GRAND PRIX Velká Británie 2025
Ti, kdož předpokládali dramatické chvíle, pokud se nad Silverstone nastěhují mraky, mohli by složit tovaryšskou zkoušku z věštění. K vidění bylo opravdu vše – radost domácího publika, kolize, nehody, kontroverze a také jeden docela obyčejný lidský příběh, že jak řekl Robert Fulgham, pokud existuje naděje, můžeme věřit.
Počasí nad britským okruhem připomínalo skutečně loterii – ještě půl hodiny před závodem poměrně vydatně pršelo, ale když se vozy postavily na startovní rošt, po dešti ani památky. Teplota se držela na 17°C, trať v té době kompletně mokrá vykazovala 21°C, vlhkost vzduchu byla pochopitelně vysoká – 89 % a vítr měl sílu 8,9 km/h jihozápadním směrem.
Ještě než se budeme věnovat vlastnímu závodu, dovolím si nastínit, jak prestižní Grand Prix Velké Británie je. Hymnu God Save the Queen zazpívala zpěvačka a skladatelka Becky Hill, v paddocku jsme mohli vidět herečky Rebeccu Fergusson, Felicity Jones a Annu Taylor-Joy, dále jejich kolegy Toma Hollanda, Toma Feltona nebo Eda Westwicka.
Situace byla tedy notně komplikovaná, zvláště ještě s přihlédnutím k faktu, že podle meteorologických předpovědí se měly mraky nad okruh za nějakých 12 – 17 kol vrátit. V každém případě celé startovní pole se obulo do zelené, tedy zvolilo intermediates a pod vedením Berndta Mayländera vyrazilo k zahřívacímu kolu. Bylo ovšem evidentní, že start proběhne z pevných pozic – jak piloti referovali, trať byla nejvíc mokrá od zatáčky Stowe po poslední Club. Přesto pětice Russell, Leclerc, Hadjar, Bortoleto a Bearman zajela na konci zahřívacího kola do boxů – Britové zvolili tvrdou, Leclerc, Hadjar a Bortoleto středně tvrdou směs.
Při startu se tak nabídla velmi dobrá pozice pro Gaslyho, protože měl před sebou prakticky volnou dráhu. Viditelnost kvůli vodní tříšti nebyla valná a na první kotakt jsme čekali jen do zatáčky Village – Hamilton se pokusil zaútočit na Norrise a lehounce o sebe škrtli. Skutečná kolize už čekala diváky o zatáčku dále: v The Loop se Cunoda pokusil podjet zevnitř Ocona, ten mírně uhnul doprava, kde byl Lawson. Liam chytil levým zadním za pravé přední kolo Estebanova Haasu – a měl po závodě. Piloti jeli v režimu Virtual safety car a někteří hlásili, že trať poměrně rychle osychá. Ale Hamilton dostal varování, že za nějakých deset kol už by se mohlo opět rozpršet. Ve 4. kole, když VSC skončil, nezvládl Bortoleto zatáčku Farm – ačkoliv skončil v kačírku, podařilo se mu vyjet, ale měl od nárazu zničený zadní spoiler. Nakonec vůz na radu z boxů vůz odstavil. Opět byl aktivován VSC a piloti už začali mít problémy s přehřívajícími se pneumatikami. Druhý VSC skončil ve chvíli, kdy vedoucí Verstappen najel na Hangar Straight.
O kolo později šel Oscar před Maxe do čela, Verstappen nebyl schopen svou pozici bránit. Začalo však opět pršet, což Russell komentoval hořkým: „Prší, skvělé!“ Tah s přechodem na slicks prostě nevyšel. Pořádně se rozpršelo, takže většina pilotů zajela ve 12. kole k výměně na druhou sadu intermediates (McLaren dokonce zvládl double pit-stop, třebaže u Norrisova vozy byly problémy s levou přední a o něco méně s pravou zadní pneumatikou, takže odjel po 5,1 vteřinách). Hamilton při průjezdu vodním příkopem v zatáčkách 16 a 17 konstatoval, že by byly vhodnější pneu do mokra. Vedení zřejmě vyhodnotilo situaci jako nebezpečnou a ve 14. kole, kdy Leclerc vyjel ze zatáčky 11 rovně a zcela minul Becketts, poslalo na trať Safety car. Je jenom otázkou, za v tu chvíli, kdy déšť skutečně sílil, nebylo rozumější závod přerušit. Leclerc svou vteřinu hrůzy okomentoval, že přes vodu na hledí vůbec nic neviděl.
Startovní pole v pořadí Piastri, Verstappen, Norris, Stroll, Hülkenberg, Gasly, Ocon, Hamilton, Russell, Alonso, Sainz jr., Albon, Cunoda, Leclerc, Antonelli, Hadjar a Bearman bylo upozorněno, že někdy kolem 17. kola by měl déšť docela ustat. Na konec tohoto okruhu se tedy oranžový Mercedes řízený Mayländerem stáhl do boxů a hned jsme byli svědky duelu Russella s Hamiltonem. George si bývalého kolegu ještě v Club podal, ale v Abbey se dostal příliš blízko Oconovi a Hamilton oba venkem v pohodě předstihl. Krátce poté, co v Brooklands Leclerc předstihl Cunodu došlo k nepříjemné havírii. Hadjar na staré cilové rovince vůbec nezaregistroval, že ve vodní tříšti před ním Antonelli mírně zpomalil: následoval náraz do zádě Mercedesu, Isack se v Copse otočil a pozadu doplachtil do rohu svodidel, do nichž narazil pravou stranou monopostu. Antonelli také hlásil poškození, šlo levý deflektor pod zadním křídlem. Ani v tomto případě nebyla vyvěšena červená vlajka, do práce opět vyrazil Mayländer. „Vůbec jsem ho neviděl. Chci říci, že se přede mnou najednou odnikud vynořil. Můj bože!“ popsal Hadjar nehodu. Jízdu za SC popsal Piastri následovně: „Ve Farm je problémem louže, i Berndovi dává pořádaně zabrat. Pro nás to je hodně nepříjemné!“
Když se SC podruhé blížil do boxů – stalo se tak na konci 21. kola (pořadí se prakticky nezměnilo), nastal jeden ze zásadních momentů – SC na Hangar Straight zhasl světla a Piastri dramaticky zpomalil. Verstappen musel po pravé straně před něj. Restart proběhl ve 22. kole a už v něm se objevila informace, že je Piastri vyšetřován za přestupek za SC. Daleko zásadnější byl fakt, že Verstappenovi restart nevyšel – v zatáčce 17 chytil hodiny a propadl se až na 9. místo. Ve 25. kole se Piastri dozvěděl, že dostal + 10 vteřin za porušení pravidel za SC, takže závod se tím obrátil naruby. Oscar sice vedl před Norrisem, ale v podstatě spadl až na třetí místo za Strolla, jenž na dvojici McLarenů ztrácel 7 vteřin. Zbytek závodu ale „oranžoví“ zvládli bez problémů – mohli si je udělat jenom sami. Zhruba deset kol před cílem většina pilotů přezula na slicks a Piastri si přitom svůj trest odpykal – v boxech stál 14,6 vteřiny a na Norrise ztrácel kolem pěti vteřin. Rozdíl se tu snížil, tu narostl, ale i vedení z boxové zídky dalo jasně najevo, že si nepřeje žádné bláznění. To vypuklo přímo na okruhu, když Norris absolvoval poslední metry, aby ho v cíli odmávl formulový herec Damson Idris (viz F1: The Movie).
Verstappen neprožil nejlepší víkend – ona chyba se mu poměrně dost vymstila, takže si tradičně začal stěžovat, že auto stojí za nic – „Jsem tak pomalý, že se neudržím ani Sainze!“ lamentoval. Nakonec asi nějaký rytmus našel, protože ve 41. kole překonal v The Loop Gaslyho, poté si opět zanadával, aby během čtyř kol vymazal sedmivteřinový náskok Strolla a v předposledním kole ho předstihl. Víc si od závodu sliboval nejspíš i Gasly a Alpine, v úvodu držel 5. příčku a dlouho se srdnatě bránil v dalších fázích Hamiltonovi a právě Verstappenovi. Nakonec i on si zchladil žáhu na Strollovi v jedné z posledních příležitosti – v závěrečném kole za Hangar Straight a před Stowe. Colapinto měl startovat z boxů, ale do závodu nakonec vůbec nevyrazil.
Domácí piloti určitě nezklamali. Hamilton a Russell svedli ve 24. kole další souboj kolo na kolo a Lewis neudržel v Copse na trati svůj vůz, proto se Geroge dostal dopředu. Hamilton hned hlásil do depa, že auto se řídí naprosto šíleně. Ale i on zase našel ztracený rytmus a ve 26. kole na Hangar Straght Georgeovi předjetí oplatil. Ve 29. kole v Club Corner za sebe odsunul Gaslyho, když vedení závodu povolilo ve 35. kole DRS, ihned se dostal před Strolla – ale tím jeho postup skončil. Leclerc prožil den nočních můr. Nejenom kvůil zmíněné nešťastně zvolené zastávce a chybě v Becketts, černý den dorazil ve 44. kole, kdy vyjel z trati v zatáčce Stowe až téměř ke svodidlům a spadl až na konec startovního pole. Oliver Bearman musel litovat chyby v třetím tréninku, ale také mu příliš nepomohli Cunoda a Ocon. První ho trefil do levého zadního kola v Brooklands, Oliver se roztočil a tím minul zatáčku Luffield. Cunoda za to vyfasoval deset trestných vteřin. Podruhé ho naprosto nesmyslně v zatáčce 18 trefil Ocon. Francouz měl vůz poškozený víc, Bearmana tím poněkud handicapoval pro jeho závěrečný souboj s Russellem o poslední bodík. Geoge poněkud doplatil na příliš optimistickou výměnu na tvrdé pneumatiky v 39. kole – trať byla ještě mokrá a výsledkem byly parádní hodiny mezi Maggots a Becketts.
Zmínku věnujme Strollovi a Alonsovi. Lance využil úvodních zmatků a pochybné strategie soupeřů a dokonce se vyšplhal na třetí místo. Nakonec však – aniž by se dopustil zásadní chyby – nezvládl práci pneumatik natolik dobře, aby v samotném závěru neklesl ze čtvrtého na sedmé místo. Alonso zajel do boxů pro slicks ještě před Russellem, ale dopadl zhruba stejně. Zmátožil se až v samotném závěru, ale přesto mu v posledním kole uzmul pozici Albon.

Pokud vám v reportu chybí jedno jméno – záměrně jsem si ho nechal na samotný konec. Nico Hülkenberg ve formuli 1 absolvoval 239 závodů, ale nikdy se nepodíval na stupně vítězů. Od roku 2010, kdy v seriálu Grand Prix debutoval, získal jedno pole-position, dvě nejrychlejší kola, ale nejlépe byl třikrát čtvrtý. Po 15 letech si dal nádherný dárek, který s ním upřímně oslavil celý tým. A neměl k němu jednoduchou cestu – když se po druhém SC držel za Strollem, chvíli to vypadalo, že ztratí výjimečnou šanci, ale nakonec zabral a poté, co mohl využít DRS, předstihl ve 34. kole kanadského soupeře na Hangar Straght. Záhy se však za ním objevil Hamilton, ale Nico přes jeho dotírání udržel sedminásobného mistra světa za sebou. Když klapl i přechod na slicks (středně tvrdá) ve 43. kole a téměř desetivteřinový odstup, začal možná i on věřit. Hamilton sice polovinu dokázal snížit, ale víc nestihl. Hülkenberg zažil obrovské nadšení a kromě toho byl s velkou převahou zvolen za pilota dne – nezapomeňme, že startoval z předposlední pozice! Těžko hledat někoho, kdo by mu jeho triumf nepřál.
Nyní nás čeká první delší přestávka před hlavními prázdninami, že se opět sejdeme na okruhu ve Spa-Francorchamps. Je otázkou, zda tam nebude šaráda s počasím pokračovat, protože ardenské hvozdy umí s průběhem GP pěkně zamávat.
GRAND PRIX VELKÁ BRITÁNIE 2025

Comments (8)
D9ky za reportáž RoBertino. Za mě poměrně zajímavý závod, který totálně spláchli zase u zeleného stolu přímo do WC… Za mě piastri neudělal nic, za by měl vyfasovat podobnou pentli, emil byl dostatečně daleko, ale nejspíš čuměl jinam než na trať a evidentně se v anglii hodil anglický vítěz.
Plakat nad ferrari snad už ani nemá cenu, když už jim to konečně jede, tak zase vymyslí „strategii“…
Budu maličko oponovat, co se strategie týče – nebylo to jenom Ferrari, do boxů jel i Russell a Hadjar; spíš mě překvapuje, že se neřídili předpovědí – nebo si mysleli, že do té doby si naženou náskok??? U Emila je jedna zajímavá věc – pohled do kokpitu chvíli před oním incidentem naznačil, že vůbec nedržel volant a nějak gestikuloval, to by chtělo vysvětlení. Stejně jako přesný důvod penalizace. Existují ony delta časy a podle nich se zjistí, jestli pilot skutečně nezpomalil tak, že ohrozil piloty za ním. Uvidíme, myslím, že tohle se bude dál vyvíjet a v týmu – což bylo vidět i ze vzájemné gratulace po závodě – je zase dusno.
tak já četl, že zaznamenali tlak na brzdový pedál a proto dostal pentli… Za mě russell udělal nebezpečnější manévr, a je to bez pentle, piastri viděl že zhasl safety car a proto nechával sjet pole a zpomalil a dostal pentli protože emil nečuměl na cestu… no asi by mě to překvapovat nemělo…
Oficiální vysvětlení je v dalším článku.
Gratulace byly velmi chladné a řekl bych, čistě formální.
Za mě je největší událostí GP Anglie Hulkova bedna. Ano, událo se toho spousta, kontroverzní věci, ale pro mě je Hulk nade vším 👍.
Eslivá to nebude tím, Tome, že si pro ni dojel bez kontroverzí a tak nějak přirozeně závodně. Jak jsem napsal v Paddocku, jsem upřímně a mile překvapen, kolik lidí mu to přeje.
Tak jsem skouknul letošní Silverstone ze záznamu. Co k tomu napsat? Piastriho penalizace je pro mně hóóódně za hranou (i když vezmu v úvahu všechna vysvětlení komisařů ). Konzistentnost rozhodování tady opět dostává pěkně na prdel (omlouvám se , ale nejde to napsat slušně). Podle mě, když SC opustí trať, tak na tu chvíli části tratě mezi vjezdem do boxů a startovací čárou, přebírá jeho „funkci“ vedoucí pilot. A je na něm, jak provede restart. Každopádně ho nikdo nesmí předjet (stejně, jako nikdo nesmí předjet SC). A kolikrát už v minulosti stejně intenzivně zabrzdili jiní piloti v této fázi (Vettel, Hamilton, Alonso, Raikkonen a spousty dalších) a neřešilo se to. Bohužel zdá se, že Verstappenovci mají dlouhé prsty a ředitelství závodů jim jde na ruku. Bude mě hodně zajímat, jaké bude rozhodnutí ředitelů, až to samé předvede Max (coby vedoucí pilot při restartu) a někdo ho předjede a třeba po odstartování se dostane před Verstappena? Bude se penalizovat, nebo nebude? Russell penalizován nebyl, Piastri byl a v obou případech Verstappen (viník) penalizován nebyl. FIA a její komisaři v tom opět dělají pěkný bordel a tady se dohadujeme, kdo může za to, že Norrisovi spadlo vítězství do klína. Udejte mi prosím důvod, proč by měl tým McLaren napravovat pomocí týmové režie zbabrané a nekonzistentní rozhodování komisařů? Maďearsko 2024 se některým nelíbilo, ale tam šlo o zbabranou zastávkovou strategii samotným týmem McLaren. Tak to také tým McLaren řešil. A teď bychom chtěli opět po McLarenu, aby řešil pomocí TR události v závodě s kterými ale nemají nic společného? Pro McLaren to dopadlo jak nejlépe to dopadnout mohlo-double. Tak co pro Boha chlapci od Ferrari řešíte?
Několik mých postřehů závěrem. Verstappen ukázal jak je silným pilotem. Začíná se točit jak Vettel svého času. Ale nejspíše to bylo nastavením auta, kdy u RedBullu vše vsadili na suchou kvaldu, no a v dešti to bylo neovladatelné auto i pro Maxe.
Leclerc doplatil na riskantní strategii týmu a méně zdatné piloty, kvůli kterým se jezdilo pořád pod VSC.
Mercedesy jsou rychlí jen za specifických podmínek.
Stroll byl úpravým opakem Leclerca. Ten naopak vytěžil ze zastávkové strategie týmu maximum a možná i něco víc.
A na závěr Hulkenberg. Startovat z posledního místa a dojet si pro bronz, je super výkon. Podle mě se tímto řadí k velikánům typu Schumacher, Raikkonen, Alonso. Ale jemu se to povedlo se Sauberem, což je v mých očích ještě o level výš.