KVALIFIKACE Grand Prix Itálie 2025

Chrám rychlosti, jinak také Internazionale Autodromo di Monza, přivítal šestnáctý podnik sezóny 2025 a fanoušci si kladli otázku, jak se dokáže Lando Norris vypořádat se zklamáním z předchozího závodu. Delší dobu se zdálo, že na něm nezdar v Zandvoortu zanechal určité stigma, ale konec kvalifikace měl jinou podobu. Nejsmutnější byli asi místní tifosi, protože Ferrari přes veškerou snahu neuspělo.

V Itálii panovalo slunečné počasí, teplota 26°C, na trati bylo naměřeno až 45°C, vlhkost vzduchu se vyšphala na 37 % a vítr kolísal od 4,4 po 6,8 km/h v jižním směru. Na pneumatikách tvrdosti C5-C3 tedy vyrazili piloti do boje o pozice, přičemž v dobré paměti byl trest Lewise Hamiltona z předchozí Grand Prix – posun o pět míst na startovním roštu.

Q1 – 18 minut

Jako první vyrazilo na trať trio Antonelli, Ocon a Bearman; v úvodních pěti minutách vyjelo do boje o vteřiny 12 pilotů, McLaren a Red Bull vyčkávali. Antonelli však první rychlé kolo vypustil (1:46,679), protože Mercedes zvolil alternativní taktiku a nasadil na oba vozy středně tvrdou směs. První čas tak zajel Ocon – 1:20,055, záhy však začaly padat lepší hodnoty. Sainz jr. si hned v prvním rychlém kole vyzkoušel záludnosti zatáček Lesmo a ve „dvojce“ se ocitl všemi koly mimo trať, proto následovalo smazání jeho času. Namále měl i Verstappen, ale ten dokázal pravým předním kolem zůstat v limitu. Špatný čas naměřili také Albonovi, jenže ten se ,netrefil’ do první zatáčky a musel volit nouzový východ přes tři řady pneumatik.

Zatímco Russell školil soupeře a časem 1:19,414 na žlutých pneumatikách obsadil průběžné první místo, Antonelli se trápil a v boxu si stěžoval: „Vyvážení je OK, ale nemám přítlak.“ Zkusil ještě dvě rychlá kola, ale protože byl i nadále sedmnáctý, dostal na poslední pokus měkké pneu. K těm vyjeli jako první piloti Haasu a Ocon si stěžoval, že je na trati sám a nemůže na rovinkách využít něčího závětří. Leclerc si zase stěžoval na uvolněné pravé zrcátko. Q1 skončila debaklem pro VISA Cash App RB, protože hrdina holandského závodu Hadjar se nedokázal vypořádat s nástrahami Lesmo zatáček a na stejném místě jako Sainz jr. dostal menší smyk a přišel o důležité setiny. Na Ocona však ztrácel i tak přes desetinu. Lawson zase neprojel ideálně Lesmo 1 a toho stálo zaváhání podstatně víc.

Do Q2 nepostoupili: Hadjar, Stroll, Colapinto, Gasly, Lawson

Q2 – 15 minut

Prostřední část zahájili sólovým představením Sainz jr. s Albonem a měli pro sebe volnou trať – Sainz jr. zahájil Q2 časem 1:20,239 – Albon ve Variante Ascari pravými koly zajel do štěrku a to ho stálo minimálně vteřinu. Poté se na okruh vydali Verstappen a oba Haasy, přičemž Max bez problémů stanovil nový vedoucí čas: 1:19,140. Poté začalo Norrisovo drama: na začátku rychlého kola mu nevyšel průjezd Variante del Rettifilo, druhou zatáčku projel přes zkracovací pás, ovšem opatřený příčným koridorem se štěrkem. Tým ho okamžitě povolal do boxů ke kontrole a Lando tak přišel o drahocenný čas. Jeho kolega na Verstappena dotíral (1:19,291) a pozadu nezůstal ani Russell, tentokrát už na měkké směsi. Na opačném konci se viditelně trápil Hülkenberg a společně s ním i Ocon.

Williamsu opravdu nebylo přáno – stihli sice tři pokusy, ale při druhém Albon před Variante del Rettifilo probrzdil a tím si pokazil celé kolo. Norris musel hodně pospíchat a při prvním dokončeném rychlém kole skončil až sedmý (1:19,451), což mu vůbec nezaručovalo postup. A zatímco Verstappen jistil Q2 v boxech, Lando musel na trať ještě jednou, aby v dost chaotickém kole uhájil postup. Velmi dobře tentokrát zajel Antonelli, jenž předstihl obě Ferrari. Hamilton měl také namále, protože před druhým pokusem se ocitl na 10. místě, ale pojistil si postup druhým rychlým pokusem. Cunodovi jeho snaha o zlepšení času nevyšla, ale protože Bearman měl druhý pokus o 0,013 pomalejší než Japonec, přináležel mu Černý Petr, protože Hamilton – jak už bylo řečeno – dokázal proklouznout před Jukiho i Olivera…

Do Q3 nepostoupili: Bearman, Hülkenberg, Sainz jr., Albon, Ocon

Q3 – 12 minut

Norris, Antonelli a Piastri zahájili poslední část kvalifikace a právě Lando stanovil nejlepší čas – 1:19,433. Vzápětí se však cílovou čarou prohnal Leclerc a uvedl tifosi do varu, když se posunul do čela. Ale jen do té doby, než časoměřiči zaznamenali Verstappenův výkon: 1:18,923 bylo nejen první zdolání hranice 1:19,0, ale také hozená rukavice oběma McLarenům. Překvapivě slabý čas měl Alonso (1:19,822), tedy téměř o vteřinu horší než obhájce titulu.

Natěšení tifosi doufali, že jejich piloti ve druhých pokusech (k nimž vyjeli Leclerc a Hamilton v Cunodově závětří) zaútočí a Charles se dočká svého osmadvacátého pole-position. Jenže k jejich velkému zklamání se ani jeden vůz domácí stáje nedokázal zlepšit. Podobně se vedlo i Russellovi a došlo k menší výměně názorů, protože z komunikace bylo zřejmé, že George pro poslední pokus požadoval středně tvrdou směs, ale dostal měkkou. První matchball nasadil Piastri a šel do průběžného vedení; vzápětí u svých příbuzných vyvolal potlesk Norris, aby definitivně všem zhatil radost Verstappen – jako jediný dokázal v Q3 dvakrát prolomit hranici 79 vteřin a připsal si tak své 45. pole position.

VÝSLEDKY KVALIFIKACE NA GRAND PRIX ITÁLIE 2025

Share this post

Comments (2)

  • jumpman Reply

    sice to v trénincích vypadalo nadějněji, asi nemá cenu příliš smutnit. V monze to je do první celkem daleko a pole nemusí být úplně výhodou, navíc přemotivovaný noris by to mohl s emilem slušně rozstřelit a potom by byl závod mnohem zajímavější 🙂

    6 září, 2025 at 4:36 pm
    • jiný Honza Reply

      Nemyslím. Lando nemá nejrychlejší starty, pokud by se někdo potkal s Maxem, bude to spíš Oscar.

      6 září, 2025 at 9:36 pm

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *