případně obráceně. A tím se jim nedostává plné strategické flexibility, samozřejmě v případě, pokud v závodě hodlají použít jen středně tvrdé a tvrdé gumy,“ pokračuje Isola.

Jak dál a když zase uvidíme C6?

Novinka tedy zjevně nemá očekávaný dopad, ale to v tvrdém obchodním světě nelze jen tak přiznat. Isola tedy C6 označil za produkt, mající určitý účinek, což pro Pirelli představuje úspěch. Jedním dechem ale také přiznal, že Italové pravděpodobně ustoupí od plánu nasadit škálu C6-C4 na trati v Singapuru. „Jako vždy provedeme simulace a zjistíme, jaká volba přinese maximální počet strategií v krátkodobé deltě celkového času závodu. Nejsem si tedy jist, jestli budeme trvat na myšlence použití C6 v Singapuru, protože toto místo může být k pneumatikám poněkud agresivnější. Musíme to všechno ještě řádně prověřit. Další možností je nasazení v Las Vegas, kde bývá hodně chladno,“ odhaluje plány Isola.

Znamená to, že Pirelli musí především dosáhnout u C6 menší citlivosti – zároveň musí být jasně rychlejší než C5. Tím by si Italové splnili svůj záměr dosáhnout menších rozdílů ve strategiích jednotlivých týmů. „Chtěl bych, aby C6 byla v budoucnu jasně před C5. Teď je rozdíl nějaké dvě desetiny, ale chtěli bychom, aby to bylo nejméně půl vteřiny. Ještě agresivnější s úrovní současné degradace – cílem je pozměnit týmové strategie. V tomto směru vyvíjíme C6 pro příští rok,“ uzavírá Isola.

Share this post

Comments (1)

  • jumpman Reply

    já si nemůžu pomoct, ale pirelli pořádnou pneumatiku udělat snad ani neumí, kdyby uměli, tak za ty roky by s tím ty týmy už museli umět pracovat, ale pirelli překvapí nárůst výkonnosti monopostů každou sezonu…

    23 června, 2025 at 2:59 pm

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *