KVALIFIKACE GP EMILIA-ROMAGNA


Optimistické vize před prvním evropským závodem hovořily o vzestupu Ferrari. Po kvalifikaci můžeme prohlásit, že Maranello nejspíš tuhle sezónu může odpískat. Zkuste si sami vzpomenout, kdy naposledy oba rudé vozy nepostoupily do Q3?

V paddocku i na trati jsme viděli po některých změnách staronové tváře – to se týkalo především Flavia Briatoreho na kapitánském můstku Alpine, v tomtéž týmu se na scénu Grand Prix vrátil Franco Colapinto, av boxech byl také v rámci jubilea svých vozů Peter Sauber – i když, pravda, ne vždy nesly jeho jméno.

V Imole panovalo slušné počasí – 22°C vzduch, trať se zahřála až na 41°C, vlhkost vzduchu dosáhla 30 % a vanul západní vítr o rychlosti 6,4 km/h. Pod oblohou s několika mraky představil dodavatel pneumatik Pirelli vůbec nejměkčí sady, označené C6-C4.

Q1 – 18 minut

Drama se vším všudy přinesla první část. Už tradičně vyrazili na okruh jako první Saubery a Bortoleto rovněž poněkolikáté stanovil orientační čas – 1:16,698. Záhy se však přes něj dostával jeden pilot za druhým, ale měřený výsledek dokázala zajet pouze polovina startovního pole. Ve chvíli, kdy měl slušně rozjeté kolo Verstappen, nezvládl Juki Cunoda nájezd do zatáček Villeneuve: „pětka“ ho rozhodila a do šesté zatáčky už vlétl pozadu. Narazil na bariéru otočil se kolem vodorovné osy a nakonec skončil aspoň na kolech – ovšem škoda na jeho voze byla totální. Kvalifikace byla samozřejmě přerušena a Verstappen pochopitelně kolo nedokončil – s ním neměli čas piloti McLarenu, Mercedesu, VISA Cash App a Alpine.

Odklizení vraku a oprava bariéry trvala 12 minut a poté se vozy vydaly konečně na trať. Nejvíc netrpělivý byl nováček Colapinto, jenž byl vzápětí vyšetřován kvůli vypuštění na straight-line v době neodpovídající povinnému limitu. Dalším hříšníkem byl Hülkenberg, jehož poslali mechanici do cesty Antonellimu. První pokusy po restartu se nesly v duchu drobných chyb: Norris a Piastri přetáhli zatáčku Tosa a vycestovali pravou stranou za obrubník, Stroll zase chyboval v Piratelle. Kritické zaváhání předvedl Hülkenberg; při druhém pokusu v zatáčkách Rivazza rovněž neudržel Sauber na trati a to ho stálo cenné setiny.

U Aston Martinu nebyli spokojeni s nejměkčí směsí, proto pro druhé pokusy zvolil Stroll středně tvrdou – a tato „léčba“ zabrala – Alonso se dokonce vyšvihl do TOP 3, když Q1 ovládl časem 1:15,175 Max Verstappen.

Ještě však došlo k závěrečnému dramatu – třináct vteřin před koncem Q1 Colapinto chyboval v Tamburellu, třetí zatáčka ho zbavila vlády nad vozem a ve čtvrté vytvořil ze své Alpine další šrot. Nastala tak kontroverzní situace především pro Bearmana. Byly samozřejmě vyvěšeny žluté vlajky – v daném úseku – a ve chvíli, kdy Bearman dokončoval kolo, rozsvítila se červená signalizace. Brit byl ale nějakých 10 – 15 metrů od cílové čáry a červená vlajka vlastně „zavlála“ současně s ukončením Q1. Problém byl v tom, že Bearman se časem 1:16,077 posunul z ohrožené zóny na průběžné desáté místo. Jeho případ byl zkoumán, a i když v televizním studiu odborníci poukazovali na fakt, že signalizaci Oliver nemohl vidět dostatečně brzy, aby nějak reagoval, byl mu čas odebrán a do Q2 místo něj postoupil Bortoleto.

Do Q2 nepostoupili: Lawson, Hülkenberg, Ocon, Bearman, Cunoda.

Q2 – 15 minut

S mírným posunem započatou Q2 zahájili Bortoleto, Verstappen a obě Ferrari. Gabriel opět zaměstnal pouze statistiku (1:16,683), zato Max vystřihl výborných 1:15,400. Obě Ferrari se náhle zlepšily o téměř půl vteřiny, ostatní zjevně vsadili na použité pneumatiky a mírně ztráceli. Nakonec si opět zjednal pořádek McLaren – Piastri 1:15,241, Norris o 0,020 vteřiny pomalejší. Nevedlo se Antonellimu, jenž si před domácím publikem určitě chtěl udělat očko. Reputaci si určitě hodlal napravit Albon, jemuž se v zatáčce Alta povedl smyk jako z dob Gillese Villeneuva.

Druhé pokusy zahájilo startovní pole čtyři minuty před koncem a přinesly těžký kolaps pro tifosi. Leclerc ani Hamilton své časy nedokázali zlepšit a bylo téměř jisté, že Q3 bude mimo jejich dosah. Aston Martin tentokrát nasadil středně tvrdou směs oběma pilotům a opět se mu dařilo – dříve zoufalý Stroll se najednou usídlil bez potíží ve středu TOP 10. Neudělal si ale dobré jméno u Gaslyho, jemuž se v zatáčce Alta motal v rychlé stopě, na což Pierre reagoval: „Jak se jmenuje ten chlápek v Aston Martinu? Jeho jméno si budu pamatovat!“

Všechny nakonec šokoval Sainz jr., jemuž se ovšem povedlo skvěle využít větrného stínu za Bortoletem a zdolal i neporazitelné McLareny (1:15,198). Oba piloti Ferrari nakonec byli odsunuti za brány Q3 – Hamilton se omlouval týmu, že lepšího výkonu nebyl schopen, Leclercovi chybělo k postupu 0,083 vteřiny a jenom nevěřícně do komunikace bědoval. Colapinto se samozřejmě Q2 nezúčastnil kvůli předchozí nehodě.

Do Q3 nepostoupili: Leclerc, Hamilton, Antonelli, Bortoleto, Colapinto

Q3 – 12 minut

Stroll, Alonso (začali opět na nejměkčí směsi) následovaní Hadjarem zahájili Q3 a Kanaďan se prezentoval časem 1:15,767. Verstappen zajel velmi dobré kolo – výkon 1:14,772 byl nejlepší z prvních pokusů a Max dominoval zejména v prvním sektoru, jehož barvu tradičně obarvil na fialovo. Nemuselo mu pak vadit drobné zaváhání v úseku Rivazza. Časy však neměly u všech zcela vypovídající hodnotu, protože Piastri, Sainz jr., Albon a Gasly si pro první jízdu zvolili použité pneumatiky.

Druhé pokusy zahájil Piastri tři minuty před závěrem kvalifikace a nával na trati mu v poslední pasáži okruhu přihrál do cesty trojici Sainz jr., Albon a Gasly. Probil se přes ně bez větších potíží a jestli ho tato skutečnost stála nějaké drobné tisíciny, nebylo to vidět, protože se posunul do čela. Verstappen přes tradičně fialový sektor 1 nezajel v tom druhém ani osobní maximum a tím pádem zůstal za Oscarem. Čekalo se, zda do boje promluví Norris, ale tomu se poslední kolo nepovedlo ani trochu – 1:15,344 byl nejhorší výsledek z první čtyřky. Piloti Aston Martinu opět zvolili pro poslední pokus žlutou sadu a tentokrát se k nim přidal i Russell. Těžko říci, jak mocná tato medicína byla, ale využil Norrisova zaváhání. Alonsovi pomohl i Hadjar, jenž svůj druhý pokus vzdal a tentokrát mdlejší výkony Williamsu a Gaslyho.

Piastri si tak zajistil třetí pole-position a při pohledu na složení první řady se nabízí otázka: dočkáme se reprízy soubojů z předchozích Grand Prix?

KVALIFIKACE GRAND PRIX EMILIA-ROMAGNA

  1.   Oscar PIASTRI                         McLaren Mercedes                        1:14,670     (236,673 km/h)

  2.   Max VERSTAPPEN                  Red Bull Honda                               1:14,704     (+ 0,034)

  3.    George RUSSELL                    Mercedes                                         1:14,807     (+ 0,137)

  4.    Lando NORRIS                        McLaren Mercedes                        1:14,962     (+ 0,292)

  5.    Fernando ALONSO                Aston Martin Mercedes                1:15,431     (+ 0,761)

  6.    Carlos SAINZ jr.                       Williams Mercedes                        1:15,473    (+ 0,762)

  7.    Alexander ALBON                  Williams Mercedes                        1:15,473     (+ 0,803)

  8.    Lance STROLL                         Aston Martin Mercedes                1:15,581     (+ 0,911)

  9.    Isack HADJAR                          VISA Cash App Honda                   1:15,746     (+ 1,076)

10.   Pierre GASLY                           Alpine Renault                                1:15,787     (+ 1,117)

11.   Charles LECLERC                    Ferrari                                               1:15,604

12.   Lewis HAMILTON                   Ferrari                                               1:15,765

13.   Andrea Kimi ANTONELLI      Mercedes                                         1:15,772

14.   Gabriel BORTOLETO              Kick Sauber Ferrari                         1:16,260

15.   Franco COLAPINTO                Alpine Renault                                bez času

16.   Liam LAWSON                        VISA Cash App RB                          1:16,379

17.   Nico HÜLKENBERG                Kick Sauber Ferrari                         1:16,518

18.   Esteban OCON                       Haas Ferrari                                     1:16,613

19.   Oliver BEARMAN                   Haas Ferrari                                     1:16,918

20.   Juki CUNODA                          Red Bull Honda                               bez času

Share this post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *