GP Holandsko 2025 – Závod plný kontroverzí

Fanoušci F1 vyhlíželi další dějství duelu Norris-Piastri (co si budeme nalhávat, ostatní muži startovního pole představují už jen pouhou stafáž), ale věci nabraly poněkud jiný směr. Dočkali jsme se všeho – kolizí, změny počasí, penalizací i nečekaných výsledků. Především ale poznání, že ani McLaren není nadpozemský a může mít potíže.

Ještě než vůbec začala holandská anabáze, mohl Flavio Briatore potvrdit, že nový generální ředitel skupiny Renault François Provost (nahradil Lucu de Mea) nadále bude podporovat setrvání stáje Alpine v F1 a další program. Paddockem se totiž nesly zvěsti, že by výměna na tomto postu mohla znamenat změnu v kursu závodní politiky. Pak už se vše soustředilo na závodní neděli, od níž mnozí očekávali déšť a predikce ho na 50 – 60 % potvrzovala. Ovšem nikdo nevěděl, o jaké síle a přesně kdy. Teplota byla stejná jako při kvalifikaci (20°C), ale trať měla pouhých 28°C, vlhkost vzduchu byla nadále stabilní (66 %) a vítr vanul severojižním směrem o síle 10 km/h. Piloti měli připraveny pneumatiky škály C4-C2 a většina pilotů volila na začátek středně tvrdou směs – pouze oba piloti Red Bullu, Colapinto a Hülkenberg sáhli po měkké, zatímco Haas začal na tvrdé směsi. Když jsme u americké stáje – využila slabé kvalifikace Bearmana a vyměnila na jeho voze nějaké komponenty, takže Oliver startoval z boxů

Start vyšel bravurně Verstappenovi, dostal se před Norrise a v první zatáčce si troufal i na Piastriho, ale při nájezdu do klopené „trojky“ po vnitřní straně musel korigovat dva smyky a zůstal druhý. Dlouho si však stříbrné pozice neužil, Norris se záhy dostal na distanc a v 9. kole v nájezdu do první zatáčky Maxe čistě po vnější straně zdolal. Piastri se mu však vzdálil na 4 vteřiny a i když Lando jednu dokázal stáhnout rozdíl se pak stabilizoval. Avizovaný deštík na 7. kolo dorazil asi o čtvrt hodiny později, ale šlo spíš o mrholení, takže nikdo o intermediates neuvažoval.

Závody ovlivnily výjezdy safety caru. První způsobil ve 23. kole havárií v T3 Hamilton, jenž nezvládl průjezd, dostal se na kluzkou venkovní plochu a skončil s uraženým pravým předním kolem o bariéru. Toho využily prakticky dvě třetiny startovního pole k výměně pneumatik – McLaren zvládl dvojí pit-stop. Po restartu v pořadí Piastri, Norris, Verstappen, Hadjar, Russell, Leclerc, Lawson, Sainz jr., Ocon, Albon, Antonelli, Stroll, Bearman, Alonso, Cunoda, Gasly, Colapinto, Bortoleto a Hülkenberg (27. kolo) dvojice McLarenů opět odjela, ale Piastri nedovolil Norrisovi jakékoli ohrožení své pozice.

První oběť závodu – Lewis Hamilton v zatáčce 3

Podruhé se startovní pole dostalo opět do sevřené formace v 52. kole. Antonelli v opět v T3 zaútočil na Leclerca vnitřkem a z boku torpédoval druhé Ferrari. Monačan skončil s uraženou přídí a oběma prázdnými zadními pneumatikami na trati, pachatel kolize (dostal za ní + 10 vteřin penalizace) dojel do boxů s prázdnou pravou pneumatikou a pochroumaným spoilerem, navíc k mechanikům příliš spěchal, takže vzápětí dostal ještě pět vteřin navíc. Opět většina pilotů zastavila podruhé – McLaren opět double a startovní pole se znovu řádně promíchalo.

Zásadní moment nastal v 65. kole. Při nájezdu do něj hlásil Norris: „Mám v kokpitu kouř, něco takového cítím. To je divné,“ a v zápětí se za jeho vozidlem objevil prapor dýmu. Únik oleje jeho jízdu zastavil, potřetí na trať putovat safety car a Piastri tak ztratil největšího soupeře. Je pravda, že se mu Norris po celou dobu závodu nepřiblížil na dosah DRS, Oscar dokázal bez potíží hlídat svůj náskok. Verstappen sice měl měkké oproti tvrdým po poslední tři kola, kdy se SC stáhl z trati, ale hned od počátku bylo evidentní, že na McLaren nemá. Navíc si v 62. kole, tedy krátce před posledním výjezdem SC stěžoval, že „… řízení je totálně v *****!“

Norris jen smutně obhlíží škodu, za chvíli usedne s hlavou v dlaní za svodidly

Fantastický závod zajel Isack Hadjar. Nejenže dokázal ubránit svou pozici proti Leclercovi, vydělal na prvním SC výměnou zdarma a poté za svými zády dokázal udržet i Russella. Je pravda, že George nepůsobil příliš bojovným dojmem a dost možná se na něm podílela i situace z 32. kola, kdy na něj před zatáčkou 11 zaútočil venkem Leclerc a v následné zatáčce kolo mezi koly prošel dopředu. „Nenechal mi vůbec žádné místo. Nějak se s tím nemohl smířit,“ komentoval akci Leclerc, zatímco Russell do vysílačky žaloval: „Určitě byl všemi koly mimo trať,“ což by potvrzovalo, že pilot Mercedesu vytlačil kolegu za okraj. Incident byl vyšetřován a komisaři se k němu měli vyjádřit po závodě, ale odpadnutím Leclerca by mohl být potrestán pouze Russell. George pak ještě kritizoval Hadjara za přesouvání po trati během brzdění, ale spíš šlo o projev frustrace, že si s ním neumí poradit. Věc došla tak daleko, že boxová zídka ve 41. kole nařídila mezi Russellem a Antonellim výměnu pozic. Ital skutečně Leclerca dotáhl – oba před výše zmíněnou kolizí měnili pneumatiky a Leclerc to stihl těsně před Kimim, aby ho nováček po třech zatáčkách sestřelil. „Myslím, že to nebylo nutné. Chci říci, že vůbec netuším, co se stalo, pneumatiky jsem měl v pořádku,“ zněl překvapený Leclercův hlas. Jak Jolyon Palmer a David Coulthard na komentátorském stanovišti potvrdili, že Leclerc jel v ideální stopě a nenesl žádnou vinu. Antonelli si tak po Verstappenovi připsal další skalp.

Osud Ferrari v Zandvoortu je zpečetěn – kolize Leclerc – Antonelli po výjezdu Charlese z boxů

Zažili jsme ještě jeden virtuální SC, protože na cílové rovince se povaloval kus nějaké trosky, ale trval necelé kolo – když projelo startovní pole, statečná členka traťové hlídky vystartovala k trosce a za bujarého fandění publika ji odstranila.

Hodně zlé krve vyvolala také kolize dvojice Lawson – Sainz jr. po prvním restartu ve třetí zatáčce. Španěl si z incidentu odnesl poškozené přední křídlo a pravou přední pneumatiku, Lawson pak levou zadní. Oba dojeli do boxů a pokračovali v závodě, ale Sainz jr. doslova běsnil: „To je ale blbec. Můj bože, pořád ten samý člověk.“ A to ještě netušil, že dostane deset vteřin penalizace – když mu to tým sdělil, byl vysloveně rozzuřený: „Carlosi, padla desetivteřinová penalizace. Nám. Při zastávce ji odpykáš – Co? Dostal jsem penalizaci?! Já?! – Ano, ty. – Děláte si srandu? Určitě si děláte srandu. Tím myslím, že nic stupidnějšího v životě jsem neslyšel.“ A vztek ho nepustil ani o pár kol později: „Myslím, že je nezbytné zajít po závodě za komisaři. Chci si s nimi promluvit.“

Výjezdy safety carů hodně promíchaly pořadí, na což jednoznačně doplatil Pierre Gasly, který krátce před druhým zajel podruhé do boxů a na tvrdých pneumatikách se během posledních tří kol propadl z osmé na šestnáctou pozici. Naopak na ní vydělal jednoznačně Bearman – startoval z boxové uličky a připsal si – stejně jako Hadjar – své nejlepší umístění v kariéře. To samé lze říci o Strollovi. Alonso se trápil ve vláčku a žádal boxy, aby něco podniky, takže ho ve 41. kole stáhl Mike Krack do boxů – aby po výměně a několika kolech dojel Španěl opět onu skupinu a zase se přes ní musel probíjet.

Docela poslední neznámou zůstává incident mezi Cunodou a Gaslym v 71. kole, jenž byl zaznamenán, ale nebylo sděleno, co bude následovat. Na čelních pozicích se ale nic neměnilo, je jen otázkou, zda si Japonec nepřipíše ještě nějaký trest. Tím by se dopředu posunul Colapinto, jenž během posledního výjezdu SC zajel pro měkké pneu a po restartu se posunul z 15. na 11. příčku.

Piastri má nyní pohodlný náskok a Norris začíná pociťovat intenzivnější tlak. Situace v Holandsku pro něj musela být krajně nemilá, když dominoval všem tréninkům a poté v obou důležitých bodech Grand Prix selhal – za únik oleje samozřejmě nemohl, ale po celý závod vlastně Piastriho nedokázal výrazněji ohrozit.

KLASIFIKACE GRAND PRIX HOLANDSKA 2025

Share this post

Comments (18)

  • jiný Honza Reply

    Díky za komentář, nestíhal jsem. Jen nevím, co myslíš tím Landovým selháním, vždyť vypadl pro závadu.

    31 srpna, 2025 at 5:23 pm
    • RoBertino Reply

      Zdravím, Honzo,
      myšleno to bylo všeobecně – nepovedlo se mu zajet pole-position, byť ten odstup byl minimální, a v závodě opravdu po celou dobu tahal za kratší konec. Ta závada – nevím proč jsem si vzpomněl na rok 2016 a Hamiltona…

      31 srpna, 2025 at 5:54 pm
    • Odin Reply

      Taky mi není jasné jak Norris selhal? 6e by měl s sebou vozit kanystr s olejem a dolévat během závodění?
      Jinak mám odlišný názor na předjížděcí manévr Leclerca na Russella. Leclerca evidentně Russella předjel mimo trať. Čili měl vrátit pozici, nebo dostat pět sec penalizaci. Na tu zatáčku neměl dle výkladu pravidel žàdné právo. Předjížděl vnějším obloukem, čili musel by být na apexu před Russellem, což ani náhodou nebyl. A opět se potvrdilo to, co roky tvrdím. Že komisaři jinak posuzují piloty předních týmů a jinak zbytku pole. Tady v Holandsku se to ukázalo v plné nahotě. Leclerca s Russellem chtěli řešilt po závodě, aby mohli manévrovat s výsledky, zatímco Santé osolili za mnohem menší incident deseti vteřinami hned.
      A ještě jeden postřeh pro jimpmana. Pokud jsem dobře slyšel, tak Norris žádnou alternativní strategii od týmu nedostal. Rovnou mu řekli, že bude muset Oscara předjet na trati. Navíc na obou pitstopech prodělal. Tak kde je to protlačování Landa? Naopak nechávají je bojovat mezi sebou a pokud to někdo z nich nepřehání, vidíme férový souboj o titul. Žádné hlášky typu: „zpomal, nebo se ti podíváme na smlouvu“, či “ Fernando je rychlejší, potvrď, že jsi rozuměl“.😆

      31 srpna, 2025 at 6:00 pm
      • RoBertino Reply

        U Russella s Leclercem si tak docela jistý nejsem. Samozřejmě Charles chtěl dopředu, ale pořád to udělal rozumněji než trdlo Antonelli. Co se týče všechna čtyři kola venku, já bych si nebyl tak docela jistý, jestli i pravé zadní bylo celou dobu mimo čáru. Pohled shora, pokud bude, odhalí vše. U Sainze taky nevím – jestli má Lawson servanou levou zadní a Carlos pomlácený spoiler a pravou přední, tak bude těžko obhajovat, že byl v zatáčce před ním.
        Připouštím, a nejsem sám, komu přijde divné, že incident, který se stal zhruba v třetině závodu, chtějí komisaři řešit až po skončení. To je naprostý nesmysl. A co se týče dvojice Piastri – Norris? Nevypadali by u McLarenu tak trochu jako blbci, když celý rok vytrubují do světa, jak si to piloti rozdají a najednou by na pětníku otočili? Norris měl smůlu v podobě 0,012 vteřiny a bez ohledu na olej (už jsem tu pasáž upravil, protože myšlena byla tak, že opravdu neměl šanci Piastriho ohrozit) se skutečně nepřiblížil ani na dosah DRS. U pit-stopů neměl na vybranou, protože oba udělali orange jako double-pit-stopy pod SC, tam se alternovat nedalo. Takže v podstatě jako u Mercedesu, tak taky nebylo nic ve stylu „smlouva“ či „Fernando“. Do jisté míry si můžou podobný přístup dovolit, když jim nikdo nešlape na přezky. Pokud by měli za zadelí třeba Maxe, kdoví, jak by to vypadalo. A že by nebyly hlášky? Odine, Odine, ani ne rok zpátky…

        31 srpna, 2025 at 6:22 pm
      • Mike17 Reply

        No, evidentně není jediný důkaz o tom, že Leclerc předjížděl mimo trať. Sám jsem taky viděl, že jel víceméně furt po čáře a nějak logicky ani víc v trati být nemohl. I když jel většinou vozu po gravelu, kolidovali.
        Oba se shodli na tom, že to byl závodní incident, takže jsi opět jediný, který to vidí „správně“.
        A jak psal Robert, mají tak brutální náskok, že není třeba žádné týmové režie, jako dělali v loňském roce. Srovnání se Schumacherem nebo Vettelem tedy opat kulhá na obě nohy.

        1 září, 2025 at 10:17 am
        • Jumpmam Reply

          Sem četl i vyjádření že leclerka Russell vytlačil mimo trať a ještě se dozadoval jeho potrestání…

          1 září, 2025 at 1:13 pm
          • RoBertino

            Před komisaři už byl hodnější, viz samostatný článek. Pokud bychom trestali opravdu vše, tak se nebude předjíždět vůbec, protože by někdo mohl přijít s tím, že předjíždějící mu bránil v ideálním nájezdu do zatáčky a podobné nesmysly.

            1 září, 2025 at 4:59 pm
  • Odin Reply

    No bylo jasně vidět, že piloti McLarenu spolu mohou bojovat o vítězství a též o titul. A to je gro mých komentářů. Na rozdíl od dob dominance Ferrari, nebo RedBullu. . U Mercedesu to také měli dovolené, jinak by Rosberg titul nemohl získat..
    A ano tentokrát Lando tahal za kratší konec provazu. I když jen o minimální kousek. Tím mám na mysli kvalifikaci. V závodě si už Oscar pozici hlídal, stejně jako minule Lando.
    Mně je zkrátka sympatický přístup stáje, která nechæ své piloty o titul bojovat , když má PK prakticky v kapse. A je jasně vidět, že ty rozdíly mezi oběma jsou minimální. Když to nekazí hrami na jedničku a dvojku. A stejné by to bylo i u Ferrari za dob Schumachera, nebo u RedBullu za dob Vettela, či teď Verstappena.. Nemyslete si, že ten rozdíl jejich dvojek byl tak propastný jak ukazovaly výsledky. Protože ty výsledky bylY zkreslený právě protěžováním preferovaných pilotů.
    Co se týče incidentů, tak Antonelli je jasný,ale já mám hlavně na mysli to, že Leclerca nechtěli řešit, na rozdíl od Sainze a Antonelliho. A podobné souboje v minulosti předváděl Max a také mu to procházelo, zarímco jiný nikoliv

    31 srpna, 2025 at 9:24 pm
    • RoBertino Reply

      Já s Tebou, Oldo, v podstatě souhlasím, jen si dovolím oponovat v tom, že těch let, kdy Schumi a Baryk měli vysloveně tak dominantní auto, že by mohli bojovat jen mezi sebou zase tolik nebylo. Jestli jeden ročník, snad dva, ale víc určitě ne. A „Fernando is faster than you“ byl klasický duel s jinou stájí a tam bych to i pochopil, že lépe postavený pilot by měl mít jistou výhodu. Znovu podotýkám, že tohle McLaren řešit nemusí, protože je o parník vpředu a tak si podobné líbivé hrátky dovolí. Ale stejně tak tvrdím, že kdyby je někdo proháněl a dupal by jim na paty, tak by si podobné hrátky nedovolili. Vzpomeň si na rok 1986 a duel Mansell-Piquet. Také jim bylo dovoleno si to naférovku rozdat o titul a nakonec jim ho vyfoukl Prost. Až se potkáme, tak tohle téma můžeme probrat.
      Ke kolizi Leclerc-Russell. Ještě jednou připomenu, že George neměl výhrady proti tomu, jak na něj Charles zaútočil, ale jen se ptal, jestli nebyl mimo trať. A za to ruku do ohně nedám. Sice u Mercedesu mluvili o poškození vozu, ale asi tak strašné to nebylo, když dojel čtvrtý a Albon byl blízko jen díky poslednímu SC. Sainz jr. ve svém prohlášení trochu ubral na agresivitě, protože těžko obhájí svůj náraz do Lawsona zezadu, což – jak jsem uvedl – dokazuje poškození obou vozů.
      Měj se fajn…

      31 srpna, 2025 at 9:56 pm
      • Odin Reply

        No tak zrovna sezóna 2002 kdy ona hláška Barikovi zazněla a kdy musel stáhnout ocas a pokorně se zařadit za preferovaného Schumachera, byla jednou z těch, kdy si to mohli oba piloti Ferrari rozdávat. Protože byli o parník před ostatními, jako letos McLaren.
        A v tom já vidím naprostý rozdíl vnímání přístupu Ferrari a třeba McLarenu. Proto jsem ve sporech s fans Ferrari, RedBullu, respektive Schumiho, Vettela, Verstappena….
        Vy jste přesvědčeni o výjmečnosti těchto pilotů. Já ne. Protože Barrichello, když byl Schumi mimo hru a on mohl jet naplno, dokázal porazit tehdejší Schumiho soupeře Hakkinena i Coultharta. Jenže Schumi mimo hru často nebýval, neb se na něho soustředil celý tým a jinak měl Barik jasně nalajnováno, jak a kde má jezdit.
        Russell měl auto poškozené poměrně dost, protože od té doby jen ztrácel a dokonce byl pomalejší než Antonelli, kterého musel pustit. Tak že od Leclerca ránu dostal a jak říkám, byl předjet mimo trať v zatáčce na kterou neměl nárok. A znovu opakuji. Nejvíc mě na tom vadí, že se k tomu komisaři odmítli vyjádřit, když šlo o souboj o větší počet bodů. Zatímco k soubojům o jeden, nebo žádný bod se vyjadřují okamžitě a nekompromisně.
        Prostě když srovnám kontakty a viníky, tak ti, kteří kontaktem způsolbili svým soupeřům újmu, dostali postih. Jen Leclerc ne. To není nic proti Leclercovi.
        Jinými slovy. Pokud by byl posouzen Sainzův manévr, jako závodní incident, pak nemám s Leclercem žádný problém.

        1 září, 2025 at 7:47 am
        • Jumpmam Reply

          Tady s tebou úplně nesouhlasím. Barik dokázal být rychlejší v jediném závodě a to že se mcl vykašle na vývoj auta v té době nikdo nemohl tušit, protože Ferrari na začátku sezóny zase tak dominantní nebylo. Já chápu tvoji zaujatost, a s odstupem času se můžeme ptát proč Ferrari použilo tr v tak brzké části sezóny, ale po tom 21letém půstu by vypadali jako idioti kdyby takhle rozjetou sezonu zahodili, což také nebylo nereálné, když se podíváš na sezonu 2007..

          1 září, 2025 at 1:27 pm
      • Mike17 Reply

        Naprost souhlas.

        1 září, 2025 at 10:12 am
  • RoBertino Reply

    Hezký nový týden všem.
    Oldo, komisaři se k incidentu Leclerc-Russell vyjádřili, je to v posledním článku na našem webu. Nastalo přesně to, co jsem psal – chybí průkazný pohled, zda byl Charles opravdu všemi koly ven. Jen se dohaduji, jestli si vše neodložili po závodě, aby to mohli důkladně prověřit, a jak vidno, ani to nestačilo. Oba týmy nakonec rozhodnutí komisařů schválili. Navíc tu dost možná (opět můj dohad) hrál nejspíš roli i fakt, že oba piloti mohli dál pokračovat, zatímco Sainz jr. rozpáral Lawsonovi pneumatiku tak, že do boxů dojel „po třech“. A Carlos byl přesvědčen, že chyba je na straně druhé – hodlal si to s komisaři vyříkat, což nepovažuji za nejrozumnější, protože by mu chyběly argumenty.
    Z našich setkání víš, že se mi okaté přepouštění pozic nelíbilo a nelíbí. Ostatně i Schumacher tehdy v Rakousku dával najevo, že to nepovažuje za správné. Je tu ale tým a rozhoduje on. A víme všichni dobře, jak to dopadlo, když Schumacher musel téměř polovinu sezóny vynechat a Irvine najednou hrubě nestačil.
    Na vysvětlenou – nijak Michaela neadoruju, ale nemyslím si, že by udělal sedm titulů jen podvody a nadržováním. Ano, na roku 1994 se neshodneme, ale taky si uvědom, že tehdy jel o dva závody méně a jednou ho vyhodili za něco, co opravdu ovlivnit nemohl (dřevěná deska v Belgii). Ona černá vlajka na Silverstone byla zase nadřazenost Briatoreho, kdyby se na to vykašlali, tak dle mého názoru měl Michael titul v kapse už v Japonsku a žádná Austrálie by se nekonala. Ale to je opět kdyby…

    1 září, 2025 at 8:03 am
  • Odin Reply

    Já pořád nechápu, co ti vadí na DSQ za ošoupanou desku? Vždyť tak byla napsána pravidla a evidentně to platí dodnes. Pokud vím , tak za to samé byl letos diskvalifikován Hamilton. Pochop, že ta deska tam slouží jako měřidlo pro minimální výšku vozu. A jestli že si auto posadí níže, tak je to v rozporu s pravidly a je za to stanovena DSQ. Tak jaképak výmluvy? Vy fanoušci Schumiho jste si zvykli, že trestán nebýval, protože to Briatore, či později Todt vyřídili. A když jednou dostal tresty , tak se můžete po …..
    A pokud vím, tak i o těchto trestech se dlouze diskutovalo, než mu byly uděleny.
    A co se týče vnímání týmové režie, tak je mi jasné, že i Ferrari to mají všichni fans jinak. Tam ať mají jakýkoliv náskok, pořád se jede na jedničku týmu a o dvojce se tvrdí, že je neschopná. Ale když jiné týmy nechají své piloty fér bojovat o titul, tak to fans Ferrari bagatelizují. Tady se prostě neshodnem. Přijde mi to trošičku pokrytecké, ve stínu toho, že právě kvůli Ferrari byla TR zakázána, právě po A1 Ringu 2002 a také, právě kvůli Ferrari byl tento zákaz zrušen. Po hlášce o rychlejším Fernandovi. Ferraristi máte máslo na hlavě, obhajujete počínání svého oblíbeného týmu, ale ostatní kritizujete.
    A ještě k Leclercovi. Obrubník už je ZA limitem tratě. A z pohledu, který jsem měl možnost vidět, byl třemi koly mimo trať. Pravé zadní vidět nebylo, ale musel by mít auto hodně pokroucené, aby se s tím kolem vešel do limitu tratě..

    1 září, 2025 at 6:48 pm
    • Jumpmam Reply

      Ne Oldo, ty tresty co přišly zminujeme jako Ferrari a Schumacher fans spíš proto, abychom ti ukázali že ten chlap trestán byl když pravidla porušil a reálně byl trestán víc než jeho konkurence. Kdo trestán nebyl je především mcl a dodnes nechápu několik flagrantních pruserů (sorry za slovník ale tady se to jinak vyjádřit nedá) které fia zahrála do kouta bez jakékoliv odezvy případně s trestem netrestem…
      Stejně tak mi přijde ferovejsi přístup říct ano používáme tr, než alibisticky tvrdit že dáváme našim pilotum stejné šance ale reálně to nedělat…
      A s tím leclerkem a limity tratě, fia sama někdy bere za limity čáru někdy obrubník a na obrubniku leclerk byl, alespoň co jsem měl možnost vidět…

      1 září, 2025 at 7:36 pm
      • Odin Reply

        Michale, já moc dobře vím kolik a jaké tresty Schumi dostal. A také za co. Stejně tak dobře vím že kolikrát trestán nebyl. A takzvím jak se politikařilo a vydíralo ohledně jeho udělených trestů. Tak že tyto dvě DSQ a DSQ z celé sezóny po tom, co si Villeneuve stejně pro titul dojel., mi zmiňovat nemusíte. Spíše se zmiňte o tom, co následovalo po té.
        A o jakých netrestech píšeš v souvislosti s McL? Vždyť McL dostal největší trest za špionážní aféru, že kterého se vyhrabával téměř dvacet let.
        A co se týče Leclerca, tak limit tratě určuje ČÁRA, nikoliv obrubník. A jak jsem psal výše, nekritizuji Leclerca, ale komisaře a jejich posuzování. I kdyby se tento předjížděcí manévr stal v limitech tratě, tak na tu zatáčku Leclerc právo neměl a Russellovi auto poškodil kontaktem. Čili pro mě stejná situace, jako v případě Sainze. Posouzení naprosto odlišné. Snaž se oprostit od svého fans Ferrari nekoukat rudě a vnímat to, že Leclerc je stále v boji o titul ( i když už dost teoreticky). Zatímco Sainz už ani náhodou. A tomu také odpovídá přístup komisařů k posuzování podobných situací. Opravdu neútočím na Ferrari, dokonce si myslím, že kdyby tam byl místo Leclerca Hamilton, tak tu pentlí vyfasuje bez milosti.

        2 září, 2025 at 5:38 am
        • Jumpmam Reply

          Oldo promiň, ale trest za špionážní aféru byl výsměch. Dostali pokutu, kterou jim odecetli od odměny za umístění v poháru konstruktérů ze kterého byli dsq (sic) takže reálně neplatili ani vorla, měli předvést že pro auto na sezónu 2008 nepouzili nic z duševního vlastnictví Ferrari a ejhle, ukázalo se že kompletně opajcli brzdový systém, fia na to přišla a výsledkem bylo že už nebude mcl kontrolován místo dsq ze sezóny jak bylo původně rozhodnuto.
          Stejně tak nebyla vůbec žádná reakce na použití automatického startu mcl, který byl jednoznačně prokázán ve vc Německa 99, mcl nebyl dsq ani z toho jednoho závodu! A podezření bylo od začátku sezony 98.
          Jasně, mám rudé brýle, takže si tyhle prohřešky pamatuju víc než co by se mělo trestat u Ferrari, tam to pochopitelně přehlížím 😉
          Stejně jako spa 98,kdy týmová dvojka o kolo zpět úmyslně sunda vedoucího jezdce který bojuje o titul s jeho týmovým kolegou a fia se ani neobtěžuje prohlédnout si telemetrii. Tohle je za mě něco co v celé f1 nemá obdoby, to je nějaký piquet hadra… ale nad mcl fia ráda drží ochranou ruku…

          2 září, 2025 at 2:19 pm
  • RoBertino Reply

    Zdravím Odina a všechny ostatní,
    popořádku – DSQ za desku je v richtiku, ale já nerozporoval provinění proti pravidlům, jen že Schumi asi těžko ležel v noci pod autem a šmirgloval kus dřeva. O ignorování černé vlajky v Silverstone nerozhodl on, ale Briatore. Nemyslím, že by on byl natolik stupidní, že by si řekl – nic mi neudělají. Já jsem tehdy sledoval F1 na Eurosportu a tam to jasně řekli – Briatore nařídili Schumacherovi, aby zůstal na trati, že to vyřídí. Takže v tomhle byl Red Baron opravdu nevinně.
    Týmová režie panuje bůhví od kdy. Třeba v Maďarsku 1991 dostal Patrese jasný pokyn pustit Mansella, jenž stíhal Sennu – a pokud bychom chtěli vypočítat všechny případy swap position, tak by se z hříměždického setkání stal měsíční tábor pod hvězdami. S technikou to bylo také všelijaké, ale třeba rok 1983 – už jsem o tom psal – měl vyhrát Renault, protože Brabhamy měny nepředpisové palivo. Stalo se něco? Podobně v roce 1976 se dlouho šuškalo o tom, že McLaren jezdí s vyšším oktanovým číslem. Chytili ho až ve 13. závodě v roce a jediným opravným skutkem bylo škrtnutí kvalifikačního času. A další kontroly už nikdo nedělal.
    Já si nedělám iluze. V F1 se zkoušejí nejen kličky proti pravidlům jako Ferrari (Long Beach 1982, což byla spíš provokace), nebo Benetton (1994, čachry s tankovacím zařízením) atd. atd. atd., ale jak píše Michal – skutečně potrestán byl pouze Tyrrell, kterého vyhodili v roce 1984 ze šampionátu a na rozdíl od McLarenu už se z toho nikdy nevzpamatoval. K tomu případu se určitě vrátím.
    Takže ukazovat jen na někoho je nesmysl. Zkouší se to všude a všelijak. I proto ty Russellovy výlevy do komunikace. Čára je pořád součástí tratě a komisari, Leclerc i Russell nakonec došli ke shodnému závěru, že nelze prokázat, že by Ferrari bylo všemi koly venku. Tečka a puntík tam. To není o nadbíhání či promíjení. I tady totiž platí presumpce neviny, tolikrát už praktikovaná.

    2 září, 2025 at 3:46 pm

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *