Grand Prix USA-Miami 2025

Karty byly po kvalifikaci rozdané zajímavě a mnoho fanoušků si kladlo otázku, jak tentokrát dopadne duel v první zatáčce – budou se opět rozdělovat penalizace, létat trosky, nebo vše proběhne bez problémů? Navíc tu ještě byl přízrak možného deště, jenž by závod řádně zauzlil.

Nakonec bylo nebe nad Miami International Autodrome sice zčásti zatažené, ale dešťové kapky se neobjevily. Vzduch měl hodnotu 26°C, trať 39°C, vlhkost vzduchu se ustálila na 68 % a vítr vanul silou 12,1 jihovýchodním směrem. V boxem byly v patřičné permanenci radary, na nichž byly vyhodnocovány meteorologické programy, protože nějaká ta přeháňka rozhodně nebyla zcela vyloučená.

K dispozici byly pneumatiky rozsahu C5-C3, ale nejměkčí směs byla vyhrazená kvalifikaci, v závodě se neobjevila – středně tvrdou nazula větší polovina pole, na tvrdou směs vsadili Russell, Hamilton, Hülkenberg, Bearman, Gasly, Alonso a Lawson. Gasly navíc musel měnit komponenty v oblasti zavěšení a proto se rozhodl startovat z boxové uličky.

Verstappen odstartoval nejlépe, ale do zatáčky 1 mírně probrzdil, takže se na jeho úroveň dostal Norris. Oba se ale nevešli do zatáčky 2 a Lando musel mimo vymezenou dráhu, což ho stálo čtyři místa. V zadní části pole se vedle sebe nesměstnali Doohan a Lawson: Australan to odnesl svlečenou levou přední pneumatikou a nezvládl ani dojet do boxů, Lawson se po kontaktu roztočil a z kolize si odnesl poškozený pravý bok. Oba incidenty byly zaznamenány, ale ani v jednom případě nebyly uplatněny žádné tresty. Norris si sice tradičně stěžoval, že byl vytlačen, ale na rozdíl od předchozích konfliktů tentokrát bylo zjevné, že vinu opravdu nelze hledat na straně čerstvého otce Verstappena.

Kvůli Doohanovi byl zaveden režim Virtuálního safety caru po téměř celé kolo: startovní pole se znovu pustilo do závodění ve složení Verstappen, Antonelli, Piastri, Russell, Albon, Norris, Sainz jr., Leclerc, Cunoda, Ocon, Hadjar, Hamilton, Bortoleto, Hülkenberg, Stroll, Bearman, Alonso, Gasly a Lawson. McLareny byly zjevně nejrychlejší a oba piloti hned svou dominanci začali uplatňovat. Piastri zdolal ve 4. kole Antonelliho, Norris ve stejném kole Albona a o tři okruhy později i Russella a v devátém Antonelliho. Oscar se v 8. kole zavěsil za Verstappena, ale i s využitím DRS se Holanďan dokázal šest kol bránit – toho využil Norris a umazal ztrátu na svého týmového kolegu na minimum. V té době začaly boxy varovat piloty, že by přibližně za 20 minut mohlo začít pršet, ale nakonec tyto prognóny nedošly naplnění – frontální porucha okruh minula.

Ve 14. kole využil Piastri zaváhání Maxe a konečně se před něj dostal. Norrise čekal stejný úkol a v 17. kole se v zatáčce 12 skutečně po vnější straně před Red Bull dostal, ale stejně tak se ocitl všemi koly za okrajem dráhy, proto před zatáčkou 17 dostal Verstappen pozici zpět. O kolo později si oba stejný duel zopakovali, tentokrát už bez problémů – jenže Piastri mezitím najel na svého kolegu 8 vteřin!

Kartami ještě mohlo zamíchat 28. kolo, kdy Bearmanovi „odešel“ motor a polovina startovního pole chtěla využít dalšího režimu VSC – zavedenému uprostřed následujícího kola – k výměně pneumatik. U McLarenu v pohodě zvládli odbavit oba vozy hned po sobě a Piastri s Norrisem mohli dál uhánět za týmovým double. Od té chvíle se původně devítivteřinový náskok Piastriho zvolna snižoval, ale můžeme se jen dohadovat, zda Australan šetřil pneumatiky a jel přesně to, co potřeboval. Za Norrisem totiž byla obrovská propast a Lando sice ukrajoval desetiny, ale nikdy natolik výrazně, aby ohrozil šesté vítězství Piastriho, jenž poprvé od éry Miky Hakkinena dokázal vyhrát tři Grand Prix v řadě!

Ve hře byl však ještě bronzový stupínek. Russell jel oproti většině obrácenou strategii, takže nemusel s výměnou tolik spěchat. Navíc Verstappen stavěl ve 27. kole a Russell díky VSC zvládl vlastně zastávku podstatně rychleji. Skutečně vyjel na trať těsně před Maxem a v průběhu následujících kol se mu vzdálil na tři vteřiny. Holanďan ale zabral a ve 43. kole se dokonce dostal na půldruhé vteřiny za záď Mercedesu. Pak ale opět začal ztrácet a z útoku nebylo nic. Russellovi středně tvrdá směs dovolila eliminovat Maxovy snahy a odměnou mu bylo čtvrté umístění na ,bedně‘. Antonelli měnil pneumatiky ve 26. kole a tím pádem byl mírně znevýhodněn, protože musel při výjezdu počkat, až projede kolem Sainz jr. Ve 31. kole prohrál souboj s agilním Albonem, když v první zatáčce probrzdil a Alex toho dokázal využít, ale víc pozic už Ital neztratil – v každém případě mu asi propad z lichotivého místa na startu nebyl příliš po chuti.

Williamsy a Ferrari – zajímavá bitva, která kořenila americký závod. Albon ve 14. kole Sainze jr. předjel, nakonec byl zjevně rychlejší, tak mohlo jít o plánovanou výměnu pozic. Leclerc si držel svou příčku, Hamilton se prokousával postupně do jeho závětří. Hned po ukončení prvního VSC se dostal před Hadjara, ve 23. kole po dlouhém duelu konečně našel recept na výborně se bránícího Ocona a s týmovým kolegou začali nahánět Sainze jr. Ten sice předjel v 31. kole Leclerca, ale i on měl handicap dřívější výměny pneu (26. kolo). Hamilton měnil těsně před druhým VSC (29. kolo), Leclerc byl povolán už v jeho režimu o okruh později. Společně však opět Španěla dostihli a po krátkém třetím VSC kvůli odstoupení Bortoleta provedli v nájezdu do 34. kola skvělý týmový manévr: Leclerc svého bývalého týmového kolegu vytáhl k levé straně trati, předjel ho a vzniklé „kapsy“ využil i Hamilton. Pak se ale u Ferrari začala projevovat jistá jezdecká rozladěnost. Hamilton dal třikrát najevo, že Leclerc je pomalý a zezadu na něj tlačil Sainz jr. Ve 39. kole tedy došlo k výměně pozic, ale Lewis stahoval Antonelliho před sebou (Ferrari na něj před změnou pozic ztráceli 5,145 vteřiny) příliš pomalu. Teď si začal stěžovat Charles, že se mu přehřívají pneumatiky, jestli nemůže jet Hamilton rychleji. Na otázku, zda si myslí, že by Antonelliho dojel, jenom hudral, že neví, protože mu celé auto „hoří“. V 52. kole tedy došlo k druhému týmovému prohození, což ale dovolilo Antonellimu získat důležitý náskok. Když pak z boxové zídky dostal Hamilton varování, že Sainz jr. se na něj dotáhl na 1,4 vteřiny, nakvašený Lewis odsekl: „No a co? Mám ho taky pustit dopředu?“ Carlos nakonec ještě v posledním kole zaútočil, ale Lewis s vypětím všech sil svou pozici uhájil.

Cunoda opět nepředvedl nic světoborného, navíc si situaci zkomplikoval překročením rychlostního limitu v boxech (28. kolo) – ve 31. kole byla oznámena jeho pětivteřinová penalizace. Prakticky posledních deset kol ho ohrožoval na dálku Hadjar, ale nakonec se nedokázal pod pětivteřinovou hranici dostat definitivně, ačkoliv několikrát to vypadalo, že bod získá on – nakonec mu k němu chybělo 0,138 vteřiny.

Veterán Alonso se v 9. kole dostal v zatáčce 12 do smyku a jenom tím potvrdil současnou mizérii Aston Martinu – výsledek ze včerejšího sprintu by spíš šel označit známým rčením o klice zaražené mezi půlky. Z ostatních pilotů v druhé desítce nepředvedl nikdo zásadní výkon, snad s výjimkou srdnatě bojujícího Ocona, jenž se pokoušel vybojovat si pozici na Hadjarovi, ale uspět nedokázal.

Piastri si tedy opět upevnil svůj náskok a zdá se, že Norris začíná pozvolna tahat za kratší konec. Samozřejmě je na nějaké soudy příliš brzy, nakonec máme za sebou sotva čtvrtinu šampionátu – uvidíme tedy, jak situace bude pokračovat už na evropské půdě.

GRAND PRIX USA-Miami 2025

  1.      Oscar PIASTRI (AUS)                          McLaren Mercedes                                    1:28.51,587          (208,188 km/h)            25 bodů

  2.      Lando NORRIS (GB)                            McLaren Mercedes                                    1:28,56,217             (+   4,630)            18 bodů

  3.      George RUSSELL (GB)                        Mercedes                                                       1:29.29,231             (+ 37,644)            15 bodů

  4.      Max VERSTAPPEN (NL)                     Red Bull Honda                                            1:29,31,543             (+ 39,956)            12 bodů

  5.      Alexander ALBON (THAI)                 Williams Mercedes                                     1:29,39,654             (+ 48,067)            10 bodů

  6.      Andrea Kimi ANTONELLI (I)            Mercedes                                                       1:29,47,089            (+ 55,502)              8 bodů

  7.      Charles LECLERC (MC)                      Ferrari                                                              1:29,48,623            (+ 57,036)              6 bodů

  8.      Lewis HAMILTON (GB)                      Ferrari                                                              1:29,51,773           (+ 1:00,186)              4 body

  9.      Carlos SAINZ jr. (E)                              Williams Mercedes                                     1:29.52,164           (+ 1:00,577)              2 body

10.     Juki CUNODA (J)                                  Red Bull Racing                                            1:30,06,021           (+ 1:14,434) *              1 bod

11.     Isack HADJAR (F)                                 VISA Cash App Honda                               1:30.06,189           (+ 1:14,602)

12.     Esteban OCON (F)                              Haas Ferrari                                                   1:36,28,274          (+ 1:22,006)

13.     Pierre GASLY (F)                                  Alpine Renault                                              1:36,32,907          (+ 1:30,445)

14.     Nico HÜLKENBERG (D)                      Kick Sauber Ferrari                                     1:36,35,749             (+ 1 kolo)

15.     Fernando ALONSO                             Aston Martin Mercedes                            1:36,37,241             (+ 1 kolo)

16.     Lance STROLL (CDN)                          Aston Martin Mercedes                            1:36,39,775             (+ 1 kolo)

Nedokončili:

            Jack Doohan                                         Alpine Renault                                                1. kolo                    následek kolize           

            Oliver Bearman                                    Haas Ferrari                                                   28. kolo                    defekt motoru

            Gabriel Bortoleto                                Kick Sauber Ferrari                                     31. kolo                    defekt motoru

            Liam Lawson                                         VISA Cash App Honda                               45. kolo                    následky kolize

Penalizace:

            Juki Cunoda                                           + 5 vteřin (nedodržení rychlostního limitu v boxech – přičteno k výsledku)

Nejrychlejší kolo:

36. kolo    Lando NORRIS                             McLaren Mercedes                    1:29,746 (217,093 km/h)

Share this post

Comments (1)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *