Hned dvojí comeback?

Sezóna ještě nedospěla do své polovice, ale na jezdecké burze už se začínají odehrávat určitá „škatulata, škatulata, hejbejte se“. Kde jsou ty doby, kdy se licitace začaly řešit v období kolem zářiové Grand Prix Itálie. Jak se říká – štěstí přeje připraveným a i když se chystá po mnoha letech rozšíření startovního pole, pořád je tu mnoho vlků na mnohem méně ovcí.

Grand Prix Velké Británie nás čeká teprve týden po Rakousku, ale jak avizovali zástupci Cadillacu plánují v Silverstone vést rozhovory s adepty na dvě místa ve své stáji. Graeme Lowdon a Dan Towriss (boss skupiny TWG) si naplánovali do britské Mekky motorsportu hned několik schůzek a netají se svým záměrem podepsat už prvního konkrétního pilota během několika týdnů.

Ale kdo to nakonec bude? Nejčastěji byl doposud zmiňován Mexičan Sergio Pérez, pro nějž mluví hned několik argumentů – včetně silného sponzorského zázemí, jež se navzdory řečem o solidní finanční situaci Cadillacu může samozřejmě hodit. Jenže ,Checo’ po dramatickém odchodu od Red Bullu vypadl de facto z dění kolem F1 a to jeho pozici oslabilo natolik, že sestoupil z pozice volby #1.

Krátká pauza?

Na Lowdonově seznamu se objevilo další zkušené jméno, což by splňovalo jak výkonnostní, tak mediální požadavky. Valtteri Bottas navíc letos plní funkci rezervního pilota Mercedesu, což jeho preference do jisté míry posouvá do popředí. Fin se po odchodu z F1, kde naposledy hájil barvy Sauberu, nikdy netajil svou snahou opět zaujmout místo na startovním roštu, ovšem podobná přání se plní poněkud obtížněji. Stačí vzpomenout na Pastora Maldonada, Daniila Kvjata nebo nejčerstvěji Guanyu Zhoua.

Dalo by se říci, že ideálním řešením by bylo angažovat jak Péreze, tak Bottase. Zkušení jsou oba dost a snad by ani mezi nimi neměla být žádná řevnivost. Je tu ale také strašák neúspěchu – pamětníci si jistě vzpomenout na jiný americký tým Beatrice Haas Lola. V roce 1986 nastoupil s velkou pompou na „plný úvazek“ do sezóny (předtím asbolvoval čtyři ,zahřívací’ závody), ale přestože v kokpitech seděl exmistr světa Alan Jones a neméně výborný Patrick Tambay a na boxové zídce bychom našli další zvučná jména – Ross Brawn, Teddy Mayer, Tyler Alexander, Phil Kerr, konstruktéři Neil Oatley a John Baldwin, později i George Ryton a začínající Adrian Newey – skončila celá věc s ohledem na pompu, jaká tento tým provázela, vlastně katastrofou. Tak velkou, že když později na scénu dorazil tým B.A.R., tak se po prvních neúspěších začala zkratka vysvětlovat jako Beatrice Again Raced.

Ozývají se také hlasy, že tým může vsadit na zkušeného pilota s mladíkem po boku, aby měl v budoucnu na čem stavět. Odborníci v tom směru dávají větší šance Bottasovi, jenž působí, jako by si byl jist svou věcí. Na svém sociálním účtu totiž uveřejnil video, kdy se na ulici zastaví u SUV Cadillac a když pohlédne dovnitř, pronese: „To je ale hezké sedadlo, a vidím, že tam jsou dvě – a obě vypadají jako neobsazená.“ Ozve se hlas neviditelné osoby, jenž ho vyzve, aby si sedačku zkusil, ale Valtteri odpoví: „Ještě ne.“

Kdo tedy má šanci na místo onoho zamýšleného mladíka? Hovoří se o Felipe Drugovichovi. Můžete namítnout, že Brazilec zastává podobný post jako Bottasu u Aston Martinu, ale jeho naděje se prosadit v této stáji s ohledem na působení Lance Strolla je asi stejně velká, že jeho krajan Gabriele Bortoleto letos získá mistrovský titul. V paddocku se dokonce šeptalo, že Drugovich prokázal už dostatečně své schopnosti, takže Stroll si raději nechal operovat zraněné zápěstí, než aby později musel třeba větší část sezóny vynechat – přičemž by se mohlo stát, že by Felipe dokázal, že jeho výkonnost je lepší než vychvalovaný protekční synek. Nabízí se tedy otázka a pro naše čtenáře výzva: jak byste složili Cadillac vy? Pérez – Bottas // Pérez – Drugovich nebo Bottas – Drugovich?

Pamatujete? Před patnácti lety měli dr. Marko i Sebastian Vettel hodně důvodů k úsměvu (F1.com)

Nevracejí se jen dobří holubi…

Ať už dojde k návratu Bottase nebo Péreze, pořád bychom je viděli pouze po roční pauze. Daleko větším kalibrem by byl případný comeback Sebastiana Vettela. Čtyřnásobný šampion, kdysi zvaný Schumi-Bumi (což upřímně nesnášel), se nechal pro rakouskou televizní stanici ORF slyšet, že nevylučuje návrat do F1. Problém je jenom v tom, že podrobnostmi zrovna nehýřil, jenom přiznal probíhající diskuse s poradcem týmu dr. Helmutem Markem – ostatně v paddocku Red Bullu byl naposledy viděn při závodě v Saúdské Arábii.

Opravdu jen minimum fanoušků předpokládá, že by se Sebastian vrátil do kokpitu, i když vyloučit nelze opravdu nic. Daleko větší procento příznivců F1 spekuluje o možnosti, že by sedmatřicetiletý Vettel převzal od dvaaosmdesátiletého Marka jeho post. „Objevilo se několik titulků, s Helmutem vycházím pořád dobře a také si v této rovině vyměňujeme názory. Zatím ale nic není tak intenzivní ani hluboké, ovšem může se stát něco, v čem budu hrát důležitou roli – v jaké formě, to se teprve ukáže. Zároveň ale přiznávám, že jsem v posledních letech nebyl k F1 tak blízko jako nyní. Marko ví, co dělá – a bez ohledu na to, k čemu dojde, se od něj pořád můžeme hodně učit,“ tajemně se nechal Vettel slyšet pro ORF.

Gloriola a přínos bývalého pilota F1, jehož kariéru v roce 1972 zhatil malý kamínek na trati ve Clermont-Ferrand při Grand Prix Francie (odlétl od zadního kola Petersonova Marchu, zasáhl Helmutovo hledí a poranil mu oko – kvůli zanedbání léčby o něj později Helmut přišel), je poněkud diskutabilní a často hovoří nejen fanoušci, ale i experti o Markovi jako o ,šedé eminenci’ Red Bullu. Vettel jeho osobu považuje za nenahraditelnou: „Od roku 2005 udělal pro tým neuvěřitelně mnoho a možná ani není zájem, aby ho někdo vyměnil. Několikrát naznačil, že skončí, ale pořád tu je a já bych si přál, aby zůstal co nejdéle. Jednou ale tým opustí, což on sám dobře ví. Je brutální realista a věci dokáže dobře odhadnout, on sám nejlépe pozná, kdy jeho čas přijde,“ dodává Vettel.

Share this post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *