GP Emilia-Romagna 2025
Po včerjším prohlášení a kajícných slovech fanoušci F1 netrpělivě čekali, zda se přes noc změní poměr sil a nastane zázrak. Nakonec byli svědky velmi dramatického souboje, ovšem nikoli v čele startovního pole. Rámec spanilé jízdě čtyřnásobného mistra světa udělal jeden virtuální a jeden skutečný Safety car a rčení, že nelze chválit dne před večerem.
Včerejší teplotní hodnoty byly v podstatě stejné, jen oněch mráčků na nebi ubylo. Mechanici Alpine resp. Red Bullu se vytáhli, protože oba havarované vozy se na startovním roštu objevily – tedy přísně vzato jen jeden: Cunoda do závodu vyrazil z boxové uličky. Pneumatiky o škále C6-C4 využili piloti následovně: Hamilton, Antonelli, Hülkenberg, Bearman a Cunoda sáhli po tvrdé směsi, ostatní zvolili překvapivě solidní žlutou sadu. Všeobecně se čekala jediná zastávka v boxech, protože zdejší zastávka znamená pobyt v boxech kolem 28 vteřin – Imola má jednu z nejdelších pit-lane: přesně měří 4058 metrů!
Start byl v podstatě tím nejdůležitějším bodem pro celý závod. Červená světla zhasla velmi rychle a zdálo se, že Piastri svou pozici uhájí. Zezadu se na něj ale intenzivně tlačil Russell, ovšem po pravém boku měl Verstappena. Sice si do vysílačky stěžoval: „Piastri, co to dělá?“, ale nebylo mu to nic platné. Navíc Max šel v Tamburellu později na brzdy a ve třetí zatáčce po férovém souboji byl vpředu. Postupně si dokázal vybudovat menší náskok, takže Oscar neměl k dispozici DRS, ale dokázal si držet od těla Russella, na něhož dotíral Norris. George svého krajana „zdržoval“ až do 11. kola, kdy ho Lando ve variante Villeneuve pokořil.
Od 11. kola začaly probíhat výměny a někteří piloti jako Piastri (stavěl ve 14. kole a kvůli problémům s pravou přední pneumatikou strávil v boxech průměrných 3,6 vteřiny) spadli doprostřed provozu. Oscar se tak musel prokousávat vzhůru přes Cunodu (18. kolo), Bearmana (19.), Colapinta (20.), Hülkenberga (22.), Hamiltona (26.), Antonelliho (27,) a Hadjara – a pořád na Verstappena virtuálně ztrácel kolem 32 vteřin.
Rozruch do GP přinesl defekt Haasu Estebana Ocona – zastavil ve 29. kole ve stoupání za zatáčkou Tosa – byl spuštěn režim VSC, na což doplatil Norris, jenž právě v té době opouštěl boxy po plánovaném pit-stopu. Do boxů se okamžitě vrhlo téměř celé startovní pole: Verstappen, Albon, Hadjar, Antonelli, Hamilton, Russell, Bearman, Cunoda, Sainz jr., Gasly, Lawson a Bortoleto – k nim se přidal i Leclerc, jenž už stavěl jako první v 11. kole. Chaos v boxech byl pořádný, Hadjar, Antonelli a Leclerc se pohybovali na hraně nebezpečného vypuštění na trať. Russell zase při nájezdu do boxové uličky málem zezadu torpédoval Bearmana. Nakonec se obešlo všechno bez trestů a pole ve složení Verstappen, Norris, Albon, Piastri, Hajdar, Antonelli, Hamilton, Alonso, Stroll, Leclerc, Hülkenberg, Russell, Bearman, Cunoda, Sainz jr., Colapinto, Gasly, Lawson a Bortoleto mohli vyrazit do druhé poloviny závodu.
Verstappen vedl s velmi pohodlným náskokem, ale přišla další komplikace shůry. Prakticky na stejném místě jako Ocon, ale o pár metrů dál, musel ve 46. kole zastavit Antonelli. V tomto případě nešlo vůz pouze zatlačit za bariéry, na okruh musel vyjet odklízecí jeřáb, takže se do akce zapojil Berndt Mayländer. Ovšem možnost vyměnit pneu využili pouze Verstappen, Norris, Hamilton, Hadjar, Alonso, Colapinto, Bortoleto a nakonec i Albon. Ten se při výjezdu potkal doslova kolo na kolo s Norrisem a bylo jen těžko rozsoudit, kdo měl jet vpředu. Nakonec se na třetí místo posunul Norris a nikdo nic nerozporoval.
Restart v 54. kole vedl Verstappen, za ním se seřadili Piastri, Norris, Leclerc, Albon, Russell, Hamilton, Sainz jr., Hadjar, Hülkenberg, Cunoda, Gasly, Lawson, Alonso, Stroll, Colapinto, Bortoleto a Bearman. Max neponechal nic na náhodě, ostatně oproti Piastrimu měl o dvacet kol „mladší“ pneumatiky. A zatímco Holanďan ujížděl, na Oscara se začal tlačit jeho týmový kolega. Nepadlo žádné nařízení, souboj trval do 58. kola, kdy se v Tamburellu dostal Norris dopředu – jenže v té chvíli časomíra vyjádřila odstup od Verstappena hodnotou + 5,115 vteřiny. Verstappen tak počtvrté v řadě na Imole vyhrál, tentokrát mu šachovnicovou vlajkou zamávala lyžařka Federica Brignone – a opět zdramatizoval šampionát.
Tématem dne budiž Ferrari. Nevím, jestli mě v Maranellu na dálku slyšeli nebo četli, ale do závodu nastoupil de facto jiný tým. Rozdělená strategie zdánlivě zvýhodňovala Leclerca, nicméně Charles měl namále už v prvním kole, kdy v zatáčce Piratella svedl nepříjemný souboj s Gaslym. Po výměně se probojovával ze zadních pozic a po VSC, kdy se zastavil pro druhou novou sadu, nasadil ke stíhací jízdě, kdy za sebou nechal Strolla (32. kolo), Alonsa (33.), Antonelliho (38.), Hadjara (41.) a po výjezdu SC konuzultoval s týmem důležitou otázku, zda jeho pneumatiky vydrží. Vyslovil obavu, že aniž by chtěl být pesimistou, bude asi restart na použité směsi hodně obtížný. Také mu ihned začal dýchat na záda Albon a jeich souboj vygradoval v 60. kole v Tamburellu, kdy Albon musel minout zatáčku 3 přes štěrk. Leclerc se tak dostal do hledáčku komisařů a na příkaz týmu na začátku posledního kola Albonovi přenechal pozici. Hamiltonovi se nepovedl start a klesl o jednu příčku, pak se celý první stint trápil za Antonellim. Teprve po výměně pod VSC najednou svého nástupce u Mercedesu v pohodě zdolal (34. kolo) a pokračoval stíháním Hajdara (41.). S čerstvými pneumatikami po výměně pod SC mu narostla křídla a v 57. kole si podal Russella, o tři kola poté využil souboje týmového kolegy a Albona a zavěsil se do Leclercova závětří. Předjel ho v 61. kole a pokusil se ještě dotáhnout na Piastriho. Možná mohl pomoci Leclercovi, ale s ohledem na pozdní rozhodnutí o přepuštění pozice Albonovi by mu asi byl málo platný – bohužel ani na Oscara se nedokázal v oné krátké době dotáhnout – v cíli mu chybělo 1,400 vteřiny.
Russell tentokrát neměl šanci, i přes některé optimistické hlasy o ataku vítězného stupínku, jakkoli skončit na dosah stupňů vítězů. Navíc ve 23. kole hlásil do boxů: „Zadní náprava nebo něco je poškozené, protože mi zadek lítá sem a tam, zejména na rovinkách“. Tým mu sdělil, že data žádný problém neukazují. Antonelli se dokázal držet poměrně spolehlivě v TOP 10, než přišla jeho „vteřina pravdy“. Albon předvedl opět velmi dobrý výkon a podpořil ho i Sainz jr., jenž měl cestu k bodům podstatně těžší, ale svou pozici si musel opakovaně vydobýt především na agilních Hülkenbergovi, Hadjarovi a pilotech Aston Martinu. Ve 32. kole se v Tamburellu potkal s Cunodou a jejich souboj vyhrál i přes kontakt Sainz jr., aby si vzápětí postěžoval: „Tenhle chlapík do mě zase narazil, stejně jako v Bahrajnu.“ Nováček Hadjar si zkomplikoval situaci hned na startu, kdy se propadl na 11. místo, ale především dlouhý první stint mu hodně pomohl. V závěru už na soupeře nestačil, ačkoliv Sainzovi jr. mocně dýchal na zadní křídlo, ale aspoň oplatil Cunodovi situaci z Miami – tentokrát byl o bod lepší on.
Těžko říci, co se stalo s Aston Martiny. Dobrá kvalifikace a úvod závodu jako by se zhroutila po VSC. Zoufalý Alonso si ve 43. kole postězoval: „To je mučení, to auto je vrak! Jsem ten nejnešťastnější pilot v tomhle **** světě!“ Z pátého místa se postupně propadl až do druhé desítky a na náladě mu nejspíš nepřidal zlepšený výkon po SC, kdy si svou konečnou podzici vydobyl na Hülkenbergovi čtyři kola před cílem. V samotném závěru ještě zkoušel zaútočit na Cunodu, ale ve finále zůstává veterán F1 stále bez bodu. Podobně na tom byl Gasly, o jehož osudu se rozhodlo už v prvním kole v zatáčce Piratella: při souboji s Leclercem nezvládl vůz, projel se štěrkem a spadl až na 14. pozici. Nepomohla ani výměna pozic s Colapintem ve 43. kole, i když startovní pole od 12. místa bylo opravdu velmi těsně sevřené a malé zaváhání mohlo přinést změnu pozice – ale body už ne.
Ze zbytku pole snad stojí za zmínku pokus Hülkenberga po výměně při VSC zůstat na středně tvrdé směsi až do konce – málem mu jeho strategie vyšla. Zaznamenáníhodná je téměř 45 vteřin dlouhá druhá zastávka Bearmana, díky níž spadl až na chvost startovního pole, ale aspoň si vyřídil účet s Bortoletem za kvalifikační potíže.
GRAND PRIX EMILIA-ROMAGNA 2025
1. Max VERSTAPPEN (NL) Red Bull Honda 1:31,33,199 (202,537 km/h) 25 bodů
2. Lando NORRIS (GB) McLaren Mercedes 1:31,39,308 (+ 6,109) 18 bodů
3. Oscar PIASTRI (AUS) McLaren Mercedes 1:31.46,155 (+ 12,956) 15 bodů
4. Lewis HAMILTON (GB) Ferrari 1:31.47,555 (+ 14,356) 12 bodů
5. Alexander ALBON (THAI) Williams Mercedes 1:31.51,144 (+ 17,945) 10 bodů
6. Charles LECLERC (MC) Ferrari 1:31.53,973 (+ 20,774) 8 bodů
7. George RUSSELL (GB) Mercedes 1:31.55,233 (+ 22,034) 6 bodů
8. Carlos SAINZ jr. (E) Williams Mercedes 1:31.56,097 (+ 22,898) 4 body
9. Isack HADJAR (F) VISA Cash App Honda 1:31.56,785 (+ 23,586) 2 body
10. Juki CUNODA (J) Red Bull Racing 1:31.59,645 (+ 26,446) 1 bod
11. Fernando ALONSO Aston Martin Mercedes 1:32.00,449 (+ 27,250)
12. Nico HÜLKENBERG (D) Kick Sauber Ferrari 1:32.03,495 (+ 30,296)
13. Pierre GASLY (F) Alpine Renault 1:32.04,623 (+ 31,424)
14. Liam LAWSON (NZ) VISA Cash App Honda 1:32.05,710 (+ 32,511)
15. Lance STROLL (CDN) Aston Martin Mercedes 1:32.06,192 (+ 32,993)
16. Franco COLAPINTO(RA) Alpine Renault 1:32.06,610 (+ 33,411)
17. Oliver BEARMAN (GB) Haas Ferrari 1:32.07,007 (+ 33,808)
18. Gabriel BORTOLETO (BR) Kick Sauber Ferrari 1:32.11,771 (+ 38,572)
Nedokončil:
Esteban Ocon Haas Ferrari 28. kolo motor
Andrea Kimi Antonelli Mercedes 45.kolo škrtíci klapky
—————————————————————————————————————————————————————-
Nejrychlejší kolo:
58. kolo Max VERSTAPPEN 1:17,988 (226,064 km/h)
Napsat komentář