PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci – Rakousko 2025
U někoho radost, nejlepší výsledek v dosavadní kariéře, nadšení – ale také velké zklamání a otázky, zda poněkud uspěchaná rozhodnutí mají svůj význam. To vše je skryto v tradičním prohlášení, které po kvalifikaci na rakouském Red Bull Ringu poskytlo všech dvacet pilotů a s nimi i zástupci jednotlivých týmů.
McLAREN
Lando Norris, pole-position:
Jsem opravdu spokojený. Moje první kolo v Q3 bylo dobré, ale věděl jsem, že je ještě pár míst, z nichž bych mohl trochu víc vytěžit, a přesně to jsem udělal. Zatím to pro mě byl dobrý víkend, výkonnost v průběhu tréninků byla skvělá a doufám, že v tom budu moci pokračovat. Závod bude dlouhý, ale těším se na něj.
Oscar Piastri, 3. místo:
Frustrující konec toho, co bylo jinak pozitivní seancí. Gasly se přede mnou v poslední zatáčce roztočil a způsobil žluté vlajky, což znamenalo, že jsem se v Q3 nemohl zajet druhé rychlé kolo. Myslím, že naše rychlost by nám snadno zajistila první řadu, zejména proto, že Lando byl tak rychlý, ale i z třetího místa mohu zajet dobrý závod. Myslím, že zítra budou příležitosti a neplánuji skončit třetí.
Andrea Stella, šéf týmu
Celkově velmi pozitivní výsledek odpolední kvalifikace. Jsme povzbuzeni výkonem MCL39 na okruhu, o němž víme, že jsme schopni využít jeho povahy. Vidíme, že náš balíček funguje dobře díky práci týmu zde i ve Wokingu.
Lando ukázal neuvěřitelnou rychlost, jíž disponoval v průběhu tréninku, a velmi působivým kolem si zajistil dominantní pole-position. Je škoda, že jsme nemohli být svědky, jak by i Oscar v druhém rychlém kole předvedl svou rychlost a zabojoval o pole-position; žlutá vlajka jeho pokus zhatila.
Nyní se soustředíme na zítřejší závod, kde budeme s oběma jezdci bojovat o solidní body do šampionátu. Těšíme se na další vzrušující Velkou cenu Rakouska.
FERRARI
Charles Leclerc, 2. místo:
S dnešním výsledkem jsem spokojen. Celý tým tlačil a přivezli jsme sem nějaká vylepšení, takže výsledek jsem zajel díky společnému úsilí všech.
Gratuluji Landovi k jeho kolu, zaslouží si to. Už je to nějaký čas, co jsme jako tým startovali z první řady, takže doufejme, že dokážeme využít naši rychlost v závodním režimu, abychom na McLaren před námi vyvinuli tlak.
Lewis Hamilton, 4. místo:
Vůz se po změnách, které jsme provedli přes noc, choval mnohem lépe. Jako tým jsme odvedli opravdu dobrou práci, vylepšili balíček, takže velké díky patří všem na trati i v továrně za jejich pokračující tvrdou práci. Naše rychlost byla včera povzbudivá a s krokem vpřed, který jsme dnes udělali, mám ze zítřejších možností pozitivní pocit.
Frédéric Vasseur, šéf týmu
Kvalifikace pro nás proběhla dobře, všechno šlo hladce. Hned od třetího tréninku a pak od začátku Q1 jsme měli tempo a byli schopni zajet dobré kolo. To je velmi důležité, protože pokud se vám to v první části nepodaří, musíte použít jinou sadu pneumatik a to vás pro zbytek kvalifikace odsune na druhou kolej. To samé jsme udělali v Q2, takže jsme do třetí části nastoupili se dvěma sadami nových měkkých pneumatik. Jak jsem již řekl, klíčem je absolvovat čistý víkend. Je pravda, že upgrade dnes pomohl, i když by se měl měřit spíš na setiny sekundy než na desetiny, ale věřím, že je to spíš o našem provedení. Přesto byl Lando dnes na jiné planetě.
Co se týče závodu, lze předpokládat, že v neděli bude mnohem tepleji, což znamená, že závod bude celý o práci s pneumatikami. Na druhou stranu zde lze předjíždět, takže se nemusíte příliš starat o to, kdy udělat zastávky v boxech, protože je možné pozici získat zpět. Včera bylo naše tempo v dlouhých stintech dobré, takže zítra při efektivním využití DRS, bude důležité ho umět dobře využít.
MERCEDES
George Russell, 5. místo:
Věděl jsem, že tato trať je náročná. Známe naše silné a slabé stránky a na okruhua s vysokorychlostními zatáčkami a hrubozrnným asfaltem, jako je tady, bylo vždy těžké dát dohromady dobré kolo. Zajel jsem pravděpodobně maximum, jehož se za těchto podmínek dalo dosáhnout.
Rozdíl mezi Landem a námi není opravdu překvapivý. McLareny zatím odvádějí skvělou práci a nemyslím si, že jim zítra budeme schopni konkurovat. Myslím si však, že máme šanci bojovat s oběma Ferrari před námi a o to budeme usilovat. Uvidíme, co dokážeme, ale držíme si palce, abychom bojovali o stupně vítězů.
Kimi Antonelli, 9. místo:
Z toho, jak se věci v kvalifikaci vyvíjely jsem opravdu zklamaný. Potenciál jsem měl a zlepšoval se kolo za kolem. Proto byla opravdu škoda, že jsem nemohl dokončit poslední kolo. Vím, že jsem mohl usilovat, podobně jako George, o TOP5, takže tenhle sen mi utekl. Provoz je na tak krátkém okruhu vždy výzvou, ale přesto je frustrující, že jsem neměl šanci ukázat, co dokážu.
Na zítřejší závod jsem ale řádně naladěn. Celkové vyvážení vozu je dobré a poznatky, které jsem během víkendu získal, mi pomohly se výrazně zlepšit. Zítřek s vysokými teplotami trati bude náročný a práce s pneumatikami nebude snadná, ale jsem si jistý, že mohu nějaké pozice vybojovat.
Andrew Showlin, technický ředitel
Dnešek nebyl naším nejsilnějším dnem, z výsledku jsme zklamaní. To, že Kimi nemohl zajet ve finální část Q3 své kolo je opravdu škoda; tato pozice není tím, co tým chtěl. Na své poslední nové sadě měkkých pneumatik už neměl příležitost zajet čas. Rozhodně mohl pomýšlet podstatně výš.
Postup do Q3 byl pro oba jezdce těsný, proto nám zbyla pouze jedna sada nových měkkých pneumatik na na jedno úspěšné kolo. George jel poměrně čistě a jeho umístění vypadá jako maximální pozice, v niž jsme mohli doufat.
Máme před sebou ještě nějakou práci, abychom pochopili, proč se v jediném kole trápíme, ale teď se musíme soustředit na zítřejší závod. Zdá se, že při závodě bude tepleji než v posledních dvou dnech; správa pneumatik tak bude náročná. V pátek jsme však měli rozumné tempo, takže doufejme, že George i Kimi budou moci bojovat se soupeři před nimi.
VISA CASH APP RB
Liam Lawson, 6. místo:
Jsem opravdu rád, že jsem se dostal do Q3, je to skvělý výsledek a jsem velmi spokojený, jak se vše sešlo. Nikdy předtím jsem neviděl tak těsnou kvalifikaci, takže je hezké být tentokrát na správné straně. V posledních několika závodech jsem měl rychlost, ale dnes konečně vše klaplo a zdařilo se dát všechno dohromady. Tým odvedl fantastickou práci, zejména všichni na mé straně garáže; pracovali neuvěřitelně tvrdě. Ale vše se opravdu počítá až zítra. S tak nabitým polem čekám těžký závod a udělám vše, co je v mých silách, abych udržel konkurenci za sebou. Strategie zůstává poměrně otevřená, přes noc budeme tvrdě pracovat, abychom dali dohromady plán. Budu se soustředit, abych měl čistý start a ve voze udělal správná rozhodnutí.
Isack Hadjar, 13. místo:
Sobotní zklamání. Včera jsem nebyl v dobré pozici, ale přes noc se díky několika správným změnám v nastavení vozu poměr otočil. V Q1 se to vyplatil a cítil jsem, že posun do Q3 není vyloučen. Bohužel jsem však během mého kola v Q2 měl z vozu jiný pocit; ve vysoké rychlosti byl nedotáčivý a cítil jsem, že pneumatiky mají v první zatáčce problém. Je to škoda, protože výkon v Q1 by pro postup do Q3 bez potíží stačil. Nevím, co se stalo a proč došlo k posunu zpět, protože jsem zvládl provoz a obvykle děláme pokroky, kromě toho, že v zahřívání pneumatik jsme velmi konzistentní. Dnes večer s týmem vše zhodnotíme, ale když vzhlížím k zítřku, nejsem opravdu daleko a jako pozitiva mi zbývají nové pneumatiky, takže si myslím, že s dobrou strategií mohu cílit na body.
Tom Gross, technický ředitel
Byl to pro nás opravdu dobrý den. Po pátečních trénincích jsme věděli, že vůz je konkurenceschopný, ale zároveň byly časy na kolo tak těsné, že jsme potřebovali trochu více, abychom maximalizovali naši kvalifikační pozici. Přes noc jsme upravili nastavení, aby se snížila nedotáčivost při vysokých rychlostech v T7 a T10 a zároveň jsme předešli nepříznivému ovlivnění nízkých rychlostí. Také jsme použili naši novou specifikaci zadního křídla s mírně vyšší úrovní přítlaku a účinnosti. Třetí trénink nám dal jistotu, že změny zafungovaly, a potvrdil to i pohodový postup obou pilotů z Q1. Bohužel byl Isackův vůz v Q2 méně konzistentní a nepodařilo se nám dosáhnout očekávaného zlepšení mezi Q1 a Q2, aby se dostal do Q3. V současné době zkoumáme důvody, proč tomu tak je. Liamův den se však vyvíjel stále lépe; postup do Q3 a nakonec dosáhl své nejlepší kvalifikační pozice v sezóně. Gratulujeme mu a těšíme se na zítřejší vzrušující závod
RED BULL
Max Verstappen, 7. místo:
Zatím není nic jednoduché, třetí trénink byl dnes pozitivnější než kvalifikace, ale stále nemáme rychlost a teplejší povětrnostní podmínky nám nepomohly. Vyvážení bylo špatné a jakmile to ucítíte na trati, nedá se s tím moc dělat. V podobné situaci jsem byl s přilnavostí, bylo těžké se rozhodnout, zda víc tlačit nebo ne. Pierre se roztočil, způsobil žlutou vlajku a to mi rozhodně nepomohlo, protože jsem musel kolo přerušit. I kdybych ho dokončil, stále bych měl naději jen na třetí nebo čtvrté místo, ztrácel jsem pět nebo šest desetin na pole-position. Nemyslím si, že to zítra bude snadné, ale po kvalifikaci budeme vše analyzovat, abychom měli v zítřejším závodě co největší šanci.
Juki Cunoda, 18. místo:
Cítím se špatně, protože tempo bylo po celý týden dobré a dnes to chtělo všechno dát dohromady. Takže je opravdu frustrující, že kvalifikace neproběhla tak, jak jsem chtěl. Už jsem z toho unavený. Mezi prvním a druhým kolem byl příliš velký rozdíl. Hodně jsem bojoval s vyvážením, mezi oběma pokusy se dost lišilo. Něco se muselo přihodit a musíme zjistit, co se na voze změnilo, mohlo to mít co do činění s nastavením klapek. Vím, že jsem schopen dobrého výkonu, první kolo nebylo vůbec špatné a ve voze jsem se cítil dobře, ale chyběl mi určitý komfort, když jsem jel rozhodující kolo. Ztráta na Maxe byla v Q1 malá a zejména v těchto těsných kvalifikacích musíme pracovat na tom, abychom vůz seděl v okně mnohem více konzistentním, abych se cítili kolo od kola jistější. Zítřek bude těžký, ale udělám vše, co bude v mých silách, abych to napravil.
Christian Horner, šéf týmu
Pro Maxe těžká a smolná kvalifikace. Gasly se roztočil a Max reagoval na žlutou, což byla správná věc, ale je to velká škoda. Poslední kolo mohlo Maxe dostat na 3. nebo 4. místo. Juki měl v Q1 dobrý první pokus a byl v první desítce, působil přiměřeně konkurenceschopně. Bohužel nenašel způsob, jak se zlepšit a s tak malými odstupy se do Q2 nemohl dostat. Ale tato trať na vás může hodit cokoliv, musíte přežít zatáčky 1 a 3; samozřejmě jsme zde v minulosti viděli safety car, který zde hrál zásadní roli. Pro dnešek je to frustrující, ale zítra je spousta příležitostí se odrazit ode dna.
KICK SAUBER
Gabriel Bortoleto, 8. místo:
Těší mě, že jsem se dnes poprvé dostal do Q3. Zatím to byl skvělý víkend, kdy se všechno sešlo tak akorát. Jako tým jsme neúnavně pracovali, testovali různá nastavení, učili se z úspěchů i neúspěchů a neustále budovali konkurenceschopnost. Od začátku sezóny jsem v potenciál tohoto týmu věřil a také ve schopnost se neustále zlepšovat, i když jsme začínali z obtížné pozice. Poprvé se dostat do Q3 – zejména na trati, která má pro mě zvláštní význam – je fantastický milník. Je to jasné znamení, že veškerá snaha, trpělivost a týmová práce se vyplácí. Jsem hrdý na pokrok, kterého jsme dosáhli, ale také vím, že práce je hotova jen z poloviny: musím před zítřkem zůstat soustředěný, abych udržel krok v rychlosti a doufám, že tento kvalifikační výsledek přetavím v mé první bodované umístění.
Nico Hülkenberg, 20. místo:
Rozhodně to nebyl očekávaný kvalifikační výsledek. Bohužel jsem udělal chybu ve čtvrté zatáčce – zablokoval jsem pravou přední část, najel zeširoka a minul apex. Z hlediska času na kolo mě to stálo hodně a samozřejmě zejména s vědomím potenciálu, který jsme dnes ve voze měli, cítím zklamání. Ale nedávno dosažený pokrok je povzbudivý. Startovat zezadu nebude snadné, provoz bude těsný, ale vím, že vůz má slušné závodní tempo. Dnes večer projdeme všechny strategické možnosti; budu se snažit probojovat zpět. Zítřek je o maximalizaci každé příležitosti a tvrdém tlaku na zlepšení. Gratuluji Gabimu k jeho prvnímu vystoupení v Q3!
Jonathan Wheatley, šéf týmu
Náš nejlepší kvalifikační výsledek od Las Vegas 2023! Gabi předváděl fascinující výkon po celou dobu kvalifikace a stavěl na něm znovu a znovu. Nico vypadal po prvním pokusu dobře, ale ve čtvrté zatáčce byl široký a to je v této neuvěřitelně těsné sezóně onen rozdíl mezi Q1 a Q2. Chci poděkovat všem v továrně za to, že dostali na trať včas vylepšení. Je povzbudivé vidět, jak všichni v týmu tvrdě pracují a zlepšují náš výkon.
ALPINE
Pierre Gasly, 10. místo:
Jsem rád za postup do Q3, ale s chybou v poslední zatáčce nemohu být spokojen. Tlačil jsem na absolutní limit, nakonec až moc, a roztočil jsem se, naštěstí jsem se vyhnul poškození. Až do té doby jsem opravdu šel na samotný limit, abych se dostal do boje o první desítku. Někdy jsou to pěkné rezervy a pozitivní je, že výkon a potenciál ve voze dnes byl. Tvrdě jsme pracovali na tom, abychom tato zlepšení po tréninku využili a poznatky v každém závodě uplatnili. Zítra potřebuji dobře odstartovat a uvidím, co se dá dělat. Je vzrušující být v mixu; lepší, než jsem očekával, a nyní se musím zaměřit na to, abych se v něm udržel a získal nějaké body
Franco Colapinto, 14. místo:
Obecně jsem od včerejška udělal dobrý krok vpřed, ale mám pocit, že dnes toho bylo víc. Když vidíte, jak malé jsou rozdíly, drobná chyba ve třetí zatáčce mě stála desetinu a půl a pravděpodobně šanci postoupit do Q3. Odpoledne se zvedl vítr, díky čemuž byl vůz trochu nepředvídatelný, ale pro všechny to bylo stejné. Vůz se zejména v nízkých rychlostech choval lépe, nicméně ve srovnání s předchozími tréninky jsem se ve vysoké rychlosti potýkal s důvěrou v jeho jízdu, takže je zde stále trochu práce. Mám pocit, že se v určitých zatáčkách stále rozkoukávám a chápu, kterým směrem se s autem vydat. Nyní se soustředím na zítřek a dám do toho všechno, abych se pokusil posunout v závodě vpřed.
Flavio Briatore, výkonný poradce
Tým odvedl dobrou práci, když po několika obtížných trénincích našel jistou výkonnost. Pierre měl nakročeno k lepšímu výsledku, ale udělal chybu a v poslední zatáčce svého závěrečného kola se roztočil. Je to škoda, protože bez toho bychom zítra startovali do závodu na šestém nebo sedmém místě. Je jasné, že vůz byl pro Q3 dost dobrý, ale stále nám chybí mít oba dva vozy tam, kde by měly být. Franco postoupil z Q1, ale Q3 pro něj byla hodně vzdálená; pokud se chceme s oběma vozy dostat na konkurenceschopnější pozice, musíme něco zlepšit,. Uvidíme, co přinese zítřek. Bude horko, důležitá bude strategie a péče o pneumatiky a vzhledem k naší současné pozici je pro nás stále důležitější získávat body.
ASTON MARTIN
Fernando Alonso, 11. místo:
S výsledkem jsem docela spokojený. Byl jsem velmi blízko postupu do Q3 a to mi dává dobrou příležitost získat zítra body. Zatím jsem zajel několik složitých tréninků a za volantem jsem se necítil úplně pohodlně. Zítřek bude těžký pro všechny, zejména s teplotními podmínkami, takže s naší strategií budeme muset být chytří a flexibilní. Pokud se nám všechno podaří, určitě je tu šance posunout se vpřed a bojovat o body.
Lance Stroll, 16. místo:
Samozřejmě jsem poté, co jsem v trénincích ukázal nějaké první známky slušné rychlosti, doufal ve více, ale podmínky se před kvalifikací změnily a nebyl jsem tak konkurenceschopný. Myslím, že důvodem byly vyšší teploty; vůz v těchto podmínkách nebyl dost pružný. Měl jsem problémy s přilnavostí a vyvážením vozu a mám podezření, že to bylo kvůli horku, ale budeme se na to muset podívat podrobněji. Zítra to bude náročné, ale uvidím, co lze udělat.
Mike Krack, závodní ředitel
Při krátkých kolech jsme viděli, že celé pole dělila méně než jedna vteřina. Fernando i Lance si stěžovali, že vůz nebyl snadno ovladatelný, měl nízkou přilnavost a vyšší teploty trati zřejmě ovlivnily naši konkurenceschopnost.
Fernando postoupil do Q2 a byl jen zlomek od toho, aby se dostal do první desítky. Podobně malé rozdíly jsme viděli i u Lance, jemuž Q2 unikla o pět setin. Uvidíme, co můžeme zítra udělat, abychom se pokusili bojovat o body. Je to trať, která obvykle přináší zajímavé závodění s dobrými příležitostmi k předjíždění a je zde několik strategických možností, které je třeba zvážit.
WILLIAMS
Alex Albon, 12. místo:
Během Q1 jsem utrpěl nějaké poškození podlahy; mechanici odvedli fantastickou práci, aby problém co nejvíce eliminoval a já se mohl vrátit zpět. Jízdu v Q2 na čerstvých pneumatikách přerušila červená vlajka, a přestože jsem použili staré pneumatiky na poškozeném voze, stále jsem měl Q3 na dohled, takže jsem docela spokojený. V Q1 jsem viděli nějaké náznaky rychlosti, ale kvůli poškození jsem nemohl zopakovat stejné časy . S výkonem Q2 jsem stále velmi spokojený a bez poškození bych se nejspíš do Q3 dokázal dostat. Doufám, že zítra budou k vidění nějaké dobré souboje a pokusíme se dosáhnout dobrého výsledku. Jsem optimistický, můžeme získat nějaké body.
Carlos Sainz jr., 19. místo:
Frustrující kvalifikace. Od začátku jsem měl problém s brzdami, kvůli nimž se vůz masivně klonil na stranu a nakonec jsem si poškodil podlahu, což způsobilo totální absenci ovladatelnosti. Celkově musíme jako tým táhnout za jeden provaz a přezkoumat, co působí v kvalifikaci a na měkkých pneumatikách takové potíže. Zdá se, že máme dobré závodní tempo, takže do toho dám všechno, abych se posunul a dostal se na body.
James Vowles, šéf týmu
Během kvalifikace jsme zjistili poškození podlahy na obou vozech. Obrubníky jsou zde agresivní a my chtěli využít každý milimetr trati, abychom byli v tak vyrovnaném poli konkurenceschopní, ale dnes to stálo oba jezdce výkon. Budeme schopni přes noc opravit a zítra se vrátíme v bojovné rozpoložení. Závodní režim byl v pátek dobrý a stále očekávám, že zítra budeme mít rychlý vůz, ale máme před sebou ještě hodně práce.
HAAS
Oliver Bearman, 15. místo:
V Q1 byl pocit mnohem lepší, i když z mé strany nešlo o nejlepší kolo. V Q2 jsem rozhodně cítil lepší vyladění, ale zdálo se, že se zvedl vítr a myslím, že jsem se ve srovnání s ostatními v těchto podmínkách trochu více trápil. Pro zítřek mám dvě nové sady tvrdých pneumatik, které spousta soupeřů nemá, a přestože jsme v kvalifikaci ztratili sadu měkkých pneumatik a očekávali obtížný boj, jsem rád za svou pozici. Myslím, že jsem mohl být o něco výš, ale ohledně zítřejšího závodu jsem optimistou.
Esteban Ocon, 17. místo:
Nemyslím si, že jsem vše optimalizoval, rozhodně se domnívám, že máme větší rychlost, než jsem ukázal. V prvních dvou zatáčkách mi chyběly dvě desetiny a při průjezdech nedošlo k žádnému zlepšení, navíc přilnavost nebyla dobrá. To stačilo k tomu, abych zůstal v Q1, protože mi chyběla desetina. Zítra je příležitost se vrátit, protože se očekává spousta zastávek a trochu větší degradace než obvykle, takže to bude zajímavý závod.
Ayao Komatsu, šéf týmu
Ve středu pole je to tak těsné, že jen pár desetin je rozdíl mezi tím, zda se dostanete do Q2 nebo ne, a rozdíl mezi dvanáctým a patnáctým místem je jediná desetina, takže všechno musí být perfektní. Když máte o něco horší než ideální podmínky, tak to prostě nezvládnete – což jsme věděli. Nemohli jsme pro Estebana s podmínkami na pneumatikách udělat víc; v Q2 se zvedl vítr a to Olliemu hodně zkomplikovalo život. Z pátku víme, že naše závodní tempo je dobré, takže se soustředíme na to, abychom zítra získali body.
Napsat komentář