GP Holandsko 2025 – Závod plný kontroverzí
Fanoušci F1 vyhlíželi další dějství duelu Norris-Piastri (co si budeme nalhávat, ostatní muži startovního pole představují už jen pouhou stafáž), ale věci nabraly poněkud jiný směr. Dočkali jsme se všeho – kolizí, změny počasí, penalizací i nečekaných výsledků. Především ale poznání, že ani McLaren není nadpozemský a může mít potíže.
Ještě než vůbec začala holandská anabáze, mohl Flavio Briatore potvrdit, že nový generální ředitel skupiny Renault François Provost (nahradil Lucu de Mea) nadále bude podporovat setrvání stáje Alpine v F1 a další program. Paddockem se totiž nesly zvěsti, že by výměna na tomto postu mohla znamenat změnu v kursu závodní politiky. Pak už se vše soustředilo na závodní neděli, od níž mnozí očekávali déšť a predikce ho na 50 – 60 % potvrzovala. Ovšem nikdo nevěděl, o jaké síle a přesně kdy. Teplota byla stejná jako při kvalifikaci (20°C), ale trať měla pouhých 28°C, vlhkost vzduchu byla nadále stabilní (66 %) a vítr vanul severojižním směrem o síle 10 km/h. Piloti měli připraveny pneumatiky škály C4-C2 a většina pilotů volila na začátek středně tvrdou směs – pouze oba piloti Red Bullu, Colapinto a Hülkenberg sáhli po měkké, zatímco Haas začal na tvrdé směsi. Když jsme u americké stáje – využila slabé kvalifikace Bearmana a vyměnila na jeho voze nějaké komponenty, takže Oliver startoval z boxů
Start vyšel bravurně Verstappenovi, dostal se před Norrise a v první zatáčce si troufal i na Piastriho, ale při nájezdu do klopené „trojky“ po vnitřní straně musel korigovat dva smyky a zůstal druhý. Dlouho si však stříbrné pozice neužil, Norris se záhy dostal na distanc a v 9. kole v nájezdu do první zatáčky Maxe čistě po vnější straně zdolal. Piastri se mu však vzdálil na 4 vteřiny a i když Lando jednu dokázal stáhnout rozdíl se pak stabilizoval. Avizovaný deštík na 7. kolo dorazil asi o čtvrt hodiny později, ale šlo spíš o mrholení, takže nikdo o intermediates neuvažoval.
Závody ovlivnily výjezdy safety caru. První způsobil ve 23. kole havárií v T3 Hamilton, jenž nezvládl průjezd, dostal se na kluzkou venkovní plochu a skončil s uraženým pravým předním kolem o bariéru. Toho využily prakticky dvě třetiny startovního pole k výměně pneumatik – McLaren zvládl dvojí pit-stop. Po restartu v pořadí Piastri, Norris, Verstappen, Hadjar, Russell, Leclerc, Lawson, Sainz jr., Ocon, Albon, Antonelli, Stroll, Bearman, Alonso, Cunoda, Gasly, Colapinto, Bortoleto a Hülkenberg (27. kolo) dvojice McLarenů opět odjela, ale Piastri nedovolil Norrisovi jakékoli ohrožení své pozice.

Podruhé se startovní pole dostalo opět do sevřené formace v 52. kole. Antonelli v opět v T3 zaútočil na Leclerca vnitřkem a z boku torpédoval druhé Ferrari. Monačan skončil s uraženou přídí a oběma prázdnými zadními pneumatikami na trati, pachatel kolize (dostal za ní + 10 vteřin penalizace) dojel do boxů s prázdnou pravou pneumatikou a pochroumaným spoilerem, navíc k mechanikům příliš spěchal, takže vzápětí dostal ještě pět vteřin navíc. Opět většina pilotů zastavila podruhé – McLaren opět double a startovní pole se znovu řádně promíchalo.
Zásadní moment nastal v 65. kole. Při nájezdu do něj hlásil Norris: „Mám v kokpitu kouř, něco takového cítím. To je divné,“ a v zápětí se za jeho vozidlem objevil prapor dýmu. Únik oleje jeho jízdu zastavil, potřetí na trať putovat safety car a Piastri tak ztratil největšího soupeře. Je pravda, že se mu Norris po celou dobu závodu nepřiblížil na dosah DRS, Oscar dokázal bez potíží hlídat svůj náskok. Verstappen sice měl měkké oproti tvrdým po poslední tři kola, kdy se SC stáhl z trati, ale hned od počátku bylo evidentní, že na McLaren nemá. Navíc si v 62. kole, tedy krátce před posledním výjezdem SC stěžoval, že „… řízení je totálně v *****!“

Fantastický závod zajel Isack Hadjar. Nejenže dokázal ubránit svou pozici proti Leclercovi, vydělal na prvním SC výměnou zdarma a poté za svými zády dokázal udržet i Russella. Je pravda, že George nepůsobil příliš bojovným dojmem a dost možná se na něm podílela i situace z 32. kola, kdy na něj před zatáčkou 11 zaútočil venkem Leclerc a v následné zatáčce kolo mezi koly prošel dopředu. „Nenechal mi vůbec žádné místo. Nějak se s tím nemohl smířit,“ komentoval akci Leclerc, zatímco Russell do vysílačky žaloval: „Určitě byl všemi koly mimo trať,“ což by potvrzovalo, že pilot Mercedesu vytlačil kolegu za okraj. Incident byl vyšetřován a komisaři se k němu měli vyjádřit po závodě, ale odpadnutím Leclerca by mohl být potrestán pouze Russell. George pak ještě kritizoval Hadjara za přesouvání po trati během brzdění, ale spíš šlo o projev frustrace, že si s ním neumí poradit. Věc došla tak daleko, že boxová zídka ve 41. kole nařídila mezi Russellem a Antonellim výměnu pozic. Ital skutečně Leclerca dotáhl – oba před výše zmíněnou kolizí měnili pneumatiky a Leclerc to stihl těsně před Kimim, aby ho nováček po třech zatáčkách sestřelil. „Myslím, že to nebylo nutné. Chci říci, že vůbec netuším, co se stalo, pneumatiky jsem měl v pořádku,“ zněl překvapený Leclercův hlas. Jak Jolyon Palmer a David Coulthard na komentátorském stanovišti potvrdili, že Leclerc jel v ideální stopě a nenesl žádnou vinu. Antonelli si tak po Verstappenovi připsal další skalp.

Zažili jsme ještě jeden virtuální SC, protože na cílové rovince se povaloval kus nějaké trosky, ale trval necelé kolo – když projelo startovní pole, statečná členka traťové hlídky vystartovala k trosce a za bujarého fandění publika ji odstranila.
Hodně zlé krve vyvolala také kolize dvojice Lawson – Sainz jr. po prvním restartu ve třetí zatáčce. Španěl si z incidentu odnesl poškozené přední křídlo a pravou přední pneumatiku, Lawson pak levou zadní. Oba dojeli do boxů a pokračovali v závodě, ale Sainz jr. doslova běsnil: „To je ale blbec. Můj bože, pořád ten samý člověk.“ A to ještě netušil, že dostane deset vteřin penalizace – když mu to tým sdělil, byl vysloveně rozzuřený: „Carlosi, padla desetivteřinová penalizace. Nám. Při zastávce ji odpykáš – Co? Dostal jsem penalizaci?! Já?! – Ano, ty. – Děláte si srandu? Určitě si děláte srandu. Tím myslím, že nic stupidnějšího v životě jsem neslyšel.“ A vztek ho nepustil ani o pár kol později: „Myslím, že je nezbytné zajít po závodě za komisaři. Chci si s nimi promluvit.“
Výjezdy safety carů hodně promíchaly pořadí, na což jednoznačně doplatil Pierre Gasly, který krátce před druhým zajel podruhé do boxů a na tvrdých pneumatikách se během posledních tří kol propadl z osmé na šestnáctou pozici. Naopak na ní vydělal jednoznačně Bearman – startoval z boxové uličky a připsal si – stejně jako Hadjar – své nejlepší umístění v kariéře. To samé lze říci o Strollovi. Alonso se trápil ve vláčku a žádal boxy, aby něco podniky, takže ho ve 41. kole stáhl Mike Krack do boxů – aby po výměně a několika kolech dojel Španěl opět onu skupinu a zase se přes ní musel probíjet.
Docela poslední neznámou zůstává incident mezi Cunodou a Gaslym v 71. kole, jenž byl zaznamenán, ale nebylo sděleno, co bude následovat. Na čelních pozicích se ale nic neměnilo, je jen otázkou, zda si Japonec nepřipíše ještě nějaký trest. Tím by se dopředu posunul Colapinto, jenž během posledního výjezdu SC zajel pro měkké pneu a po restartu se posunul z 15. na 11. příčku.
Piastri má nyní pohodlný náskok a Norris začíná pociťovat intenzivnější tlak. Situace v Holandsku pro něj musela být krajně nemilá, když dominoval všem tréninkům a poté v obou důležitých bodech Grand Prix selhal – za únik oleje samozřejmě nemohl, ale po celý závod vlastně Piastriho nedokázal výrazněji ohrozit.
KLASIFIKACE GRAND PRIX HOLANDSKA 2025

Comments (10)
Díky za komentář, nestíhal jsem. Jen nevím, co myslíš tím Landovým selháním, vždyť vypadl pro závadu.
Zdravím, Honzo,
myšleno to bylo všeobecně – nepovedlo se mu zajet pole-position, byť ten odstup byl minimální, a v závodě opravdu po celou dobu tahal za kratší konec. Ta závada – nevím proč jsem si vzpomněl na rok 2016 a Hamiltona…
Taky mi není jasné jak Norris selhal? 6e by měl s sebou vozit kanystr s olejem a dolévat během závodění?
Jinak mám odlišný názor na předjížděcí manévr Leclerca na Russella. Leclerca evidentně Russella předjel mimo trať. Čili měl vrátit pozici, nebo dostat pět sec penalizaci. Na tu zatáčku neměl dle výkladu pravidel žàdné právo. Předjížděl vnějším obloukem, čili musel by být na apexu před Russellem, což ani náhodou nebyl. A opět se potvrdilo to, co roky tvrdím. Že komisaři jinak posuzují piloty předních týmů a jinak zbytku pole. Tady v Holandsku se to ukázalo v plné nahotě. Leclerca s Russellem chtěli řešilt po závodě, aby mohli manévrovat s výsledky, zatímco Santé osolili za mnohem menší incident deseti vteřinami hned.
A ještě jeden postřeh pro jimpmana. Pokud jsem dobře slyšel, tak Norris žádnou alternativní strategii od týmu nedostal. Rovnou mu řekli, že bude muset Oscara předjet na trati. Navíc na obou pitstopech prodělal. Tak kde je to protlačování Landa? Naopak nechávají je bojovat mezi sebou a pokud to někdo z nich nepřehání, vidíme férový souboj o titul. Žádné hlášky typu: „zpomal, nebo se ti podíváme na smlouvu“, či “ Fernando je rychlejší, potvrď, že jsi rozuměl“.😆
U Russella s Leclercem si tak docela jistý nejsem. Samozřejmě Charles chtěl dopředu, ale pořád to udělal rozumněji než trdlo Antonelli. Co se týče všechna čtyři kola venku, já bych si nebyl tak docela jistý, jestli i pravé zadní bylo celou dobu mimo čáru. Pohled shora, pokud bude, odhalí vše. U Sainze taky nevím – jestli má Lawson servanou levou zadní a Carlos pomlácený spoiler a pravou přední, tak bude těžko obhajovat, že byl v zatáčce před ním.
Připouštím, a nejsem sám, komu přijde divné, že incident, který se stal zhruba v třetině závodu, chtějí komisaři řešit až po skončení. To je naprostý nesmysl. A co se týče dvojice Piastri – Norris? Nevypadali by u McLarenu tak trochu jako blbci, když celý rok vytrubují do světa, jak si to piloti rozdají a najednou by na pětníku otočili? Norris měl smůlu v podobě 0,012 vteřiny a bez ohledu na olej (už jsem tu pasáž upravil, protože myšlena byla tak, že opravdu neměl šanci Piastriho ohrozit) se skutečně nepřiblížil ani na dosah DRS. U pit-stopů neměl na vybranou, protože oba udělali orange jako double-pit-stopy pod SC, tam se alternovat nedalo. Takže v podstatě jako u Mercedesu, tak taky nebylo nic ve stylu „smlouva“ či „Fernando“. Do jisté míry si můžou podobný přístup dovolit, když jim nikdo nešlape na přezky. Pokud by měli za zadelí třeba Maxe, kdoví, jak by to vypadalo. A že by nebyly hlášky? Odine, Odine, ani ne rok zpátky…
No, evidentně není jediný důkaz o tom, že Leclerc předjížděl mimo trať. Sám jsem taky viděl, že jel víceméně furt po čáře a nějak logicky ani víc v trati být nemohl. I když jel většinou vozu po gravelu, kolidovali.
Oba se shodli na tom, že to byl závodní incident, takže jsi opět jediný, který to vidí „správně“.
A jak psal Robert, mají tak brutální náskok, že není třeba žádné týmové režie, jako dělali v loňském roce. Srovnání se Schumacherem nebo Vettelem tedy opat kulhá na obě nohy.
No bylo jasně vidět, že piloti McLarenu spolu mohou bojovat o vítězství a též o titul. A to je gro mých komentářů. Na rozdíl od dob dominance Ferrari, nebo RedBullu. . U Mercedesu to také měli dovolené, jinak by Rosberg titul nemohl získat..
A ano tentokrát Lando tahal za kratší konec provazu. I když jen o minimální kousek. Tím mám na mysli kvalifikaci. V závodě si už Oscar pozici hlídal, stejně jako minule Lando.
Mně je zkrátka sympatický přístup stáje, která nechæ své piloty o titul bojovat , když má PK prakticky v kapse. A je jasně vidět, že ty rozdíly mezi oběma jsou minimální. Když to nekazí hrami na jedničku a dvojku. A stejné by to bylo i u Ferrari za dob Schumachera, nebo u RedBullu za dob Vettela, či teď Verstappena.. Nemyslete si, že ten rozdíl jejich dvojek byl tak propastný jak ukazovaly výsledky. Protože ty výsledky bylY zkreslený právě protěžováním preferovaných pilotů.
Co se týče incidentů, tak Antonelli je jasný,ale já mám hlavně na mysli to, že Leclerca nechtěli řešit, na rozdíl od Sainze a Antonelliho. A podobné souboje v minulosti předváděl Max a také mu to procházelo, zarímco jiný nikoliv
Já s Tebou, Oldo, v podstatě souhlasím, jen si dovolím oponovat v tom, že těch let, kdy Schumi a Baryk měli vysloveně tak dominantní auto, že by mohli bojovat jen mezi sebou zase tolik nebylo. Jestli jeden ročník, snad dva, ale víc určitě ne. A „Fernando is faster than you“ byl klasický duel s jinou stájí a tam bych to i pochopil, že lépe postavený pilot by měl mít jistou výhodu. Znovu podotýkám, že tohle McLaren řešit nemusí, protože je o parník vpředu a tak si podobné líbivé hrátky dovolí. Ale stejně tak tvrdím, že kdyby je někdo proháněl a dupal by jim na paty, tak by si podobné hrátky nedovolili. Vzpomeň si na rok 1986 a duel Mansell-Piquet. Také jim bylo dovoleno si to naférovku rozdat o titul a nakonec jim ho vyfoukl Prost. Až se potkáme, tak tohle téma můžeme probrat.
Ke kolizi Leclerc-Russell. Ještě jednou připomenu, že George neměl výhrady proti tomu, jak na něj Charles zaútočil, ale jen se ptal, jestli nebyl mimo trať. A za to ruku do ohně nedám. Sice u Mercedesu mluvili o poškození vozu, ale asi tak strašné to nebylo, když dojel čtvrtý a Albon byl blízko jen díky poslednímu SC. Sainz jr. ve svém prohlášení trochu ubral na agresivitě, protože těžko obhájí svůj náraz do Lawsona zezadu, což – jak jsem uvedl – dokazuje poškození obou vozů.
Měj se fajn…
No tak zrovna sezóna 2002 kdy ona hláška Barikovi zazněla a kdy musel stáhnout ocas a pokorně se zařadit za preferovaného Schumachera, byla jednou z těch, kdy si to mohli oba piloti Ferrari rozdávat. Protože byli o parník před ostatními, jako letos McLaren.
A v tom já vidím naprostý rozdíl vnímání přístupu Ferrari a třeba McLarenu. Proto jsem ve sporech s fans Ferrari, RedBullu, respektive Schumiho, Vettela, Verstappena….
Vy jste přesvědčeni o výjmečnosti těchto pilotů. Já ne. Protože Barrichello, když byl Schumi mimo hru a on mohl jet naplno, dokázal porazit tehdejší Schumiho soupeře Hakkinena i Coultharta. Jenže Schumi mimo hru často nebýval, neb se na něho soustředil celý tým a jinak měl Barik jasně nalajnováno, jak a kde má jezdit.
Russell měl auto poškozené poměrně dost, protože od té doby jen ztrácel a dokonce byl pomalejší než Antonelli, kterého musel pustit. Tak že od Leclerca ránu dostal a jak říkám, byl předjet mimo trať v zatáčce na kterou neměl nárok. A znovu opakuji. Nejvíc mě na tom vadí, že se k tomu komisaři odmítli vyjádřit, když šlo o souboj o větší počet bodů. Zatímco k soubojům o jeden, nebo žádný bod se vyjadřují okamžitě a nekompromisně.
Prostě když srovnám kontakty a viníky, tak ti, kteří kontaktem způsolbili svým soupeřům újmu, dostali postih. Jen Leclerc ne. To není nic proti Leclercovi.
Jinými slovy. Pokud by byl posouzen Sainzův manévr, jako závodní incident, pak nemám s Leclercem žádný problém.
Naprost souhlas.
Hezký nový týden všem.
Oldo, komisaři se k incidentu Leclerc-Russell vyjádřili, je to v posledním článku na našem webu. Nastalo přesně to, co jsem psal – chybí průkazný pohled, zda byl Charles opravdu všemi koly ven. Jen se dohaduji, jestli si vše neodložili po závodě, aby to mohli důkladně prověřit, a jak vidno, ani to nestačilo. Oba týmy nakonec rozhodnutí komisařů schválili. Navíc tu dost možná (opět můj dohad) hrál nejspíš roli i fakt, že oba piloti mohli dál pokračovat, zatímco Sainz jr. rozpáral Lawsonovi pneumatiku tak, že do boxů dojel „po třech“. A Carlos byl přesvědčen, že chyba je na straně druhé – hodlal si to s komisaři vyříkat, což nepovažuji za nejrozumnější, protože by mu chyběly argumenty.
Z našich setkání víš, že se mi okaté přepouštění pozic nelíbilo a nelíbí. Ostatně i Schumacher tehdy v Rakousku dával najevo, že to nepovažuje za správné. Je tu ale tým a rozhoduje on. A víme všichni dobře, jak to dopadlo, když Schumacher musel téměř polovinu sezóny vynechat a Irvine najednou hrubě nestačil.
Na vysvětlenou – nijak Michaela neadoruju, ale nemyslím si, že by udělal sedm titulů jen podvody a nadržováním. Ano, na roku 1994 se neshodneme, ale taky si uvědom, že tehdy jel o dva závody méně a jednou ho vyhodili za něco, co opravdu ovlivnit nemohl (dřevěná deska v Belgii). Ona černá vlajka na Silverstone byla zase nadřazenost Briatoreho, kdyby se na to vykašlali, tak dle mého názoru měl Michael titul v kapse už v Japonsku a žádná Austrálie by se nekonala. Ale to je opět kdyby…