GRAND PRIX USA 2026 (Miami) – Francouzské Waterloo a Leclercův zkrat (aktualizované pořadí)

O tři hodiny posunutý závod nakonec prošel bez zásadních povětrnostních šachů. Zastánci nové formule budou jásat, protože se pořád něco dělo, ale ti pozornější si všimnou, že spíš šlo o takové divadlo, protože pokud se o něco zásadního skutečně jednalo, onen kouzelný proutek se někam zatoulal a bez něj se vše vrátilo k setrvalému stavu.

Ale pojďme hezky postupně: počasí naštěstí pro diváky a svým způsobem i pro piloty drželo, teplota také (35°C), jen trať byla o nějakých 10 stupňů oproti sprintu chladnější. Na to reagovalo prakticky celé startovní pole nasazením středně tvrdých ,cé čtyřek‘, jediný Hadjar, který po dodatečné diskvalifikaci musel startovat z boxů, mohl experimentovat a šel rovnou na tvrdou C3. Paddock byl nabitý osobnostmi zejména hereckého pole, moderátoři vyzpovídali namátkou Colina Farrella, Patricka Dempseyho, Terry Crewse či Jimmy Fallona.

Start do závodu v Miami: Verstappen a Antonelli zoufale brzdí a Leclerc jenom čeká, jak to dopadne. Někdy se vyplatí být trpělivý (F1.com)

Ze všech předchozích závodů si Antonelliho soupeři odnesli poznatek, že Italovi starty moc nejdou. Navíc měl vedle sebe tvrdého soupeře: Max Verstappen určitě nikomu nic nedaruje. Ale jak to bývá, dva se perou a směje se ten třetí. Kimi a Max dokázali odstartovat solidně, ale nos mezi ně strčil Leclerc a donutil je tím jít na brzdy až v tom nejzazším okamžiku. Nezvládl ho ani jeden, oba probrzdili a šikovně vyčkávající Charles se ujal vedení. Ale tím postartovní drama neskončilo, protože Antonelli opustil trať po levé straně a dalo se čekat, že buď bude musel coby nedovolenou výhodu přenechat pozici soupeřům, nebo se vrátí do startovního pole a tím by mu mohla hrozit penalizace, protože pro takové hrátky nemají komisaři příliš pochopení.

Pár metrů dále – Verstappen v problémech, Antonelli si to sviští mimo trať a Charles je definitivně v čele (F1.com)

Nakonec vše dopadlo docela jinak: Verstappen za zádí Ferrari ztratil nejspíš na chvíli přilnavost a roztočil se v hodinách. Tím v podstatě uvolnil cestu Antonellimu, naproti tomu zablokoval Hamiltona, jenž se pokoušel projet kolem rotujícího Red Bullu vpravo. Lewis musel mimo trať na pravé straně a nadějný začátek pro něj skončil pádem z potenciálního čtvrtého místa až za Colapinta na osmé. Vzadu ještě nastala pošťuchovaná, kterou odnesl Hülkenberg poškozeným předním křídlem, takže hned po úvodním okruhu musel do depa a měnit.

Tím ale dramata úvodního kola neskončila. V zatáčce 11 se pokoušel Hamilton předjet Colapinta, ale dočkal se jen vytlačení mimo trať (podobně jako ve sprintu). Moment se řešil, ale bez dalších postihů, navíc Hamilton ještě na konci prvního kola Argentince zdolal. Verstappen si musel připadat jako ve zlém snu, protože ještě před zatáčkou 11 se ,potkal‘ s Lawsonem, ale naštěstí byl tentokrát ušetřen nějakého poškození. Když se situace trochu uklidnila, stabilizovalo se pořadí Leclerc, Antonelli, Norris, Piastri, Russell, Hamilton, Colapinto, Lawson a Verstappen.

Colapinto a Hamilton si dělají prostor v zatáčce 11 (F1.com)

Další zápletka nastala v 5. kole a to v podstatě na dvou místech najednou. Nejdřív zavlály žluté vlajky v zatáčce 15. Namotivovaný Isack Hadjar stihl zdolat po startu z boxů Cadillacy a poté Strolla, ale ve zmíněném kole příliš argesivně najel do zatáčky 14, levým kolem zavadil o bariéru a jeho vůz pak neřízeně putoval přímo do svodidel v ,patnáctce‘. Frustrovaný Francouz hystericky mlátil pěstmi do volantu, poté do přilby a nejspíš jen vypnutá komunikace zabránila, aby byla tato pasáž vystřižena a pouštěna až po 22. hodině. Tohle extepmore trvalo dobrou půlminutu, teprve potom Isack vylezl, ale i nadále se vztekal, ale mohl jen na sebe. A to netušil, že na konci rovinky, na jejímž začátku havaroval, došlo k dalšímu dramatu.

Bylo by možná hodně zajímavé slyšet, co si Isack Hadjar říká ve skrytu přilby – havarovaný vůz je v zatáčce 15 (F1.com)

V nájezdu do vracečky T17 se pokusil Gasly předjet Lawsona, jenž zaujal defenzivní stopu, ale probrzdil a trefil Pierrovu Alpine do levého boku. Monopost se otočil kolem podélné osy a zůstal viset na bariéře – Pierre ihned hlásil do boxů, že je O.K., Lawson se z místa nehody odplížil, ale bylo jasné, že s ohledem na Hadjarovo poškozené auto a Gaslyho vrak vyrazí na trať safety car. Ovšem ještě než se stalo, došlo k útoku Antonelliho na Leclerca právě v místě, kde havaroval Gasly (ovšem předtím, než ke kolizi došlo) a Leclerc v 6. kole stihl Kimimu jeho atak oplatit (zatáčka 11). Teprve pak přišel ke slovu režim SC a s ním Bernd Mayländer.

Nejdřív Lawson a potom i diváci si mohli prohlédnout, jak vypadá letošní Alpine Mercedes zespoda. Gasly asi na podobné nápady neměl náladu (F1.com)

Odklízení vozů trvalo samozřejmě nějakou, takže safety car vesele kroužil po okruhu – ale pokud byste čekali, že nastane nějaká masivní návštěva boxů, šeredně byste prohádali. K mechanikům zamířil jediný Verstappen (kolo po výjezdu SC) a propadl se na 16. pozici. Jinak startovní pole kroužilo seřazeno následovně: Leclerc, Norris, Antonelli, Russell, Piastri, Hamilton, Colapinto, Albon, Sainz jr., Bearman, Ocon, Lindblad, Pérez, Bortoleto, Stroll, Verstappen, Alonso a Bottas. Konečně byl vrak Alpine odvezen jeřábem do bezpečného místa a na konci 11. kola se opět mohlo začít závodit.

Do třetice Alpine, tentokrát na finální cestě mimo dosah soupeřů (F1.com)

Po restartu vyškolil Piastri Russella, na svého bývalého kolegu zkusil dotírat i Hamilton, ale neuspěl. Zato pořadí na čele se rychle změnilo, když Norris za zatáčkou 10 celkem na pohodu předjel Leclerca. Ještě na konci téhož kola se o totéž pokusil Antonelli a uspěl v zatáčce 17, jenže v první zatáčce 14. kola mu Charles pozici opět vzal. Ne však nadlouho, vedoucí pilot průběžného pořadí už podruhé pokořil zástupce Ferrari v zatáčce 11 a jejich souboj tím skončil. Norris před výměnami držel na Antonelliho náskok 2,7 vteřiny, Leclerc rychle nabral odstup bez jedné desetiny čtyři vteřiny. Pak ke slovu přišly výměny a pořadím zamíchaly v podstatě jen v jednom bodě.

Nejdřív si uveďme, jak špička startovního pole stavěla – s výjimkou Verstappena, který tak učinil v 7. kole a posunul se tak do čela: 21: kolo – Russell (2,6 s); 22. kolo – Leclerc (3,7 s, problém s pravým předním kolem); 27. kolo – Antonelli (2,2 s); 28. kolo – Norris (2,8 s) a Hamilton (3,8); 29. kolo – Piastri (3,4 s, potíže s pravým předním kolem). Když se Norris vracel na trať, Antonelli plně využil rychlé kolo, dostal se před Landa a tím vlastně rozhodl závod, i když to ještě nikdo netušil. Prakticky až do 50. kola obhájce titulu měl Mercedes na dostřel, ale ani jednou za těch 23 kol nenaznačil nějaký útok, i když se jeho odstup držel pod jednou vteřinou. Teprve poté se rozdíl začal zvětšovat, dost možná i proto, že Norris mírně zvolnil, i když měl pneumatiky o kolo čerstvější. Nakonec tedy bývalá tenisová hvězda Rafael Nadal odmávl Antonelliho na prvním místě, čímž se mladému Italovi povedl první hattrick v jeho kariéře.

Max Verstappen zajel opravdu závod jako za nejlepších časů, i když na stupně vítězů mohl těžko pomýšlet. Z 16. místa se postupně prokousával výš a zůstávali za ním soupeři jeden za druhým: Stroll (12. kolo), Pérez a Lindblad (13.), Ocon (14.), Bearman (15.), tvrdý oříšek Albon, s nímž Max málem kolidoval v zatáčce 17, ale nakonec ho v 17. kole předjel na cílové rovince, Sainz jr. (18.), Colapinto (21.) a Hamilton (26.). Bylo ale jasné, že vedení neudrží, ostatně krátce po sobě ho na 3. místo odsunuli ve 29. kole Antonelli (T11) a Norris (T17). Ve 47. kole musel ustoupit Leclercovi, i když to byla bitva opět od první až do jedenácté zatáčky. V 55. kole na Maxe zaútočil Russell a nejspíš škrtl o jeho levou zadní pneumatiku, protože si poškodil pravou koncovku předního spoileru.

Russellův Mercedes se zjevnou stopou po souboji s Verstappenem – žádná akce ze strany komisařů nepřišla (F1.com)

Schylovalo se k velkému finále, v němž se zdálo, že karty jsou jasně rozdané. Russell nakonec v 56. kole na oblíbeném místě – zatáčka 17, Verstappena předjel – ačkoliv si v průběhu závodu několikrát stěžoval – po restartu nakvašeně hlásil na zídku: „Jedu **** špatnou strategii. Dávejte na to pozor, pánové!“, ve 43. kole prohlásil: „Všechna čtyři kola všude kloužou, je to hrůza!“, aby nakonec deset kol před cílem konstatoval, že se auto umoudřilo. Také Antonelli se zjevně nakazil Hamiltovštinou, protože ve 33. kole vyslal do boxů podivný vzkaz, z něhož bylo jasné pouze slovo ,převodovka‘, o tři kola později oznámil, že jeho zadní kola jsou v tahu. Ale na jízdě se to nijak neprojevilo.

Leclercův hořký závěr závodu – hodiny v zatáčce 2 a následný kontakt s bariérou (F1.com)

Oscar Piastri se přihlásil o svá práva, když v 31. kole nechal za sebou Russella, i když jejich souboj trval celé kolo, ve 48. kole za ním zůstal i Verstappen, jehož pneumatiky už za sebou měly 46 kol. Drama ale ještě neskončilo – v předposledním kole dokázal Piastri v zatáčce 17 předstihnout Leclerca a pilot Ferrari v posledním kole na stejném místě jako Verstappen na začátku udělal hodiny a opřel se levou stranou o bariéru. Zda šlo o jezdeckou chybu nebo takzvaný ,plíživý plattfuß‘ není jasné – spíš se dá uvažovat o chybě, ale Charles v průběhu závodu evidentně přejel nějaké trosky, což mohlo jeho pneumatiky poznamenat. Také nebyl spokojen se strategií, což dal boxům jasně najevo: „Než se na něčem dohodnete, proberte to taky se mnou, jsem tady!“V každém případě jeho náskok se rozplynul a v zatáčce 17 ho snadno zdolal Russell (i přes lehký vzájenmý ťukanec) a těsně před cílem i Verstappen. Během dvou kol tak Leclerc zažil pád o tři pozice…

Russell a Verstappen (žlutý vůz Lindblada je předjížděn o kolo) završují v zatáčce 17 Leclercovu závodní tragédii

Lewis Hamilton po předjetí Colapinta sice chvíli působil v Russellově závěsu, ale ani on nedokázal najít způsob, jak se před něj dostat. Ani obvyklá střídačka se nekonala. V podstatě jel osamělý závod: na piloty před sebou nestačil, ti za ním ho zase nijak nemohli ohrozit.

Co napsat k ostatním – jak to je s tím předjížděním naznačuje souboj Albona s Bearmanem. Oliver se deset kol držel za zádí Williamsu, ale ani jednou nezaútočil. Tím spíš pak ony změny pořadí, které tak trochu působily na efekt, vypadají jako cirkus pro diváky. Nakonec se pořadí měnilo, jen po dvou změnách předtím, ale jak už bylo řečeno, Norris šlapal Antonellimu na paty 23 kol – aniž by ho ve skutečnosti ohrozil.

Slovo uznání zaslouží určitě Franco Colapinto – odvedl velmi dobrou práci a po čisté jízdě přidal na konto stále se lepšící Alpine další body. Naopak přes veškeré optimistické řeči se Cadillac F1 a Aston Martin prali o nelichotivý titul nejhoršího týmu. Duel, v němž si někdejší bohatýrské doby připomínal Alonso s Pérezem, nakonec skončil vlastně nerozhodně – Bottas totiž kvůli příliš vysoké rychlosti v boxech musel ve 32. kole projet bez zastávky boxy a tím ztratil jakékoli šance. Na USA budou chtít určitě zapomenout u VISA Cash App RB (Lawsonova vina na kolizi s Gaslym je nezpochybnitelná), kde Lindblad náhle jakoby ztrácí kouzlo; u Audi F1 Bortoleto statečně bojoval a z posledního místa vyskočil až za první desítku, ale jakmile zdolal Aston Martin a Cadillac, neměl už kam postoupit.

Nyní nás čeká další pauza, i když budeme bez závodů jen dva týdny – takže před Montrealem si můžeme vyměnit názory, kam letošní ročník vlastně bude směřovat. Co je ale neoddiskutovatelné, že mladík Antonelli má třetí vítězství v řadě a pojistil si svou pozici v čele šampionátu.

VÝSLEDKY GRAND PRIX USA 2026 (Miami)

Charles Leclerc a Max Verstappen dodatečně penalizováni:

Po závodě byl pilot Ferrari vyšetřován komisaři ze tří možných přestupků, kterých se dopustil po svém nárazu do bariéry v zatáčce 3 po nájezdu do posledního kola. Za vinu mu bylo kladeno: jízda s poškozeným vozem a z toho plynoucí nebezpečí, opakované opuštění trati a kolize s Russellem před zatáčkou 17.

Závěr komisařů zněl: „Vůz #16 se v zatáčce 3 roztočil, narazil do zdi, ale pokračoval v jízdě. Pilot sdělil do boxů, že vůz se zdá být v pořádku, ale je problém s projížděním pravých zatáček. Proto byl nucen vyjet v šikanách mimo trať a to znamená, že tím získal trvalou výhodu. Za toto provinění udělujeme vozu #16 penalizaci ve formě drive through (projetí boxové uličky) s ohledem na opuštění trati a z toho plynoucí výhody. Rovněž bylo zvažováno, zda nedošlo k dalšímu porušení pravidel, když pilot pokračoval v jízdě s vozem poznamenaným zjevnou a rozpoznatelnou mechanickou vadou, ale nakonec bylo zjištěno, že neexistují žádné poznatky zjevné mechanické závady, proto v tomto bodě nebyly žádné další kroky učiněny. Po vyslechnutí jak pilota vozu #16, tak #63 ohledně incidentu v zatáčce číslo 17 vyplynulo, že oba účastníci považovali kontakt za drobný závodní incident, s čím vyjadřujeme souhlas.“ Protože Charles Leclerc si s ohledem na ukončení závodu nemohl svůj trest odpykat, byla mu stanovena penalizace rovnající se průjezdu boxovou uličkou v délce 20 trestých vteřin – tím pádem se posunul o dvě místa zpět těsně před Carlose Sainze jr.

Komisaři také potrestali Maxe Verstappena – v závodě bylo v 16. kole avizováno, že se pilot neřídil instrukcemi komisařů a přejel čáru po výjezdu z boxů (failing to follow race directors instruction – crossing the line at pit exit): ještě během Grand Prix bylo deklarováno, že tento bod bude šetřen po závodě. Nakonec komisaři konstatovali, že podle přílohy L, kapitoly IV, článkem 6 písm. c) Mezinárodního sportovního řádu vůz Red Bull #3 vnější hranou levé přední pneumatiky přesáhl vnější hranu vymezeného výjezdu z boxů; Holanďan tak vyfasoval 5 trestných vteřin, které ovšem nijak pořadí neovlivnily.

Bez trestu skončil i nejvážnější incident – kolize dvojice Lawson-Gasly. Podle šetření komisařů byla příčinou technická závada na převodovce novozélandského pilota, jenž z toho důvodu nemohl střetu zabránit. Komisaři zdůraznili, že příčinou byla mechanická závada, nikoli chyba pilota samotného, jemuž selhání komponentu při brzdném manévru znemožnilo jakkoli nárazu zabránit. Proto nebyly podniknuty žádné další kroky. Stejně tak bez trestu skončil střet Verstappena a Russella z 55. kola, ačkoliv pilot Mercedesu zjevně pokračoval s poškozeným spoilerem, a to zcela viditelně (zdeformovaný komponent a škrtající koncovka o vozovku). Komisaři se spokojili s názorem obou pilotů, že šlo (podobně jako v případě Leclerca a Russella) o běžný a bezvýznamný závodní incident. Proč tedy Max hlásil do vysílačky, že ho Russell trefil???

V této souvislosti se objevila na mnoha diskusích otázka, proč nebyl podobným způsobem penalizován i Kimi Antonelli, jenž v prvním kole po probrzdění v zatáčce 1 pokračoval mimo trať až za zatáčku 2, kde se vrátil na trať.

Share this post

Comments (33)

  • tom11 Reply

    musím říct, že jsem si závodní víkend opravdu užil. ať už je vzájemné předjíždění způsobeno čímkoliv ( bez stále nefungující grafiky ohledně používání výkonu elektro a boosteru je to o ničem ), je docela fajn pohled na vzájemně bojující auta několika týmů. je evidentní, že Mercedes, McL a Alpinka těží hlavně ze síly motorů, Ferko hlavně ze super startů a RB z Maxe. jsou také některé věci, jistoty, které se nezmění, ať už máme techniku jakoukoliv. tím myslím strategie Ferrari, ze které byl Charles evidentně nadšený 🙂

    ale na závěry máme za sebou jen maličkou část nové éry. takže se rád nechá překvapit, jak to půjde dál.

    k tomu závěru. je mi trošku záhadou, proč byl Charles penalizován. průjezdy, kterými se dostal do cíle rozhodně nezískával žádnou trvalou výhodu. pokud tedy za výhodu nebudeme považovat to, že vůbec někam dojel. když už zkoumali jeho jízdu s poškozeným vozem, proč nezkoumali i jízdu George s poškozeným předním křídlem, jehož vnější část mohla kdykoliv odlítnout a způsobit nebezpečnou situaci? ať se na mě nikdo nezlobí, ale ani jako fanoušek soupeře nemohu s penalizací Charlese souhlasit. obzvláště, když například Lawson vyvázl zcela bez trestu, protože kolize s Gaslym byla podle šetření způsobena technickou závadou a ne jezdcem. když to dovedeme ad absurdum, tak Charlesovy průjezdy mimo trať byly též způsobeny technikou a ne jezdcem…
    když to tedy shrneme, tak jízda s porouchaným autem, jejímž důsledkem je otočení a vyřazení soupeřova auta je OK, opatrná pomalá jízda, kterou se dostane mimo trať, při níž nikoho nenabourá, neohrozí, neomezí… není OK. nevím, zdá se to divné jen mě?

    4 května, 2026 at 10:21 am
    • RoBertino Reply

      Všechny penalizace a nepotrestání jsou zahrnuty pod tabulkou v článku – doufám, že ji nebudu počtvrté předělávat…
      Tome – souhlasím. Ale on je vůbec špatně nastavený systém v mnoha směrech, pokud by už chtěli brát nedovolenou výhodu, tak proč nedostal pentli Antonelli, který hned po startu jel pořádný kus vedle trati a při návratu minimálně ohrozil Norrise za sebou. To je jedna z maličkostí. Pak tu byl duel Colapinto-Hamilton, taky nic. Budu velmi nepříjemný a řeknu, že bordel je slabé slovo. Budu zpracovávat prohlášení – trochu se opozdilo, ale lítal jsem po lékařích a nebyl čas. Tak jsem zvědav, protože Alex Jacques a Jolyon Palmer u Leclerca mluvili o nějakých troskách a možném poklesu tlaku v pneumatikách.
      A ještě k tomu předjíždění. Na pohled a efekt to vypadá fajn, ale opravdu mi přijde, že se tak děje podle nějakého mustru. Na jednu stranu si Antonelli namaže soupeře na chleba, na druhou za ním Norris trčí 23 kol s odstupem většinou menším než 1 vteřina a není schopen ani zaútočit? Stejný motor a když se podíváme na sprint, měl by být po dvou kolech vepředu. Psal mi jeden velký fanoušek z Británie a ten natvrdo prohlásil, že má občas dojem, jako by LM a přidružené organizace vodili piloty a autíčka na špagátech jako loutky…

      4 května, 2026 at 12:34 pm
      • tom11 Reply

        jo, s tím dojmem asi není ojedinělý. je to sice jen konspirace, ale jak to vysvětlit? nota bene, když grafiku nebyli schopni dát do teď dohromady tak, aby měl divák přehled. asi ten přehled mít nemáme. to je první, co člověka napadne. a jak z mariáše známe, první nápad bývá ten správný:-).
        a to ostatní je už naše známé téma konzistence v rozhodování. o tom se můžeme bavit do nekonečna.

        4 května, 2026 at 7:35 pm
    • Michal Ježek Reply

      Souhlasím. Ještě bych chápal, že za porušení limitů tratě mu dají 5s, ale 20??? Za to, že neprojel řádně 2 nebo 3 zatáčky? Kolik jich neprojel Antonelli, který dostal jen varování?

      4 května, 2026 at 1:52 pm
      • RoBertino Reply

        Máš naprostou pravdu Majku, Leclerc špatně zatáčel doprava a těch zatáček tam zase tolik není – v záběru bylo jen jedno vyjetí, navíc v těch ostatních (jako pod přemostěním) nemá ani kam vyjet. Opět ona nekonzistentnost posuzování. Buď měl dostal Kimi také nějaké vteřiny navíc, nebo Charles jen dvojí napomenutí za porušení traťových limitů.

        4 května, 2026 at 2:43 pm
        • odin Reply

          Tak i já se připojím z mého pohledu k nesmyslným trestům. Je to posuzováno značně nekonzistentně. Ale co už? Vždyť i loni, předloni a před,před,před loni se přestupky v F1 posuzovaly stejně nekonzistentně. Zajimavé je, že když jsem na stejné věci upozornňoval loni, tak mi tady v diskuzích bylo vysvětlováno, že předjíždění mimo trať je OK. (Vzpomínáte si na Leclerkovo a Verstappenovo předjetí mimo trať po startu?) A dokonce, když na to Russell upozorňoval do vysílačky, tak zdejší fans tvrdili, že Russell kecá a pořád si jenom stěžuje. A najednou ti samí mají problémy s nepotrestáním jiných pilotů. Že je F1 zpolitizovaný guláš je jasné už několik desitiletí, ale proč se i my fanoušci snižujeme k nekonzistentním pohledům na stejná, nebo podobná provinění?

          Ale jinak musím říci, že jsem si včerejší závod užil. Plně souhlasím s tomem11, žýe se bylo na co koukat. Vždyť na čele se vystřídali piloti Mercedesu, Ferrari i McLarenu a nebylo to pouze jen kvůli pitstopům. A ať už si myslíme o předjíždění cokoliv, tak je jasné, že i v minulosti bylo předjíždění způsobeno dosti „uměle“. Viz.degradace pneumatik (o které se také dlouze diskutovalo a ti, kteří s pneu neuměli pracovat, tak to kritizovali), nebo DRS, nebo kersy atd. atd. Jinak se totiž v moderní F1 nepředjéíždí. Seřadí se vláček který vypovídá o síle jednotlivých týmů a jezdí se pořád dokola, dokud neprojedou dvojice týmových kolegů v patřičném pořadí cílem.

          4 května, 2026 at 5:35 pm
  • Jumpmam Reply

    K tomuhle víkendu můžu říct jen to, že vážně není jednoduché být fanoušek Ferrari…

    4 května, 2026 at 11:49 am
    • RoBertino Reply

      Existuje písnička We shall overcome – je to nějaký gospel o tom, že jednou bude líp. Jen si ji zpíváme už setsakrametsky dlouho…

      4 května, 2026 at 12:35 pm
      • jumpman Reply

        no, když se podívám na trend, kdy mezi surteesem a laudou bylo 11 let, mezi Scheckterem a Schumacherem 21 let, tak nechci ani pomyslet… 🙁

        4 května, 2026 at 1:49 pm
        • RoBertino Reply

          Abychom nedopadli jako ve filmu Jak básníci přicházejí o iluze, kdy Mireček (Joseph Dielle) říká Štěpánovi (Pavel Kříž), kterého sepsul doc. Sejkora (Jan Přeučil):
          „Nic si z toho, Štěpanku, nedělej, nas v Zachradkach učili, že pravda nakonec zvitězi“
          A Šafránek odpovídá: „No, jen abychom u toho ještě byli…“

          Bojím bojím.

          4 května, 2026 at 7:11 pm
          • tom11

            jo, kluci, nemáte to jednoduché…

            4 května, 2026 at 7:28 pm
  • RoBertino Reply

    Docela by mě zajímalo, kdy jsem dříve nebo na našich stránkách tvrdil, že dva stejné prohřešky lze posuzovat rozdílně. Nějak si na to nevzpomínám. Že jsou pravidla a přestupky podivně ohýbány a vysvětlovány jako v současném politickém světě tvrdím už dlouho a dost mě mrzí, že to Odin rozporuje. Podívejme se na závod v Miami a Russella – Žoržík vždy hlasitě brečí, když má dojem, že se mu ubližuje. Ale v Miami štrejchnul Maxovi o zadní kolo, výrazně si poškodil přední spoiler – být to třeba Magnussen, který byl minimálně jednou za podobný, ale spíš bych řekl méně závažný přestupek povolán do boxů, tak tam frčí opět.
    Znovu říkám, co jsem napsal v Paddocku – F1 zabíjí naprosto fušerská práce těch, co předpisy připravují. Ano, je to fuška, ale nemyslím, že zadání zní „udělejte ty pravidla během deseti minut“. Pořád víc na mě působí, že vůbec nedomýšlí souvislosti a především v některých oblastech prostě nemají jasný výklad, kdy se stane a), kdy b) a kdy c)… a případně dále. Kazí to nejen dojem ze závodění, ale také to vede k událostem, které by se nikdy stát neměly. Místo toho se na jednu stranu strašně pereme za absolutní bezpečnost, a pak se udělá šílenost, kterou by nikdo normální schválit nemohl, ale protože je podložená patřičnou sumou a kdoví čím ještě, tak projde jak vzduch skrz dveře.
    A jen mimochodem – opět jsem si na konkurenčních stránkách přečetl, jak Halo system zase jednou zachránil pilotovi život. Je mi dost líto čtenářů, že musí takové bláboly číst, ostatně v diskuzi to autorovi bylo řádně vysvětleno. Sázím se, že asi nikdy neviděl kotrmelce třeba Andrey de Cesarise v Rakousku 1985 nebo Brundlea v Monacu téhož roku… A kdo by měl výhrady, že šlo o odlišný podklad (tráva), tak nabízím Philippa Alliota v Mexiku 1988.

    4 května, 2026 at 7:02 pm
    • odin Reply

      Roberte přečti si svůj článek a diskuzi k loňskému Mexiku. A ne jen ty.
      Já vnímám jako získání výhody, když pilot střihne zatáčku tak, jako Verstappen a Leclerk v Mexiku a navýší náskok na soupeře. A je jedno, zda musel, nebo nemusel vracet pozici, protože nikoho nepředjel. Já bych za takové manévry dával průjezd boxy. A když si Russell stěžoval, tak ty napíšeš, že by se měl více věnovat závodění… Pak ale nechápu tvé rozhořčení nad událostmi v letošní GP USA. A to je více-méně gro mého komentu.
      Připadá mi, že komisaři trestají piloty za prohřešky, které nepotrestali v minulosti a vymýšlejí nesmysly, tak jako teď v případě Leclerka. V mexiku měl dostat flastr – nedostal, tak teď mu to spočítali za nesmysl. Jenom jsem zvědavý, kdy taky dojde na Maxe.

      5 května, 2026 at 5:58 pm
      • RoBertino Reply

        Nevšiml jsem si, že bych se rozhořčil, jen jsem poznamenal, že si Leclerc zkrátil jednu zatáčku z důvodu zjevně poškozeného, i když ne vizuálně, svého vozu. Ostatně poškozený vůz byl důvodem, proč Lawson nedostal ani ťuk za kolizi s Gaslym. Takže a) měl být potrestán Lawson a pak je penalizace Leclerca v naprostém pořádku, nebo b) mělo se přihlédnout k poškození Charlesova vozu. Jenže pikantní je, že komisaři uvedli něco ve smyslu – „zjevné poškození stroje, které nebylo viditelné.“ Pořád Ti to nepřijde jako Kocourkov?
        Čekal jsem od Tebe nějakou reakci na Antonelliho, protože ten de facto udělal to samé co Max a Charles loni v Mexiku. Ale asi to bylo v naprostém pořádku, že si v podstatě zkrátil nájezd do T2 a striktně vzato mohl dostat unsafe return on track. Proč se tak nestalo?
        A poznámku nakonec, jestli budeme koukat na to, jak si někdo vzpomene – ahááááá, před pěti lety jsme ho nechali projet zatáčku a nedostal nic, tak teď mu to hezky vmeteme zpátky, tak se F1 stává skutečně cirkusem. Max je passé, protože bojuje o nějaké páté až sedmé místo a to není dostatečně dramatické. Chaos se musí vytvářet na čele, nebo se snad řešila otázka duelu Albon-Verstappen, kdy si Alex stěžoval agresivní Maxův styl? Ne – bojovali o nějaké desáté místo…

        5 května, 2026 at 9:17 pm
        • odin Reply

          Roberte, právě, že mi to jako Kocourkov připadá. Jenom s tím rozdílem, že mně to jako Kocourkov připadá už drahná léta. A kocourkovské praktiky jsem spatřoval i v minullosti, kdy to bohužel mnohým z nás tak kocourkovské nepřipadlo, protože z toho Kocourkova těžil jejich favorit.
          A co ti mám napsat k Antonellimu? Jistěže to bylo podobné, ale když jednou něco komisaři nechají být, tak pak je obtížné to samé potrestat. Nebo jsi jiného názoru, že v případě Leclerka a Maxe bylo správné od trestu upustit protože a tak dále, ale Antonelli je z jiného týmu , tak jeho je třeba sejmout?
          Tady je totiž přesně bod, kde se my dva rozcházíme v názorech a vnímání stejných a podobných situací. Já jsem byl pro trest okamžitě poprvním kole závodu v Mexiku, tebe to vzrušuje až když to udělá Antonelli v další sezóně.
          Bohužel nekonzistentnost rozhodování v F1 se traduje snad už od doby, kdy jsem to začal sledovat. Takže už jsem dostatečně otrlý.Můj problém je, že mi nějak vadí různé unfair způsoby závodění od samých počátků, kdy to někdo použije a hned bych takové věci trestal. Oni časem tyto způsoby trestné bývají, ale trvá to, než si toho komisaři „všimnou“. Většinou to bývá až když stejný způsob boje začne používat i některý z ostatních pilotů. Uvedu pár příkladů, které mi vadily okamžitě: Schumiho „vlnka“, kdy měmil několikrát směr jízdy při bránění pozice- později upraveno pravidly o změně směru jen jednou, Maxovo pozdní brzdění do zatáček a vyvážení soupeřů mimo trať i za cenu toho, že sám traťové limity též poruší, Sennovo strkání přídě vozu do zatáček a vyžadování uvolnění místa i když na zatáčku zdaleka neměl právo, Schumacherovo vítězství, aniž by projel cílem a byl odmávnut, nebezpečné návraty na trať, když vůz opustí dráhu, tak nemá právo v malé rychlosti vjet do ideální stopy, která je vyjeta závodním tempem, atd, atd. Prostě na tyto věci jsem měl a mám jiný pohled, než ostatní a tudíž jsem většinou jumpmanem obviňován z toho, že aplikuji staré věci na nová pravidla, ale já jsem to tak cítil už tehdá. A ano, komisaři tehdá nechávali profitiovat určité piloty a až když z toho mohli profitovat jiní, tak to zakázali. Bohužel těch zákazů a příkazů je tak obrovské množství, že se v tom ztrácí i samotní komisaři. A navíc nejsou ochotni potrestat evidentní přestupky proti pravidlům a vymýšlí se proč nebyly uděleny tresty . Pak z toho vznikne takovýto Kocourkov. A my se tady v diskuzích zbytečně hádáme o to, co bylo a co ještě nebylo za hranou pravidel. A co mělo a co nemělo být potrestáno. Přitom pravidla jsou jasná, ale ani tvůrci se jimi neřídí. A Roberte ruku na srdce, musíš uznat, že tento stav ignorace pravidel samotným vedením F1 nevznikl letos. Ten už tady trvá pěkně dlouho.

          6 května, 2026 at 5:22 pm
          • jumpman

            No vidíš, sám píšeš, že jsi to cítil už tehdá, čili v době kdy tyto pravidla takto neplatila, ale Tobě to přišlo že by se takto jezdit mělo… A upřímně Oldo, schumacherovi nepřipusuj zásluhy za něco, co reálně nezavedl. On pouze dělal věci, které procházely ostatním pilotům, především sennovi. Pokus si najdeš na youtube v podstatě jakýkoliv závod z 80tek, tak už v té době piloti dělali věci, kterými si bránili pozice a dnes by za ně dostali flastr. Nebyl to jen schumacher o desetiletí později. I prost si uměl tu pozici pohlídat, jen nebyl stejné prase jako senna, aby do toho šel ve stylu buď budu já první, nebo jsme na hromadě oba… a za mě schumacher v prasárnách sennovi nesahal ani po kotníky a podívej se, kolik má senna do dneška obdivovatelů…

            7 května, 2026 at 12:24 pm
  • jiný Honza Reply

    Já se přiznám, že rudí (a vlastně žádný tým) mě nikdy nepřitahovali, spíš někteří piloti. Momentálně fandím Landovi (nekamenovat, prosím), jinak jsem bral třeba Hunta, Raikonena, Ricciarda a spoustu dalších.
    Takže Lando alespoň druhý, nějaké body má, s Leclerkem (toho taky můžu) snad začnou stíhat Mercedesy. Jinak mám dojem, že největší stěžovatelé jsou bývalí mistři světa (klasický byl Vettel, pokračuje Alonso, Hamilton a hodně Verstapen).
    Viděl jsem první závod letos a mohu-li být upřímný, víc předjíždění se mi líbí (připomíná mi to doby dávno minulé). A co se týče dojíždění/nedojíždění soupeře před sebou – tohle tady bylo vždy, nikdo z nás neví, jestli šlo o zničené pneu (stávalo se Maxíkovi, když nestíhal Lewise), málo paliva nebo nějaká závada. Ono stačí třeba únava pilota podpořená předchozí jízdou na hraně za účelem zkrácení odstupu.

    5 května, 2026 at 11:16 am
    • odin Reply

      Mám to úplně stejně nastavené. Prakticky bych se pod tento tvůj koment mohl s klidem podepsat. Tak doufám, že v září budeš mít čas přijet na sraz.

      5 května, 2026 at 6:02 pm
      • tom11 Reply

        Když už jsi se, Oldo, zmínil o podzimním srazu – máš už v hlavě nějaký konkrétnější termín, nějaké možnosti? vím, je ještě relativně dost času, může se přihodit spousta věcí, ale také se určitě postupně asi všem maličko plní kalendáře…

        8 května, 2026 at 10:37 am
  • odin Reply

    Dovolím si ještě jednu reakci na jumpmana ze 7.května 12:24. Myslím si Michale, že mezi našim vnímáním unfair situací není tolik rozdílů. Snad jen ten, že tobě vadí unfair věci u všech ostatních, kromně tvých oblíbenců. Vždyť i ty tady vykřikuješ, jak Mercedes letos podvádí a dokonce o tom s Robertem uděláte článek. A pověz mi, kde je v pravidlech zakázáno postavit motor z materiálů, které se vlivem teploty roztáhnou a vznikne větší kompresní poměr? Já jsem v pravidlech nic takového nenašel. To jo??? A přesto vnímáš tuto skutečnost, jako podvod. Ale u mně ti podobné vnímání vadí.
    A co se týče Schumachera, tak to je pro mne stejné prase jako Senna. Možná s tím rozdílem, že on sejmul v boji o titul soupeře dvakrát, zatímco Senna pouze jednou.
    A co se týče bránění pozic v 80-tých letech a dnes, tak tam vidím jeden podstatný rozdíl. A to jistou odvahu riskovat život svůj i soupeřův v 80-tých lletech, zatímco dnes jsou si až přespříliš jistí, že jsou v bezpečí, ať udělají cokoliv. (Zvláště po nehodě Grosjeana, kterého by v osmdesátkách ani nenašli a mohli by jeho ostatky maximálně seškrábat, pokud by bylo z čeho).

    12 května, 2026 at 12:33 pm
    • RoBertino Reply

      Odine,
      u Tebe je jedna velká nectnost, že když s Tebou člověk výhradně nesouhlasí, nemá pravdu. Jumpman udělal článek podle externích zdrojů, nic si nevymýšlel a postupoval podle toho, co se objevilo na sítích nebo zprávách. Takže v podstatě podle Tebe podvádějí nebo dmýchají nenávist renomovaní novináři? Co se týče pravidel, shodli jsme se mnohokrát, že jsou většinou tak špatná, že v nich najdeš víc děr než v ementálu. A je jasné, že určité pasáže přímo vybízejí k tomu, aby byla základní myšlenka obejita. Samozřejmě, co není zakázáno, je dovoleno – proto měl Benetton v roce 1994 odstraněné bezpečnostní filtry z tankovacích pistolí a v Německu došlo u Verstappena k požáru. Stejný případ jako u materiálu v motorech Mercedes. Bylo někde v pravidlech psáno, že se to nesmí udělat? Přitom bylo jasné, že tím dochází k rychlejšímu průtoku paliva a tankování tak trvá kratší dobu.
      A co se týče srovnávání nehody Grosjeana s 80. lety? Příteli, najdi si Grand Prix JAR 1984 a Piercarla Ghinzaniho nebo Imolu 1989 a Gerharda Bergera. Pak se můžeme bavit o ostatcích a jejich seškrabávání.

      12 května, 2026 at 2:11 pm
      • odin Reply

        Tak vidím, že jsem píchl do vosího hnízda a pořádně v něm zašťoural. Roberte jen pro objasnění, není pravda, že mi vadí když se mnou kdokoliv nesouhlasí. To je blbost na entou. Mně vadí, když mí oponenti mají odlišné názory na stejná provinění. Např. Leclerkovo a Maxovo beztrestné zkrácení si tratě v Mexiku 2025 a nynější vyjetí Antonelliho, které ti přišlo unfair. Přitom tehdá v Mexiku jsi s Leclerkem a Maxem a jejich nepotrestání byl v pohodě. Když jsme se dohadovali o Huntově trestu v Anglii 1976 za to že údajně neviděl červenou vajku. Pak by mně tedy zajímal tvůj názor na Vettela v Brazílii 2012, lkdy předjížděl Kobajašiho beztrestně pod žlutými (dokonce mu to bylo detekováno na volantu). Já jsem se tehdá přel s Petrem Hlawiczkou, který mi tvrdil, že údajně v dálce byl vidět komisař mávající zelenou vlajkou. Ale ta přece taky platí až poprojetí okolo. Jumpman mi tady napíše, že jsem sám přiznal, že mi přestupky v minulosti vadily, ale nebyly v pravidlech, ale ty, ani on, nechcete vzít na vědomí, že se chováte stejně jako já. A je úplně jedno, zda Mercedesácké triky vnímají podobně jako vy dva i jinde. Však také v případech diskvalifikací Hunta v sezóně 1976, byly odlišné názory jinde také. A můžeme uvádět spousty jiných příkladů.
        Tak že poučení plyne. Nepřete se se mnou o výkladech pravidel kdy jeden je trestán za něco, za co jiný trestán není. To prostě nedávám.
        A jak píšeš pravidla jsou děravá v tom se shodujeme, ale podle mě by se měly opravovat smysluplně. Aby jednomu nevznikalo zvýhodnění na úkor druhých. Podle mě není správné pustit jasné a evidentní porušení pravidel která zakazovala testování, nebo překročení rozpočtového stropu, s minimálními tresty a trestat exemplátně obejití pravidel v případě prohýbání křídel, nebo navyšování kompresního poměru, když při měření je vše vpořádku. To je prostě můj názor se kterým nemusíte souhlasit a nevyhlásím vám žádnou svatou válku. ALe když budete stejné přečiny posuzovat nekonzistentně, tak budem ve sporu stále.

        14 května, 2026 at 10:47 am
    • jumpman Reply

      Ahoj Oldo,
      Já vnímám, že jsem shovívavější k pilotům ferrari a jejich prohřeškům, ale vím o tom. Ty vedeš svatou válku proti schumacherovi a cokoliv ten chlap udělal, je u tebe zákonitě činem ďáblovým, včetně jeho charitativní činnosti. Je zajímavé, co o schumacherovi nedávno prohlásil Todt, řekl, že schumacher je velice čestný člověk, který neumí podvádět a když se o něco takového snažil, tak to udělal tak nešikovně, že si toho každý ihned všimnul… A můžeš mi prosím objasnit, kdy schumacher „sejmul“ soupeře v boji o titul? Já jen ať se bavíme o stejných událostech. Já si totiž nepamatuju, že by schumacher „sejmul“ soupeře v boji o titul. Zavřel hilla v 94, který do něj narazil a pokusil se „sejmout“ villeneuva, ale sejmul jen sám sebe… tak nevím… Senna má těch vroubků podstatně víc, tak bych také rád věděl, který počítáš…
      K těm pravidlům, RoBertino Ti to popsal poměrně shovívavě, a tímto mu děkuji za obranu, já skutečně jen shrnul to, co je uvedeno od renomovaných novinářů všude po světě k tomuto problému a kupodivu se všichni shodují, že mercedes podvádí, protože pravidla nehovoří o kompresním poměru při pokojové teplotě, ale všeobecně o maximální hodnotě kompresního poměru a že ověření proběhne na studeném motoru. Jak psal RoBertino, pravidla jsou děravá a tvůrci nejspíš úplně nečekali, že někdo bude investovat značné prostředky do vývoje komponet, které se chovají odlišně, než běžné materiály používané ke konstrukci motoru. Ostatně kdyby FIA byla co k čemu, tak si vystačí i se současnými pravidly, která hovoří o použití homogenních materiálů s vyloučením drahých prvků, protože to co mercedes dělá je evidentní „vyplátování“ buď spalovací komory nebo vrchní části pístu materiálem s vyšší teplotní roztažností než je běžně používaný hliník. Ale kupodivu FIA nechce do tohoto problému radikálně říznout, protože se jedná o mercedes, jako již tolikrát při podobných podvodech… a i proto jsem si dal tu práci, abych vám ukázal časovou osu akcí FIA vůči ferrari a vůči mercedesu a jak se reakční doby i prostředky radikálně liší, přestože se jedná de facto o principiálně stejný druh podvodu…
      A k těm 80tkám, Oldo, pusť si nějaký záznam z youtube, ty vlnky a vlny před zatáčkou při bránění pozice byli všeobecně používané, jen senna to jel na totální prase, ostatní si ten prostor nechávali, ale že by bez náznaku obrany otvírali dveře k předjetí, to neudělal nikdo a směr měnili velice z vesela i několikrát v jedné brzdné zóně a jak mám rád prosta, i on to používal velice často. Tehdy se takto prostě závodilo…

      12 května, 2026 at 4:24 pm
      • odin Reply

        No mohl bych napsat ve stejném mduchu jako ty, že Schumiho považuji za podrazáka, stejně jako Sennu a vím o tom. A ty vedeš svatou válku proti všem soupeřů Ferrari. Ale neudělám to.
        Argumentem v podobě prohlášení jakéhosi Todta u mne neuspěješ. Protože pana Todta si absolutně nevážím. On totiž v minulostíi žvanil různé nesmysly a děĺal vše pro Schumiho tituly včRetně výhrůžek Barricellimu revizí jeho smlouvy, pokud nepustí Míšu do čela. Pamatuji si i to, že Todt prohlásil, že zásluhu na úspěších Mercedesu a Hamiltona má především Schumacher. Tak to by mně zajímalo jakou. V dobách kralování Mercedesu a Hamiltona se jezdilo s turby a podle nových pravidel. Všichni vím, že Schumi skončil před touto érou a všichni jste mi konečně uvěřili, že Schumi nebyl ten zázračný konstruktér, ani stratég. A Mercedesy vyhrávali díky síle motoru, čili jak mohl Schumacher ovlivnit výkonnost Mercedesu, když se na turbech nepodílel??? Stejný Todt prohlásil, že Masiho rozhodnutí v AD2021 bylo v zájmu formule 1. To F1 má zájem na tom, aby se jezdilo mimo rámec pravidel? Dokonce takovým způsobem, že ta pravidla nebudou dodržovat samotní ředitelé závodů? A jediný prověřený kamarád Schumiho, je právě Todt, tak že on jediný může referovat o Schumiho stavu, myšlení i charakteru. Ale mně nějak oficiální a schválená prohlášení nezajímají a nepřikládám jim žádnou váhu. Raději si přečtu, co o Míšovi říkají jeho soupeři i kolegové a z toho si pak dělám názor na nejčestnějšího člověka v historii F1 dle Todta.
        S ojasňováním to je jednoduché Schumi sejmul Hilla Adelaide 1994 a Villeneuvea naprosto stejným manévrem (dokonce o tom byl i sám MS přesvědčen)jako v Adelaide, v Jerezu 1997. Senna sejmul Prosta v Suzuce 1990. To jsou pro mně závody, které rozhodovaly o titulech a postižení už neměli šanci k odvetě. Tedy vyjma onoho Jerezu, kdy to Schumacher zpackal natolik, že Villeneuveovi poškodil vůz jen „málo“ a ten z prvního místa klesl jen na třetí a tím si zajistil titul. Jinak by se opět tvrdilo, že Vileneuve narazil do Schumiho, protože Schumi najížděl do zatáčky první. Takto alespoň mohli mocní v F1 předvést „tvrdou ruku“ a udělit trest- netrest DSQ Schumiho ze sezóny, ale už mu zapomněli odečíst body, polposiciony, vítězství, kvyldy atd.atd. ve statistikách. Pro mě další důkaz, jak Schumachera tlačili ke slávě nehynoucí.
        K vašemu článku. Mrzí mě pokud si myslíte, že nějak odsuzuji článek, který jste napsali. Ne. Článek je pěkně zpracován a nemám s tím žádný problém. Jenom mi přijde podivný, když vy, jako autoři, v případě Mercedesu považujete za podvod něco, co v pravidlech není striktně ošetřeno a tudíž komisaři to jako zásadní problém nevidí. A pak mi tady argumentuješ pravidly, když upozorním na podobná provinění. která též v pravidlech „ještě“ nebyla zanesena, ale která se klidně dala trestat dle stávajících prvidel, jenom, kdyby k tomu našli odvahu.
        CO se týče „vlnek“. Už jsem několikrát napsal, že Senna a Schumacher jsou u mne na stejném stupni prasáctví. A právě, že Senna podle mě udělal z F1 kontaktní sport se vším všudy a Schumacher mu dokázal oplácet stejnou měrou, měl jsem práve Schumiho v počátcích docela v oblibě. Ne, že bych mu zrovna fandil (to jsem preferoval Hakkinena), ale líbilo se mi, že ze Senny „lovce“ udělal občas „lovnou“. Rozházel si to u mě až v Adelaide.
        A souhlasím, že ostatní piloti si v 80-tkách prostor nechávali.

        14 května, 2026 at 12:42 pm
        • jumpman Reply

          na tohle už vážně nemá smysl reagovat…

          16 května, 2026 at 6:56 am
          • odin

            Nemá, protože argumentace Todtem je zcela ulítlá. To se ti fakt nepovedlo. Bohužel podobně to fans Ferrari dělají často, že si vyberou prohlášení někoho z F1, kdo plácá nesmysly, které se jim hodí do krámu a považují to za svatou pravdu. Proto tu píšu o Ferraráckém pohledu na věci.

            16 května, 2026 at 1:55 pm
          • jumpman

            spíš je to o tom přísloví s hrachem a zdí, protože jakmile Ty slyšíš, vidíš, ci jen by jsi mohl zaslechnout jméno schumacher, máš rudo před očima a nejsi schopen přijímat žádné informace, ale fake od barika bereš za svatou pravdu, přitom ten chlap ukázal že je nula…

            16 května, 2026 at 2:34 pm
  • RoBertino Reply

    Ano, Jumpmane, silně mi to připomnělo začátek 80. let a tahanice kolem světlé výšky. Taky tehdy si FIA myslela, bůhví jak to nevykoumala, ale jaké bylo překvapení, když Brabham přišel na proměnlivé nastavení – kdo si to nepamatuje: auto v klidu odpovídalo předpisům, ale když se rozjelo, kola se – laicky řečeno – „roztáhla“, monopost klesl tak, že z něj najednou byl wingcar s těsnícími lištami… Tohle byl případ z roku 1981. Nemyslím, že by se od té doby zase tolik v jednání FIA změnilo – i když tehdy se mydlily mezi sebou FOCA a FISA.

    12 května, 2026 at 5:26 pm
    • jumpman Reply

      jojo, inženýři vždycky přijdou s nějakou vychytávkou, jenže je rozdíl, když se neví, v čem ten trik spočívá a FIA musí pátrat zda dochází nebo nedochází k porušení pravidel a je rozdíl, když se k podvodu tým de facto přizná, vysměje se FIA i soupeřům do tváře a v podstatě se nic neděje…

      13 května, 2026 at 1:49 pm
      • odin Reply

        Ale Michale, vždyť s prohýbáním křídel to bylo přeci to samé. Taky všichni věděli, jak to RedBull dělá a nikdo s tím nic nedělal. Zpřísnili měření a stejně ničeho nedosáhli. A že zrovna vy , kluci od Ferrari, si stěžujete na nečinnost FIA? Vzpomeňte si na zákaz týmové režie, která byla jen kvůli Ferrari a na její zpětné povolení, ktreré vzniklo také jen kvůli Ferrari. Místo aby vás řádně osolili, tak si raději zahráli na krále z Pyšné princezny, „Odvolávám, co jsem odvolal a slibuji, co jsem slíbil“ 🙂

        14 května, 2026 at 12:48 pm
        • jumpman Reply

          Odine, s křídly red bullu sice všichni věděli co dělají, ale nikdo nevěděl jak to dělají (až vettel přišel na křídlo na monze a to se „ztratilo“ tak do kouzla směrového vrstvení karbonu pronikli i kluci od ferrari) a hlavně red bull nikdy nepřiznal, že by se pohyboval mimo pravidla (i když to všichni věděli).
          Nevím, proč motáš týmovou režiji do dodržování technických pravidel, protože týmová režije existuje co se kolotoč F1 na světě vyskytuje, včetně preferování jednoho jezdce a ty preverence byli i v době rivali senna-prost u mcl, kdy měl senna právo prvního výběru šasi, motoru, pneumatik… Stejně tak loni mcl preferoval titul pro norise, TR byla i době kdy si vyjel tituly hakkinen, který byl preferován u denise, TR byla u Jordanu, kdy ralf měl zakázáno útočit na pomalejšího hilla a tak můžu pokračovat. A upřímně mi nevadí to, že si tým vybere jednoho pilota, ale že věší lidem bulíky na nos a spousta jim to i sežere… A bez týmové režije by např. Fangio těžko měl tolik titulů a zase můžeme pokračovat, ale Tobě leží opět v žaludku jen a pouze schumacher… Sice osobně jsem také úplně nikdy nepochopil, proč tu TR uplatňují, protože plačka barik na schumachera nikdy neměl v průběhu celé sezony, byl lepší jen na jednom či dvou okruzích, spíš naopak, kdyby ferrari neuplatnilo TR ve prospěch barika v roce 2002 a 2004 tak si nejsem jistý, jestli by rekord v počtu vítězství za sezonu stále nedržel schumacher a barik neskončil s dvěma či třemi vítězstvími za celou kariéru.

          16 května, 2026 at 6:28 am
          • odin

            jumpmane, zase nemáš až tak úplně pravdu. Nejdříve u RedBullu používali jakési „péro“ umístěné pod přídí, pomocí kterého křídlem hýbali. A FIA o tom moc dobře věděla a nekonala. Až pak přišli s vrstvením karbonu. Tak že pro mě podobnost dosti veliká.
            Týmovou režii sem motám proto, že na nedodržování jejího zákazu, chci ukázat tvé omyly. Vždyť ani zde FIA nekonala, když právě Ferrari porušilo tento zákaz, tak evidentním způsobem, který se rovnal podobnému výsměchu (o kterém píšeš ty v případě Mercedesu). A raději svůj zákaz TR zrušila, jenom aby nemusela potrestat milované Ferrari. Tak tady přestaň plakat nad nečinností FIA. Ti lidé tam jsou zbyteční ať už z pohledu fans Ferrari, nebo z pohledu fans kteréhokoliv jiného týmu. Protože nerozhodují fér.

            16 května, 2026 at 2:05 pm
          • jumpman

            Oldo, žádné péro red bull nikdy nepoužil, využíval vždy pružnosti materiálu a byli v tom nejlepší. Jestli se ohýbalo křídlo, nebo celý čumák je irelevantní. Tady jsem ochotný vidět šedou zónu, protože FIA sama v pravidlech říká, že nic nemůže být dokonale tuhé, takže určitý průhyb toleruje. Samozřejmě mě jako fanouška ferrari sejřílo, že to ferrari neumělo okopírovat a vnímám to jako podvod, ale s odstupem je to šedá zóna, protože FIA řekla, že se to prohnout může, jen nebyli schopní zajistit změření.
            U motorů mercedesu je ten rozdíl, že mercedes používá nestandardní materiál, což už je pravidly ošetřené, jen FIA to v případě mercedesu toleruje, tento materiál se chová v rozporu s fyzikálními předpoklady standardní konstrukce spalovací komory, což je další rozpor s pravidly a mercedes se k tomuto triku přiznal a prohlásil to sám za šedou zónu, což já ani omylem nevnímám. Za mě čistý podvod. Proto to přirovnávám ke kauze ferrari a jejich palivového podvodu, kdy obešli velice chytrým způsobem měření, ale tam FIA ani konkurence netušili, co přesně ferrari dělá a FIA v každém závodě od okamžiku „podezřelého“ zvýšení výkonu motoru ferrari nasazovala směrnice pro jejich omezení, jen zpočátku se zaměřili na baterii ERS, takže stříleli vedle a následně bylo ferrari velice dramaticky potrestáno, jen se to svět oficiálně nedozvěděl a pravděpodobně plný rozsah trestu nikdy nedozví. Takže ohledně FIA a ferrari meleš nesmysly. Naopak mercedes využívá toho, že dodává motory 4 týmům a FIA si ani omylem netroufne do nich sáhnout, takže se zkus aspoň jednou zastavit, vychladnout a zamyslet…

            16 května, 2026 at 2:46 pm

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *