Grand Prix Španělsko 2025

Nedejte nikdy na prognózy. Protože podle nich měl McLaren čelit útoku soupeřů a strachovat se o stupně vítězů, zatím však deklasoval opět v pohodě celé startovní pole. To ovšem neznamenalo, že nebylo nic zajímavého k vidění. Navíc příznivci kontroverzních chvil si určitě přišli na svoje.

Než se však vozy seřadily na startovním roštu a piloti brali zavděk různými chladivými prostředky – teplota opět dosáhla 29°C, trať pak 49°C a stoupla poněkud i vlhkost vzduchu na 49 % při skutečně náznakovém severovýchodním větru o síle 3,2 km/h – řešila se mohutně strategie. Bylo víc než evidentní, že produkt Pirelli C1 se na vozech objeví jen čirou náhodou, protože tvrdá směs byla téměř o vteřinu pomalejší. Všichni piloti nasadili na své vozy červenou C3, někteří už mírně poznamenanou kvalifikací, aby ušetřili jednu směs – a jediný Cunoda, navíc startující z boxové uličky, měl na svém těžce zkoušeném voze C2. Určitě zajímavé bylo provedení tradiční hymny před závodem, vlastně raritně hned dvou, protože kytarová Orchestra de Guitarres de Barcelona zahrála nejdřív španělskou a poté katalánskou hymnu.

Hned po startu předvedl ve sprintu na 550 metrech svou kvalitu Verstappen a dostal se před Norrise. Dokázal si Brita držet od těla, ale bylo zřejmé, že Red Bull vsadil na strategii tří zastávek. Proto Max zajel poprvé k mechanikům pro druhou červenou sadu ve 14. kole a když stavěl Piastri (23. kolo), jeho náskok se rozplynul a za v té chvíli vedoucím Verstappenem měl odstup 5,8 vteřin. Max ovšem ve 30. kole stavěl podruhé (středně tvrdá) a posunul se na 4. místo, odkud se pokoušel dotáhnout McLareny – v té době si už permanentně stěžoval na funkci brzd v pomalých zatáčkách, poté na řazení a po třetí zastávce (48. kolo) označil auto za totálně v háji.

Co se nepodařilo v Monacu, nastalo v Montmeló: v 55. kole musel vyjel se ztichlým motorem v zatáce 10 do štěrku Antonelli a na trať vyrazil Bernd Mayländer s tentokrát červeným safety carem. Zatímco McLaren zvládl bez potíží dvojí pit-stop, Verstappen dostal – tvrdou směs! Na otázku proč mu tým lakonicky odvětil, že jiná volba nebyla. No, minimálně byla možnost nechat obhájce titulu na trati, protože na měkké směsi měl najetou pouhých sedm kol. Přehmat týmu se pak náležitě vymstil: hned po restartu v 61. kole předjel Maxe Leclerc a Holanďan do něj dokonce v polovině rovinky zleva mírně drcnul (poté si stěžoval, že ho Charles naboural) a další incident přišel v zatáčce 1, kde se střetl s Russellem. Z pohledu z kokpitu se spíš zdálo, že Russell opravdu Verstappena z vnitřní strany ťukl a Max musel na nouzovou komunikaci, což také vehementně hlásil, ale protože se zařadil po výjezdu zpět před Mercedes, dostal v 64. kole od týmu pokyn, aby pustil George dopředu. Rozlícený Max si stěžoval, že vystrčeným z trati byl on sám, ale z boxové zídky mu přišlo lakonické vysvětlení „Taková jsou pravidla!“ Proto možná ze vzteku nebo přemíry snahy sice pustil Russella před zatáčkou 5 o špičku před sebe, ale hned zaútočil a narazil do levého boku soupeřova vozu. David Coulthard a Jolyon Palmer na F1 TV spekulovali, zda příliš razantně nesešlápl plyn či šlo o záměr, každopádně se Max zařadil definitivně za Russella – a po dojezdu do cíle dostal jako „bonus“ penalizaci 10 vteřin, čímž se propadl o dalších pět míst.

Možná vám tu chybí Norris – Lando zajel víceméně klidný závod: ve 13. kole si vzal zpět od Verstappena druhé místo, ale v žádné pasáži závodu se nedokázal přiblížit Piastrimu natolik, aby se mohlo hovořit třeba jen o náznaku ohrožení jeho dominantního postavení. Šachovnicová vlajka v rukou polského kanonýra Roberta Lewandowskiho tedy přinesla McLarenu třetí double v této sezóně. Jen pro pořádek: Norris stavěl ve 22. a 49. kole plus onen pit-stop pod SC.

Piloti Ferrari si nejspíš stanovili skromné cíle, když jim avizovaný skok kupředu nevyšel. Ukázalo se, jak byla pro Leclerca ušetřená jedna sada pneumatik. Hned po startu si Lewis a Charles poradili s Russellem, v 9. kole si vyměnili pozice a Hamilton putoval v 17. kole do boxů, což se mu vůbec nelíbilo. Na dotaz, proč stavěl tak brzy, se dozvěděl, že to bylo kvůli možnému undercutu. Leclerc stavěl o kolo později a nestěžoval si – oba piloti zvolili středně tvrdou směs. Podobné to bylo i s druhými zastávkami (Leclerc 41. kolo – Hamilton o šest kol později, ale přešel na měkkou směs) a když se naskytla příležitost se safety carem, Leclerc přezul na čerstvější měkké. Tady se cesty obou pilotů rozešly – Charles se dostal před Verstappena a obhájil stupně vítězů, Hamilton možná překvapivě v předposledním kole neodolal nátlaku nesporného překvapení dne – Nico Hülkenberga.

Němec na podceňovaném Sauberu měl štěstí hned na začátku, když se zamotal do šťouchanice mezi jím, Lawsonem, Alonsem a Albonem. Také použil nouzové komunikace, ale podle stewartů tím žádnou výhodu nezískal. V druhé polovině závodu se dostal na bodovanou pozici a správně načasovaná zastávka pod SC ho vynesla na sedmé místo. V 65. kole na konci cílové rovinky vnitřkem zdolal Hamiltona a to ještě nebyl konec jeho radosti; tu definitivně uzavřela Verstappenova penalizace.

Zatímco Hadjar odjel další závod bez větších výkyvů a spolehlivě, Lawson si musel připadat jak na bitevním poli. Ve 24. kole se potkal s Albonem v zatáčce 1 a Alex podle Liamova mínění získal nepovolenou výhodu, ale pozici nevrátil. Proto si vše zopakovali o kolo později a tentokrát už se Lawson dostal dopředu, navíc Albon o jeho pravé zadní kolo očesal svůj levý winglet. Potřetí se v „jedničce“ střetl Lawson s Bearmanem, jenž jako někteří další kolegové opustil trať na záchrannou stezku – na tom by nebylo nic divného, kdybu se zrovna nepřimotali do cesty dvojici Norris – Verstappen. Max Bearmanovo chování ocenil zvučným „***** idiot“ a ještě mu v páté zatáčce levačkou neopomněl pohrozit. Liam však svůj boj nedovedl do bodového konce. V předposledním kole ho k radosti místních diváků předjel Alonso a náskok na Verstappena nebyl dostatečný.

Po Strollově absenci hájil barvy Aston Martinu veterán Alonso a skutečně se snažil, ačkoliv většinu závodu se pohyboval mimo body – navíc pro něj byla smolná třináctka: v kole tohoto čísla nezvládl nájezd do zatáčky 5 a projel se štěrkem. V jeho případě ale zafungovala výměna pod SC: ze 13. místa se za něj brzy propadl Ocon na středně tvrdé směsi, v 64. kole předstihl Bortoletta a v již zmíněném 65. okruhu i Lawsona. V devátém závodě si připsal první body.

Doslova černý den prožil Albon a s ním i celý Williams. Jednak se dostal do kolize hned po startu a musel v 7. kole do boxů s poškozeným předním spoilerem. Ve 25. kole si ho očesal podruhé, proto byl vyzván, aby zajel do boxů a závod vzdal. Jenže za způsobení kolize dostal 10 vteřin navíc, proto ještě odkroužil jedno kolo, aby se mu nepočítala do dalšího závodu. Spiler musel při své zastávce v 10. kole měnit i Sainz jr. a tím se propadl až docela dozadu – alespoň si ve 44. kole užil souboj se svým slavnějším a starším krajanem.

Nyní nás čeká jedna víkendová přestávka, takže doufám, že probereme otázky vinu a trestu po Španělsku a snad už budeme definitivně odlaďovat náš web. Děkuji za přízeň a při prohlášení (doufám, že tentokrát správném) na čtenou.

GRAND PRIX ŠPANĚLSKO 2025

  1.      Oscar PIASTRI (AUS)                          McLaren Mercedes                                    1:32.57,375        (198,310km/h)            25 bodů

  2.      Lando NORRIS (GB)                            McLaren Mercedes                                    1:32.59,846               (+ 2,471)            18 bodů

  3.      Charles LECLERC (MC)                      Ferrari                                                              1:33.07.830             (+ 10,455)            15 bodů

  4.      George RUSSELL (GB)                        Mercedes                                                       1:33.08,734             (+ 11,359)            12 bodů

  5.      Nico HÜLKENBERG (D)                      Kick Sauber Ferrari                                     1:33.11,023            (+ 13,648)            10 bodů

  6.      Lewis HAMILTON (GB)                      Ferrari                                                              1:33.12,883            (+ 15,508)              8 bodů

  7.      Isack HADJAR (F)                                 VISA Cash App Honda                               1:33.13,397            (+ 16,022)              6 bodů

  8.      Pierre GASLY (F)                                  Alpine Renault                                              1:33.15,257             (+ 17,882)              4 body

  9.      Fernando ALONSO                             Aston Martin Mercedes                            1:33.18,939              (+ 21,564)              2 body

10.     Max VERSTAPPEN (NL)                     Red Bull Honda                                            1:33.19,201  *         (+ 11,826)              1 bod

11.     Liam LAWSON (NZ)                            VISA Cash App Honda                               1:33.22,907              (+ 25,532)

12.     Gabriel BORTOLETO (BR)                 Kick Sauber Ferrari                                     1:33.23,371             (+ 25,996)

13.     Juki CUNODA (J)                                  Red Bull Racing                                            1:33.26,197             (+ 28,822)

14.     Carlos SAINZ jr. (E)                              Williams Mercedes                                     1:33.26,684             (+ 29,309)

15.     Franco COLAPINTO (RA)                  Alpine Renault                                              1:33.28,756             (+ 31,381)

16.     Esteban OCON (F)                              Haas Ferrari                                                   1:33.29,572             (+ 32,197)

17.     Oliver BEARMAN (GB)                       Haas Ferrari                                                   1:33.34,440 *          (+ 37,065)

Odstoupili:

            Alex ALBON                                           Williams Mercedes                                     27. kolo                    následky kolize

            Andrea Kimi ANTONELLI                  Mercedes                                                       55. kolo                    motor

Nestartoval:

            Lance STROLL                                       Aston Martin Mercedes                            zdravotní potíže

Penalizace:

  5. místo:    Max VERSTAPPEN                   Red Bull Honda                            + 10 sec.              původce kolize

13. místo:   Oliver BEARMAN                     Haas Ferrari                                   + 10 sec.              porušení traťových limitů a nedovolená výhoda.                                     

——————————————————————————————————————————

Nejrychlejší kolo:

Oscar PIASTRI                                                   McLaren Mercedes                    50. kolo                                   1:15,743 (221,343 km/h)

Share this post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *